Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mammie2

mammie2

02-09-2008 om 12:45

Dochter wil op paardrijden

Mijn dochter van 7 wil heel graag op paardrijles. Haar beste vriendin zit erop en twee meisjes uit de buurt. Ze is dol op onze 16-jarige oppas en die is ook paardrijfanaat. Van haar heeft ze net een stapel Pennies gekregen, die ze dag en nacht nu zit te lezen. Ze staat (tegen de zin van mijn man in) op de wachtlijst.
Nu heeft de dochter van een kennis een ongeluk gehad in de manege. Gevolg: gebroken neus en verschoven kaak. Mijn man is er nu helemaal op tegen dat mijn dochter gaat paardrijden. Vooral nadat we samen de statistieken op internet hebben gelezen van paardrijongelukken. Paardrijden staat bij de top 5 gevaarlijke sporten. Je schijnt kans te hebben op een ongeval voor elke 350 uur dat je rijdt. Ter vergelijking: bij het motorrijden schijnt die kans 1 op de 7000 uur te zijn. Hier is een artikel: http://www.nature.com/sc/journal/v40/n6/full/3101280a.html.
Mijn man is er nu heel erg op tegen dat ze gaat rijden. Natuurlijk kom je allerlei mensen tegen die nog nooit wat hebben meegemaakt, maar iedereen kent ook wel een oom of tante van boven de 80 die rookt.
Vraag is hoe ik dit moet overbrengen op mijn dochter. Ik heb haar al verteld over de gevaren en ze is er op zich mee eens dat ze niet gaat rijden. Ze wil echter wel paarden verzorgen en mag mee met onze oppas. Ik vraag me af of dat niet ook sneu voor haar is: dan ziet ze telkens allerlei meisjes die wel van hun ouders op paardrijden mogen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ronduit verbieden of toch zelf laten kiezen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

02-09-2008 om 12:56

Tja

Je kunt kinderen nu eenmaal niet in een glazen huisje houden. Mag je dochter ook niet op het klimrek van je man, daar kan ze ook uitvallen. En op school met gym in de touwen klimmen is dan ook uit den boze evenals de trampoline bij de buren. Er zijn altijd wel risico's en die kun je minimaliseren door gebruik te maken van de juiste hulpmiddelen (cap, bodyprotector) en je verstand te gebruiken. Bij hockey krijg je een stick op je neus, bij volleybal een bal op je vingers, bij waterpolo een trap in je buik. Ik denk persoonlijk (maar heb vroeger zelf veel gereden en ben dus ernstig bevooroordeeld) dat paardrijden niet per definite gevaarlijk hoeft te zijn. In al die jaren ben ik best af en toe van mijn paard gevallen, het ernstigste wat ik opgelopen heb is een compleet geschaafde arm vol met grindsteentjes omdat mijn paard in volle galop struikelde en ik via zijn hals naar beneden gleed in een oprit vol grind. Tja jammer dan.

mammie2

mammie2

02-09-2008 om 13:02

Natuurlijk kan overal een ongeluk gebeuren

maar de kans dat een ongeluk gebeurd met een paard is toch wel significant groter dan dat dat je plotseling wordt aangereden door een auto.

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te bedenken van mensen die nooit een ernstig ongeluk hebben gekregen, maar laat je je kind bewust iets doen waarvan je weet dat het heel gevaarlijk kan zijn?

Maylise

Maylise

02-09-2008 om 13:52

Geen probleem mee

Paardrijden kan gevaarlijk zijn en er gebeuren ook zeker serieuze ongelukken maar door een aantal veiligheidsmaatregelen kan je het een stuk veiliger maken zoals het dragen van een goede cap/helm en eventueel een body protector bijvoorbeeld. Daarnaast die kinderen rijden over het algemeen in een manege, in een binnen- of buitenbak op over het algemeen vrij slome en afgestompt pony's. Pas later als ze goed kunnen rijden zullen ze ook een wat pittiger pony mogen bereiden. En natuurlijk dit houdt niet in dat er nooi wat kan gebeuren maar ik denk dat het risico in een manege tijdens de les redelijk beperkt is. En vallen kan altijd natuurlijk.

