Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
karin

karin

21-10-2009 om 09:04

Dochtertje net 4 praat niet op de basisschool, voorheen ook niet op de peuterspeelzaal!

Herkent iemand het dat zijn/haar kindje niet wil praten op de peuterspeelzaal/basisschool en thuis druk is(soms)en wel praat!
Ons dochtertje van net 4 heeft in dat 1,5 jaar peuterspeelzaal nog nooit een woord gezegd tegen kinderen en leidsters,wel doet ze alles mee(ligt de liedjes van school s'avonds alleen in bed te zingen)
Ook nu ze naar de basisschool gaat nu net haar eerste week,heet ze nog niets gezegd,alleen geknikt met ja en nee,ik heb hier geen ervaring mee,volgens de leidsters van de peuterspeelzaal hoef ik me geen zorgen te maken,omdat ze alles verder goed meedeed en ze zagen als haar grotere broertje haar mee op kwam halen,dat ze er dan wel tegen praat enz!
Ik vraag me af ofdat dit kan komen of haar broertje vertrouwd is,ik weet wel dat onze dochter verlegen is,maar je gaat er toch vanuit dat ze tegen vreemde op den duur ook gaat praten,die na een tijdje in de klas ook geen vreemden meer zijn!
Sommige zeggen misschien heeft ze iets meegemaakt,maar daar denk ik niet direct aan,komt dit iemand bekend voor?
We hebben sinds 3 maanden een poetshulp en de eerste 5/6 weken heeft ze er niets tegen gezegd en nu helpt ze mee met poetsen en praat ze tegen haar,vreemd he?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

21-10-2009 om 10:43

Selectief mutisme.

Hoi Karin,
Het heeft een naam als kinderen dit gedrag vertonen.
Het heet selectief mutisme.
Je kunt er meer over lezen via de volgende link : http://www.ouders.nl/mdiv2006-selmut.htm
Ik hoop dat je dochtertje er overheen groeit. Ik zou zeker niet te lang wachten met hulp zoeken als zij blijft zwijgen op school.
Dit ligt namelijk wel in de lijn der verwachting als zij gedurende die anderhalf jaar op de peuterspeelzaal ook niet is gaan praten.
Sterkte ermee.
M.

Gaia*

Gaia*

21-10-2009 om 10:44

Selectief mutisme

Hoi Karin
Onze dochter heeft selectief mutisme. Het lukt haar niet om te praten bij 'anderen', thuis praat ze heel veel. Het is een sociale angst stoornis. Kijk eens of je er iets in herkent. Even googlen en je vindt er vast meer over.

Als ze echt nog nooit heeft gepraat bij de psz zal ik me wel zorgen maken. Op school zal ze toch tegen praktische zaken aanlopen.
Wij kwamen er achter toen onze dochter 3 jaar was. Daarna ging het steeds beter. Maar sinds een jaar heeft ze een enorme terugval. En als een kind van 10 jaar niet praat is dat weer iets anders dan wanneer een kind van 4 niet praat. Bij selectief mutisme is het het beste om het zo vroeg mogelijk aan te pakken.

Als je nog vragen hebt, stel ze maar hoor. Ik zal dit draadje in de gaten houden.

Gaia

Gaia*

Gaia*

21-10-2009 om 10:45

Rembrand

We posten tegelijk? ha. En ook de zelfde gedachte

Rembrand

Rembrand

21-10-2009 om 14:36

Gaia*

Met een tussenpoos van 1 minuut
Ik herkende het direct. Mijn leasezoon ( oppaskind ) en de zoon van mijn vriendin hebben het ook gehad.
Zij hebben overigens allebei een stoornis in het autistische spectrum.
M.

ilza

ilza

21-10-2009 om 15:20

Ik herken het

Onze jongste zoon van bijna vier jaar praat ook bijna niet tegen volwassenen. Het is een klein jaartje geleden begonnen. Wel kletst hij volop tegen kinderen, zowel thuis in de buurt als op het KDV. De leidsters, die hij toch al vanaf dat hij 18 mnd oud is kent, krijgen sporadisch iets uit hem...Wel zegt hij 'dankjewel'als het van mij moet Ik ben ook bang dat hij op school dus niet tegen de juf gaat praten. Had al eens gezocht op selectief mutisme. Wij hebben besloten het maar even af te wachten hoe het op school gaat en als hij daar niet tegen de juf praat de eerste maanden dan gaan we maar eens actie ondernemen. Overigens praat hij wel tegen andere bekende volwassenen (opa's en oma e.d.)

Even ter geruststelling

Het kan ook helemaal weg gaan in de kleutertijd. Mijn zoontje heeft ook niets of heel weinig gezegd (vooral tegen volwassenen) tot hij bijna 5 was.

Hier zit het gewoon in de familie. Van de kant van mijn man dan welteverstaan. Ze hebben ook geen autistische stoornis, ze praten alleen uiterst spaarzaam in de kindertijd.

