Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter naar de vrije school?


Amaranth schreef op 19-09-2021 om 22:43:

[..]

Ze moeten zoveel als ze op school zitten. Op tijd binnen zijn, luisteren naar de leerkracht, voldoen aan de overgangseisen etc.

Zolang je aansluit bij de behoeften van de kinderen, is er niks mis met af en toe een werkblad. En dat gebeurt echt niet met stapels tegelijk hoor. Ook op het regulier onderwijs wordt veruit de meeste lesstof spelenderwijs aangeboden in groep 1/2. Dat is niks nieuws of bijzonders.

Precies ze moeten al zoveel.

Ik zag tijdens stages op verschillende reguliere scholen echt regelmatig, als in meerdere keren per week, zo'n werkblad voorbij komen. Ik vind dat dus niks. Dat kan ook op een leukere manier denk ik dan. 

Maar als jij of je kind dat wel prima/leuk vindt ook goed toch. Bij ons past het gewoon niet.

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 22:49:

[..]

Bij ons past het gewoon niet.

Je weet alleen vooraf niet of dat ook voor je kind geldt.

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 22:52:

[..]

Je weet alleen vooraf niet of dat ook voor je kind geldt.

Dat geldt voor elk soort onderwijs. 

Wij hebben ook een reguliere school bezocht voor dochter. Op de vrije school voelde ze zich meteen thuis. Veel meer rust, de enige reguliere school die wat ons betreft in onze stad in aanmerking kwam (enige openbare) is ook wel groot en daardoor drukker. 

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 22:46:

[..]

Hier gaan mijn haren dan weer recht overeind van staan. Brrr, ik zou niet willen dat er zo over mijn kind gesproken werd.

Ben zelf overigens ook werkzaam in het onderwijs. Mijn instelling is een praktische: wat heeft het kind nodig? De een werkt beter met een speelse aanpak, terwijl de ander niet kan wachten om uit boekjes te leren, werkjes te maken etc. Fijn als daar allebei ruimte voor is. En dat vind je dus niet op sommige scholen. Echt jammer en een gemiste kans.


Maar ik ben dan ook voor afschaffing van veel stromingen en geloof hoort voor mij ook niet thuis binnen het moderne onderwijs. Dat doe je maar lekker thuis.

Er is meer dan een kleuterklas he?

Vanaf klas 1 wordt er ook gewoon gewerkt in werkschriften van spelling- en rekenmethoden. Naast periodeonderwijs heb je ook gewoon de oefenuren. En besluit ik dat ik op een andere manier aan bepaalde leerdoelen wil werken, dan is dat ook prima. Ik ervaar juist veel meer ruimte om op verschillende manieren aan doelen te werken. 

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 22:39:

[..]

Met werkjes bedoel ik werkbladen. Zoals je ook in bv groep 3 hebt.

Ik vind dat niks omdat ze nog zo lang dat moeten. En waarom niet stimuleren? Omdat de vrije school dus niet zo werkt. Als een andere school wel met werkjes werkt is dat prima. Thuis kun je ook dit soort bladen aanbieden als je dat wil.

Op de school van mijn kinderen mogen de kinderen zelf kiezen wat ze doen, er zijn zoveel manieren om iets aan te leren. Alles wordt op speelse wijze aangeboden. 

Het is heel verschillend wat bij een kind past. Sommige kinderen vinden het juist heerlijk om al cognitief te worden uitgedaagd. Anderen leren liever door een spel te spelen, een lied te zingen, te rijmen, te klappen, toneel te spelen, te tekenen. Ik vind het mooi dat hier ruimte voor is in groep 2, ipv dat sommige manieren van werken taboe zijn. 

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 22:49:

[..]

Precies ze moeten al zoveel.

Ik vind daar weer niks mis mee. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 23:02:

[..]

 Ik vind het mooi dat hier ruimte voor is in groep 2, ipv dat sommige manieren van werken taboe zijn.

En dit ook. Het verschil zit hem er voor mij in dat er dingen uitgesloten worden.

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 22:48:

[..]


Moet dit? Ik vind dit zo'n onvolwassen manier van reageren.

Dat is dan jammer dat je dat vind. Ik vond je opmerking belachelijk. Dit poppetje was om mijn sarcasme duidelijk te maken. 

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 22:49:

[..]

Precies ze moeten al zoveel.

Ik zag tijdens stages op verschillende reguliere scholen echt regelmatig, als in meerdere keren per week, zo'n werkblad voorbij komen. Ik vind dat dus niks. Dat kan ook op een leukere manier denk ik dan.

Maar als jij of je kind dat wel prima/leuk vindt ook goed toch. Bij ons past het gewoon niet.

Er zijn ook kinderen die een werkblad leuk vinden. Het is toch sneu als deze behoefte van een kind wordt genegeerd, omdat juf een hekel heeft aan werkbladen, omdat zij die niet leuk genoeg vindt? Dan druk je toch veel te hard je eigen voorkeuren erdoor? 

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 23:03:

[..]

Ik vind daar weer niks mis mee.

En ik een heleboel wel. Je krijgt nauwelijks nog de kans om lekker kind te zijn. Druk druk druk. Je moet dit en dat. Op school van alles, thuis dingen, vaak nog zwemles en/of andere sport. 

Wees gewoon even kind 

Julali schreef op 19-09-2021 om 23:05:

[..]

Er zijn ook kinderen die een werkblad leuk vinden. Het is toch sneu als deze behoefte van een kind wordt genegeerd, omdat juf een hekel heeft aan werkbladen, omdat zij die niet leuk genoeg vindt? Dan druk je toch veel te hard je eigen voorkeuren erdoor?

Ze hebben geen hekel aan werkbladen. Het past gewoon niet bij het soort onderwijs. 

Heel sneu, maar dan doe je dat toch thuis?

In elke klas zal er wel wat niet gedaan worden omdat het niet past bij het onderwijs of omdat de juf/meester er niks mee heeft.

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 23:06:

[..]

En ik een heleboel wel. Je krijgt nauwelijks nog de kans om lekker kind te zijn. Druk druk druk. Je moet dit en dat. Op school van alles, thuis dingen, vaak nog zwemles en/of andere sport.

Wees gewoon even kind

Zeker 90% van de tijd op school, speelt een kleuter, ook binnen regulier onderwijs. Maar dat is nog niet genoeg?

Jammer dat dit weer een kraak de Vrije school af topic is geworden door mensen die er nog nooit een voet binnen hebben gezet en geen idee hebben waar ze het over hebben.

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 23:07:

[..]

Ze hebben geen hekel aan werkbladen. Het past gewoon niet bij het soort onderwijs.

Het gaat niet alleen om werkbladen, jij roept hier dat er niks gedaan wordt met letters of cijfers. Dan sluit je echt heel veel uit.

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 23:08:

[..]

Zeker 90% van de tijd op school, speelt een kleuter, ook binnen regulier onderwijs. Maar dat is nog niet genoeg?

Mijn ervaring is heel anders. Op meerdere scholen. Dat is echt geen 90% 75 misschien. En ja dat vind ik te weinig als spelenderwijs leren mee telt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.