Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Doen43

Doen43

26-09-2022 om 19:49

Dyscalculie of gewoon nog rijping?

Hi, mijn dochter is net 6 geworden en in groep drie gestart. Vorig jaar is door de juf geconstateerd dat ze moeite had met synchroon tellen. Het akoestisch tellen kwam sowieso laat op gang.

Groepjes t/m 6 ziet ze al een jaar in één oogopslag. Daarboven werd ze heel zenuwachtig en kreeg ze een bevend vingertje en vertelde ze zich vaak. De synchroniteit lukte dus niet.
Volgens mij een duidelijk teken van dyscalculie. Inmiddels heeft ze van de ondersteuning een trucje geleerd en gaat het beter. Getalbegrip is tot 10 goed. Ze kan op een speelse wijze - en + sommen maken, maar slechts met 1 eraf of erbij.

Het gekke is dat het alle andere symptomen die wijzen op dyscalculie wel goed ontwikkeld zijn bij mijn dochter, of was ze daar zelfs opvallend vroeg mee.
Soms hoop ik dat er nog een soort van sprong komt. Maar wellicht is dat ijdele hoop. Of dat ze met hulp van trucjes toch goed leert tellen..en dat daarmee het getalbegrip zich ook verder ontwikkelt en daardoor ook haar succes met rekenen. Ook omdat een trucje met synchroon tellen al tot een succesvol resultaat heeft geleid. Slecht in rekenen zijn heeft invloed op zoveel andere dingen in het leven. Maar goed aan de andere kant. Ze is heel erg creatief, kan goed tekenen en goed logisch redeneren. Ze komt er wel. 
Iemand ideeen? 


Ik zou het testen op dyscalculie maar aan een deskundige overlaten. 
Rijping is relatief. Ten opzichte van wat?
Goed dat je haar helpt en dat ze er wat aan heeft. Dat lijkt me het nuttigst op dit moment. Hou goed contact met de juf over hoe het gaat.

Verkijk je niet op creatieve gaven. Ook kunstenaars, muzikanten en architecten moeten lezen en rekenen om mee te doen in de maatschappij of een opleiding af te ronden (maar dat zeg je zelf al). 
Nogmaals dus: het is goed dat ze hulp krijgt op dit moment.

Ik vind dat je wel erg snel in de stres schiet. Je dochter is amper begonnen in groep 3 en  juf constateert enkel dat ze met iets moeite heeft. Natuurlijk is het goed om een vinger aan de pols te houden, maar om te praten over dyscalculie of rijping van de hersenen. Je dochter hoeft niet in een keer alles te kunnen en dan gelijk extra hulp of een diagnose te krijgen. Geef haar ook even wat tijd om haar plek in groep 3 en het meer schoolse leren te vinden. Dan zie je vanzelf hoe ze zich verder ontwikkelt en/of ze toch extra hulp nodig heeft.

TanSwallow86

TanSwallow86

26-09-2022 om 20:16

Ik heb dyscalculie, bij mij werd het geconstateerd in de 5e klas, weet niet welke groep dat is. 

Ze zit net in groep 3, alles is nieuw, ze moet aan zoveel dingen wennen ten opzichte van groep 2, geef haar nog even de tijd. 
Na 5 (?) weken school lijkt het mij nog niet echt zinvol om te gaan testen. Mijn oudste maakte in groep 3 in het begin grote stappen met rekenen, lezen had ze al onder de knie vond ze zelf, dat vorderde niet zo snel. Jongste vond de duimen te talig,  hele verhalen over bussen waar hij de poppetjes moest tellen, hij wilde liever rijtjes, zoals zijn zus in ook maakte in groep 5.
Geef het even de tijd maar blijf het wel in de gaten houden. 

...alle andere symptomen die wijzen op dyscalculie wel goed ontwikkeld zijn...
Betekent dit dat ze wel alle andere symptomen van dyscalculie heeft?
Ik ben wel nieuwsgierig wat de andere symptomen zijn.

Ze is pas net gestart in groep 3. Eind groep 3 moeten ze kunnen optellen en aftrekken t/m 10. Dus ze hoeven nog maar weinig in groep 3. Nog bijna een heel jaar om dat te leren.

