Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter naar de vrije school?


Julali schreef op 19-09-2021 om 22:05:

[..]

Mijn kinderen moesten ook niks in de kleuterklas en die zitten op een reguliere school.

Maar jij doet net alsof kinderen geen interesse in letters en cijfers mogen hebben op een vrije school. En dat is gewoon dikke onzin.

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 22:16:

[..]

Dat is wel bijzonder, want dit staat specifiek vermeld als doel voor groep 1/2 vanuit de overheid (kerndoelen). Oftewel: opgenomen in het verplichte curriculum voor die leerjaren.

Spelenderwijs wordt er natuurlijk wel geleerd. Maar er worden geen werkjes gedaan zoals ik zie op het regulier onderwijs. En er worden ook geen toetsen afgenomen. 

Als ik naar de kerndoelen kijk halen ze die wel. Het is de manier van aanbieden die vooral verschilt. Op regulier zag ik tijdens stages al echt werkjes voorbij komen. Terwijl je die kerndoelen ook op een veel leukere manier kan behalen. 

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 22:22:

[..]

Spelenderwijs wordt er natuurlijk wel geleerd. Maar er worden geen werkjes gedaan zoals ik zie op het regulier onderwijs. En er worden ook geen toetsen afgenomen.

Als ik naar de kerndoelen kijk halen ze die wel. Het is de manier van aanbieden die vooral verschilt. Op regulier zag ik tijdens stages al echt werkjes voorbij komen. Terwijl je die kerndoelen ook op een veel leukere manier kan behalen.

Op regulier onderwijs worden ook geen toetsen meer afgenomen bij kleuters.


En je geeft nu zelf toe dat er dus wel met cijfers en letters wordt gewerkt. Dat moet immers. De manier van aanbieden, dat is het hem. En daar vind je binnen regulier onderwijs ook veel verschillende manier voor. Sommigen traditioneel, anderen weer spelenderwijs.

Oh, en er zijn genoeg kinderen die 'werkjes' juist heel prettig vinden. Afgebakend, duidelijk en ze zijn dan vaak al toe aan werken naast het spelen. Ook dat kan. En die kinderen zouden het slecht doen in een klas waar alles maar leuk moet zijn.

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 22:22:

[..]

Spelenderwijs wordt er natuurlijk wel geleerd. Maar er worden geen werkjes gedaan zoals ik zie op het regulier onderwijs. En er worden ook geen toetsen afgenomen.

Als ik naar de kerndoelen kijk halen ze die wel. Het is de manier van aanbieden die vooral verschilt. Op regulier zag ik tijdens stages al echt werkjes voorbij komen. Terwijl je die kerndoelen ook op een veel leukere manier kan behalen.

Wat bedoel je met werkjes? Bij ons op school gaat dat allemaal spelenderwijs, volgens mij doen de meeste scholen dat zo. Toetsen zijn alweer afgeschaft voor de kleuters. 

Je hebt trouwens ook kinderen die het juist fantastisch vinden om een werkje te doen. Wat is er dan zo verschrikkelijk aan? Waarom niet de kinderen die dat willen stimuleren? 

Julali schreef op 19-09-2021 om 22:34:

[..]

Wat bedoel je met werkjes? Bij ons op school gaat dat allemaal spelenderwijs, volgens mij doen de meeste scholen dat zo. Toetsen zijn alweer afgeschaft voor de kleuters.


Precies dit. Mijn jongste vond het prachtig, die koos liever in de ochtend iets uit de kast met materialen dan dat hij weer de blokkenhoek of huishoek in ging. Al meteen vanaf groep 1. Spelen kon hij thuis ook, vond hij zelf. Dus ging hij lekker aan de slag met zoiets:

IMG_0758-1-570x350.jpg

Julali schreef op 19-09-2021 om 22:34:

[..]

Wat bedoel je met werkjes? Bij ons op school gaat dat allemaal spelenderwijs, volgens mij doen de meeste scholen dat zo. Toetsen zijn alweer afgeschaft voor de kleuters.

Je hebt trouwens ook kinderen die het juist fantastisch vinden om een werkje te doen. Wat is er dan zo verschrikkelijk aan? Waarom niet de kinderen die dat willen stimuleren?

