Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter naar de vrije school?


Julali schreef op 19-09-2021 om 14:01:

[..]

De overgang is vaak te groot, dus als je naar een vrije basisschool gaat en je wil daarna instromen in het reguliere onderwijs, dan lukt dat vaak niet meer, omdat je niet gewend bent aan regulier onderwijs. Ook de aansluiting met de arbeidsmarkt mis je daardoor.

Ik snap best dat je dit wil voor je kind, op dit moment, maar wat betreft toekomstperspectief is het meestal niet zo handig. Sommige kinderen redden zich overal wel, maar echt stimulerend is het niet als je een slim kind bent en graag wil leren.

Hoe kom je hier dan bij? Wat een onzin. Ik ken meerdere die van vrije basisschool naar gewoon regulier voorgezet zijn gegaan. Is voor hen net zo wennen geweest als voor een kind dat van regulier kwam.

Ze hebben allemaal een prima baan en missen echt geen aansluiting op de arbeidsmarkt.

Ik geloof er helemaal niets van dat als vrije school leerlingen al een slechte aansluiting hebben op het regulier onderwijs en de arbeidsmarkt, dat het ook echt door de vrije school komt. Volgens mij zitten er op de vrije school vrij veel kinderen die nergens anders passen. Ik ken er in ieder geval een waarvan mensen tegen elkaar zeggen dat dat de school voor probleemkinderen is. Als die op een andere school hadden gezeten zouden ze echt niet een betere aansluiting hebben op de maatschappij.

Volgens mij heeft de vrije school ook wel iets elitairs. Hoge ouderbijdragen daar helpen die school wel aan zo'n reputatie.

MRI

MRI

19-09-2021 om 19:24

Bilyana schreef op 19-09-2021 om 18:41:

Ik geloof er helemaal niets van dat als vrije school leerlingen al een slechte aansluiting hebben op het regulier onderwijs en de arbeidsmarkt, dat het ook echt door de vrije school komt. 

Ja maar imho is het een fabel dat vs leerlingen geen aansluiting hebben. Hebben jullie daar een link over? De klasgenoten van mijn zoon studeren allemaal aan de uni, de meesten werken ernaast in een bijbaantje, sommigen doen ook nog vrijwilligerswerk.  

prima mensen die prima in de maatschappij functioneren en die niet meer problemen daar mee hebben dan anderen. Misschien zelfs wel minder hoewel ik daar geen cijfers van heb. 

Ja vs is wel een wat elitaire witte school. 

MRI schreef op 19-09-2021 om 19:24:

[..]

Ja maar imho is het een fabel dat vs leerlingen geen aansluiting hebben. Hebben jullie daar een link over? De klasgenoten van mijn zoon studeren allemaal aan de uni, de meesten werken ernaast in een bijbaantje, sommigen doen ook nog vrijwilligerswerk.

prima mensen die prima in de maatschappij functioneren en die niet meer problemen daar mee hebben dan anderen. Misschien zelfs wel minder hoewel ik daar geen cijfers van heb.

Ja vs is wel een wat elitaire witte school.

Ik weet niet of er onderzoek naar is gedaan, maar de mensen die ik ken die de vrije school hebben gedaan, zijn daar niet zo positief over. 

Ze hebben nooit kunnen aarden in het normale systeem om het zo maar te noemen. Dat is vervelend aangezien de hele wereld waarin je terecht komt na de vrije school werkt volgens dat systeem. 

Ook vonden ze het gedachtegoed van Steiner te overheersend aanwezig, wat nogal dwingend overkwam (achteraf bezien). Je wordt bijvoorbeeld ingedeeld op type (cholerisch, melancholisch, sanguinistisch en flegmatisch) en daar kom je de rest van je schooltijd niet meer onderuit. Alles wordt daarop gebaseerd wat nog heftig is voor een kind dat nog in ontwikkeling is om zo in een hokje geduwd te worden. 

