Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter naar de vrije school?


Hetvrijewoord schreef op 19-09-2021 om 00:00:

[..]


Deze begrijp ik geloof ik niet; het kind mag alles dragen behalve een trainings/joggingbroek?

Ik vind het een typische vs-zin. 

AnanasBevrijdingsFront schreef op 19-09-2021 om 11:58:

Wat lees ik hier vreselijk veel onzin over vrijeschoolonderwijs zeg! Er zullen heus scholen zijn die ondermaats presteren. Net als in het regulier. En als je in een sofenbolwerk woont, tja daar zijn ze nog wat strenger in de leer. Maar vrijescholen gaan ook met hun tijd mee.

Ik ben leerkracht op een vrijeschool. Met kinderen in trainingspakken, door ouders genaaide kleding, in hemakleding of perfect gekapt in de laatste organic fashion. Daar heb ik als leerkracht niks van te vinden of over te zeggen.

We schilderen inderdaad met de nat-in-nat techniek. Dat gaat niet over het maken van een leuk schilderijtje maar over kleurbeleving. En bij de tekenlessen maken we met name in de lagere groepen vaak een geleide tekening, zodat kinderen de techniek leren. Met krijt ook leren mengen. Dat passen ze in hun vrije tekeningen (waarvan ook genoeg momenten) toe. Of niet. En dat is ook goed.

Het leren lezen van letters verloopt langzamer. Dus t/m klas 2 (groep 4) lezen ze niet zo snel als op het regulier. Dat trekt daarna bij. Het leesplezier daarentegen is hier bij veel kinderen groter. Ze zijn gewend om ondergedompeld te worden in verhalen. En leesplezier staat boven zo snel mogelijk kunnen lezen. Ik kom uit het regulier en vind dit echt een groot verschil. Qua rekenen zie ik weinig verschillen en qua spelling en het schrijven van teksten lopen ze hier na dat eerste jaar echt voor. Mijn leerlingpopulatie is ongeveer hetzelfde als op mijn vorige school.

We moeten net als op andere scholen differentiëren. Er is hier juist meer hulp mogelijk voor kinderen die achterblijven, plusbeleid is ongeveer hetzelfde.

Dat is niet mijn ervaring. Ook niet van mijn collega die op de bb werkt. 

Mija schreef op 19-09-2021 om 12:23:

[..]

Ik denk niet dat dit altijd zo is. Ik ken een volwassen man (rond de 40) die zelf met heel veel plezier en waardering terugkijkt op zijn vrijeschooltijd (BO & VO) maar zegt dat zijn broer slecht gedijde bij het type onderwijs en er ook niet goed uitgekomen is. Dat is dus al wel lang geleden. Maar op alle typen onderwijs kunnen kinderen onvoldoende aansluiting vinden. Ik denk dat je dat beter kunt incalculeren en niet moet verwachten dat kinderen altijd wel in het malletje kunnen passen. Vrijeschoolonderwijs is heel uitgesproken. Voor mijn kind uitgesproken positief dus! Maar ik zou dat als ouder wel degelijk een beetje in de gaten houden.

De overgang is vaak te groot, dus als je naar een vrije basisschool gaat en je wil daarna instromen in het reguliere onderwijs, dan lukt dat vaak niet meer, omdat je niet gewend bent aan regulier onderwijs. Ook de aansluiting met de arbeidsmarkt mis je daardoor. 

Ik snap best dat je dit wil voor je kind, op dit moment, maar wat betreft toekomstperspectief is het meestal niet zo handig. Sommige kinderen redden zich overal wel, maar echt stimulerend is het niet als je een slim kind bent en graag wil leren. 

kenfan schreef op 19-09-2021 om 13:13:

In mijn woonplaats zitten twee vrije scholen: de een is een klassieke, strak in de Steinerleer, de ander veel eigentijdser. Mijn kinderen hebben er een blauwe maandag op gezeten toen we vanuit een ander deel van het land hierheen verhuisden. Mijn oudste zoon is allesbehalve een creatieveling voelde zich er niet thuis, zat bekken te trekken tijdens de quasi spirituele rituelen en smeekte om waar naar naar een gewone school te mogen. Bovendien had ik twijfels bij de kwaliteit van de docent. Voor mijn kleuter was het vertrek jammer, die voelde zich als een vis in het water. Op de vrije school hebben ze nog echt kleuteronderwijs, dat vind ik een van de sterke punten. En de leuke ouders die je er treft. Man en ik hebben nog wel eens verzucht dat ons sociale leven in de nieuwe plaats een stuk bloeiender zou zijn geweest als we daar waren gebleven. Maar ja, dat is natuurlijk geen overweging bij een schoolkeuze.😏

Wat is dat, echt kleuteronderwijs? Weet je zeker dat dit nergens anders bestaat? 