Mijn tweeling en een andere dochter die nu al lang volwassen zijn hebben vanaf hun vijfde op paardrijden gezeten en ze hebben nooit een serieus ongeluk meegemaakt (wel een paar keer gevallen). Ze vonden het altijd leuk en ze leerden er ook heel veel van, met name over met de omgang met dieren. Mijn dochter van 12 die verder vrij onzeker is rijd ook sinds ze 5 is en ze vindt het erg leuk, ze krijgt er veel zelfvertrouwen van. Ze is geen durfal dus ze wil zeker niet springen of gymkhana rijden of cross wedstrijen maar ze vindt juist dat dressuur rijden erg mooi. Als ik de manier zie waarop zij rijdt en waarop ze met die paarden omgaat denk ik werkelijk niet dat ze echt veel risico loopt. Ik geloof dat mijn zoon en zijn scooter veel meer risico lopen. Misschien statistisch gezien niet maar door de manier waarop zoon met zijn scooter omgaat in samenwerking met zijn karakter (stoer willen doen) loopt hij een veel groter risico dan mijn dochter met de paardjes gezien haar rustiger, weldoordachte handelen.

Overigens was mijn man het er ook niet mee eens dat de tweeling op paardrijden ging eerst. Ze waren nog zo klein vond hij. Toen hij meeging naar een les en zag hoe het werkelijk er aan toe ging begreep hij veel beter waarom ik dit toch wou.

Maylise

marie

marie

02-09-2008 om 13:54

Bodyprotector

Hallo
Dus ze mag niet op paardrijden, omdat jullie dat te gevaarlijk vinden. Dus ze mag ook niet fietsen, omdat ze dan kan vallen, aangereden kan worden, etc.? Draagt ze een fietshelm op de fiets? Zo niet, waarom niet?
Ik vraag dit omdat veiligheid ook vaak met gevoelens te maken heeft. Blijkbaar heeft je man slechte ervaringen met paarden?
Trouwens bij een goede manage staat veiligheid voorop. daar is het rijden met een goede veiligheidscap verplicht. En voor een extra stuk veiligheid kun je haar ook een bodyprotector laten dragen.
Onze dochter van bijna 12 rijdt al paard vanaf dat ze 8 jaar is. Ze vindt het echt geweldig. Zelf heb ik niet zoveel met die beesten, laat staan dat ik erop ga rijden. Maar dat is voor ons nooit een reden geweest om haar niet op les te doen. En ja ze is er al een paar keer af gevallen. En daar heeft ze niets aan overgehouden.
Onze dochter mocht overigens pas rijden toen ze 8 jaar was, omdat wij het ook belangrijk vonden dat ze wat sterker zou zijn, zowel lichamelijk als mentaal.
Ik zou zeggen laat haar evt. wachten tot ze 8 jaar is en ga eens een paar keer kijken bij de lessen. Wellicht dat je man zijn mening wat bij kan stellen.
succes

Pientje

Pientje

02-09-2008 om 16:53

Die mannen toch

Wel grappig hoor, het zijn dus vnl de vaders die gevaren zien?
Hier speelde hetzelfde (ook vader anti) die niet wilde dat zoon op hockey ging. Dochter zit trouwens op paardrijden. Zo heeft ieder zijn eigen angsten....

Irene

Irene

02-09-2008 om 19:54

Lastig

Ik heb zelf een aantal jaar paard gereden en in die tijd een hoop ongelukken zien gebeuren. Tot aan een gebroken rug aan toe. Het IS een sport met meer risico's dan andere sporten. Beetje flauw om dat te vergelijken met fietsen ofzo. Ik zou er niet zo blij mee zijn als mijn kinderen willen gaan paardrijden. Of ik het tegen zou houden weet ik nog niet. Op veel maneges kun je overigens pas vanaf 8 jaar terecht. Misschien kun je het nog een jaartje uitstellen en hopen (en beetje aansturen op) dat je dochter in de tussentijd op een andere leuke sport/hobby stuit.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-09-2008 om 21:08

Jammie

"Pas later(....) zullen ze ook een wat pittiger pony mogen bereiden."

Is dat lekker? Sambal bij?

Ellen
(sorry, geen nuttige bijdrage, ik weet het)

Carmen

Carmen

02-09-2008 om 21:49

Zelf kiezen

Ik zou haar toch zelf laten kiezen. Als mijn dochter geen dingen mocht doen die haar vader eng voor haar vindt dan had ze de rest van haar leven huisarrest Het is moeilijk, maar zet je eroverheen. Ponyrijden en leren omgaan met de dieren is erg leuk en leerzaam. Ook al is het risico wat groter dan bij andere sporten.

