Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Doen43

Doen43

26-09-2022 om 19:49

Dyscalculie of gewoon nog rijping?


Doen43

Doen43

27-09-2022 om 07:00

Doen43 schreef op 27-09-2022 om 06:57:

[..]

Hi, de school is vorig jaar zelf met de ondersteuning begonnen. Dat hoefde van ons niet, maar pakte wel goed uit. Ik hoef ook geen dyscalculie verklaring. Maar ondertussen heb ik wel een huilend kind achterop de fiets die zegt dat ze niet zo goed is in tellen als de andere kinderen in de klas.


nlies schreef op 26-09-2022 om 22:06:

veel ganzenbord spelen

Ja, spelletjes doen met een dobbelsteen is een goed idee!

Doen43

Doen43

27-09-2022 om 07:02

SuzyQFive schreef op 26-09-2022 om 21:05:

Dyscalculie mogen ze pas na groep 4 vaststellen. En een kind kan ook gewoon minder goed zijn in rekenen of iets langer nodig hebben.
Voor je beeldvorming: mijn stiefdochter heeft ernstige dyscalculie en die kon heel prima tellen en groepjes maken. Ze kan de symbolen dus prima begrijpen. Ze heeft vooral geen getalbeeld. Meer-minder, klokkijken, getallenlijnen enz is allemaal lastig.

Je bent er bijna met individueel reageren. Je kunt typen onder de tekst van een ander fit je citeert.
Als je klikt op het potloodje kun je je post nog aanpassen kort na plaatsing.

Doen43

Doen43

27-09-2022 om 07:11

Ja, dat kan ze dus allemaal wel. Ze begrijpt zulke begrippen wel. Het zit hem vooral in de getallen zelf. Ze kon nu de getallenlijn t/m 20 tellen en terug tellen. En als je bij 13 begint dan verder. Maar boven de 20 slaat soms veel cijfers over (ze zijn er pas ook net mee begonnen in de klas). Ik hoop natuurljk dat het met veel oefenen wel lukt en dat er niet iets meer aan de hand is. Maar ik houd het wel in de gaten. Gemiddeld zouden kinderen het op die leeftijd wel moeten kunnen. En dat heeft volgens mij niks met onderwijs te maken, maar met een natuurljk proces van de hersenen. 

Doen43

Doen43

27-09-2022 om 08:19

alhambra schreef op 27-09-2022 om 07:02:

[..]

Ja, spelletjes doen met een dobbelsteen is een goed idee!

Dat hebben we vorig jaar een paar keer gedaan. Had ik als tip gelezen hier op het forum. Maar ze verstijfde echt. Huilen dat ze het niet kon. Ze kan heel goed puzzelen (beter dan ik) en is heel goed met meetkundige vormen. Dus daar doen we nu veel spelletjes mee. Het moet wel leuk blijven…

Ze doet af en toe wel een spelletje op mijn telefoon met cijfers. En daar zie ik wel progressie in. 

Doen43 schreef op 27-09-2022 om 07:00:

[..]

Hi, de school is vorig jaar zelf met de ondersteuning begonnen. Dat hoefde van ons niet, maar pakte wel goed uit. Ik hoef ook geen dyscalculie verklaring. Maar ondertussen heb ik wel een huilend kind achterop de fiets die zegt dat ze niet zo goed is in tellen als de andere kinderen in de klas.


Alleen aan dat huilen zou ik wat doen. Dus blijf bouwen aan zelfvertrouwen. 

Volgens school hier is het in de onderbouw eigenlijk nog te vroeg om op dyscalculie te testen, en dan nog is de vraag wat je eraan hebt, want er is nog niet veel voor dyscalcuten. 

Doen43 schreef op 27-09-2022 om 08:19:

[..]

Dat hebben we vorig jaar een paar keer gedaan. Had ik als tip gelezen hier op het forum. Maar ze verstijfde echt. Huilen dat ze het niet kon. Ze kan heel goed puzzelen (beter dan ik) en is heel goed met meetkundige vormen. Dus daar doen we nu veel spelletjes mee. Het moet wel leuk blijven…

Ze doet af en toe wel een spelletje op mijn telefoon met cijfers. En daar zie ik wel progressie in.

Ik zou het toch af en toe aanbieden. 