Julali schreef op 19-09-2021 om 14:01:

[..]

De overgang is vaak te groot, dus als je naar een vrije basisschool gaat en je wil daarna instromen in het reguliere onderwijs, dan lukt dat vaak niet meer, omdat je niet gewend bent aan regulier onderwijs. Ook de aansluiting met de arbeidsmarkt mis je daardoor.

Ik snap best dat je dit wil voor je kind, op dit moment, maar wat betreft toekomstperspectief is het meestal niet zo handig. Sommige kinderen redden zich overal wel, maar echt stimulerend is het niet als je een slim kind bent en graag wil leren.

Als dat zo was gingen ze van de VS hier niet massaal naar het reguliere VO. Terwijl er wel een m/h/v VS is. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 14:03:

[..]

Wat is dat, echt kleuteronderwijs? Weet je zeker dat dit nergens anders bestaat?

Haha inderdaad, wat is dat? Een mening over een vorm van onderwijs of iets wat echt officieel bestaat of heeft bestaan? 

Renmuis

Renmuis

19-09-2021 om 14:13 Topicstarter

Sorry dat ik nu pas weer kan reageren!

Heel fijn dat er zo'n discussie op gang is gekomen. Ik neem zowel van de positieve als de negatieve ervaringen vragen mee die ik aan de school kan stellen.

Wij hebben voor één kind gekozen, dus met eventuele broertjes en zusjes hoeven we geen rekening te houden. Dat kind pas 2,5 is en nog alle kanten op kan qua ontwikkeling en persoonsvorming snap ik ook. We zijn naar iets op zoek dat nu goed voelt en aansluit bij wat we nu zien: hoe ze is en wat ze nodig heeft. Dat kan veranderen, en op een gegeven moment kan zij ook zelf die keuze gaan maken.

Ik heb zelf dus altijd in het regulier onderwijs gewerkt en elke school is anders, maar ik merk wel dat de aandacht voor creatieve expressie vakken steeds minder wordt. In principe klinkt het tof, zo'n vakleerkracht muziek bijvoorbeeld, maar het resultaat is dat alle klassen 1x per week een uurtje (wel een goede) muziekles krijgen, maar dat er de rest van de week helemaal niet meer gezongen wordt of muziek gebruikt wordt in de klas. Zelfs niet bij de kleuters, terwijl die daar juist zo goed op reageren.

MRI

MRI

19-09-2021 om 14:45

Julali schreef op 19-09-2021 om 14:01:

[..]


Ik snap best dat je dit wil voor je kind, op dit moment, maar wat betreft toekomstperspectief is het meestal niet zo handig. Sommige kinderen redden zich overal wel, maar echt stimulerend is het niet als je een slim kind bent en graag wil leren.

zie reactie hieronder

MRI

MRI

19-09-2021 om 14:46

MRI schreef op 19-09-2021 om 14:45:

[..]

waar haal je dit vandaan? Heb je cijfers, een link? In de middelbare schooltijd van mijn zoon had je de zg Dronkers ranking, die rankte dus middelbare scholen. (Dronkers ranking is er nu niet meer) Zijn VS Den Haag stond hoger dan middelbare scholen als bijvoorbeeld het Haags Lyceum. Al de klasgenoten van mijn zoon zitten op de universiteit en werken in bijbaantjes benevens vrijwilligerswerk overigens. Mooie kinderen met een stevige individualiteit, niks zweverigs of depri's bij. 

Lisa-Anna schreef op 19-09-2021 om 14:12:

[..]

Haha inderdaad, wat is dat? Een mening over een vorm van onderwijs of iets wat echt officieel bestaat of heeft bestaan?

Ik ben benieuwd wat jij eronder verstaat en of het dan echt zoiets speciaals is. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 14:01:

[..]

De overgang is vaak te groot, dus als je naar een vrije basisschool gaat en je wil daarna instromen in het reguliere onderwijs, dan lukt dat vaak niet meer, omdat je niet gewend bent aan regulier onderwijs. Ook de aansluiting met de arbeidsmarkt mis je daardoor.

Ik snap best dat je dit wil voor je kind, op dit moment, maar wat betreft toekomstperspectief is het meestal niet zo handig. Sommige kinderen redden zich overal wel, maar echt stimulerend is het niet als je een slim kind bent en graag wil leren.