Dyscalculie mogen ze pas na groep 4 vaststellen. En een kind kan ook gewoon minder goed zijn in rekenen of iets langer nodig hebben. 
Voor je beeldvorming: mijn stiefdochter heeft ernstige dyscalculie en die kon heel prima tellen en groepjes maken. Ze kan de symbolen dus prima begrijpen. Ze heeft vooral geen getalbeeld. Meer-minder, klokkijken, getallenlijnen enz is allemaal lastig. 

Dyscalculie wordt door de meeste deskundigen v.a. groep 6 vastgesteld, na 2x een periode intensieve rekenondersteuning, gericht op de specifieke rekenproblematiek. 
Ik zou wat je nu weet onthouden voor mocht het ooit tot een onderzoek komen en voor de rest: relax! Rekenen begin groep 3 vraagt nog niet veel van de kinderen. Grote kans dat ze voldoende/goed meekomt.  

veel ganzenbord spelen

nlies schreef op 26-09-2022 om 22:06:

veel ganzenbord spelen

waarom ?

Leene

Leene

26-09-2022 om 23:08

Laat gaan voor nu... ze zit net op school met de nadruk op  'net'. hooguit 5 weken of misschien nog korter. 
Waarom maak je je zo druk. Echt laat gaan...
Mijn dochter is ook niet heel goed in rekenen (ook niet op de basisschool) en ze worstelt met exacte vakken maar geen dyscalculie... gewoon zwak in rekenen/ wiskunde en heel erg sterk in andere vakken. 
Jammer.. en een hoop gedoe als je op het VWO zit en voor de andere vakken hele goede cijfers haalt. Maar niets aan te doen, extra bijles.
Druk maken helpt niet zeker niet nu als ze nog maar in de derde groep zit. geef haar- en de juf - even de tijd.

Ik zou me hier op dit moment nog geen zorgen over maken. Laat staan een diagnose willen. Je kind is net begonnen in groep drie, hier is echt nog geen zinnig woord over te zeggen. Soms duren dingen wat langer. En diagnose of niet; het belangrijkste is dat duidelijk is waar het probleem zit en dat ze daarbij geholpen wordt, bijvoorbeeld met die trucjes. 

Doen43

Doen43

27-09-2022 om 06:28

haarklover schreef op 26-09-2022 om 20:21:

...alle andere symptomen die wijzen op dyscalculie wel goed ontwikkeld zijn...
Betekent dit dat ze wel alle andere symptomen van dyscalculie heeft?
Ik ben wel nieuwsgierig wat de andere symptomen zijn.

Doen43

Doen43

27-09-2022 om 06:51

Hi, bedankt allemaal voor de lieve reacties. Ik moet nog even uitvinden hoe je op de individuele berichten kan reageren. Dus ik doe het nu maar algemeen.

De school maakt zich nog geen zorgen. Ik vroeg het vorig jaar nog aan de IB’er en die zei dat je daar nog niks over kunt zeggen. Met rijping bedoel ik; de hersenen zijn nog in ontwikkeling. Het kan nog komen. Ze hoeft helemaal geen rekenwonder te worden. Maar ik ken iemand bij wie dyscalculie laat is vastgesteld en die zo onzeker daardoor. Dat wens je je kind niet toe. Ik dacht misschien als we er vroeg bij zijn, kan ze al jong hulp krijgen en genoeg trucjes aanleren om iig de basis dingen die nodig zijn om te functioneren in de maatschappij aan te kunnen.
Aan de andere kant; ik had op de universiteit een studiegenoot met dyscalculie. Die is daar met een omweg gekomen en is zelfs nog gepromoveerd. En ook dat verwacht ik helemaal niet van mijn kind. Of hoop ik. Maar je wilt gewoon dat je kind lekker in zijn vel zit en gelukkig is.
Maar goed, ik ben ook goed in snel paniekeren. Gelukkig heeft mijn vriend dat niet.  

Doen43

Doen43

27-09-2022 om 06:57

Lisabette schreef op 26-09-2022 om 20:10:

Ik vind dat je wel erg snel in de stres schiet. Je dochter is amper begonnen in groep 3 en juf constateert enkel dat ze met iets moeite heeft. Natuurlijk is het goed om een vinger aan de pols te houden, maar om te praten over dyscalculie of rijping van de hersenen. Je dochter hoeft niet in een keer alles te kunnen en dan gelijk extra hulp of een diagnose te krijgen. Geef haar ook even wat tijd om haar plek in groep 3 en het meer schoolse leren te vinden. Dan zie je vanzelf hoe ze zich verder ontwikkelt en/of ze toch extra hulp nodig heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.