Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
motje36

motje36

21-03-2012 om 20:41

Dochter van 8 had sex met buurjongetje...

Mijn dochter van 8 vertelde een paar dagen geleden dat ze stiekem een sexfilmpje op internet had gezien. Ik was er blij mee dat ze me dit eerlijk vertelde. Wat ik vreemd vond, is dat ze zei dat het haar ook wel lekker leek (het filmpje ging over orale sex....)

Ik ben gaan doorvragen en vandaag vertelde ze iets waar ik erg van geschrokken ben. Ca. 1/2 jaar geleden heeft een buurjongetje aan haar gevraagd de bosjes in te gaan en haar broek uit te doen. Dit vond ze wel vreemd en eerst wilde ze niet echt. Hij zei dat het een leuk spelletje was. Dus ze ging ermee door. Hij heeft toen aan haar vagina gelikt en zij heel even aan zijn piemel. Dit schijnt (volgens haar zeggen) een paar keer gebeurd te zijn.

Ik krijg niet de indruk dat het een trauma is voor haar. Ze deed er nogal lacherig bij. Ze is vrij grenzeloos en ze is moeilijk lerend waardoor ze op sociaal gebied ook enigzins achterloopt. Maar ze heeft wel veel interesse in sex.

Wat moet ik hier allemaal mee en vinden jullie dat ik nog met de ouders van dat buurjongetje moet praten? Niet om een schuldige aan te wijzen, maar gewoon om hun ook op de hoogte te stellen van wat er gebeurd is.

alvast bedankt voor het lezen van mijn berichtje.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat zou ik doen motje

"vinden jullie dat ik nog met de ouders van dat buurjongetje moet praten? Niet om een schuldige aan te wijzen, maar gewoon om hun ook op de hoogte te stellen van wat er gebeurd is."

Ja, dat zou ik doen. Wel moeilijk, om dit heel open en opbouwend te doen zodat die ouders het niet meteen als kritiek of beschuldiging zien. Op zich is er niks mis met wat expirimenteren tussen kinderen van ongeveer gelijke leeftijd die allebei niets tegen hun zin doen. Maar ze moeten wel leren hoe ze hier mee om moeten gaan. Wat wel en niet betamelijk is, privacy, grenzen, de 'waarde' van sex, gezondheidsaspecten.

skik

koentje

koentje

22-03-2012 om 19:21

Volgens mij

gebeuren dit soort dingen heel vaak. Mijn zoon heeft dat op die leeftijd ook gedaan. Ze roken ook aan elkaars kontje.... ieuwwwwwww
Ik zou er niet over beginnen. Hooguit in de gaten houden dat het niet eentje is die onder dwang iets moet doen.
Destijds leken de andere ouders van het vriendje mij dusdanig preuts dat ik de boel niet over de kling gejaagd heb met dat verhaal. Het leek mij beter het rustig te houden, niet overspannen reageren en zorgen dat je kind dit soort dingen aan je blijft vertellen!

an200

an200

28-03-2012 om 18:26

Re:

Volgens mij ongeschuldig 'expirimenteren'. Doktertje spelen, vadertje en moedertje etc komt wel vaker voor op dit leeftijd en elkaar uitkleden (of bloot spelen) ook waarbij kinderen voelen aan elkaars lichaam (of in het voorbeeld hiervoor ruiken).

Niets om een heel gedoe van te maken. Vaak kan melden bij de andere ouders ook averechts werken. Wanneer er geen dwang in het spel is dan heb ik zoiets: So What?
Is het nu zo erg dat kinderen samen bloot spelen en dan aan elkaar zitten/ruiken of likken om gewoon te voelen hoe dat is?

Kinderen moeten ook leren hoe iets voelt/is en vinden dat ook geen sex. Ze moeten ook leren om iets niet te doen als ze dat echt niet willen. Maar als er geen dwang is en ze vinden het allbei leuk?? Niets aan de hand. Je kunt hooguit vragen aan de kinderen hoe ze het vinden en of ze het leuk vinden om dat te doen.

Hoe vaak mijn kinderen wel niet met vriendjes en vriendinnetjes de blote billendans hebben gedaan of doktertje gespeeld. Allemaal zonder dwang en zonder bijbedoeling. Wanneer je er een heel circus en probleem vam gaat maken dan maak je van iets dat voor hen leuk en niet bijzonder is een heel groot ding. Zelfs iets waarvan ze de indruk krijgen dat het niet mag. Dat laaste vind ik superslecht. Het mag alleen als ze zich er goed bij voelen en anders niet.

