Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

"doktertje spelen"

Afgelopen vrijdag kwam mijn jongste zoon hard huilend thuis,hij was gebeten door de hond van zijn vriendje.
Natuurlijk was ik in de eerste instantie flink geschrokken,en na het bekijken van zijn beentje(grote blauwe plek en vier diepe tandafdrukken)werd ik eigenlijk heel boos.
Ik vroeg me af waarom de eigenaar van de hond niet even meegelopen was om hem thuis te brengen,excuus te maken of te vragen hoe het met hem ging.
Terwijl mijn man zich om onze zoon bekommerde ging ik verhaal halen(enigzins in boze toestand moet ik toegeven).
Toen ik aanbelde deed er niemand open,maar na nogmaals drukken ging er boven een raam open.
De desbetreffende eigenaaresse lag boven te slapen en wist niet wat er gebeurd was,haar man was met de honden aan het wandellen.
Ik legde mijn verhaal uit,als antwoord kreeg ik dat mijn zoontje moest opletten want hij wist dat de hond in kwestie kinderen niet zo leuk vind.(later begreep ik dat de hond in kwestie hem beet terwijl hij weg wou fietsen)
Mijn antwoord daarop was dat ik aangifte ging doen van het incident en ik liep weg.
Plotseling begon de mevr. in kwestie boven uit het raam te schreeuwen dat zij dan ook aangifte ging doen.
Spraakeloos vroeg ik waarvan dan....
Van sexueelmisbruik,want mijn zoontje van 6 had hun (klein)zoon van 8 misbruikt en de hele buurt wist dat hij kinderen misbruikte.
Hij heeft nog een beste vriendinnetje en die had hij ook misbruikt.
Enigzins geschokt liep ik weg om af te koelen.
Diezelfde avond heb ik met mijn zoontje een gesprek gehad,en hij ontkent absoluut niet dat ze(zoals ik het vroeger noemde)doktertje gespeeld hadden.
Hij gaf zelfs eerlijk toe dat hij diegene was wiens idee het was.
Met zijn beste vriendinnetje heeft hij het ook "gespeeld",maar volgens hem hadden ze dat toen samen bedacht.
Eerlijk gezegd ben ik nogal geschrokken van de reactie van de grootouders van deze jongen.
En het zit me niet lekker dat ze boven uit het raam schreeuwt dat mijn zoontje kinderen misbruikt.(en dat waarschijnlijk ook rond bazuint).
Ik vraag me nu dus af of ik hier te luchtig over doe,heeft niet ieder kind uit nieuwsgierigheid ooit "doktertje"gespeeld.
Of moet ik me zorgen maken.
Dit incident is een jaar geleden gebeurd,en het betreffende vriendje speelt gewoon bij ons thuis(met mede weten van zijn grootouders).
De moeder van het vriendinnetje in kwestie is tevens een vriendin van mij,ze heeft mij nooit iets gezegd.
Mijn zoontje is inmiddels 7.
Ik ben benieuwd wat jullie reactie"s op mijn dilemma zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja daar is geen eenduidig antwoord

op te geven.

Het hangt er van af wat voor spelletje er nou precies gespeeld is en hoe iedereen dat ervaren heeft.

Zover ik nu jouw verhaal lees zou ik er eens met die moeder over praten en het incident met de hond van je af laten glijden.

In een eerste gesprek roepen dat je aangifte doet levert natuurlijk niet op wat je wil, dat was dus niet zo handig van je.

Niet langs je af laten glijden

maar op een rustiger moment het gesprek aan gaan. Als betreffende hond kinderen niet zo leuk vindt (dat kan en dat vind ik nog niet zo'n probleem) moeten zij ervoor zorgen dat de hond niet alleen is met de kinderen. Nu is het zijn been (waar misschien nog wel een broek om heen zat) maar wat als de hond in het gezicht of zo had gehapt en wonden had gemaakt. Hondenbeten leveren vaak ernstige problemen op en genezen erg lelijk. Het feit dat ze nu jou om je oren slingerd dat je zoon andere kinderen misbruikt slaat nergens op, dan had ze naar je toe moeten komen en het gesprek aan moeten gaan hierover. Ook dit niet onder tafel schuiven maar er gewoon met betreffende personen openlijk over spreken. Misschien speelt je zoon wel helemaal geen doktertje meer en is het een achterhaald probleem. De hond loopt nog steeds rond in ieder geval, dus niet laten rusten, of zoon daar niet meer laten spelen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-09-2009 om 18:56

