Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Torenstra

Torenstra

18-09-2023 om 13:58

Dochter van vriend; op zoek naar tips!


Flanagan schreef op 19-09-2023 om 19:19:

Misschien kan het meisje prima zonder de extra complimenten en is ze al blij met 2 ipv 5 complimenten over haar prestaties. Ze vraagt om een geschenk, een kleine herinnering aan een leuke dag en krijgt die. Maar het is niet bekend of ze bv gaat pruilen als haar vader nee zegt.
De aanname dat dit kan leiden tot verwend gedrag is m.i. voorbarig; zoals elk kind houdt ze van aandacht, maar ze laat niet zien niet zonder te kunnen.

Het kind vroeg of er nog meer cadeautjes kwamen nadat ze blijkbaar bij een oppas is gebleven terwijl TO met pa  exclusief op vakantie was geweest met TO, zonder dochter. Ik vind het gedrag van die dochter ook niet vreemd maar de ergernis van TO wel, zij kent hun pas 1,5 jaar, is blijkbaar al volop betrokken en ziet zichzelf als stiefmoeder van dochter inclusief een paar eigen kinderen. Ik denk dat ze dit behoorlijk overschat. Wat is precies het probleem TO? Geeft hij haar teveel complimenten en jij vind dat ze dat niet nodig heeft omdat jij dat ook niet kreeg en toch groot bent geworden? Jaloers much?  Kind is 6 en sinds haar 3e moederloos, beetje vroeg om dan al je eigen stempel qua opvoeding door te drukken. 

hetgeen wat mij raakt in dit topic is her idee, dat stel ik kom te overlijden, dat mijn man dan een relatie krijgt met een dame die van mening is dat er met 'harde hand' opgevoed moet worden.....en waarom; omdat ze dat zelf vroeger ook gehad heeft. Van die gedachte kan echt mijn maag omdraaien.
Ik zou mijn kinderen in zo'n situatie een hele lieve en gezellige tante gunnen, die met empathie en liefde voor mijn kinderen zorgt en lekker op zaterdagavond op de bank met lekkere hapjes een film kijkt en het liefst met een popcorn gevecht erachteraan, plezier maken en zorgt voor een warm nest.
Dus niet iemand die gelijk haar stempel probeert te drukken op de opvoeding, terwijl ze pas 1 1/2 jaar meeloopt...

TO: ik raad je met klem aan te onderzoeken waar jou allergie vandaan komt? Je gaf kort aan dat je vroeger wat harder was opgevoed en met harde hand....
Daar zit echt de kern van jou allergie. En dat is tekenend voor jou manier van kijken naar de situatie...
Probeer er achter te komen wat jij wellicht zelf vroeger gemist hebt en gun dit meisje een positieve opvoeding....of ga dit niet aan 

BritgetJones007 schreef op 19-09-2023 om 20:56:

hetgeen wat mij raakt in dit topic is her idee, dat stel ik kom te overlijden, dat mijn man dan een relatie krijgt met een dame die van mening is dat er met 'harde hand' opgevoed moet worden.....en waarom; omdat ze dat zelf vroeger ook gehad heeft. Van die gedachte kan echt mijn maag omdraaien.
Ik zou mijn kinderen in zo'n situatie een hele lieve en gezellige tante gunnen, die met empathie en liefde voor mijn kinderen zorgt en lekker op zaterdagavond op de bank met lekkere hapjes een film kijkt en het liefst met een popcorn gevecht erachteraan, plezier maken en zorgt voor een warm nest.
Dus niet iemand die gelijk haar stempel probeert te drukken op de opvoeding, terwijl ze pas 1 1/2 jaar meeloopt...

TO: ik raad je met klem aan te onderzoeken waar jou allergie vandaan komt? Je gaf kort aan dat je vroeger wat harder was opgevoed en met harde hand....
Daar zit echt de kern van jou allergie. En dat is tekenend voor jou manier van kijken naar de situatie...
Probeer er achter te komen wat jij wellicht zelf vroeger gemist hebt en gun dit meisje een positieve opvoeding....of ga dit niet aan

Nou klinkt wel erg assepoester als je het zo schetst hoor😅


ik hoop maar dat de soep niet zo heet gegeten wordt. 

