Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
koentje

koentje

21-06-2010 om 21:14

Een kind komt met wond aan teen bij jou aan de deur. Wat doe je?

zoon (11)had gisteren een flinke wond aan zijn teen. Hij had met zijn teenslipper tegen een stuk glas geschopt...
Hij was met het vriendinnetje waar hij mee was naar haar huis gelopen, zij woont enkele straten verderop. Hij speelde toevallig met haar en ze waren dichterbij haar huis. Vader had opgedaan en gezegd dat hij maar naar huis moest gaan. Dat hebben ze gedaan, hij liep nogal moeilijk en liep te soppen in een bloedbad met zijn teenslippertje.
Achteraf denk ik dat ik zelf in die sitatie hem even een verbandje om had gedaan of hem even naar huis te brengen of ons te bellen. Is dat overdreven om dat te verwachten? Wat hadden jullie gedaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

21-06-2010 om 21:24

Kind opgevangen

Ik had het bloedende kind natuurlijk opgevangen, neergezet op een bankje (buiten ) en een stapel tissues gegeven om te dweilen. Terwijl het kind dweilde, had ik de ouders even gebeld. Dus ik verwacht hetzelfde als jij, denk ik.

Vic

Vic

21-06-2010 om 21:49

Vaders zijn anders

Mijn ervaring is dat vaders minder snel actie ondernemen bij verwondingen dan moeders. Daar waar ik al klaar ben voor een ritje HAP/SEH, plakt mijn ex er gewoon een pleister op. En soms blijkt dat dan ook voldoende (en andere keren moet ik later alsnog naar de huisarts).

koentje

koentje

21-06-2010 om 21:52

Ik snap

dat je misschien lastig vind om aan een verwonding te komen: zelf zit ik in de zorg dus dat pak ik gewoon op, maar je belt dan toch even? Lijkt mij echt het minste.

Raar

ik vind het ook raar, een beetje koelbloedig. En als je niet aan een verwonding van een ander kind wil komen, kan je het kind ook een pleister geven zodat hij het zelf er omheen kan doen. Een belletje lijkt me ook wel op zijn plaats. Ik zie dit niet als m-v verschil, maar als een onverschillige houding. Ik weet zeker dat mijn man zeker iets gedaan had.

koentje

koentje

21-06-2010 om 22:12

Precies

het grappige was dat mijn man er uit zichzelf over begon. Nu heb ik natuurlijk een uitzonderlijk zorgzame man...........

ishtar

ishtar

22-06-2010 om 09:37

Belachelijk

om een kind met zo'n bloedende teen naar huis te laten lopen. Minste wat je kan doen is even er naar kijken en desnoods een pleister erop plakken voor je m wegstuurt/brengt.
Ik vraag in zo'n geval meestal zelf aan kind of hij wil dat ik hem breng of dat ik even moet bellen dat ie gehaald wordt.

aaf

aaf

22-06-2010 om 10:58

Ontaarde moeder

Ik zal wel een ontaarde ouder zijn maar weet niet of ik zoals jullie gereageerd zou hebben. Als je zoon toevallig op straat met mijn kind zou spelen zou ik het vluchtig bekijken. Misschien een pleister erop(alhoewel ik echt niet weet waar ik ze heb- gebruik nooit pleisters enzo) maar als hij er mee lopen kon had ik 'm ook gewoon naar huis laten lopen. Was echt niet in mij opgekomen om 'm een paar straten verderop naar huis te brengen. Of om te bellen met die ouders.Vind het eigenlijk ook wat overdreven. Het klinkt mij niet zo ernstig in de oren. Als het wel ernstig zou zijn zou ik anders handelen.

Mathilde

Mathilde

22-06-2010 om 11:51

Ook ontaard

Ik had er trouwens wel een pleister op geplakt, gewoon als geruststelling . Maar verder had ik 'm ook naar huis laten lopen. Niet als z'n teen er zowat af was, maar wel met een snee (behalve als'ie heel diep is en gehecht moet worden). Bloeden is trouwens best wel goed, zegt mijn man altijd, dan wordt de wond schoon.
Jaren geleden, toen ik nog een drukke student was, sjeesde ik op mijn fiets richting station op weg naar college en toen kwamen twee jongetjes me tegemoet rijden van 2 en 4 of zo. En die jongste sloeg dus finaal over de kop: behoorlijke bloedneus en bloedlip. Ik stop, til kind op, zie geen losse tanden en hij krijste behoorlijk, dus dat leek me ook wel goed. Dus ik zeg tegen dat oudere kind: is dat je broertje? Nee. Weet je waar hij woont? Kind knikt ja en ik zeg: breng 'm maar gauw naar huis. En toen zijn ze lopend naar huis vertrokken en ik ben als een speer verder gereden. Heel af en toe denk ik daaraan terug met een licht knagend schuldgevoel, want misschien had ik 'm toch zelf naar huis moeten brengen. Maar ja, als ik daar niet had gefietst, hadden ze het ook zelf moeten oplossen. Het was een doodstille ochtend in zo'n forenzenbuitenwijk. Tja. Nu ik zelf kinderen heb, denk ik: wie laat nou twee van die kleintjes op een fiets door zo'n waterrijke buurt crossen in hun eentje???? Maar ja, misschien waren ze wel ontsnapt.