Marmar

Marmar

02-09-2008 om 23:16

Ik vond het ook niks....

Hier ook een dochter die heeel graag op paardrijden wilde. Haar 7 jaar oudere halfzus deed het, zo maakte ze er kennis mee. Halfzus is er ondertussen mee opgehouden - die was er uiteindelijk niet zó enhtousiast over, haar motivatie was dan ook een soort navolging van haar moeder die erg fanatiek paardrijdt.
Zelf heb ik als kind ook paard gereden in een manege - en ik vond er niet veel aan, ben er toen ook mee opgehouden.
Dus dochter kreeg mij niet gelijk over de streep. We woonden eerst ook in Rotterdam en daar struikel je ook al niet over de manege's in het centrum - de afstand vond ik toen ook bezwaarlijk, plus de kosten.
Toen gingen we verhuizen. Was er ineens meer dan één manege op vrij korte auto-rij afstand. Waarvan eentje nog wel een plekje had voor dochter op een dag en tijd die goed uitkwam én daar reden ook vriendinnen van dochter. En latvriend (de pappa dus) vond dat dochterlief het dus maar moest gaan uitproberen - hij ging zelfs zo ver om te zeggen dat hij dan alle kosten op zich zou nemen én haar zou brengen/halen naar de lessen... Mamma overstag dus....
2 jaar later rijdt ze nog steeds paard. Is helemaal ponymeisje geworden. Heeft ook al haar 2e ponykamp achter de rug. En ze doet het érg goed. Begint al te winnen als er een wedstrijdje wordt georganiseerd Ja, alleen met springen, dat kan ze als een dolle. Dressuur vindt ze veel leuker maar ook moeilijker. Kleine fan van Ankie dus. Ze lijkt qua uiterlijk ook wel wat op Ankie, dus komende week krijgt ze een beugel... Hoewel haar fan-gevoelens vandaag ernstig geschokt werden toe ze Ankie vandaag op tv na het behalen van een gouden medaille om haar man hoorde roepen.... (Oh mam, het is gewoon een boerin!)
Ondertussen haal/breng ik haar ook, hoor. Latvriend bleek dit niet altijd te kunnen combineren met zijn werkverplichtingen elders in het land. Én ik heb net voor de 2e maal laarzen en paardrijkledij kunnen aanschaffen, want dochter is met de groeispurt begonnen. Dus zo'n draak van een moeder ben ik ook weer niet.
Wel weet ik weer precies waarom ik paardrijden als kind niet echt leuk vond. Dat suffige van die ponies! En je kan als ouder je kind fijn helpen door de pony te zadelen etc - dwz tot je enkels in de paardeshit staan en dan besluit zo'n dik geval eens lekker tegen je aan te leunen zodat je bijna geplet wordt tegen de wand.... Maar goed, dat heb ik dan wel over voor mijn nageslacht.
Wat ik wel leuk vond was te ontdekken dat ze toch wel iets van mij heeft als het gaat om paarden en ponies. Ze is vanaf begin af aan niet bang en helemaal de baas als ze op de pony zit. En zo hoort het ook...
Overigens heeft vriend nooit van z'n leven paardgereden en er ook niet enthousiast voor. Maar ook hij vindt het geweldig dat dochter het zo naar haar zin heeft op de manege.
En tja: die vergelijking met motorrijden.... Van alle mensen die wij kennen die dat deden leeft er nog maar anderhalf. Één is er mee gestopt en heeft de motor verkocht, dus die kan niet meer verongelukken... De ander is samen met haar vriend (ieder op eigen motor) ernstig verongelukt. De vriend is overleden, zij heeft het net gered, veel operaties, revalidatie gehad etc maar zal nooit meer de oude worden... De paar anderen zijn ook dodelijk verongelukt. Dus als je naar onze mening vraagt.... (krijgt ze ieg nóóit motorrijles van ons!)

