Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter naar de vrije school?

Hoi allemaal!

Onze dochter is 2,5 en we zijn nu serieus bezig met een basisschool kiezen. En eerlijk: ik vind het echt moeilijk, ook juist omdat ik zelf in het onderwijs werk, denk ik. Ik heb teveel ervaring om gewoon op mijn gevoel af te gaan. 🙈

In ieder geval, wij wonen zelf in het centrum van de stad, waar geen school is, dus we moeten sowieso de buurt uit. Binnen een straal van 10 minuten lopen zijn er drie scholen, dus dat waren voor ons de realistische opties. Éen viel voor ons meteen al af: elitair, hoge ouderbijdrage, erg gericht op prestatie. Dat is gewoon niet wat we zoeken. Éen van de andere twee scholen is een vrije school.   

Na een tijdje wikken en wegen, neigen wij steeds meer naar die vrije school. Vooral omdat het bij onze dochter lijkt te passen: ze is gevoelig, houdt van rust in haar omgeving, en ze kan voor haar leeftijd erg goed tekenen. Ik vind ook dat er veel goede dingen zitten in het vrije school onderwijs waar ik me ook ik kan vinden. De school hier heeft in ieder geval het mooiste speelplein van de wijde omgeving, en de directeur lijkt sympathiek. Maar ik vind het wel spannend: ik ben geen antroposoof, ben normaalgesproken wars van dogma en werk zelf op een openbare, reguliere school. Nu weet ik dat deze vrije school niet heel strikt is in de leer, dat er veel ouders voor kiezen die niet per se antroposofisch zijn, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit. Zijn er hier misschien ouders die ook voor een vrije school hebben gekozen, ondanks vraagtekens bij de antroposofie / Steiner? Wat zijn jullie ervaringen?


MRI

MRI

18-09-2021 om 22:19

Ja ik. Het ligt aan de school én het kind of het bij elkaar past. Er bestaan veel misverstanden over de Vrije School, zo is het bijvoorbeeld helemaal niet 'vrij', juist best klassikaal. Ik heb me er destijds in verdiept, en veel mensen gesproken wier kinderen op de school zaten waar ik mijn kind naar toe wilde laten gaan. Elke onderwijsvorm hangt of staat toch met de invulling van de leerkrachten. Ik heb toen besloten mijn kind daar in ieder geval te laten kleuteren. Maar het ging zo goed dat ik hem daar heb gehouden. Hij koos zelfs later voor een middelbare VS. Hij heeft nu nog vrienden die hij kent vanaf zijn tweede en hij is nu volwassen. 
Maar het moet ook het kind er naar zijn. De VS is nogal klassikaal. Als een kind liever individueel leert, is bv Montesori geschikter. 

Hier kinderen die naar de vrije school gingen op VO- niveau. Dus al wat ouder. Ik merkte variatie in stelligheid tussen de ouders van de lln die ook de PO gevolgd hadden. De ene was bv tegen vaccinatie en de ander had er geen probleem mee. Maar over algemeen heel sociale mensen die graag de mouwen opstroopten bij activiteiten zoals muziek of toneel.
Tijdens een toneelstuk rond kerst, deden de pubers de lagere klassen aan. Ik zag de kinderen zo lief en geïnteresseerd toekijken. Dat heb ik op andere basisscholen wel anders gezien. Ik vind dat de kinderen door het vele zingen en bewegen, prettig met elkaar omgaan.
Maar ik ken ook iemand die haar kind van de school haalde omdat ze niet tevreden was op de wijze van rekenen. Toch zaten in de klassen van mijn kinderen ( vo ) klasgenoten die prima konden leren.
Groot verschil met bv dalton- principe is dat ze niet zo met hun ellebogen hoeven te werken, leerkracht heeft iedereen in de smiezen. Daar zijn ze in getraind; ze kijken naar het kind.

Is er misschien een antroposofische peutergroep/opvang bij?

