Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Samengesteld

Samengesteld

05-05-2009 om 07:06

Doorbreken...graag tips!

De laatste tijd is er een rot sfeer in huis. Veel irritaties door de kinderen ( 2 meiden van 11 en 9 jaar) De hele dag door wordt er ruzie gemaakt of vervelende opmerkingen gemaakt en soms wordt er geknepen, geschopt of geslagen. (Ik haat je!, jij bent echt dom!, jij kan niet dansen!) En dat soms de hele dag door en dan heb ik het nog niet over de dingen die ik of mijn partner niet zien, maar wel te horen krijgen.
Nu de regel ingesteld, als we niet weten wie wat gedaan heeft, dan krijgen ze beiden straf.

De relatie tussen mij en mijn partner komt hierdoor onder spanning te staan. Ik wil het graag gezellig houden en loop daardoor regelmatig op mijn tenen.

Hoe kunnen we dit doorbreken? Ik heb geen zin om de hele dag scheidsrechtertje te spelen, als ik uit mijn werk kom wil ik naar huis rijden met de gedachten, lekker mag weer naar huis toe! ipv hoe zal het weer gaan?

Mijn partner is niet de ouder van de kinderen, die heeft zij 'kado' gekregen toen ze een relatie met mij aanging.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

05-05-2009 om 09:13

Rond de tafel?

ik denk dat ik eens een soort gezinsvergadering zou doen. En dan proberen te achterhalen wat er aan de hand is of dat het een soort pre puber ruzie drift is (ik had ook veel ruzie met mijn zusje nl.).
Zorg dat de ruzie HUN probleem wordt en niet het jouwe. Wat je schrijft over straffen zo zou ik het persoonlijk niet doen. Zo krijg je een sfeer van: maakt toch niks uit wat ik doe, straf krijg ik toch wel, is het niet door mijn eigen schuld dan wel door die van mijn zus. Je bevordert de zus relatie dan ook niet echt en de 'haat' wordt alleen maar groter.
Ook een aanrader is het boek how to talk to kids. Staan goede tips in.

PS is het al lang geleden dat je een nieuwe relatie hebt of zit daar nog boosheid en verdriet bij je dochters?
Suk6

Samengesteld

Samengesteld

05-05-2009 om 09:48

4 jaar

Angel, inmiddels ben ik ruim 4 jaar bij mijn ex weg en hebben we beiden een nieuwe relatie. Sinds een paar maanden wonen wij ook samen. Mijn ex is sinds 2,5 jaar getrouwd.

We hebben diverse keren om de tafel gezeten, met de vraag hoe kunnen we dit oplossen. Dan kregen we te horen, elkaar meer respecteren, elkaar met rust laten, niet slaan/schoppen/schelden. Allemaal prima tips, maar 1 dag gaat het goed en de volgende dag was het dan weer mis.

En hoe bedoel je, zorg ervoor dat de ruzie HUN probleem wordt? Als de hele sfeer in huis verpest wordt, dan wordt het toch automatisch ook ONS probleem?

Goeie tip gehoord

Ik heb zelf maar één kind, dus die problemen gaan aan onze deur voorbij (wij hebben weer andere hoor). Een tip die ik ooit eens hoorde: kinderen die steeds ruzie maken, moeten verplicht met elkaar spelen. Er mag pas worden afgesproken met vriendjes/vriendinnetjes als dat goed gaat. Na een middag of twee, drie verplicht in elkaars vervelende gezelschap zullen ze deals gaan sluiten: we laten elkaar met rust want dan mag ik weer met Pietje spelen en jij met Marietje. Gaat het toch weer mis (en dat gaat het) herhaal je het. Daarna blijkt even dreigen genoeg te zijn. Zo maak je het inderdaad hun probleem.