koentje

koentje

22-06-2010 om 15:16

Een pleister..........

had er echt niet opgegaan. Daar bloedde het echt te veel voor!
Maar oke, het is duidelijk, de meesten zouden wel even iets doen dus. Bedankt voor de reacties

Bastet

Bastet

22-06-2010 om 16:55

Nou...

als het zo bloedt dat een pleister niet afdoende is,laat ik een kind nooit zelf aanmodderen.Dan kijk ik ernaar,geef 'eerste hulp' en dan pas naar huis!
Bastet

Nely

Nely

22-06-2010 om 21:32

Bekijken

ik zou er wel even naar kijken en dan bijvoorbeeld een gaasje geven voor rond de teen. Naar huis brengen zou ik waarschijnlijk ook niet doen of het zou een heel jong kind moeten zijn.

Wel wat aan doen

Ik had zeker wat aan die teen gedaan. Je stuurt een bloedend kind toch niet weg? Meteen wegdeppen dat bloed en goed verbinden. Ik zou heel eerlijk gezegd best boos zijn op die ouders als ze mijn kind zo zouden wegsturen. Het klinkt mij als asociaal in de oren.

Direct gehandeld

ik had hem zeker niet naar huis gestuurd. Ik had er naar gekeken, verband en betadine gehaald en de ouders geinformeerd.

vriend had precies het zelfde gedaan. We hebben hier eens van dat soort dingen en dan handelen we gewoon direct (er komen hier regelmatig in de straat kinderen uit de buurt spelen op de brede stoep).

koentje

koentje

23-06-2010 om 09:23

Update wond

Gisteren voor het eerst weer gedoucht en verband eraf gehaald. Het is een nare plek: ik heb spijt dat ik niet met hem naar de dokterspost ben geweest. Het staat een beetje open en ik denk dat er eigenlijk een hechting of lijm in had gemoeten om het mooi te laten genezen.
Zou het zinvol zijn er alsnog naar te laten kijken?

koentje

koentje

23-06-2010 om 09:37

Nou lekker dan...

ben ik uiteindelijk zelf ook een laissez fair moeder...;-(

Jesse_1

Jesse_1

23-06-2010 om 10:40

Niet zinvol

tenzij je denkt dat het misschien geïnfecteerd is. Als de wond een beetje open staat kunnen ze er nu in feite niets meer aan doen. Lastige keuzes zijn dat soms op het moment zelf.
Jammer om met dit lekkere weer met een open voet te zitten. Sterkte! Jesse

Hillary

Hillary

23-06-2010 om 12:48

Helpen

Ik help altijd in dit soort gevallen. Is me ook wel eens overkomen tijdens een wandeling in Oostenrijk dat ik op een gezin met huilend kind stuitte. Knie lag open, ouders hadden niks bij zich. Hup flesje water erover, betadine en pleister erop. En ik ben niet eens een EHBO'er of werkzaam in de zorg ofzo. Is toch logisch. Wij wonen naast een speeltuin en daar moet ik ook nog wel eens een kind troosten ofzo, maar daar begin ik na een jaar of 10 (en inmiddels zelf grote kinderen) wel een beetje genoeg van te krijgen. Laat je kind dan niet alleen in een speeltuin spelen als het dat nog niet kan, denk ik dan. Dus tegenwoordig betrap ik me er ook steeds vaker op dat ik zeg: "ga maar snel naar je moeder" of "breng je zusje maar even naar je moeder".

m ik

m ik

23-06-2010 om 17:50

Ja maar hillary

"Laat je kind dan niet alleen in een speeltuin spelen als het dat nog niet kan, denk ik dan.". Alsof alleen kleine kinderen lelijk kunnen vallen lijk je op deze manier te zeggen. Ik denk niet dat mijn dochter van 9 blij is als ik samen met haar naar de speeltuin ga, omdat ze misschien kan vallen of zich kan bezeren...
Vind het dus een rare gedachte van jou

Bastet

Bastet

23-06-2010 om 19:00

Ach

Ook volwassenen kunnen zich bezeren tijdens sport en spel,dus kinderen helemaal.
bastet

Rare vader!

Natuurlijk verleen je dan eerste hulp, wat is dat nou!

wat zou die vader ervan vinden als je zo had gedaan met zijn dochter? Leg hem dat eens voor! Heel vreemd!

