Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dwanghandelingen kind 7 jaar

AnnaPollewop schreef op 15-11-2025 om 20:37:

[..]

Menno Oosterhof, Vals Alarm.

Ja! Dank ☺️ 

Delfine, heb je er iets aan?

Delfine

Delfine

16-11-2025 om 17:49 Topicstarter

Sorry het was een hectisch weekend met verjaardag en sinterklaas.
We hebben er zeker wat aan en gaan komende week naar de huisarts.
Ik denk dat onze aanpak voor nu wel werkt maar toch overleggen we graag met een professional en ontvangen we wat goede handvatten.

Ik denk dat het bij onze zoon echt gekoppeld is aan stress. Er gebeurd nu natuurlijk een hoop. Voor de rest is binnen ons gezin niks veranderd en hebben we gewoon een stabiele situatie.

Delfine schreef op 16-11-2025 om 17:49:

Sorry het was een hectisch weekend met verjaardag en sinterklaas.
We hebben er zeker wat aan en gaan komende week naar de huisarts.
Ik denk dat onze aanpak voor nu wel werkt maar toch overleggen we graag met een professional en ontvangen we wat goede handvatten.

Ik denk dat het bij onze zoon echt gekoppeld is aan stress. Er gebeurd nu natuurlijk een hoop. Voor de rest is binnen ons gezin niks veranderd en hebben we gewoon een stabiele situatie.

Bij ons was er ook geen moeilijke thuissituatie of iets dergelijks.  Geen trauma,  geen nare gebeurtenissen etc. Het is echt haar karakter dat ze sneller stress ervaart of zich heel erg druk maakt in vergelijking tot andere mensen.  Die onrust probeerde ze dan onder controle te houden door bepaalde handelingen ( bij mijn dochter was het voornamelijk tellen)

Het kan ontstaan/verergeren door spanning, maar ik zou er toch niet al te veel in meegaan omdat je het kind dan bevestigt dat al die handelingen ook écht nodig zijn voor veiligheid en je dit gedrag dan faciliteert.
Een bezoekje aan de huisarts lijkt me hierbij zinvol. 

Je kind kun je ook dingen uitleggen en erover praten. Wat denkt hij dat er gebeurt als hij de dwanghandelingen niet kan doen?

Delfine

Delfine

17-11-2025 om 11:08 Topicstarter

ik heb vanmorgen een bericht naar de huisarts gestuurd. Nu maar even afwachten wat hieruit komt. Bedankt allemaal.

Je bent natuurlijk nergens toe verplicht maar ik ben wel benieuwd wat de huisarts (of de praktijkondersteuner) uiteindelijk voor advies geeft. En vast veel anderen ook, dus misschien zou je tzt die terugkoppeling nog willen geven. 

Delfine

Delfine

18-11-2025 om 17:31 Topicstarter

zal ik zeker doen. We hebben morgen een afspraak staan.

Delfine

Delfine

20-11-2025 om 22:10 Topicstarter

Het ging met het uit het raam kijken een paar dagen goed. Vandaag was hij wel even aan het jammeren en stond hij bij het raam, maar toen ik aangaf dat hij gewoon naar bed moest gaan, heeft hij dat gedaan en is hij vrij snel in slaap gevallen.

Gisteren zijn we naar de huisarts geweest. Na ons verhaal (onze zoon was niet mee) heeft hij een aantal praktijken opgeschreven waaruit we kunnen kiezen, en waar we een goed gevoel bij hebben.

Morgen sturen we onze keuze door en neemt de huisarts contact op om een verdere afspraak te maken.

Fijn dat de huisarts jullie serieus neemt. Succes!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.