Twee kwesties

Volgens mij spelen er twee kwesties: de kwestie met de hond en de kwestie met het vermeende misbruik. Even los van waar de waarheid ligt: jullie hebben het allebei natuurlijk niet zo goed aangepakt. Je schrijft zelf al dat je 'verhaal bent gaan halen'. Ik snap je emoties op zo'n moment best, maar 'verhaal halen' en roepen dat je aangifte gaat doen, vind ik niet zo verstandig. Net zo onverstandig van de betreffende dame om te roepen dat jouw zoon misbruik op zijn geweten heeft.
Laat het even bezinken, laat je eventuele trots varen en ga een gesprek met haar aan. Bespreek daarin beide kwesties, geef aan hoe jij een en ander ziet en vraag hoe zij een en ander ziet. Probeer je boosheid en andere emoties thuis te laten, anders wordt het snel een welles-nietes-gesprek en daar kom je geen steek verder mee.

daniellekm

daniellekm

07-09-2009 om 23:20 Topicstarter

Even opnieuw uitleggen!

Even voor de duidelijkheid.
Ik heb reeds dezelfde avond mijn excuus aangeboden voor mijn gedrag,en uitgelegd dat ik zo boos was dat niemand mijn zoontje even thuis had gebracht of kwam vragen hoe het met hem ging.
Als mijn hond een kind zou bijten,zou ik op zijn minst mee lopen om te kijken of alles ok was,en mijn excuus maken ofzoiets.
Toen ik als antwoord kreeg dat mijn zoontje wist dat de hond in kwestie kinderen niet leuk vond,en dat hij dus zelf schuld had werd ik heel erg boos en zei ik dat ik aangite ging doen.
Toen ik wegliep zei de mevr. in kwestie dus dat zij dan ook aangifte ging doen van misbruik.
Dat kwam nogal als een shock.
De kwestie met de hond is allang uitgepraat.
Mijn dilema is eigenlijk alleen of je zoiets als doktertje spelen misbruik kan noemen?
Het idee dat zoiets in onze buurt de ronde doet,en wij van niks weten (en dat dus al een jaar)vind ik op zijn minst leuk.
Mijn zoontje is zich van geen kwaad bewust,als hij had gedacht dat hij iets stouts had gedaan had hij het echt niet toegegeven.
Ik vraag me nu dus af hoe jullie hierover denken.
Is dit abnormaal gedrag?
Ze zijn met zijn tweeen betrapt bij de desbetreffende grootouders thuis.
Het vriendje in kwestie heeft toen gezegd dat hij het geen leuk spelletje vond,dus werd er automatisch van uitgegaan dat het initiatief alleen van mijn zoontje uitging.
Mijn zoontje was toendertijd 6 jaar en zijn vriendje 8.
Op mijn vraag waarom hun kleinzoon dan nog steeds met mijn zoontje speelt was het antwoord....
Ze wilden dat niet verbieden omdat het kind in kwestie anders mischien later sexueel getraumatiseerd zou raken omdat hij er nu nog niks van begreep.(huh?).
Ik heb de fase doktertje spelen altijd als iets normaals beschouwd wat op een bepaalde leeftijd meestal gebeurd.
Daarom ook mijn dilemma.

p.s mischien had ik mijn vraag beter moeten uitleggen,mijn excuus hiervoor.

Daniellekm

doktertje spelen is iets wat heel veel kinderen doen. Allemaal op hun eigen manier en met hun eigen regels. Als het echt een probleem was geweest voor kind/grootouders hadden ze dat tóén moeten bespreken met jullie. Wat moeten jullie hier nu nog mee richting zoon?? Wat verwachten die grootouders nu van jullie??

Ps. Ik vind dit een zelfde soort reactie die ik kreeg van mijn buurvrouw toen ik ging zeggen dat ik het niet zo fijn vond dat ze de hond úren achter elkaar alleen lieten en dat de hond dan niets anders deed dan aan één stuk door blaffen en janken. Toen kreeg ik als reactie, "nou weet je wel hoe hard jullie kat kan miauwen, daar hebben we ook last van". (even voor de duidelijkheid, onze kat komt niet los buiten omdat hij doof is. En ja, die kan hard miauwen maar geen uren achter elkaar)

daniellekm

daniellekm

08-09-2009 om 09:54 Topicstarter

Kan zoiets zomaar

http://www.ouders.nl/seks/lseks017.htm

Ik heb volgens mij mijn antwoord al gevonden.
Toch zit ik ermee in mijn maag dat ze roept dat mijn zoon kinderen sexueel misbruikt.
Ik vind dat nogal een beschuldeging.
Van mijn zoontje heb ik begrepen dat beiden kinderen het spelletje wilden spelen.
Tot dat ze "betrapt"werden en mijn zoon alle schuld kreeg.
Kan zij zomaar dit soort dingen rondbazuinen?

Rafelkap

Rafelkap

08-09-2009 om 12:15

Tuurlijk kan zij

alles zomaar rondbazuinen. Dat doen sommige mensen, dat is gewoon een proleet Niks van aantrekken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.