Wij hadden een soortgelijk dilemma. Onze peuter is toen daar naar de peutergroep gegaan, zo kwamen wij er achter dat het niet bij ons past.

In ons geval gingen de rituelen en regels voor mijn gevoel voor het welzijn van de kinderen. De juffies hadden het ook erg druk met alles wat zij ‘moesten’ om het ritme te volgen (liedjes, appelmoes maken, brood bakken etc etc). En dat terwijl er veel onrust was omdat door corona alles anders was. 
Mijn kind kwam thuis in aanraking met speelgoed en ook educatief speelgoed, waardoor hij bepaalde dingen daar graag wilde doen. Dat mocht dan niet want hij moest eerst iets anders kunnen voordat hij dat mocht doen. Mijn man kreeg nogal de kriebels van de christelijke ondertoon die nog in bepaalde liedjes zat, daar had ik wat minder last van.

Het kan aan de groepsleiding hebben gelegen. Misschien was een van hen wel wat strikter, omdat ze al wat ouder was. Het zal per leerkracht en per school verschillen, maar dit is mijn ervaring.

Wij kiezen nu voor een Jenaplanschool.

MRI

MRI

18-09-2021 om 22:30

J

Flanagan schreef op 18-09-2021 om 22:22:

Hier kinderen die naar de vrije school gingen op VO- niveau. Dus al wat ouder. Ik merkte variatie in stelligheid tussen de ouders van de lln die ook de PO gevolgd hadden. De ene was bv tegen vaccinatie en de ander had er geen probleem mee. Maar over algemeen heel sociale mensen die graag de mouwen opstroopten bij activiteiten zoals muziek of toneel.
Tijdens een toneelstuk rond kerst, deden de pubers de lagere klassen aan. Ik zag de kinderen zo lief en geïnteresseerd toekijken. Dat heb ik op andere basisscholen wel anders gezien. Ik vind dat de kinderen door het vele zingen en bewegen, prettig met elkaar omgaan.
Maar ik ken ook iemand die haar kind van de school haalde omdat ze niet tevreden was op de wijze van rekenen. Toch zaten in de klassen van mijn kinderen ( vo ) klasgenoten die prima konden leren.
Groot verschil met bv dalton- principe is dat ze niet zo met hun ellebogen hoeven te werken, leerkracht heeft iedereen in de smiezen. Daar zijn ze in getraind; ze kijken naar het kind.

Ja al jouw bevindingen onderschrijf ik, ook voor de onderbouw. Kinderen worden echt opgevoed tot sociale wezens en de leerkracht kijkt echt naar het kind en niet alleen naar de cognitieve prestaties. 

En voor de lagere school gold erg: magische momenten, in de zin van mooie sprookjes, fijne sfeer, levende muziek bij alle feesten, st Maarten in een totaal door kaarslicht verlichte school was het dichtste wat je bij Harry Potter kan komen. 

Maar ook magisch was het concert van de vijfde klas VWO: 


https://www.youtube.com/watch?v=pTy1L2UbJEM&t=80s

Renmuis

Renmuis

18-09-2021 om 22:31 Topicstarter

Dankjewel voor je reactie, MRI! Dat de vrije school klassikaal is weet ik dan weer wel. Dat spreekt me juist wel aan; mijn dochter hecht nogal aan structuur, houvast, rituelen, weten wat er van haar verwacht wordt. Ze is natuurlijk nog heel jong, maar dit is op basis van wat ik nu zie. 

Hoe vond jij het om onverwacht vrije school ouder te zijn? Merkte je veel van de antroposofische inslag, heb je dingen thuis overgenomen? Is je zoon nog steeds blij met zijn keuze? 

Renmuis

Renmuis

18-09-2021 om 22:38 Topicstarter

Junio schreef op 18-09-2021 om 22:27:

Is er misschien een antroposofische peutergroep/opvang bij?

Wij hadden een soortgelijk dilemma. Onze peuter is toen daar naar de peutergroep gegaan, zo kwamen wij er achter dat het niet bij ons past.