Met werkjes bedoel ik werkbladen. Zoals je ook in bv groep 3 hebt. 

Ik vind dat niks omdat ze nog zo lang dat moeten. En waarom niet stimuleren? Omdat de vrije school dus niet zo werkt. Als een andere school wel met werkjes werkt is dat prima. Thuis kun je ook dit soort bladen aanbieden als je dat wil.

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 22:27:

[..]

Op regulier onderwijs worden ook geen toetsen meer afgenomen bij kleuters.


En je geeft nu zelf toe dat er dus wel met cijfers en letters wordt gewerkt. Dat moet immers. De manier van aanbieden, dat is het hem. En daar vind je binnen regulier onderwijs ook veel verschillende manier voor. Sommigen traditioneel, anderen weer spelenderwijs.

Oh, en er zijn genoeg kinderen die 'werkjes' juist heel prettig vinden. Afgebakend, duidelijk en ze zijn dan vaak al toe aan werken naast het spelen. Ook dat kan. En die kinderen zouden het slecht doen in een klas waar alles maar leuk moet zijn.

Er wordt niet "gewerkt" zoals met de werkbladen. Natuurlijk komen letters en cijfers aan bod. Niet alleen omdat dit moet maar vooral omdat het past bij de ontwikkeling van het kind. Kinderen op kleuterleeftijd vinden dat interessant. Maar je kunt dit ook op een leuke manier aanbieden ipv hier heb je een werkblad met de letter A van appel.

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 22:27:

[..]

Op regulier onderwijs worden ook geen toetsen meer afgenomen bij kleuters.


En je geeft nu zelf toe dat er dus wel met cijfers en letters wordt gewerkt. Dat moet immers. De manier van aanbieden, dat is het hem. En daar vind je binnen regulier onderwijs ook veel verschillende manier voor. Sommigen traditioneel, anderen weer spelenderwijs.

Oh, en er zijn genoeg kinderen die 'werkjes' juist heel prettig vinden. Afgebakend, duidelijk en ze zijn dan vaak al toe aan werken naast het spelen. Ook dat kan. En die kinderen zouden het slecht doen in een klas waar alles maar leuk moet zijn.

Er wordt ook niet gezegd dat regulier dus slecht is. Of dat een werkblad geven vreselijk is. De school van mijn kinderen (geen vrijeschool) werkt via thema's aan de doelen. Maar de school waar ik werkte haalde een methode binnen waardoor de kleuters ontzettend veel moeten. Gefrustreerde collega's tot gevolg. Ik ken aardig wat kleuterleerkrachten en stuk voor stuk vinden zij dat die kinderen zoveel moeten. En er zijn kinderen die daar op aan gaan. Maar er zijn ook kinderen die daar zo jong al op afhaken. En dan is een kind ineens druk, of het loopt achter. 

Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat voor mij het grote verschil is dat ik kinderen hier meer ontspannen vindt. En dat leerkrachten minder "vinden" van kinderen. Daarom sloeg ik denk ik juist aan op wat Julali schreef over in hokjes plaatsen nav de temperamenten. 

Elke ochtend beginnen we in de lerarenkamer samen met een spreuk waarin dit doorklinkt. Wat is het raadsel van dit kind? Wat heeft dit kind van mij nodig? Ik vind mijn collega's enorm liefdevol en respectvol over hun kinderen spreken. Ook bij moeizaam gedrag. Dat heb ik echt weleens anders gezien. 

En het is echt niet slecht in het regulier. Daar werken ook fijne mensen. Daar gebeuren ook mooie dingen. Maar ik breek graag een lans voor vrijeschoolonderwijs. 

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 22:38:

[..]

Precies dit. Mijn jongste vond het prachtig, die koos liever in de ochtend iets uit de kast met materialen dan dat hij weer de blokkenhoek of huishoek in ging. Al meteen vanaf groep 1. Spelen kon hij thuis ook, vond hij zelf. Dus ging hij lekker aan de slag met zoiets:

IMG_0758-1-570x350.jpg

Dit vind je idd niet bij dochter in de klas. 

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 22:39:

[..]