assepoesje

assepoesje

02-09-2008 om 23:30

Da's toevallig

onze dochter wordt over een paar weken 8, ze heeft een grote halfzus van 20 die ze adoréért ! Zus rijdt al jaren paard, heeft doorgaans hier of daar een verzorgpony cq paard en dus..... is onze dochter ook gek op paarden. Ze speelt paard, ze leest paardentijdschriften, ze ziet overal paarden, de slaapkamer hangt vol met paardenposters enz. enz. Haar hartenwens is dan ook: paardrijles (“maar dat mag toch niet van jullie !”) óf liever nog: een eigen paard (toe maar…
Ze heeft pasgeleden haar diploma zwemvaardigheid 1 gehaald, wilde zelf eigenlijk graag door voor 2 en 3, maar helaas: deze lessen worden gegeven op een voor ons héél onpraktisch tijdstip. Dus: had ik als alternatief én verjaardagskadootje bedacht.... paardrijles. Het bellen van een als goed en veilig bekend staande manege, om info te verzamelen, staat op mijn te-doen-lijstje voor morgen !
Eerlijk is eerlijk: ik heb hier een bevriend stel, beiden werkzaam op de ambulance, en daarvan weet ik dat hún kinderen nooit op een paard zullen zitten: door de ongelukken met paarden waarmee ze in hun werk geconfronteerd werden. Ik zou het verschrikkelijk vinden als haar iets zou gebeuren dat blijvende schade veroorzaakt. Maar, ik heb toch meer de gedachte die hierboven ook wordt geopperd. Vertrouwen hebben, loslaten, én kijken naar “de goede naam” van een manege. “Kans op” betekent niet automatisch dat het ook daadwerkelijk gebeurt en er staat zó veel plezier en liefde voor het paard tegenover.
Sterkte met het maken van jullie keuze !

Dropke

Dropke

03-09-2008 om 22:34

Paarden en pony's

zijn dieren. Vluchtdieren wel te verstaan. En ja dat kan gevaarlijke situaties met zich meebrengen. Ik vraag me af of het een opwelling is van je dochter, of dat het iets is wat ze zelf graag wil. De meeste maneges hanteren inderdaad een min. leeftijd van 8 jaar. Misschien dat je eens kan informeren naar maneges in de buurt. De ene manege heeft ook een veel betere reputatie dan de ander. Ook qua veiligheid. Ga eens kijken bij een manege en maak dan pas een beslissing. Ik was als kind ook een ponymeisje en heb me geweldig gevoeld in de stallen en op de manege. Ik was ook totaal niet bang, wat toch wel een natuurlijk evenwicht op de pony's en paarden gaf. Een volwassene is toch een stuk voorzichtiger en vaak ook banger (als je geen omgang hebt met paarden). Mijn moeder was enorm trots op me, zoals zo'n groot beest voor me aan de kant ging, zijn voeten netjes opbeurde en ik hem liet doen wat ik wilde. Zelf durfde ze niet eens in de buurt te komen. Mijn vader heb ik (op latere leeftijd) zelfs nog op een paard gekregen. Na 2x hield hij het voor gezien...hij was ook bang voor dat collosale beest. Eenmaal besmet met het paardenvirus...gaat dat nooit meer uit je. Ik zou haar dus zelf laten kiezen. Vind ze het niks, dan wordt dat heel snel duidelijk en hoef je je geen zorgen meer te maken. Wordt ze verliefd, begeleid haar naar een goede manege en schaf de juiste bescherming aan. Het duurt dan niet lang, of ze begeleidt jullie, als trotse ouders, in de wereld van paarden. Je vroeg in je posting ook of ze dan wel paarden kon verzorgen, borstelen enz. Over het algemeen val je van je paard als het dier schrikt en vlucht. Je kunt ongelukkig terecht komen, dat is waar. Maar vaak rent het paard dan weg van zijn berijder. Een paard dat je borstelt kan nog meer schade aanrichten. Hij kan bijten, trappen, stijgeren enz. terwijl je kind dan bij hem staat. In een manege begin je toch op zeer makke en lieve pony's, dat lijkt me dan toch veiliger.

succes, gr Dropke (een paardengek dus )

Inge

Inge

04-09-2008 om 10:33

Wij hebben zelf paarden

Wij hebben ze zelf, 10 stuks wel te verstaan. Ik heb drie dochters van 5, 9 en 11 jaar. Alle drie zijn ze (gelukkig) gek van paarden en ze rijden bijna dagelijks.
Er is nog nooit wat gebeurd. Nu hebben we natuurlijk paarden en ponies die goed betrouwbaar zijn en de kinderen hebben goed leren rijden.
Natuurlijk is het een risico, maar als je je kids goed leert omgaan met paarden, ze goed leert wat ze wanneer moeten doen, wordt het al een stuk veiliger.

mammie2

mammie2

04-09-2008 om 12:50

Wat moeten ze wanneer goed doen met paarden?