Wat gebeurt er

Hallo Samengesteld,
Je zegt dat de ruzies van de laatste tijd zijn. Kun je achterhalen waardoor ze zijn ontstaan? Zit een of beide meiden niet lekker in haar vel? Hoe gaat het op school? Wat gebeurt er als jij werkt? Wie let dan op de meiden? Hoe gaat dat? Gaan de meiden naar hun vader, en hoe gaat dat? Misschien de meiden eens apart spreken en vragen wat er scheelt? Zomaar wat suggesties die bij mij opkwamen. Ook hier geen ervaring met dochters/broers/zussen en 'maar' 1 kind

Nina

Nina

06-05-2009 om 20:01

Hoi samengesteld

Hier eenzelfde situatie en ook een partner die de kinderen maar kado heeft gekregen.
Toevallig heeft er afgelopen zaterdag in de weekbijlage een heel artikel gestaan over stiefgezinnen.
Ik merk dat wij niet op een lijn zitten en dat geeft veel spanning. Ik loop ook liever op mijn tenen dan constant te moeten mopperen.
Wel zijn wij heel consequent naar de kinderen als het gaat om opmerkingen als "jij bent dik, lelijk, dom etc." Dat wordt niet getolereerd. Ik heb een lijstje gemaakt met de kinderen samen over onze huisregels. Hangt in de keuken en wordt regelmatig naar verwezen.
Werkt niet altijd, maar de enige geruststelling die ik je kan geven is dat het echt met periodes is. Soms gaat het waanzinnig goed samen (schelen maar anderhalf jaar), soms is het een ramp en begint het al als ze elkaar zien als ze uit bed stappen.
Ik blijf er maar bij: tanden op elkaar en "pick your battles". Partner gaat het liefst overal de strijd over aan en dat is ook een regelmatig conflictpunt.
Lastig he, zo'n stiefgezin.
Succes.
Je mag me ook wel prive mailen hoor.
ninanona live nl

Samengesteld

Samengesteld

08-05-2009 om 11:54

Update

Ik heb samen met mijn ex een co-ouderschap, de ene week bij ons, de andere week bij ex. Dat loopt al 4 jaar, dus ook geen veranderingen.
Als wij werken (ook bij ex dus) gaan de meiden naar de BSO, de oudste mag tegenwoordig, als ze bij ons is, na schooltijd alleen naar huis en dat half uurtje voordat één van ons thuiskomt alleen thuisblijven.
Ook al gesprekken gehad met de meiden alleen, de oudste gaf heel duidelijk aan dat ze 'gek' wordt van haar zusje en dat ze gewoon rust wil, of het niet mogelijk was om afwisselend zij bij ons en zusje bij ex en vice-versa, wij zijn (ook de vader) daar heel duidelijk in geweest dat dat niet gebeurt, als wij niet uit elkaar waren gegaan, had ze ook 'opgescheept' gezeten met haar zusje.
2 dagen geleden ben ik weer alleen het gesprek aangegaan met de meiden, heel duidelijk aangegeven dat ze de grens bereikt hebben en dat ik teleurgesteld ben, dat ze zo met elkaar overweg gaan. Dat ik mij daardoor verdrietig voel. Dat ze echt wel ruzie of onenigheid met elkaar mogen hebben, maar dat ik wil dat ze respect voor elkaar hebben.

We hebben ook de regel geschrapt dat beiden straf krijgen als wij niet weten wie wat gedaan heeft. En ervan gemaakt dat ze verplicht met elkaar moeten spelen. (vond ik echt een super tip!) Net zolang dat ze geen ruzie meer met elkaar maken, gekscherend ervan gemaakt, dat als het dus tegenzit het wel zolang kan zijn dat één van hun het huis uitgaat.
Ik heb ze een 'contractje' laten ondertekenen en afgesproken bij een maand 'goed' gedrag dat ze dan een kadootje mogen uitzoeken.
Ik moet toegeven, mijn partner en ik zaten gisteravond op de bank en kwamen tot de conclusie dat het rustig was in huis!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.