Ik ben overigens wel verbaasd dat mensen die voor die positieve opvoeding zijn, niks over al die kadootjes zeggen. Hoort dat er bij, dat je een kind suf verwent met hebbedingetjes en zo? Een kind overladen met spullen is nog wat anders dan complimenten.

BritgetJones007 schreef op 19-09-2023 om 20:56:

hetgeen wat mij raakt in dit topic is her idee, dat stel ik kom te overlijden, dat mijn man dan een relatie krijgt met een dame die van mening is dat er met 'harde hand' opgevoed moet worden.....en waarom; omdat ze dat zelf vroeger ook gehad heeft. Van die gedachte kan echt mijn maag omdraaien.
Ik zou mijn kinderen in zo'n situatie een hele lieve en gezellige tante gunnen, die met empathie en liefde voor mijn kinderen zorgt en lekker op zaterdagavond op de bank met lekkere hapjes een film kijkt en het liefst met een popcorn gevecht erachteraan, plezier maken en zorgt voor een warm nest.
Dus niet iemand die gelijk haar stempel probeert te drukken op de opvoeding, terwijl ze pas 1 1/2 jaar meeloopt...

TO: ik raad je met klem aan te onderzoeken waar jou allergie vandaan komt? Je gaf kort aan dat je vroeger wat harder was opgevoed en met harde hand....
Daar zit echt de kern van jou allergie. En dat is tekenend voor jou manier van kijken naar de situatie...
Probeer er achter te komen wat jij wellicht zelf vroeger gemist hebt en gun dit meisje een positieve opvoeding....of ga dit niet aan

Met harde hand? Wat een onzin. Stempel drukken op opvoeding. Jeetje. Hoe maak je er een heel drama van. Alsof TS één of ander harteloos onmens is. 

Zo kan je alles uit zijn verband trekken. Er wordt toch gevraagd hoe anderen dit zien en of dit "normaal" is.

Is dat zo'n vreemde vraag?


AnnaPollewop schreef op 19-09-2023 om 21:48:

Ik ben overigens wel verbaasd dat mensen die voor die positieve opvoeding zijn, niks over al die kadootjes zeggen. Hoort dat er bij, dat je een kind suf verwent met hebbedingetjes en zo? Een kind overladen met spullen is nog wat anders dan complimenten.

Misschien kreeg ze de vorige keer na de vakantie meer cadeautjes en vroeg ze het omdat ze dacht dat dat altijd zo hoort? Je weet het niet hè. Dit hoeft helemaal geen verwend gedrag te zijn. Het meisje is pas zes. Ja, het kan ook een gehaaide tante zijn, maar dat lees ik verder nergens. 

Verder lees ik veel liefde en positieve bekrachtiging. Lijkt me een hele fijne, liefdevolle vader.
Zelf ben ik ook nogal royaal met complimentjes. Tekeningen hing ik vaak op de koelkast. En van schoolbordtekeningen maakte ik soms foto’s. Als ze een trucje of kunstje kon, dan stond ik erbij te juichen en te klappen. En inmiddels is het een hele lieve, behulpzame puber met veel empathie. 

absor schreef op 19-09-2023 om 21:14:

[..]

Nou klinkt wel erg assepoester als je het zo schetst hoor😅


ik hoop maar dat de soep niet zo heet gegeten wordt.

Nou ja...assepoester niet. Maar ik kan wel slecht tegen mensen die zo trots zijn omdat ze voor een harde opvoeding zijn...daar zit altijd een verleden achter met weinig warmte. En om dat dan 'door' te willen geven aan de volgende generatie dat vind ik zoooo 'Andre Hazes' achtig. Gun een kind die positieve en liefdevolle opvoeding en reflecteert op je eigen verleden en leer ervan. Doe beter...

Loezzie schreef op 19-09-2023 om 22:18:

[..]

Met harde hand? Wat een onzin. Stempel drukken op opvoeding. Jeetje. Hoe maak je er een heel drama van. Alsof TS één of ander harteloos onmens is.

Zo kan je alles uit zijn verband trekken. Er wordt toch gevraagd hoe anderen dit zien en of dit "normaal" is.

Is dat zo'n vreemde vraag?


Nee, op zich geen vreemde vraag, maar ik lees vooral een situatieschets van een liefhebbende vader ,  die na het overlijden van zijn vrouw  goed voor hun dochter zorgt. En ik snap niet waarom ze dat niet juist als liefdevol ziet, maar ter discussie stelt

Ik mis bij haarzelf juist wat reflectie...