Het is dus verre van een vrije school, maar juist een erg dwingende school.

Idd MRI, ik zie ook diverse onzinnige opmerkingen voorbij komen waarvan ik vermoed dat die alleen maar gemaakt worden om te rellen. Zo jammer!
Eens was er een draadje waarin een jongen op VS piloot wilde worden maar van de opleiding een toelatingstest moest doen vanwege twijfel aan kennis over wiskunde. Onzin, misschien had hij een iets wat lage score. Maar het werd gedaan alsof het door de VS veroorzaakt was.
Om nu alle lln van vs over dezelfde kam te scheren omdat dat lekker scoort, vind ik laag. En dat nog wel door iemand die geeneens kinderen op een vs heeft. Houdt dan je mond als je het alleen maar van horen zeggen hebt. Ik kan ook wel een boek open trekken over een bepaalde reguliere school maar Renmuis vraagt specifiek om info over de vs.

De vs staat bekend om zijn ruime mantel en prikkelarme omgeving. Toen kind naar open dagen van scholen een vs bezocht, viel het kind op dat het zo rustig op de gangen was, terwijl in een paar lokalen de deuren open stonden en er les gegeven werd. Het viel op hoe de docent uitleg gaf zonder dat er doorheen geroepen werd. Een open middag op een reguliere vo verliep een stuk minder geordend. Kind vond die ‘discipline’ of geordendheid prettig; zo kon er goed geluisterd worden.

Een klasgenoot met havo-diploma kwam instromen omdat eigen vo hem geen ruimte bood om op te stromen naar vwo. De vs staat bekend om het geven van kansen aan lln, om zo verder te komen.
Zowel de rust als het bieden van kansen, maakt dat lln met iadh, zich daar ook snel welkom voelen. De zorgcoördinator op vs van onze kinderen deed prima werk en had altijd haar deur open staan voor hen die vragen hadden en hulp konden gebruiken.
( Goed mogelijk dat dit laatste op andere vo-scholen ook prima geregeld is.)

Wat ook typerend is door de lln op een vs, dat hun ouders vaak net als beleid school, een ruime mantel bezitten en dat doorgeven aan hun kinderen als voorbeeld hoe klaar te staan voor de medemens. Dat zal op andere scholen ook wel leven. Maar daar was dit zo merkbaar wanneer je met elkaar sprak; betrokkenheid stond daar hoog in het vaandel. Een prima basis voor een leerzame tijd waarin het niet alleen maar om resultaten draait, maar waarin ook sociale skills ontwikkeld worden. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 19:57:

[..]

Ik weet niet of er onderzoek naar is gedaan, maar de mensen die ik ken die de vrije school hebben gedaan, zijn daar niet zo positief over.

Ze hebben nooit kunnen aarden in het normale systeem om het zo maar te noemen. Dat is vervelend aangezien de hele wereld waarin je terecht komt na de vrije school werkt volgens dat systeem.

Ook vonden ze het gedachtegoed van Steiner te overheersend aanwezig, wat nogal dwingend overkwam (achteraf bezien). Je wordt bijvoorbeeld ingedeeld op type (cholerisch, melancholisch, sanguinistisch en flegmatisch) en daar kom je de rest van je schooltijd niet meer onderuit. Alles wordt daarop gebaseerd wat nog heftig is voor een kind dat nog in ontwikkeling is om zo in een hokje geduwd te worden.

Het is dus verre van een vrije school, maar juist een erg dwingende school.

Je weet er dus zelf niks van. Alleen van horen zeggen. Hoezo wordt je ingedeeld op type? Echt ik vraag me soms af waar jij je onzin info vandaan haalt.

Nogmaals,: het vrije staat niet voor vrij zijn. Maar dwingend is het allerminst.