Menen jullie dit nu echt

En vinden jullie het echt goed dat 8-jarigen aan elkaars geslachtsdelen likken. Sorry hoor, maar daar kan ik met mijn gedachten niet bij.
Ik weet dat kinderen vaak willen ontdekken en expireimenteren, maar als kinderen in de bosjes elkaar op die plaatsen gaan likken, zou ik er zeker wat van zeggen en ik zou dat als ouder ook graag willen weten. Ik zou dus zeker een gesprek met die ouders aangaan en dan natuurlijk niet in beschuldigende zin, want er is niets strafbaars gebeurd, maar wel iets wat niet kan. Want ik vind het echt niet kunnen dat kinderen buiten zoiets doen. Ik leer mijn kinderen, in de zelfde leeftijd, dat dat intieme delen zijn en dat je die niet aan iedereen moet laten zien en dat zeker niet iedereen daar aan mag komen, tenzij noodzakelijk.

Ik vind dit ook iets heel anders dan de blotebillen dans doen.

Normaal gesproken wordt er hier op het forum al gevallen over kinderen van 10 die een film voor 12-jarige kijken en nu is het ineens heel normaal dat kinderen van 8 sex hebben/ Want ook al noemen ze het niet zo, dat is wel wat het is.

groetjes van, een zeer verbaasde, Charlotte

Definitie

charlotte, ik zou zoites ook willen weten. Maar waarom definieer jij het als 'sex hebben'? Voor mij is sex hebben echt iets heel anders, zeker als het om kinderen gaat. Bij pubers wordt het een ander verhaal.

Lik me pik

doet me denken aan toen ik acht was, 'lik me pik' was toen een HEEL erge verwensing. Heel vies vonden we dat. Niet vanwege sex of zo, daar hadden we geen idee van, maar gewoon omdat er met zo'n ding geplast wordt, ik bedoel maar getsie, kun je je als kind iets viezers bedenken als plas of poep in je MOND???

Dirksmama

Ik begrijp ook wel, dat de kinderen dit niet als sex zien, ook omdat er waarschijnlijk niet dezelfde gevoelens bijkomen, hoewel, ze vinden het waarschijnlijk wel lekker. Maar het is wel mijn definitie van sex. Dus niet die van kinderen, maar wel die van mij.

Heeft volgens mij niks met lekker te maken

tenminste niet het lekker dt jij met sex associeert. Volgens mij doen kinderen dit eerder omdat het vies is, vanwege de 'getsie durf jij dat' factor. Net zoals er kinderen zijn die belletje trekken, kleine winkeldiefstallen plegen etc...ze weten dat het iets is dat niet mag, en dat geeft het lekkere eraan, niet het seksuele,

Ik denk

dat ze het juist wel lekker vinden, het gevoel dan. Dat hoeft helemaal niks met het seksgevoel te maken te hebben.
Ik weet nog dat ik het vroeger lekker vond om met mijn kruis op de leuning van de bank te zitten en heen en weer te gaan. Dat was niet lekker, omdat het niet mochtm dat was lekker, omdat het een lekker gevoel was. Tuurlijk dacht ik op dat moment niet aan seks, dat zullen deze kinderen ook niet doen. Maar ik vind wel, dat je moet uitleggen, dat je zoiets niet in het openbaar, in dit geval de bosjes, moet doen. En nee, ik zou het dus niet goed vinden en ja, ik zou dus ook met die andere ouders praten.

groetjes Charlotte

Puck

Puck

31-03-2012 om 23:58

Charlotte

Als je dit al sex noemt, hoe noem je het dan als er wel erotische gevoelens etc. bij komt kijken? Dat is toch toch iets totaal anders dan deze seksueel getinte spelletjes. Verder ben ik wel met je eens dat je zoiets niet in het openbaar hoeft te doen, maar het niet goed vinden is weer iets heel anders. Waarom vind je zoiets niet goed? Hoe moeten de kinderen dan dit soort dingen uitvinden dan? Hier ook wel eens gebeurd dat de er op zolder wat geeperimenteerd werd door 2 kinderen en tja, wat dat betreft heb ik liever dat ze met een goed vriendje op zolder experimenteren dan dat het ergens in een bosje met een veel ouder iemand gebeurt. En ja, ik heb de ouders van het vriendje wel verteld wat er gebeurd was en gelukkig deden zij er ook niet moeilijk over.

Chocoladereep

als je zo redeneert is een chocoladereep al sex...

Dirksmama

als we zo gaan praten hoef ik helemaal niks meer te zeggen. Beetje flauw.