Vanzelfsprekend

Ik vind dat je iemand, kind of volwassene, even helpt, vanzelfsprekend. Vriend nog meer. Hij is BHVer en neemt zijn taak erg serieus. Hier komen geen pleisters op tafel maar hele rollen verband en worden kinderen als mummies ingepakt

aaf

aaf

24-06-2010 om 09:14

Pleisters e.d.

Ik schijn dus tot de minderheid te behoren die er niet al te veel werk van zou maken. Toch vind ik mijzelf wel behulpzaam en betrokken bij anderen. Dus vraag ik mij af waarom ik hier zo'n buitenbeentje ben. Bij de laatste posting(Clo) snap ik het ineens.We zijn hier thuis al helemaal niet snel van de pleisters en verbanden. Het valt mij op dat andere ouders er inderdaad snel een heel circus van maken met verband, snoep, pleisters en weet ik veel. Terwijl ik meestal denk; even schoonmaken en weer klaar. Aan de lucht drogen werkt meestal prima. Onze kinderen zijn niet anders gewend. Dus zou ik bij een ander ook zo reageren. Nu begrijp ik uit je tweede posting dat het inderdaad een lelijke plek is. Dan had ik het gestelpt en het kind vervolgens naar huis laten gaan. Kunnen ze thuis kijken wat ze ermee willen. Eerlijk gezegd zou ik het ook prima vinden als andere ouders het zo met mijn kind doen. Als hij lopen kan, kan hij toch naar huis komen? Ik zou het niet erg vinden als m'n kind met een bloedende teen naar huis komt lopen. Beetje te nuchter misschien maar zo kijk ik er tegenaan. En het valt mij op dat onze kinderen niet zo'n drama maken als er wat aan de hand is. Ik zie regelmatig kinderen gillen om een pleister met een wondje van niets.

Als je denkt dat de wond er vies uitziet zou ik eerst z'n voet 2 x per dag in een sodabadje doen. En even dichte schoenen aan buiten.

Even..

Voor de duidelijkheid : ik zelf vind een pleister al snel voldoende, bij een schaafwond gebruik ik helemaal niks. Wanneer vriend zijn ehbo kist tevoorschijn haalt, krab ik mij ook wel eens op het hoofd. Maar bij een bloedende wond hoort een pleister. En een kind dat aanklopt voor hulp, van jezelf of van een ander, dan help je gewoon even. Daar valt 'schoonmaken en klaar' ook onder, dat is ook helpen.

Hillary

Hillary

24-06-2010 om 11:25

Leeftijd

"Alsof alleen kleine kinderen lelijk kunnen vallen lijk je op deze manier te zeggen". Nee dat lees jij. Maar als ik geschrokken de speeltuin inren omdat er mega-hard gehuild wordt dan is het tnt (in die 10 jaar dat ik hier woon) altijd een klein kind geweest. En ja er zitten er tussen van 2 of 3 jaar oud, meestal zijn ze dan met een broertje of zusje van 2 jaar ouder ofzo, dus niet helemaal alleen. En ja als je een paar keer hetzelfde huilende kind uit het zand moet plukken omdat hij ondersteboven van de glijbaan is gevallen dan is mijn conclusie dat dat betreffende kind daar nog niet aan toe is en houd ik me voortaan doof voor het gehuil, probleem van de ouders.

koentje

koentje

24-06-2010 om 11:30

Als hij lopen kan....

Ja, maar ondertussen wel een spoortje van bloed achterlatend en met het risico van allerlei straatvuil wat erin kan komen...
Inmiddels bij de huisarts geweest. Deze gaf ook aan dat er zondag even naar gekeken had moeten worden. Voordeel van dat er nu geen hechting inzit is dat de kans op ontsteken minder groot is. De wond ziet er nu schoon uit maar is wel groot. En open. Ze hebben er een gelpleister opgedaan en hij moet vrijdag terugkomen.

Bastet

Bastet

24-06-2010 om 11:30

Niet gaan aanmodderen

Bij twijfel,laat de huisarts alsnog kijken,soda in een open wond is geen pretje.Dat is meer bedoeld voor ontstekingen,niet voor open wonden.En dan is biotex groen beter,in zo'n geval.
Bastet

Bastet

Bastet

24-06-2010 om 11:31

Ah!

Oh je bent geweest,prima,beterschap!!
bastet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-06-2010 om 11:56

Net als clo...

Ik geloof dat ik net als Clo zou reageren... kun je lopen? zijn je ouders thuis? Snel naar huis dan! Of eventueel zou ik het kind achterop de fiets zetten en even brengen. Maar het verbinden en zo zou ik echt aan de ouders zelf over laten. (ben toch echt een heel hulpvaardig en vriendelijk type hoor)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-06-2010 om 11:57

Ik bedoel dus: net als aaf!

Foutje. Niet net als Clo, maar net als Aaf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.