Ik twijfel nog steeds, maar de twijfel wordt al minder. Als we een body protector aanschaffen en een goede manege uitkiezen, begrijp ik dat we het risico op ongelukken al kunnen verkleinen.

Maar hoe weet ik of de manege goed is? Ik heb er zelf helemaal geen verstand van. Ik kan alleen maar constateren of ze er inderdaad wel of niet paarden hebben.

Wat voor dingen moeten ze leren om goed om te gaan met paarden?

mamavogel

mamavogel

04-09-2008 om 16:28

Manege

Mischien kan je eens rondvragen in de buurt bij andere mensen die rijden wat een goede manege is.
Of kijk zelf even rond wat is je eerste indruk ziet het er schoon uit zijn de paarden goed verzorgt.
Mischien kan je je dochter een proefles laten nemen. Kan je gelijk kijken hoe er les gegeven wordt en hoeveel kinderen er in een les zitten.

Fnrs

Mijn dochter van 7 wil het ook heel graag. Heeft een paardrijdenden moeder (= mij) als voorbeeld dus was te verwachten. Echter, ze mag het van mij dus nog niet want ik vind haar te jong. Ik heb zelf jaren lang kinderlessen gegeven en genoeg ongelukken gezien. Weet je wat het is, als er 1 paard schrikt en er vandoor gaat gaan alles paarden er vandoor. En zo'n meisje van 7 kan dit niet houden. Natuurlijk zit ze wel eens op mijn paard maar dan zijn we alleen in de bak en heb ik het paard vast.
Maar ieder moet dit natuurlijk voor zich weten. Nog wel een tip om een goede manege te vinden: informeer of de manege is aangesloten bij de FNRS. Zij voeren jaarlijks onderzoeken uit naar veiligheid van maneges.
Kijk even op www.fnrs.nl

juulsmam

juulsmam

05-09-2008 om 15:17

Tja

Hoi,
Blijkbaar ben ik 1 van de weinigen maar ik zou mijn dochter ook niet op paardrijles doen.

Dochter hier is nu 6 en zou ook wel op paardrijles willen maar weet nu al dat dat niet gaat gebeuren, gewoon omdat ik het te gevaarlijk vind (ik hou bovendien helemaal niet van paarden). Tja, snap best dat sommigen dat overbeschermend vinden oid, maarja ieder zn ding denk ik dan maar!

De zoon van een vriendin van mij (ook 6 jaar) zit op motorcrossen... ja met echte motoren! Tja, dat zou mijn zoontje als ik die zou hebben ook niet mogen. (en dochters natuurlijk ook niet )

Natuurlijk scheelt het ook wat voor leeftijd een kind heeft.

Ik weet niet hoe graag jouw dochter op paardrijles wil?
Hier wil dochterlief net zo graag op ballet, pianoles, in een zangclubje etc etc... dus dat scheelt weer.. ze begrijpt dat ze niet alles kan doen en heeft er dan ook geen probleem mee dat paardrijles 1 van de dingen is die ze niet kan gaan doen.

Groetjes Juulsmam

mammie2

mammie2

06-09-2008 om 07:30

Soppie ...

vanaf welke leeftijd zou jij je dochter wel op paardrijles doen.

Waarom denk je dat ze minder kans hebben op ongelukken als ze ouder zijn?