In ons geval gingen de rituelen en regels voor mijn gevoel voor het welzijn van de kinderen. De juffies hadden het ook erg druk met alles wat zij ‘moesten’ om het ritme te volgen (liedjes, appelmoes maken, brood bakken etc etc). En dat terwijl er veel onrust was omdat door corona alles anders was.
Mijn kind kwam thuis in aanraking met speelgoed en ook educatief speelgoed, waardoor hij bepaalde dingen daar graag wilde doen. Dat mocht dan niet want hij moest eerst iets anders kunnen voordat hij dat mocht doen. Mijn man kreeg nogal de kriebels van de christelijke ondertoon die nog in bepaalde liedjes zat, daar had ik wat minder last van.

Het kan aan de groepsleiding hebben gelegen. Misschien was een van hen wel wat strikter, omdat ze al wat ouder was. Het zal per leerkracht en per school verschillen, maar dit is mijn ervaring.

Wij kiezen nu voor een Jenaplanschool.

Dankjewel! Mijn dochter gaat nu naar een hele leuke peuteropvang waar ze zich erg thuis voelt, dus ik wil haar niet laten wisselen, maar anders was dit een heel goed idee geweest. 

Dat zijn wel dingen waar ik bang voor ben, dat alles in een bepaalde volgorde moet gebeuren. Zoals ik al zei, mijn dochter kan erg goed tekenen, en loopt flink voor wat betreft fijne motoriek, maar qua grove motoriek is ze juist langzaam. Het zou heel frustrerend voor haar zijn als ze eerst zou moeten leren springen voordat ze met aquarel potloden aan de slag mag, bijvoorbeeld.  

Renmuis

Renmuis

18-09-2021 om 22:41 Topicstarter

Flanagan schreef op 18-09-2021 om 22:22:

Hier kinderen die naar de vrije school gingen op VO- niveau. Dus al wat ouder. Ik merkte variatie in stelligheid tussen de ouders van de lln die ook de PO gevolgd hadden. De ene was bv tegen vaccinatie en de ander had er geen probleem mee. Maar over algemeen heel sociale mensen die graag de mouwen opstroopten bij activiteiten zoals muziek of toneel.
Tijdens een toneelstuk rond kerst, deden de pubers de lagere klassen aan. Ik zag de kinderen zo lief en geïnteresseerd toekijken. Dat heb ik op andere basisscholen wel anders gezien. Ik vind dat de kinderen door het vele zingen en bewegen, prettig met elkaar omgaan.
Maar ik ken ook iemand die haar kind van de school haalde omdat ze niet tevreden was op de wijze van rekenen. Toch zaten in de klassen van mijn kinderen ( vo ) klasgenoten die prima konden leren.
Groot verschil met bv dalton- principe is dat ze niet zo met hun ellebogen hoeven te werken, leerkracht heeft iedereen in de smiezen. Daar zijn ze in getraind; ze kijken naar het kind.

Dit klinkt positief - dankjewel.


Flanagan schreef op 18-09-2021 om 22:22:

Hier kinderen die naar de vrije school gingen op VO- niveau. Dus al wat ouder. Ik merkte variatie in stelligheid tussen de ouders van de lln die ook de PO gevolgd hadden. De ene was bv tegen vaccinatie en de ander had er geen probleem mee. Maar over algemeen heel sociale mensen die graag de mouwen opstroopten bij activiteiten zoals muziek of toneel.
Tijdens een toneelstuk rond kerst, deden de pubers de lagere klassen aan. Ik zag de kinderen zo lief en geïnteresseerd toekijken. Dat heb ik op andere basisscholen wel anders gezien. Ik vind dat de kinderen door het vele zingen en bewegen, prettig met elkaar omgaan.
Maar ik ken ook iemand die haar kind van de school haalde omdat ze niet tevreden was op de wijze van rekenen. Toch zaten in de klassen van mijn kinderen ( vo ) klasgenoten die prima konden leren.
Groot verschil met bv dalton- principe is dat ze niet zo met hun ellebogen hoeven te werken, leerkracht heeft iedereen in de smiezen. Daar zijn ze in getraind; ze kijken naar het kind.