Puck

Puck

04-04-2012 om 12:15

Charlotte1

Bij mijn weten was mijn vraag wel serieus. Zou je daar nog antwoord op willen geven dan?

Puck

Inderdaad, jouw vraag is wel serieus, heb ik even overheen gelezen. Ik merk, dat ik het moeilijk vind om me op papier/computer goed uit te drukken, maar ik zal het proberen.

Je eerste vraag: Dat is bij mij nog steeds seks. En volgens mij heb ik gezegd, dat de kinderen het niet als seks zullen zien en het zo ook niet bedoelen, maar volgens mij (en dat is dus mijn mening) is het likken aan een piemel en aan een vagina wel seks. Nogmaals, dat wil niet zeggen, dat de kinderen het als seks zien, waarschijnlijk niet.
Volgens mij viel iedereen over Clinton heen, op het moment, dat hij zei dat hij geen seks had gehad met Monica, omdat hij alleen gepijpt was. Nu is dit natuurlijk geen pijpen, maar het zijn wel seksuele handelingen.

En ik zou er niet blij mee zijn als mijn kinderen dat in de bosjes gaan expirimenteren, want daar ging het volgens mij over. En ja, als ze het dan toch doen, dan heb ik ook liever dat ze het met een goed vriendje doen, bij mij op zolder, maar ik zou er wel met die ouders van dat vriendje over praten.

Je vraagt je ook af hoe kinderen dit dan moeten uitvinden. Wat bedoel je met dit? Volgens mij hebben ze nog tijd genoeg om vanalles uit te vinden, en dat kunnen ze ook bij zichzelf, ik denk niet dat ze daarbij een ander nodig hebben.
Mijn zoontje speelt ook wel eens met zijn piemen, dan is ie ook aan het uitvinden. Maar dan zeg ik er wel bij, dat hij dat moet doen als hij alleen is en niet met anderen erbij.
Ik hoop, dat ik mezelf nu een beetje duidelijker heb gemaakt en dat lauwe opmerkingen, zoals van Dirksmama, achterwege blijven. Zo lijkt het namelijk of je geen eigen mening mag hebben.

groejes van Charlotte

Zet me niet weg als flauw charlotte

zet me niet weg als flauw Charlotte, want ik ben wel degelijk serieus.

Ik snap niet waarom je dingen die niet seksueel bedoeld zijn wegzet als sex. Voor een kind is m.i. een piemel of vulva bedoeld om te plassen, dus 'vies' in de zin dat er 'viezigheid' uitkomt. Daaran likken of proeven is 'vies' omdat plas 'vies' is. Ik zie de link met sex gewoon niet,

Volg je jouw redenatie, dan is alles dat met plassers te maken heeft al sex. Dan zou dat heerlijke opgeluchte gevoel dat iedereen wel kent na het ledigen van een overgooien blaas ook al sexueel getint zijn? En dan is m.i. een chocoladereep ook met sex te linken.

En zet me niet weg als flauw, wantik ben serieus, ik vind het persoonlijk namelijk heel benauwend als alles aan sex gelikt worst.

Bah

aan elkaar geslacht likken vind ik een stap te ver gaan, veel verder dan je broek laten zakken.

Ik zou dat dus wel vertellen aan desbetreffende ouders, dat je vindt dat het te ver gaat, ook dus tegen je eigen kind zeggen.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

05-04-2012 om 14:13

Vrouw en bril

Misschien vinden wij dit als vrouw zijnde viezer dan mannen? Mijn man experimenteerde vroeger ook heel wat af en vindt eea veel normaler dan ik. Ik was vroeger erg kuis
Ik denk niet dat het allemaal zo erg is en dat er teveel wordt gekeken door de 'volwassen' bril (die alles al vies vindt of aan sex denkt).

Bah ja

vanwege de poep- en plasconnectie. Niet vanwege de 'sex'.

Ik denk inderdaad dat jongens daar anders tegenaan kijken, schiet me opeens te binnen dat toen mijn broertje een jaar of zeven was in zijn klas de jongens vaak 'kontje ruiken?' riepen...het liefst na eenstevige scheet. Errug vies, maar toch echt geen sex volgens mij. Of misschien denkt Charlotte daar wel anders over hoor.