Ik vind TS juist helemaal niet liefdeloos overkomen, maar een oprechte vraag stellen. 
Er zit nog heel veel tussen een harde opvoeding en overdadig complimenteren en belonen. 
Blijkbaar trekt dit meisje desondanks naar TS toe en groeit hun band. Dat is mooi en fijn voor hun allebei.  

AnnaPollewop schreef op 19-09-2023 om 21:48:

Ik ben overigens wel verbaasd dat mensen die voor die positieve opvoeding zijn, niks over al die kadootjes zeggen. Hoort dat er bij, dat je een kind suf verwent met hebbedingetjes en zo? Een kind overladen met spullen is nog wat anders dan complimenten.

Ik snap deze insteek niet zo. 
To vindt dat er veel kadootjes zijn, dat kan voor mij vanalles betekenen, het is zo relatief. 
Overigens kan ik me goed voorstellen dat een kind van 6 toch graag mee op vakantie gaat en misschien wel daarom extra kadootjes vraagt? Ik vind iig het feit dat ze op vakantie gaan zonder haar niet bepaald klinken als een over-verwende opvoeding…

Zelf heb ik mijn kinderen niet teveel complimenten gegeven (misschien wel te weinig) maar wel wat teveel kadootjes, vind ik zelf. Maar het zijn echt geen verwende nesten geworden hoor, absoluut niet. 

Ik herken enigszins de situatie:
de vader van het hartsvriendinnetje van mijn dochter (en de echtgenoot van mijn vriendin) overleed toen zij drie jaar was. Ik heb in de periode van zijn ziekte en in de jaren na zijn dood gemerkt dat vriendinnetje het meest gebaat was bij een "normale" behandeling. Natuurlijk is het erg zielig en ben je geneigd extra dingen te doen of baldadig gedrag door de vingers te zien. Maar de hele wereld om haar heen was al zo "anders" dat ik het merkte dat ze het bijna fijn vond om gewoon terechtgewezen te worden als ze stout was. Gelukkig had ik daarin wel de steun van mijn vriendin.

"Liefdevol" kan op heel veel andere manieren geuit worden.

BritgetJones007 schreef op 19-09-2023 om 22:49:

[..]

Nou ja...assepoester niet. Maar ik kan wel slecht tegen mensen die zo trots zijn omdat ze voor een harde opvoeding zijn...daar zit altijd een verleden achter met weinig warmte. En om dat dan 'door' te willen geven aan de volgende generatie dat vind ik zoooo 'Andre Hazes' achtig. Gun een kind die positieve en liefdevolle opvoeding en reflecteert op je eigen verleden en leer ervan. Doe beter...

Ze schrijft toch nergens dat ze voor een 'harde opvoeding' is? Ze stelt zich vragen bij deze opvoeding em vraagt naar de mening van anderen. Dan vraagt iemand hoe haar opvoeding als kind was en daarop antwoord zij dat die meer met de harde hand was, dus dat dat wellicht haar visie beïnvloed. Ze schrijft niet dat zij dat ook nastreeft. Ze geeft alleen antwoord op een vraag en reflecteert vervolgens op de betekenis van dat antwoord. 

Klinkt mij juist heel beschouwend en redelijk in de oren. In tegenstelling tot jouw reacties overigens waarin je eea uit verband trekt en een onterecht emotioneel verhaal ophangt over de mogelijke eventuele toekomstige stiefmoeder van jouw kinderen. Kom op zeg.

Kinderen  worden tegenwoordig te veel gepamperd  .ze krijgen de hele dag te horen hoe goed ze het doen en hoe goed ze zijn en dat dag in dag uit . een kind mag ook wel eens horen  dat iets niet zo geweldig is dat hoort er gewoon bij .dat kun je ook n n normale manier kenbaar maken .

Torenstra schreef op 18-09-2023 om 22:56:

[..]

Ik ben denk ik meer met 'harde' hand opgevoed. Zelf nooit als negatief of vervelend ervaren overigens! Maar dat zal wellicht ook mee spelen, want dat neem ik natuurlijk wel mee als voorbeeld.

en ik ben meer voorstander van positieve opvoeding. Ook binnen een positieve opvoeding kan je grenzen en kaders aangeven...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.