Maylise

Maylise

06-09-2008 om 15:40

Mammie2

Een goed manege is denk ik een kwestie van gevoel. Ik zou er op letten dat het redelijk schoon is in de stallen. Natuurlijk hoeft het niet brandschoon te zijn maar een beetje netjes en georganiseerd geeft den ik wel wat aan. Ik zou letten op hoe de pony's/paarden erbij staan in de stallen en hoe verzorgd ze er uit zien. Aan de stallen kan je al wel zien of het om een goede manege gaat of niet. Een manege die niet goed voor de pony's zorgt lijkt me niet het soort manege waar je een kind wil laten leren rijden.
Verder zou ik inderdaad kijken naar hoe de lessen georganiseerd zijn. Hoeveel leerlingen per les? Hoe worden de niveaus ingedeeld? Hoe gaat men om met beginners (eerst privé les een aantal keer of gelijk groepsles en hoe zie die groepsles er dan uit), hoe verdeelt men de pony's (wie het eerst komt mag kiezen of de instructeurs hangen een lijst op), hoe gaat men om met veiligheid (caps), hoe leert men de kinderen met de pony omgaan (ik ben persoonlijk geen fan van maneges die kinderen gelijk met een zweep of zelfs sporen laten rijden zonder ze eerst goed te leren rijden) enzovoors. Ik zou zeker even een les gaan bekijken voor ik het kind in zou schrijven. En sowieso in het begin per les of per paar lessen betalen en zeker niet gelijk voor een heel sezoen. Eerst maar even zien hoe het bevalt.
Daarnaast kan je natuurlijk nog kijken naar welke mogelijkheden er zijn wat betreft buitenritten, aparte springlessen enzovoorts maar dat is natuurlijk zeker voor een beginneling minder essentieel.
Ik weet persoonlijk niet of er een goede leeftijd is om te beginnen. Een beetje kunnen lezen is wel handig vanwege de letters in de bak. Mijn kinderen zijn met vijf ongeveer begonnen met rijden en dat ging prima.
Mijn jongste dochter heeft eerst een paar keer privé les gehad en kon toen in een beginnersgroep meedraaien waarvan verschillende kinderen ook nog nooit hadden gereden. Ze reed toen in een groep met ongeveer 6 kinderen per keer (verschilde wel wat). Ze is begonnen met één keer in de week en rijdt ze twee keer. Ze rijdt nuin een groep van 11 kinderen één keer in de week en één keer in de week in een groep van 4 kinderen. Ze is 12 jaar oud.
De tweeling ,die nu volwassen is, en een andere dochter reden altijd bij een ponyclub, gymkhana en cross country rijden, en daarnaast hebben ze ook bij een manege gereden.

Maylise

Beide

Even een reactie van een moeder die beide doet. Zowel paardrijden als motorrijden.... (Rij bij een mange in
Den Hoorn en heb een Suzuki Bandit 650S)

Natuurlijk is het niet zonder gevaar, ik ben me daar als geen ander van bewust. Met de motor is me nog nooit iets overkomen, van een paard ben ik een paar keer gevallen gelukkig nooit ernstiger dan flinke stijve spieren en blauwe plekken.

Ik ben het met de meeste andere schrijfsters eens dat het wel degelijk veel uitmaakt of je bij een goed georganiseerde manege rijdt. Waar ze gericht zijn op het lesgeven aan jonge kinderen. Waar de kinderen leren hoe je een paard verzorgt, zadelt, aan de hand begeleidt en dat een paard een vluchtdier is en kan schrikken en er dan van door wil gaan. dat de lessen niet alleen bestaan uit rondjes rijden in de bak maar ook op hoe je met een paard omgaat in zijn stal, hoe je hoeven verzorgt, manen vlecht, een hoofdstel aandoet en ga zo maar door. Paardrijden is zoveel meer dan alleen erop zitten.

Hetzelfde geldt min of meer voor motorrijden. Het gas opendraaien is niet zo moeilijk. Maar je bewust zijn van je kwetsbaarheid als verkeersdeelnemer, zo veilig mogelijk rijden en toch genieten van een mooie bocht met een lekkere snelheid. Het is heerlijk en onafhankelijk.

Op een of andere vreemde wijze zit er best een vergelijk in paardrijden en motorrijden. Het is het beheersen van véél kracht en volledig op jezelf aangewezen zijn wat mij er zo in aantrekt.

Tegelijkertijd moet ik er nu nog niet aan denken dat mijn kids, nu 6 en 4, een scooter willen.... Maar wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet mag omdat het zo gevaarlijk is???

groet,
Eucalipta

*Sophie*

*Sophie*

06-09-2008 om 23:29

Na lang twijfelen

Eigenlijk wilde ik niet reageren. Het is geen leuk bericht dat ik heb. Maar wat moet ik dan? Mammie2 stelt een vraag en daar hoort een eerlijk antwoord bij. Veel mensen hier hebben al geschreven dat het best wel meevalt met het risico. Dat is natuurlijk heel fijn te horen. Maar eerlijk is eerlijk, voor beide kanten van het verhaal moet ik toch ook de andere kant laten horen. Want daar vraagt Mammie2 ook om.