Wat bedoel je hiermee? 

Hier zit geen vrije school in de omgeving dus geen eigen ervaring maar hier wel nieuwsgierig naar. 

Renmuis schreef op 18-09-2021 om 22:38:

[..]

Dankjewel! Mijn dochter gaat nu naar een hele leuke peuteropvang waar ze zich erg thuis voelt, dus ik wil haar niet laten wisselen, maar anders was dit een heel goed idee geweest.

Dat zijn wel dingen waar ik bang voor ben, dat alles in een bepaalde volgorde moet gebeuren. Zoals ik al zei, mijn dochter kan erg goed tekenen, en loopt flink voor wat betreft fijne motoriek, maar qua grove motoriek is ze juist langzaam. Het zou heel frustrerend voor haar zijn als ze eerst zou moeten leren springen voordat ze met aquarel potloden aan de slag mag, bijvoorbeeld.

Die ervaring heb ik helemaal niet, dat dochter eerst het ene moet kunnen/leren voor ze het andere mag 

Dochter zit ook op de vrije school, kleuterklas. Wij zijn niet antroposofisch maar staan wel achter het soort onderwijs. De vrijwillige bijdrage ligt wel hoog op het vrijeschool onderwijs. Maar het blijft vrijwillig dus daar kun je net van maken wat je wil.

Dochter heeft een geweldige juf en daar staat en valt alles bij. 

PinkFlower schreef op 18-09-2021 om 23:08:

[..]

Die ervaring heb ik helemaal niet, dat dochter eerst het ene moet kunnen/leren voor ze het andere mag

Dochter zit ook op de vrije school, kleuterklas. Wij zijn niet antroposofisch maar staan wel achter het soort onderwijs. De vrijwillige bijdrage ligt wel hoog op het vrijeschool onderwijs. Maar het blijft vrijwillig dus daar kun je net van maken wat je wil.

Dochter heeft een geweldige juf en daar staat en valt alles bij.

Dat is inderdaad bij alle scholen zo

Junio schreef op 18-09-2021 om 22:27:

Is er misschien een antroposofische peutergroep/opvang bij?

Wij hadden een soortgelijk dilemma. Onze peuter is toen daar naar de peutergroep gegaan, zo kwamen wij er achter dat het niet bij ons past.

In ons geval gingen de rituelen en regels voor mijn gevoel voor het welzijn van de kinderen. De juffies hadden het ook erg druk met alles wat zij ‘moesten’ om het ritme te volgen (liedjes, appelmoes maken, brood bakken etc etc). En dat terwijl er veel onrust was omdat door corona alles anders was.
Mijn kind kwam thuis in aanraking met speelgoed en ook educatief speelgoed, waardoor hij bepaalde dingen daar graag wilde doen. Dat mocht dan niet want hij moest eerst iets anders kunnen voordat hij dat mocht doen. Mijn man kreeg nogal de kriebels van de christelijke ondertoon die nog in bepaalde liedjes zat, daar had ik wat minder last van.

Het kan aan de groepsleiding hebben gelegen. Misschien was een van hen wel wat strikter, omdat ze al wat ouder was. Het zal per leerkracht en per school verschillen, maar dit is mijn ervaring.

Wij kiezen nu voor een Jenaplanschool.

Wat jammer dat je zo'n vervelende ervaring hebt ermee. Klinkt als een stugge juf. 

Gelukkig is de school en juf van dochter niet zo. Een leerkracht maakt echt het verschil tussen deze en een goede ervaring.