Even als optie... wat er bij jullie aan de hand is kan ik natuurlijk niet van hier uit overzien. Ik heb me zelf wel zorgen gemaakt, maar als ik dan naar mijn man keek dacht ik tsja, hij heeft het niet van een vreemde en papa heeft nu ook een goede baan, gezin, huis, hobbies... niet zo heel veel vrienden trouwens maar dat hoeft je dus ook niet te verbazen.. vrienden vinden het fijn als je wat terugzegt. Bij mij praat mijn man trouwens wel, dat blijft me verbazen. Maar goed, dat is nu juist de crux van dat selectief mutisme. Het is selectief...

karin

karin

21-10-2009 om 22:13

Dank je wel heb meteen de site bekeken en er zit herkenning in

Dank je wel,heb direct de site bekeken en er zit herkenning in,het is ook vreemd dat ze in de pauze wel meespeelt met haar broertje die in groep 2 zit(vertrouwd natuurlijk)en vanmiddag was mijn nicht er,kent ze ook niet goed,maar begint er direct mee te praten en spelen enz...(maargoed ik ben in de buurt,weet niet ofdat er mee te maken heeft)
Ik vergeet te melden dat ze met 7 maanden meningitus heeft gehad(pneumkok),maar lijkt me sterk dat dit verband ermee heeft,ook vergeet ik te melden dat ik vroeger erg verlegen was en de mensen niet aankeek met praten maar bewijze van naar de muur keek,en ik ben nu 31 niet meer echt verlegen,maar ik voel me niet op mijn gemak als ik langs veel mensen ofzo wandel,dus het zit er wel een beetje in,maar als dit aanhoud bij mijn dochter wat gaat er dan gebeuren doen ze dan een onderzoek ofzo?
Ze is ook snel emotioneel,bijv. als wij iets op een wat hardere manier zeggen,dat ze dan gaat huilen,ik heb ook wel eens gehoord dat het een nieuwetijdskind is,maar daar kan ik manlief niet van overtuigen,dus ik heb me daar ook niet echt verder in verdiept......

Noname

Noname

22-10-2009 om 17:55

Kindje in de klas

Ik heb in mijn instroomklas ook een kindje dat niet tot nauwelijks praat. Haar ouders maken zich niet zo enorm zorgen omdat hun zoon dat ook had. Die is nu 9 en kan zijn kwek niet houden, volgens vader. Op het schoolplein speelt ze vrolijk met de andere kinderen mee. Directe vragen van leerkracht ontwijkt ze. Toch merk je dat ze wel degelijk dingen oppikt en kunnen we redelijk het ovm invullen. Wij zijn ook zeker niet negatief over haar en haar ontwikkelingen. Want tegen de anderen praat ze steeds meer en merk je dat ze goed op niveau zit. Af en toe proberen we haar ook wel uit te dagen en dat lukt de ene keer beter dan de andere. Maar pushen heeft zeker geen zin.
Eerlijk gezegd; ik had nog nooit van selectief mutisme gehoord, totdat zij in de klas kwam. Ik vind het dan ook niet erg verontrustend tot nog toe. Zie ook reactie van Rodebeuk!

Gaia*

Gaia*

23-10-2009 om 09:55

Anders

Karin vertelt dat haar dochter 1,5 jaar!!! niet gesproken heeft. Het hoeft geen zorg te zijn als je verbetering ziet. Noname vertelt dat het meisje in haar instroomklas tegen andere steeds meer praat (na 2 maanden?). Dus dat is een verbetering. Dan zou ik me er ook geen zorg om maken. Dat loopt wel los. Voor selectief mutisme geldt dat er tenminste 3 maanden al niet gesproken is (zo uit mijn hoofd). Als je dus over 1,5 jaar praat zou ik het zeker in de gaten houden. Juist omdat het een patroon is.
Let bijvoorbeeld goed op (en bespreek met de juf) of je kind ook een ander kind in zet om te praten etc.

Over nieuwetijdskinderen enzo. Daar heb ik ook gezeten met onze dochter. Ze is heel gevoelig, lijkt ook aan te voelen wat anderen voelen. Misschien is dat ook wat andere mensen zo beangstigend maakt. Het maakt voor nu niet uit. Ze is 10 jaar en ondanks dat ze lekker in haar vel lijkt te zitten (maakt grapjes (zonder praten), speelt etc) heeft ze echt last van het niet praten. Als je 10 bent is het namelijk toch weer heel anders. Kinderen van 4 spelen nog enorm veel met elkaar zonder woorden en ze letten er niet zoveel op.

Karin, let goed op of het een last voor je kind is en hoe ze er mee om gaat. Je zorgen maken betekent niet dat je er continue op moet zitten en dat je gaat pushen (beslist niet!), maar wel dat je weet hoe het in elkaar zit.

Zo zie ik nu bij mijn dochter dat ze vanaf een bepaalde plek op de route naar huis al wat begint te praten. Ik hoor dat als ik de huisdeur dicht doe, haar stem weer gewoon luid is etc etc.

Je dochter schuldt nee en knikt ja. Vasthouden, dat is mooi. Bespreek gewoon even met de leerkracht, dan kan die het in ieder geval al wat in de gaten houden.

Gaia*

Gaia*

23-10-2009 om 09:59

O ja

Ik wil echt geen onrust brengen hoor.
Maar ik heb 7 jaar lang gehoord dat het wel goed zou komen met mijn dochter en dat ik me onnodig zorgen maakte etc. "Gewoon verlegen", "Mijn kind was ook verlegen en praat nu de oren van je hoofd" etc etc.. Het is nu maar afwachten hoe het voor mijn dochter verder gaat. Hadden mensen TOEN naar mij geluisterd, dan hadden we dat waarschijnlijk kunnen voorkomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.