Een zusje van een vriendin van mij is toen zij vrij rustig op haar paard reed er van af gevallen, op haar hoofd (met cap op) op de straat terecht gekomen, scheur in de schedel en dood.....Ze was aan het begin van haar tienertijd, een jaar of 12. Ik weet het niet precies meer, het is alweer wat jaartjes terug maar vergeten doe je zoiets niet. Het enige mooie aan het verhaal is dat ze haar organen heeft gedoneerd..... Maar dat was dan ook het enige mooie.....

Ik weet het; overal gebeuren ongelukken en het is echt rot om zoiets te vertellen. Zo zijn Mammie2 en haar man natuurlijk zo weer terug bij af, maar moest ik dan daarom mijn verhaal voor me houden? Dan zou ze toch geen compleet antwoord hebben gekregen?

Mammie2, ik hoef je vast niet te vertellen dat ik 'blij' was dat ik onze dochter moest vertellen dat paardrijles toch echt te duur is voor ons. Afgezien van het feit dat het ook echt zo is was ik me er wel van bewust dat ik haar niet iets hoefde te verbieden omdat ik het risico te groot vind. En met mij mijn man.

Maar zo maakt ieder zijn eigen keuze. En een ongeluk zit in de kleinste hoekjes, dat weet ik echt wel.

Ik denk niet dat je haar zelf moet laten kiezen. Kom er eerst samen uit, jij en je man, los van haar, en vertel haar daarna of ze wel of niet mag. De beslissing nemen jullie, niet zij, da's toch veel te lastig voor een kind van 7, vooral omdat jullie redenen hebben die zij misschien nog niet goed kan inschatten. Lijkt mij.

groetjes, Sophie.

assepoesje

assepoesje

06-09-2008 om 23:30

En als er geen fnrs bij staat?

kan het dan toch een goede manege zijn ?
Ik ga binnekort eens even kijken bij de manege die hier op de planning staat voor onze dochter (staat niet vermeld bij fnrs, meteen gecheckt na jouw post, soppie). Goede bekende en ervaren ruiter hier gaf aan bij navraag: "ik ken de manege niet, maar er komen goede ruiters vandaan". (We hebben geen manege in het dorp zelf).
Ik heb haar wel al aangemeld (ik zie nu dat dat een beetje de verkeerde volgorde is....) en er is een wachtlijst !!! Oeps... daar had ik niet op gerekend.

assepoesje

assepoesje

07-09-2008 om 10:42

Eens met pelle

fietsen en paardrijden is geen vergelijking wat betreft het aantal ongelukken.
Maar, een ongeluk is en blijft een ongeluk, niemand stapt op een paard, motor, fiets, skates in de veronderstelling dat er iets gebeurt, maar het kán wel.

assepoesje

assepoesje

07-09-2008 om 10:44

Trouwens...

volgens mij heb ik pasgeleden ergens gelezen (ik weet niet meer waar) dat het ministerie er over denkt om fietshelmen voor kinderen te gaan verplichten. In Duitsland is het al jaren een verplichting (?)

Maylise

Maylise

07-09-2008 om 15:15

Assepoesje

Niet alle maneges die geen FNRS zijn hoeven slecht te zijn. Maneges kunnen lid worden van de FNRS maar daar zijn redelijk wat eisen aan verbonden die soms voor kleinere bedrijven moeilijk haalbaar zijn of niet lonend genoeg. FNRS maneges zijn ook vaker de wat grotere maneges. Veel kleinere maneges zijn geen lid. Dat hoeft niet te betekenen dat het geen goede maneges zijn. Ook kleine maneges met weinig faciliteiten kunnen prima en veilig les geven. Wel is het in het algemeen zo dat er veel kaf onder het koren zit en zelf de manege bezoeken zou ik sowieso aanraden.

Maylise

mirreke

mirreke

08-09-2008 om 10:38

Vergelijking met bv. fietsen?