Dirksmama

Volgens mij heb ik hierboven duidelijk gezegd wat ik ervan vind. Dat is mijn mening. En ja, dan vind ik je vergelijking met chocoladerepen flauw en wat ik nog flauwer vind, is dat je er steeds op terug blijft komen. Zoals in je laatste post. Ik vind dat echt een onnodige sneer. Je zult hier misschien ook wel weer op reageren met de woorden, dat ik je niet flauw mag noemen, maar ik heb besloten daar dan in ieder geval niet meer op te reageren.
Overigens vnd ik het frappant dat je steeds over het woordje seks begint, dat is volgens mij ook helemaal niet de essentie in mijn eerste reactie. Maar kennelijk vind je dat toch het belangrijkst, ipv het feit dat er iets tussen de kinderen is gebeurd, waarvan ik niet goed zou vinden, als ze het zouden doen.

groetjes van Charlotte

jess

jess

10-04-2012 om 09:05

Sex

Wat ik uit posting van motje36 lees is dat het kind waar het om draait het zelf ziet als sex.

Ik vind het persoonlijk niet normaal als er aan elkaars geslachtsdelen wordt gelikt op 8-jarige leeftijd. En kan me voorstellen dat je er erg van geschrokken bent.
Ik ben thuis open over sex kijkende naar leeftijd van kind. Allen nog onder de 12 jaar trouwens. Wat ik wel duidelijk maak is dat de geslachtsdelen niet voor iedereen zijn bestemd om te zien en/of aan te raken. Op jonge leeftijd dus nog door niemand om het zo maar te zeggen.
Dus dat dit niet de bedoeling is. Zo breng ik het naar mijn eigen kinderen toe (allen onder de 12 jaar).
Lastig hoor. Succes in ieder geval!

Puck

Puck

10-04-2012 om 12:22

Jess

Waar uit de posting van motje36 blijkt dat het kind het zelf ziet als sex? Dat kan ik er echt met de beste wil van de werled niet in lezen. En dan nog: de term "sex" zal voor een kind van 8 een heel andere betekenis hebben dan voor een volwassenen dus al zou het zo zijn als jij beweert dan nog zegt het helemaal niets. Mijn kind vond het vroeger sex als ze naast me in bed lag te knuffelen, want dat deed papa ook met mama en papa en mama hadden sex. Ik bedoel maar.
En verder: je geeft aan je kinderen aan dat niemand aan hun geslachtsdelen mag zitten. En wat voor motivatie geef je daarbij als er gevraagd wordt waarom?

jess

jess

10-04-2012 om 15:25

Puck

Waar ik het eruit haal is oa dat dochter had aangegeven dat zij een sexfilm had gezien.
En het kan zijn dat seks voor een volwassene een andere betekenis heeft dan voor een kind van 8 jaar. Echter hoeft dit niet zo te zijn. Ik weet uit ervaring uit directe omgeving dat een kind van 8 jaar ook heel goed kan weten wat seks is en inhoudt. Ook jongere kinderen weten dit wel. Ik weet ook niet hoe het op school is, maar tegenwoordig wordt er seksuele voorlichting gegeven, waar ook gesproken wordt over alle begrippen van seks. Dus ook over penetreren, enz.
En daarbij wordt er op de televisie ook veelvuldig gesproken over seks, enz.
Nogmaals ik denk dat vele kinderen meer weten van seks dan gedacht wordt!

Mijn kinderen hebben niet de vraag gesteld waarom er niet aan gekomen mag worden. Denk dat het hun zelf wel duidelijk is waarom. Het is iets privé, iets van jezelf. Het zijn mijn waarden die ik probeer over te brengen aan de kinderen. Ik zeg niet dat iedereen het zo moet doen, maar kijk op de televisie, lees de kranten, enz. Er wordt zoveel gesproken/geschreven over seks, misbruik, enz. Op school hebben ze het er ook over. Kinderen van groep 5 die seks met elkaar hebben. En dan bedoel ik echt neuken. Wat weer verteld wordt. Ja maar mam, ze hebben het wel gedaan met condoom.
Nogmaals onderschat kinderen niet!

mama

mama

14-04-2012 om 14:50

Het kan verder gaan

Ik heb eens even alles gelezen en ik denk dat de meeste niet beseffen hoe zo iets uit de hand kan lopen. Ik ben nu een vrouw van 30 jaar en ben als jong meisje van 7 jaar door een jongen als spelletje begonnen met ontdekken. Eerst kijken daarna aan zitten ik kon me nog herinner in het begin was het leuk maar toen hij verder wilde gaan vond ik het niet meer leuk maar als meisje durf je niet snel nee te zeggen. ruiken en likken omdat een jongen het lekker vind. En naderhand vertel je het lachend omdat je je groot wilt houden. Nu ben ik 30 en heb ik nog steeds een schaamte gevoel ik zou zo iets nooit maar dan ook nooit goed keuren bij mijn kinderen op deze leeftijd. Ik zou met de ouders gaan praten maar dan wel op een manier dat het een beetje een spelletje is anders loop je inderdaad de kans dat hij de schuldige is. Jongens we leven nu in een hele andere wereld als wij vroeger en de jeugd is veel vroeger rijp. Denk na als ze nu al met deze spelletjes beginnen.