Je hebt eigenlijk geen idee waar je het over hebt. Dat er mensen na de vrije school zich niet konden aarden in het "normale" systeem kan ook aan die mensen liggen. Ik ken er veel van een vrije school, geen enkele had moeite na de basisschool met het regulier onderwijs of de rest van de maatschappij. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 19:57:

[..]

Ik weet niet of er onderzoek naar is gedaan, maar de mensen die ik ken die de vrije school hebben gedaan, zijn daar niet zo positief over.

Ze hebben nooit kunnen aarden in het normale systeem om het zo maar te noemen. Dat is vervelend aangezien de hele wereld waarin je terecht komt na de vrije school werkt volgens dat systeem.

Ook vonden ze het gedachtegoed van Steiner te overheersend aanwezig, wat nogal dwingend overkwam (achteraf bezien). Je wordt bijvoorbeeld ingedeeld op type (cholerisch, melancholisch, sanguinistisch en flegmatisch) en daar kom je de rest van je schooltijd niet meer onderuit. Alles wordt daarop gebaseerd wat nog heftig is voor een kind dat nog in ontwikkeling is om zo in een hokje geduwd te worden.

Het is dus verre van een vrije school, maar juist een erg dwingende school.

Je hebt mooi gegoogled over de temperamenten zie ik. Wat een enorme onzin hang jij daarover op. Het is een manier om naar een mens te kijken. Geen hokje om daar van alles aan op te hangen of uitgebreid met kinderen te gaan bespreken. Niemand is puur dat temperament. 

Bilyana schreef op 19-09-2021 om 18:41:

Ik geloof er helemaal niets van dat als vrije school leerlingen al een slechte aansluiting hebben op het regulier onderwijs en de arbeidsmarkt, dat het ook echt door de vrije school komt. Volgens mij zitten er op de vrije school vrij veel kinderen die nergens anders passen. Ik ken er in ieder geval een waarvan mensen tegen elkaar zeggen dat dat de school voor probleemkinderen is. Als die op een andere school hadden gezeten zouden ze echt niet een betere aansluiting hebben op de maatschappij.

Mijn kind zou prima passen op een reguliere school, wij vinden dat alleen geen leuke scholen in onze stad. 

Probleemkinderen heb je op elke school. Misschien is dat net toevallig op de school bij jou? De school van dochter is er iig niet een voor probleemkinderen. 

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 20:15:

[..]

Je weet er dus zelf niks van. Alleen van horen zeggen. Hoezo wordt je ingedeeld op type? Echt ik vraag me soms af waar jij je onzin info vandaan haalt.

Nogmaals,: het vrije staat niet voor vrij zijn. Maar dwingend is het allerminst.

Je hebt eigenlijk geen idee waar je het over hebt. Dat er mensen na de vrije school zich niet konden aarden in het "normale" systeem kan ook aan die mensen liggen. Ik ken er veel van een vrije school, geen enkele had moeite na de basisschool met het regulier onderwijs of de rest van de maatschappij.

Verdiep je anders eerst eens in het antroposofische gedachtegoed en dan met name in de verschillende persoonlijkheidstypen.

@Julali, de mening van een enkele bekende doet je het recht geven de vs -scholen te bekritiseren? Ik kan niet geloven dat een kind die als dromerig gezien wordt, die stempel zijn/ haar hele schooltijd blijft meedragen omdat ze juist oog hebben voor de veranderingen in de ontwikkeling in een kind. Als ik de profiel schriften van mijn kinderen las, vond ik de reacties van de docenten raak; gericht op de inzet, het plezier en beleving zoals ook op de do’s en don’t als boodschap voor een volgende periode. Ik herken mij dus niet in wat je hierboven schrijft.

Ik vind het ook irritant als ik eerst via Google moet opzoeken wat die elitaire woorden betekenen; we zitten niet in een rechtszaal waar duur taalgebruik een stukje toneel voorstelt.

AnanasBevrijdingsFront schreef op 19-09-2021 om 20:17:

[..]

