Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mikela

mikela

10-07-2009 om 16:42

Een is de baas

Zoon (bijna groep 7) heeft een vriendenclubje van zo'n 5 jongetjes. Allemaal dezelfde interesses, klikt goed. Helaas is eentje de baas. Hij bepaalt wie met wie speelt en vooral wie er met hem speelt/spelen. De andere jongetjes doen wat hij zegt, hij weet altijd beter/meer ook al moet hij daarom liegen (bv dat hij al op een veel verder level met een computerspelletje is, maar dat is hij niet), heeft altijd meer of eerder iets dan een ander, doet het beter op school (ia ook niet zo) etc. De andere jongetjes slikken dat als zote koek. Ik deksel hem vrij geregeld, een andere moeder ook, helaas blijft vriendje de bovenntoon voeren en de anderen dansen naar zijn pijpen.
Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dekselen

Het woord ken ik ook niet. Maar ik begrijp uit de tekst dat het "ontmaskeren", "doorzien" betekent?

Ik zou me er ook niet al te veel mee bemoeien. Eèn jongetje is de leider en de rest huppelt mee. Ik zou me er alleen mee bemoeien als de jongen ernstig misbruik maakt van zijn macht.
Intussen wel je zoon erop wijzen dat hij beter zelf zijn keuzes kan maken. Geen dingen moet doen waar hij het niet mee eens is.

Bennikki

Bennikki

10-07-2009 om 23:30

Leuk woord

Ook nog nooit gehoord, ben gek op dit soort uitdrukkingen. Volgens google is het zoiets als 'overtroeven' -Mikela?

Ik ken wel een paar mensen die ik zou willen dekselen. Lukt me meestal niet..

mikela

mikela

10-07-2009 om 23:45

Dekselen

He grappig, ik dacht dat het een redelijk bekend woord is, maar niet dus. Ik denk dat het iets is als ¨even op zijn plaats zetten.¨ Het overtroeven van Bennikki komt aardig in de buurt. Bijvoorbeeld als zoon zegt: ´ïk heb een nieuw voetbalspelletje¨ en jongetje zegt daarop: ¨Oh, heb je die alleen maar, ik heb er meer dan 10 waarop ik dan zeg: ¨Maar je kan er maar met 1 tegelijk spelen.¨ Dat is wat ik bedoel en dat soort dingen moet ik geregeld doen, als jongetje hier is.
Jullie hebben gelijk, ik heb er meer een probleem mee, dan mijn zoon en zijn vrienden. Ik zal op een afstandje de boel in de gaten houden. Positief is dat zoon vandaag iets zei, waaruit bleek dat hij het ene jongetje tegen had gesproken, voor het eerst. Dus ik zie het wat positiever en anders in.
Bedankt voor jullie reacties.

Pippin

Pippin

11-07-2009 om 00:30

Bang jongetje?

Mijn ervaring is, dat dit meestal nogal onzekere bange kinderen zijn. Dat is tenminste het geval bij de beste vriendin van mijn dochter. Ze denkt dat ze perfect moet zijn en geweldig, anders verliest ze misschien de vriendschap.
Misschien doorzien de andere kinderen uit het vriendengroepje dit? (mijn dochter had het aardig door, ze zijn na negen jaar nog steeds vrienden) Ik vond het soms irritant, maar voor mijn dochter was het geen probleem.
Ik weet niet hoor, maar je kunt het zo ook bekijken.

Groep 7 en dekselen

"dekselen" ken ik ook...het is afkomstig van "het deksel op de neus krijgen", mikela geeft het jongetje dus regelmatig de deksel op de neus.
En over dat jongetje.....bijna groep 7, die kunnen zichzelf toch wel redden?? Daar hoeven ouders zich toch niet mee te bemoeien? En áls ze zichzelf nu nóg niet kunnen redden, hem kunnen 'dekselen' om het zo maar te zeggen wordt het hoog tijd dat ze het zelf gaan doen.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2009 om 22:27

Dekselen dames

is wat ze tegenwoordig "dissen" noemen.

Tirza

John

John

12-07-2009 om 10:52

Ot: dissen en dekselen

Volgens mij zit er een groot verschil in de betekenis van beide woorden.

Dekselen is: op zijn plaats zetten.
Dissen is: afkraken

Hoewel de actie misschien op elkaar kan lijken, is de bedoeling erachter verschillend.

Tirza G.

Tirza G.

12-07-2009 om 11:20

Tja

Ik vind "op zijn plaats zetten" nou ook niet bepaald iets positiefs.

Tirza

mikela

mikela

12-07-2009 om 13:29

Wat leuk die discussies over een woord. Dissen is zeker te zwaar en te negatief, dimmen is beter. Het gaat om een jongetje dat opbiedt, bijvoorbeeld zoon vertelt dat hij is wezen skien en dat hij voor heet eerst een zwarte psite is afgeweest, dan heeft dat jongetje altijd wel iets beters, moeilijkers, leukers etc gedaan. En zoon en vriendjes kijken daar enorm tegen op, want die geloven alles. Als ik dat in het verleden niet gelijk de kop indrukte, ging jongetje maar door en werd mijn zoon steeds kleiner en kleiner (heeft niet zoveel zelfvertrouwen). Werd het door mij in de kiem gesmoord, dan was het eigenlijk wel heel erg gezellig tussen die 2 (en de andere vriendjes).
Maar .... daar lijkt toch langzamerhand een einde aan te komen, sinds ik deze draad ben gestart (had ik jaren eerder moeten doen, eigenlijk )), zowel door zoon als ander vriendje, wiens moeder dezelfde taktiek toepast. Dus jarenlange uitleg van andere moeder en mij en toch ook dat dekselen lijkt vruchten af te gaan werpen.
En Albana, ik ben het helemaal met je eens dat jongens van bijna groep 7 dit zelf op moeten lossen, maar deze draad ging er nu juist om dat die anderen dat niet doen, maar wel gevolgen ondervinden en dat het eigenlijk meer mijn probleem was, dan dat van de jongens.
Pippin, ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat het een bang jongetje is. Hij krijgt ook een opvoeding waar hij altijd de beste etc moet zijn, en als hij dit laat varen (na een pas op de plaats), dan is het eigenlijk een heel aardig en leuk jongetje.
Dus heel wat synoniemen voor dekselen hier in deze posting: pas op de plaats, in de kiem smoren, de kop indrukken. Het is eigenlijk helemaal niet negatief bedoeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.