Tirza G.

Tirza G.

19-04-2012 om 18:39

Niet helemaal waar

De jeugd is niet veel vroeger rijp als het jou 23 jaar geleden ook al overkwam, toch? Ik denk dat gelijkwaardigheid heel belangrijk is. Hoe oud was dit jongetje (in het geval van topicstarter) en heeft hij de middelen om de dochter van TS onder druk te zetten?

Tirza

mama

mama

19-04-2012 om 19:09

Tot het je eigen kind over komt.

Als mijn zoon of dochter dit gedrag toonde op deze leeftijd zal ik dat nooit nooit goed keuren.
Tegenwoordig zijn ze al zwanger op 13-14-15 jaar dat kon je vroeger niet zeggen toen speelde ze nog met poppen nu doen ze echt poppen. Maar blijkbaar vinden de meeste ouders dit gedrag dus allemaal goed. nou ik keur dit zekker af en sluit me helmaal aan bij motje36 dat ze zich er zorgen om maakt. op deze leeftijd doe je niet likken en alle andere dingen. Wel bij je zelf ontdekken dat is normaal maar niet bij anderen hoe zij dat omschrijft. Als het ooit eens te ver gaat bij je eigen kind dan piep je wel anders.

Tineke

Tineke

19-04-2012 om 19:38

Zwangere kinderen- voor 'mama'

Je zegt dat ze tegenwoordig al op 13, 14-jarige leeftijd zwanger zijn. Ik wil je er op wijzen dat dit uitzonderingen zijn, helaas nogal eens veroorzaakt door de vader van het meisje. De gemiddelde leeftijd waarop Nederlandse vrouwen hun eerste kind krijgen, stijgt nog steeds. In de middeleeuwen was het veel gebruikelijker dat jonge tieners trouwden en kindjes maakten.
Ik geloof niet dat kinderen van nu steeds jonger steeds verder gaan met het ontdekken van seks. Ik geloof wel dat er openlijker over gesproken wordt. We weten nu veel meer van de seksuele ontwikkeling van kinderen. Het 'handjes boven de deken' vinden we niet zinnig meer.
Wat natuurlijk niet betekent dat je grenzen meer hoeft te stellen. Maar dat geldt voor alles.

anderss

anderss

20-04-2012 om 09:19

En om daar nog maar iets aan toe te voegen

ik denk ook niet dat er openlijker over wordt gesproken

Tienerzwangerschappen juist lager dan toen wij jong waren

De afgelopen jaren is het aantal tienerzwangerschappen juist enorm gedaald.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2006/2006-2022-wm.htm

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/8727AB4E-3B10-4CEB-8D6B-083A22CCD4EF/0/2004k1b15p013art.pdf

skik

Fiorucci

Fiorucci

20-04-2012 om 13:29

Ik...

Ik weet heel zeker dat dergelijke ontdekkingsspelletjes vroeger ook al gedaan werden. Ik zie ook he-le-maal geen verband met tienerzwangerschappen. Daarbij, voor mama, wat denk je te bereiken met niet goed vinden? Heb je dan oprecht de illusie dat het dan niet plaatsvindt?

Cis

Cis

20-04-2012 om 21:05

Ik vind het ook een beetje raar om als argument aan te voeren dat het geen zin heeft om er iets van te zeggen omdat het toch wel gebeurd. Dat kun je je kinderen beter helemaal niet meer gaan verbieden.
Ik zou ook niet blij zijn met deze actie en ook zeker aan mijn kind uitleggen dat ik dit geen wenselijk gedrag vind. Ik heb dan duidelijk gemaakt dat ik deze handelingen niet tolereer en ik kan me voorstellen dat een jong kind daar wel naar zal luisteren. Ze kan natuurlijk zelf het idee hebben dat dit heel gangbaar gedrag is en wordt door mij, hopelijk, van dit idee af gebracht.
Ik snap dit draadje ook niet helemaal. Ik kan me echt niet voorstellen dat je je kinderen op zulke leeftijd met je goedkeurig zulke dingen laat doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.