Hopelijk gaat het beter op de jenaplanschool, ook fijn onderwijs is mijn ervaring (stage gelopen)

MRI

MRI

18-09-2021 om 23:17

Renmuis schreef op 18-09-2021 om 22:31:

Dankjewel voor je reactie, MRI! Dat de vrije school klassikaal is weet ik dan weer wel. Dat spreekt me juist wel aan; mijn dochter hecht nogal aan structuur, houvast, rituelen, weten wat er van haar verwacht wordt. Ze is natuurlijk nog heel jong, maar dit is op basis van wat ik nu zie.

Hoe vond jij het om onverwacht vrije school ouder te zijn? Merkte je veel van de antroposofische inslag, heb je dingen thuis overgenomen? Is je zoon nog steeds blij met zijn keuze?

Ik was niet onverwacht vrije school ouder want ik heb me in mijn vroege jeugd (16-22 jaar) me wel met de antroposofie bezig gehouden en me voorgenomen dat als ik ooit een kind zou krijgen,het in ieder geval de eerste jaren naar de Vrije school  zou gaan. Thuis heb ik alleen ook de seizoenstafel ook gedaan en ik speelde al jaren een instrument en speelde af en toe de liedjes die ook op school gezongen werden. 

Overigens speel ik al jaren bij een antroposofische kinderopvang muziek voor de kindjes en dat kan ik iedereen aanraden (ik speel ook bij een reguliere opvang dus kan vergelijken), kleinschalig, veel begeleiders, natuurlijke materialen. 

Op de Dalton-basisschool van de kinderen ging het erg om de cognitieve prestaties. Zo werden avi-scorelijst en aan de muur gehangen of wilden klasgenoten liever hun tafel toetsen afronden dan een ander helpen met een bepaalde rekensom. School ging prat op zelfstandig werken. Zo vroeg ons kind een klasgenoot om hulp. Het kind gaf aan niet te helpen want ze ging liever vooruit werken. Zo hebben we onze kinderen niet opgevoed. Vandaar dat ons kind dit koud vond.

Op VS-PO en VO maken de lln tekeningen waarin elementen uit de door de juf voorgelezen verhalen terug komen; een creatieve manier van informatie onthouden als een soort zelfgemaakte film. Dus geen stampwerk maar verhalend wortelen van kennis. Ze krijgen op jonge leeftijd ook Franse en Duitse liedjes te zingen; vergroot op spelende wijze het gevoel voor taal.

Ze doen ook veel aan verven. Ik heb via de VS een cursus aquarelverf en op van te voren natgemaakte papieren gevolgd. Zo nieuw en los van scherpe lijnen, glooiend.
De kinderen kleuren met lyra-potloden. Deze hebben grote kleurkracht in driehoek potlood model; zo fijn in de hand. Lln leren ook met de potloden ‘vegen’ voor mooier overgang. Zo krijgen tekeningen meer diepgang. Voor een kind dat van tekenen houdt, een ideale plek.
Wat ook fijn is , dat iedereen mag dragen wat ze fijn vinden. Van gehaakte vesten in bonte kleuren boven rokje met maillot tot spijkerbroek met gele sweater. Als je maar je trainingsbroek thuis laat.

Als VS-ouder heb ik geleerd minder snel oordeel te vellen; eerst kijken wat iemand kan en daar plezier in beleeft. Het gaf mij rust.
Op de VO heb ik kunstwerken gezien, zo knap zoveel geloof in eigen kunnen. Lln worden niet opgejaagd maar wel gemotiveerd te laten zien wat in hen om gaat. Een 7-klasser mag nog kind zijn, ookal is het al op een VO.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-09-2021 om 00:00

Flanagan schreef op 18-09-2021 om 23:49:


Wat ook fijn is , dat iedereen mag dragen wat ze fijn vinden. Van gehaakte vesten in bonte kleuren boven rokje met maillot tot spijkerbroek met gele sweater. Als je maar je trainingsbroek thuis laat.


Deze begrijp ik geloof ik niet; het kind mag alles dragen behalve een trainings/joggingbroek?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.