Zijn hier cijfers van? Kun je dit onderbouwen? Of denk jij dit gewoon? Die man die ik noemde is slim, prima aangepast en heeft een leidinggevende en goedbetaalde baan. Zijn broer uiteindelijk ook trouwens. Is verder ook maar N=2 dus ook nergens een bewijs van. Mijn HB-kind had het op de VS erg goed naar de zin en nu op het regulier VWO inderdaad een stuk minder. Maar dat komt niet door de overgang maar door de veelal kwantitatieve benadering van het reguliere VO. Mijn observaties sluiten dus niet bij jouw stellingen. 

Renmuis

Renmuis

19-09-2021 om 15:43 Topicstarter

Lisa-Anna schreef op 19-09-2021 om 14:12:

[..]

Haha inderdaad, wat is dat? Een mening over een vorm van onderwijs of iets wat echt officieel bestaat of heeft bestaan?

Kleuteronderwijs was vroeger meer gescheiden van de basisschool. Kinderen gingen naar de kleuterschool, waarbij de nadruk vooral lag op vrij spel en het leren van schoolse vaardigheden (in de kring zitten, luisteren naar de juf/meester, samenwerken). Echte leerdoelen waren er nog niet. Na de kleuterschool ging je naar de eerste klas, en daar begon je pas met lezen en schrijven. Kleuterleerkrachten hadden ook een andere opleiding gevolgd dan groepsleerkrachten. Op een gegeven moment is de kleuterschool samengegaan met de lagere school, kwam er een doorlopende leerlijn van groep 1 naar groep 8, en kwam de pabo - leraren werden ook voor alle groepen van 1 t/m 8 opgeleid. De vrije school is daar niet in meegegaan en houdt de kleuterschool nog steeds apart.

Het heeft allebei voor- en nadelen. In het nieuwe systeem, waarbij kinderen al voor groep 3 doelbewust kennismaken met letters en cijfers, worden problemen als dyslexie vroeger opgemerkt, en kunnen daarom beter aangepakt worden. Wel gaat het ten koste van de relatieve vrijheid en onbezorgdheid van de kleutertijd, en wordt er juist soms te snel ingegrepen bij een achterstand - er is dan geen sprake van problematiek, maar gewoon een kind dat nog erg speels is. Men komt er nu ook weer een beetje van terug, die doorlopende leerlijn. Daarom heeft de regering sinds dit jaar bijvoorbeeld doorgevoerd dat er niet meer getoetst mag worden in de kleuterklas, en komt er ook wss weer een aparte opleiding voor kleuterleerkrachten. 
 

Ik heb daar niks van gemerkt in de kleuterklassen. Mijn kind heeft geen toets gemaakt in groep 1 en 2. Spelenderwijs hadden ze het al over cijfers en letters, maar dat vonden de kinderen alleen maar fantastisch.

Renmuis

Renmuis

19-09-2021 om 16:12 Topicstarter

Helemaal goed, toch? Ik heb net weer een aantal jaren een kleuterklas gehad (sinds begin dit jaar heb ik een groep 4/5), en het was hartstikke leuk en toch weet ik wat kenfan bedoeld. Dat betekent niet dat het in het reguliere onderwijs slecht en stom is. Als ik er echt niet achter stond, had ik wel een andere baan gezocht.

Renmuis schreef op 19-09-2021 om 16:12:

Helemaal goed, toch? Ik heb net weer een aantal jaren een kleuterklas gehad (sinds begin dit jaar heb ik een groep 4/5), en het was hartstikke leuk en toch weet ik wat kenfan bedoeld. Dat betekent niet dat het in het reguliere onderwijs slecht en stom is. Als ik er echt niet achter stond, had ik wel een andere baan gezocht.

Ik denk dat het heel erg per school verschilt. De ene reguliere school is de andere niet. Welke docent je krijgt kan al zoveel verschil maken. 

Mijn oudste had een juf die bijna met pensioen ging, zij had ooit in de jaren 70 de opleiding tot kleuterjuf gevolgd en was heel erg van vrijheid, blijheid. Mijn jongste heeft nu een jonge, energieke juf die pas een paar jaar voor de klas staat en helemaal losgaat met knotsgekke projecten over de natuur, liedjes, dansjes en toneel. 

Zelfde school en toch krijgen de kinderen totaal ander kleuteronderwijs. Ik moet zeggen dat ik het allebei leuk vind. Het woord toets hebben beide juffen nog nooit in de mond genomen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.