Sini, je hebt wel statistieken over ongevallen met paardrijden, maar kun je ook cijfers vinden die het vergelijken met andere dingen, zoals fietsen (sport) of een andere sport? Je kunt immers pas vergelijken als er ook iets te vergelijken valt

mirreke

mirreke

08-09-2008 om 10:48

Assepoesje

Er bestaat in Duitsland geen verplichting tot het dragen van een fietshelm, ook niet voor kinderen.

mirreke

mirreke

08-09-2008 om 15:46

Sinilind

Ik vind het aantal ongelukken ook wel meevallen. Voor de duidelijkheid, ik heb zelf als kind ook jaren gereden, en herken helemaal het plaatje dat jij schetst. Toen ik beter kon rijden gingen we regelmatig buitenritten maken, in het bos en zo, waar de paarden dan helemaal los gingen, zo blij waren ze dat ze de benen konden strekken. En ja, als je er dan afvalt en tegen een boom kwakt...
Maar ik heb zelf, in dus jarenlang paardrijden, nooit wat gehad, en er staat mij niet bij dat ik een ongeluk heb meegemaakt, of ervan heb gehoord in die tijd. Wel eraf gevallen natuurlijk, en ook mensen zien vallen, maar altijd zonder letsel.
Wat ik wel eens heb gezien is een paard dat een lelijke val maakte. Hoewel hij/zij/het?? wel weer zelf opstond vond ik het afschuwelijk om te zien, zo'n mooi dier dat daar zo hulpeloos spartelde. Het is me altijd bijgebleven, en daarom denk ik dat een naar ongeluk met een mens ook wel zou zijn blijven hangen.
Heerlijke sport, paardrijden.
Daarom hoopte ik eigenlijk op cijfers waaruit blijkt dat het vergeleken met andere sporten in ieder geval niet gevaarlijker is.
Mirjam

Dropke

Dropke

08-09-2008 om 19:15

Mammie2

heb je al een beslissing genomen.
Ben je al flink geschrokken van de cijfers...
Succes met je keuze in ieder geval,

gr Dropke

mammie2

mammie2

10-09-2008 om 20:04

Ze staat voorlopig op de wachtlijst

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd geraakt dat ze er dan maar op moet, maar wel met een body protector.

Mijn man is er nog steeds erg op tegen, maar zegt ook dat we het nauwelijks kunnen tegenhouden. Mijn dochter leest dag en nacht Pennies en speelt de hele tijd met haar speelgoedpaardjes.

Waarschijnlijk valt ze wel een keer en misschien breekt ze ook wel eens iets. Ik ga er toch van uit dat de kans dat ze echt iets ernstigs is, niet heel groot is en neem dat risico dan voor lief. Ik hoop dat het echter wel heel lang duurt voordat ze kan beginnen.

Naïef

Grappig hoe de een heel anders tegen een kwestie aankijkt dan een ander.
Onze dochters van 6 en 8 wilden ook op paardrijden. Wij zijn zelf geen paardenlieden, ik heb zelf vroeger ook nooit paardenneigingen gehad. Maar vriendinnetjes van de oudste rijden in een huis-tuin-en-keukenmanage niet ver hiervandaan. Eens wezen kijken. Zag er wel gezellig uit, was niet te duur. Oudste haakte af, want vond het veel te grote beesten. Jongste heeft afgelopen woensdag haar eerste les gehad en is razendenthousiast, ondanks het feit dat ze van haar paard is gevallen. Die blijft dus voorlopig op les.
Ik heb werkelijk geen moment aan eventuele risico's van paardrijden gedacht, zelfs niet na die val. Ook niet gekeken naar de kwaliteit van de manege of eventuele aansluiting bij een branchevereniging of keurmerk. Wist niet eens dat dat bestond. Dus boft die jongste even met zulke naïeve ouders.
Maar ik begrijp je dilemma helemaal. Want kwam er eentje thuis met plannen om te gaan motorcrossen of boksen, dan zou ik ze dat ferm uit hun hoofd praten.
Jullie zijn de ouders, jullie bepalen of je iets veilig vindt of niet. Als jullie het erover eens zijn dat het niet mag, dan dus niet. Er zijn nog talloze andere leuke sporten.
Ik vond eigenlijk dat je wel een mooi compromis had gevonden: wel verzorgen, niet rijden. Kan ze overigens altijd nog wel een trap krijgen of een hoef op haar tenen.
Azorca

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.