Met werkjes bedoel ik werkbladen. Zoals je ook in bv groep 3 hebt.

Ik vind dat niks omdat ze nog zo lang dat moeten. 

Ze moeten zoveel als ze op school zitten. Op tijd binnen zijn, luisteren naar de leerkracht, voldoen aan de overgangseisen etc.

Zolang je aansluit bij de behoeften van de kinderen, is er niks mis met af en toe een werkblad. En dat gebeurt echt niet met stapels tegelijk hoor. Ook op het regulier onderwijs wordt veruit de meeste lesstof spelenderwijs aangeboden in groep 1/2. Dat is niks nieuws of bijzonders.

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 22:43:

[..]

Dit vind je idd niet bij dochter in de klas.

Zonde. Weinig te differentiëren voor de leerlingen die dit juist wel willen kiezen. Ook die zijn er genoeg.

AnanasBevrijdingsFront schreef op 19-09-2021 om 22:42:

[..]

Er wordt ook niet gezegd dat regulier dus slecht is. Of dat een werkblad geven vreselijk is. De school van mijn kinderen (geen vrijeschool) werkt via thema's aan de doelen. Maar de school waar ik werkte haalde een methode binnen waardoor de kleuters ontzettend veel moeten. Gefrustreerde collega's tot gevolg. Ik ken aardig wat kleuterleerkrachten en stuk voor stuk vinden zij dat die kinderen zoveel moeten. En er zijn kinderen die daar op aan gaan. Maar er zijn ook kinderen die daar zo jong al op afhaken. En dan is een kind ineens druk, of het loopt achter.

Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat voor mij het grote verschil is dat ik kinderen hier meer ontspannen vindt. En dat leerkrachten minder "vinden" van kinderen. Daarom sloeg ik denk ik juist aan op wat Julali schreef over in hokjes plaatsen nav de temperamenten.

Elke ochtend beginnen we in de lerarenkamer samen met een spreuk waarin dit doorklinkt. Wat is het raadsel van dit kind? Wat heeft dit kind van mij nodig? Ik vind mijn collega's enorm liefdevol en respectvol over hun kinderen spreken. Ook bij moeizaam gedrag. Dat heb ik echt weleens anders gezien.

En het is echt niet slecht in het regulier. Daar werken ook fijne mensen. Daar gebeuren ook mooie dingen. Maar ik breek graag een lans voor vrijeschoolonderwijs.

Jij kan het allemaal een stuk beter beschrijven. Ik ben niet zo goed met woorden. Maar je schrijft wat ik bedoel. Ik vind het lastig uitleggen merk ik. 

Amaranth schreef op 19-09-2021 om 22:43:

[..]

Zonde. Weinig te differentiëren voor de leerlingen die dit juist wel willen kiezen. Ook die zijn er genoeg.

Ja want als je 1 zo'n doos niet in de klas hebt hebben ze niks natuurlijk 

Er zijn ook andere manieren om differentiatie aan te bieden. 

AnanasBevrijdingsFront schreef op 19-09-2021 om 22:42:

[..]


Elke ochtend beginnen we in de lerarenkamer samen met een spreuk waarin dit doorklinkt. Wat is het raadsel van dit kind? Wat heeft dit kind van mij nodig? Ik vind mijn collega's enorm liefdevol en respectvol over hun kinderen spreken. Ook bij moeizaam gedrag. Dat heb ik echt weleens anders gezien.

Hier gaan mijn haren dan weer recht overeind van staan. Brrr, ik zou niet willen dat er zo over mijn kind gesproken werd.

Ben zelf overigens ook werkzaam in het onderwijs. Mijn instelling is een praktische: wat heeft het kind nodig? De een werkt beter met een speelse aanpak, terwijl de ander niet kan wachten om uit boekjes te leren, werkjes te maken etc. Fijn als daar allebei ruimte voor is. En dat vind je dus niet op sommige scholen. Echt jammer en een gemiste kans.


Maar ik ben dan ook voor afschaffing van veel stromingen en geloof hoort voor mij ook niet thuis binnen het moderne onderwijs. Dat doe je maar lekker thuis.

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 22:46:

[..]



Moet dit? Ik vind dit zo'n onvolwassen manier van reageren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.