Je hebt mooi gegoogled over de temperamenten zie ik. Wat een enorme onzin hang jij daarover op. Het is een manier om naar een mens te kijken. Geen hokje om daar van alles aan op te hangen of uitgebreid met kinderen te gaan bespreken. Niemand is puur dat temperament.

Zo werd het helaas wel gebracht. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 20:18:

[..]

Verdiep je anders eerst eens in het antroposofische gedachtegoed en dan met name in de verschillende persoonlijkheidstypen.

Dat hoef ik niet meer. Ik weet er veel van. Loop al jaren mee op een vrije school, heb ervoor gestudeerd en dochter zit ook op een vrije school. 

Jij bent hier degene die rare dingen verkondigd omdat je kan googlen. Maar ja dat is niet de eerste keer bij jou, dus verbaasd me eigenlijk niks. 

Mensen zouden soms eens moeten denken: goh hier weet ik niks van laat ik eens gewoon verder scrollen.

Vroeger had ik mij verdiept in het principe van het Dalton-onderwijs. Het sprak mij aan omdat de samenwerking en zelfstandigheid aan bod kwamen. In de praktijk merkte ik dat op daltonschool van onze kinderen het alleen maar draaide om zelfstandigheid en zelfredzaamheid ipv sociale skills.
Bij de keuze voor een VS, boeide mij de antroposofische beginselen niet  zo; ik lette meer op de sfeer tussen de leerkrachten en schoolleiding, of er veel verloop was onderling maar ook onder de lln. Ik lette er op dat de lln zich daar welkom voelden. Lln die zich niet welkom voelen, hebben hun aandacht er niet bij. Als de school net zo goed scoort bij CE en weinig lln doubleren, heb ik er vertrouwen in dat het geboden onderwijs aankomt.
En de ideeën van Steiner, gunst die man is al 200 jaar dood. Blijven we in het verleden hangen? Helen Parkhurst, grondlegger van daltononderwijs, zal zich in haar graf omdraaien als ze ziet hoe sommige scholen zich als dalton profileren maar er weinig samenspel zichtbaar is omdat de Cito-score zwaarder weegt. ( Cito-score als uithangbord voor succes).
Maar dat is weer een andere discussie. We leven nu in 2021. In een maatschappij dat vooral beroep doet op onze empathie en bereidheid samen te werken.

Julali schreef op 19-09-2021 om 20:19:

[..]

Zo werd het helaas wel gebracht.

Ik heb die termen als ouder op ‘onze’ school nooit gehoord. Er werd ook niet ongenuanceerd en vanuit dit soort clichés over mijn kind geoordeeld. En ik heb nogal een scherp afgestelde bullshit detector. Ik kan niet veel hebben. Dus dat zou ik heus wel hebben opgepikt. 

Ik geloof best dat jij dit soort verhalen hebt gehoord. Maar je kunt het niet zomaar veralgemeniseren. Er zullen heus nog altijd scholen zijn die vrij dogmatisch zijn. Dat hebben ook mensen die enthousiast zijn over de vs in dit draadje al aangegeven. En zelf heb ik dat, voordat ik kind enthousiast liet worden over die school, ook echt wel uitgevraagd bij de directeur. Maar het is niet overal hetzelfde. Ik heb in dat allereerste gesprek geoordeeld dat het er genuanceerd aan toe ging en in de drieënhalf jaar die daarop volgden hebben ze me maar een enkele keer teleurgesteld. En dat was hoe dan ook een heel stuk minder dan de deceptie die ik bij de Jenaplan-school had opgelopen. Om er maar een lekker cliché in te gooien: het is overal wel wat! 

Misschien kun je het houden bij ‘ik ken verhalen’ en dan niet verder gaan met ‘en dus is het zo’. Zo werkt het namelijk niet.  Die verhalen zijn nuttig in dit draadje. Die kan TO onderzoeken. De conclusies zijn gebaseerd op denkfouten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.