Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter naar de vrije school?

Hoi allemaal!

Onze dochter is 2,5 en we zijn nu serieus bezig met een basisschool kiezen. En eerlijk: ik vind het echt moeilijk, ook juist omdat ik zelf in het onderwijs werk, denk ik. Ik heb teveel ervaring om gewoon op mijn gevoel af te gaan. 🙈

In ieder geval, wij wonen zelf in het centrum van de stad, waar geen school is, dus we moeten sowieso de buurt uit. Binnen een straal van 10 minuten lopen zijn er drie scholen, dus dat waren voor ons de realistische opties. Éen viel voor ons meteen al af: elitair, hoge ouderbijdrage, erg gericht op prestatie. Dat is gewoon niet wat we zoeken. Éen van de andere twee scholen is een vrije school.   

Na een tijdje wikken en wegen, neigen wij steeds meer naar die vrije school. Vooral omdat het bij onze dochter lijkt te passen: ze is gevoelig, houdt van rust in haar omgeving, en ze kan voor haar leeftijd erg goed tekenen. Ik vind ook dat er veel goede dingen zitten in het vrije school onderwijs waar ik me ook ik kan vinden. De school hier heeft in ieder geval het mooiste speelplein van de wijde omgeving, en de directeur lijkt sympathiek. Maar ik vind het wel spannend: ik ben geen antroposoof, ben normaalgesproken wars van dogma en werk zelf op een openbare, reguliere school. Nu weet ik dat deze vrije school niet heel strikt is in de leer, dat er veel ouders voor kiezen die niet per se antroposofisch zijn, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit. Zijn er hier misschien ouders die ook voor een vrije school hebben gekozen, ondanks vraagtekens bij de antroposofie / Steiner? Wat zijn jullie ervaringen?


MRI

MRI

18-09-2021 om 22:19