Ken je Jumbolino? Dat kun je op 2 niveaus spelen.

1: het stukje leggen dat hoort bij het gegooide getal/de gegooide getallen 

2: optellen en aftrekken met de getallen 

Dan doe je gewoon eerst niveau 1.

Doen43

Doen43

27-09-2022 om 08:41

SuzyQFive schreef op 26-09-2022 om 21:05:

Dyscalculie mogen ze pas na groep 4 vaststellen. En een kind kan ook gewoon minder goed zijn in rekenen of iets langer nodig hebben.
Voor je beeldvorming: mijn stiefdochter heeft ernstige dyscalculie en die kon heel prima tellen en groepjes maken. Ze kan de symbolen dus prima begrijpen. Ze heeft vooral geen getalbeeld. Meer-minder, klokkijken, getallenlijnen enz is allemaal lastig.

Hi, en dat kan mijn dochter juist weer wel. Ze is er geen ster in ofzo. Maar ze begrijpt het wel. Ze wilt het ook veel oefenen. Alleen het tellen komt niet echt vanzelf. Maar jullie hebben ook allemaal gelijk, ik moet het voorlopig laten gaan.

Lekker focussen op het leren lezen, wat ze heel leuk vindt.

HarleyQuin schreef op 26-09-2022 om 20:16:

Ik heb dyscalculie, bij mij werd het geconstateerd in de 5e klas, weet niet welke groep dat is.

Groep 7. 
volgens de ib’er bij mijn dochter op school gebeurt testen ook pas vanaf groep 6. 

1Mandine schreef op 26-09-2022 om 22:20:

[..]

waarom ?

Dan leren ze de aantallen van de dobbelstenen, die 2 bij elkaar opgeteld én ze zien de cijfers achter elkaar. 

Doen43

Doen43

27-09-2022 om 09:41

Mevrouw75 schreef op 27-09-2022 om 09:23:

[..]

Dan leren ze de aantallen van de dobbelstenen, die 2 bij elkaar opgeteld én ze zien de cijfers achter elkaar.

Ja dat lukte dus voor geen meter. Ze ziet de ogen van een dobbelsteen gelijk. Maar met die twee, ze bevroor gewoon. We speelden met een vriendinnetje die heel erg voor liep met tellen en rekenen, dus dat was wel weer confronterend. Het overtellen- dus van de ene na de andere- ging niet. Dit is een jaar geleden, dus misschien is er progressie in gekomen en kunnen we het proberen. 

Doen43 schreef op 27-09-2022 om 09:41:

[..]

Ja dat lukte dus voor geen meter. Ze ziet de ogen van een dobbelsteen gelijk. Maar met die twee, ze bevroor gewoon. We speelden met een vriendinnetje die heel erg voor liep met tellen en rekenen, dus dat was wel weer confronterend. Het overtellen- dus van de ene na de andere- ging niet. Dit is een jaar geleden, dus misschien is er progressie in gekomen en kunnen we het proberen.

Leg je de lat niet een beetje hoog? Ze zit begin groep 3. 

Doen43

Doen43

27-09-2022 om 09:45

Mevrouw75 schreef op 27-09-2022 om 08:29:

[..]

Alleen aan dat huilen zou ik wat doen. Dus blijf bouwen aan zelfvertrouwen.

Volgens school hier is het in de onderbouw eigenlijk nog te vroeg om op dyscalculie te testen, en dan nog is de vraag wat je eraan hebt, want er is nog niet veel voor dyscalcuten.

Er is de laatste jaren wel veel onderzoek naar gedaan en er zijn gelukkig nu wel methodes die je kind -naar gelang waar de problemen liggen- iets vooruit kunnen helpen. Iig genoeg om een basis te geven. We weten natuurlijk nog niet hoe het zich gaat ontwikkelen, maar ik maak me wel zorgen.

Doen43 schreef op 27-09-2022 om 09:45:

[..]

Er is de laatste jaren wel veel onderzoek naar gedaan en er zijn gelukkig nu wel methodes die je kind -naar gelang waar de problemen liggen- iets vooruit kunnen helpen. Iig genoeg om een basis te geven. We weten natuurlijk nog niet hoe het zich gaat ontwikkelen, maar ik maak me wel zorgen.

Ik weet er alles van, maar het is nog geen dyslexie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.