Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Valkyre

Valkyre

30-08-2011 om 00:56

Een stoot testosteron?

Spruitje (4jr, 4mnd) is de laatste tijd veel wilder geworden - het was altijd zo'n lief, rustig kind! Maar nu is hij aan het duwen en trekken aan klasgenootjes, aan het slopen, schreeuwen, rennen en (wel erg wild, au!) stoeien. Het zou natuurlijk door het bevechten van een plekje op school kunnen komen, maar het valt ons op dat hij ook meer (dons-)haartjes op zijn armen en benen en zelf op zijn bovenlipje krijgt, dus wij denken aan hormonen (testosteron).

Wat mij ook opvalt, is dat hij niet meer zo goed kan stilzitten aan tafel, ineens niet meer met meisjes wil spelen, en meer beweging nodig heeft, omdat hij anders chagrijnig wordt..

Herkenbaar?
Wat zijn jullie ervaringen met jongetjes van rond die leeftijd? Is het hormonen? Wat doen we aan dat gedrag? Hoe sturen we zijn gedrag op school en BSO wat bij?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama_Lynn

Mama_Lynn

30-08-2011 om 12:22

Mijn zus

Mijn zus komt met een zelfde soort verhaal, zij heeft een zoontje van 4.5. Qua gedrag dan is het hetzelfde, ik weet niet of hij ook letterlijk meer donshaartjes heeft

Ik heb zelf een meisje van 4. Stilzitten aan tafel is sowieso erg moeilijk voor haar. Maar verder is het niet zo'n wildebras, ze geniet van binnen en buiten spelen en school is helemaal leuk (maar zeer vermoeiend), dus in dat op zich kan ik je niet zo helpen. Mijn zus had in elk geval geen zin in het schoolritme omdat neefje daar zo druk van wordt...

Sterkte, Valkyre (en ook met het wachten).

Lynn

krin

krin

30-08-2011 om 12:53

Alles bij elkaar

Dat is het, denk ik. Een nieuwe apenrots op school betekent ook weer nieuwe ideeën over de apenrots thuis (zoon hier was een tijdje onderknuppel op school en speelde dus de überbaas hier), plus vermoeidheid, plus wellicht inderdaad ook een hormonenstorm, zou zomaar kunnen.
Ik weet niet meer hoe oud zoon toen was, maar wij hebben een tijdlang stoeien in het schema ingepast. Voor het uitkleden, op het grote bed. Regels afspreken (niet bijten, schoppen, slaan, stop is stop) en gaan.
Op school was zoon geen rouwdouwer, dus hoe je dat moet bijsturen weet ik niet. Aan de leerkracht overlaten, lijkt me. En hameren op 'wat je zelf niet leuk vindt, doe je ook niet bij een ander kind' (is hier een van de klasregels).

ayla

ayla

30-08-2011 om 14:32

Haha ja hier ook

Ik heb hier thuis ook zo’n echte rouwdouwer, als het maar ruw gaat dan is het prima, als ik hem tegenwoordig probeer te kietelen dan gaat hij in bokshouding staan, vechten!!!!!!hij vliegt af en toe door de kamer heen en niets kan rustig, een echte jongen in ieder geval

Polly Shearman

Polly Shearman

30-08-2011 om 14:50

Ja echt waar

die stoot testosteron krijgen ze idd rond hun 4 en JAAAAA die zorgt ervoor dat ze van dora over gaan naar spiderman en badman.
volkomen normaal
(sprak zij na 3 zonen)

Oh is dat het?

Ik zie ook dat zoon van 4j 8m wilder is dan normaal. Van zichzelf was hij altijd (fysiek) best rustig. Nu zie ik hem aan vriendjes trekken en stoeien en stilzitten is voor mietjes.

Omdat ik gek werd van zijn gedrag en hoe ik daar dan op reageerde ben ik met een beloningskaart begonnen voor bepaalde dingen (luisteren, netjes praten, geen pijn doen) en dat loopt best aardig.

Laura

Laura

30-08-2011 om 20:01

Hier ook

Zoon van bijna 6 die sinds een jaar, anderhalf jaar, veel drukker, wilder en vooral heel competitief is geworden. Hij wil in alles de beste, snelste, grootste etc zijn. Een testosteron explosie klinkt heel aannemelijk.

Asa Torell

Asa Torell

30-08-2011 om 20:50

Herkenbaar

Zoon veranderde hier ook rond die tijd van een heel braaf peutertje in een behoorlijk wat wilder en ongezeglijker kleuter... En bij het even brave peuterzoontje van vrienden precies zo. Ook ken ik een aantal minder 'brave' kinderen die er als kleuter nog een flink schepje bovenop deden. Ook meisjes trouwens, die ineens heel veel brutale taal uit gingen slaan - of ze ook meer druk gingen bewegen weet ik niet.
Ik denk dat het aan school ligt. Inderdaad het bevechten van een plekje, kopieergedrag, en soms ook dat het niet lekker gaat op school (dat was bij ons niet het geval, maar ik ken wel kinderen die daardoor veel boze buien hadden en op een nieuwe school/in groep 3 weer helemaal bijdraaiden). En vooral dat ze op die leeftijd hun vriendjes/vriendinnetjes steeds belangrijker gaan vinden en dus meer gaan conformeren.

Valkyre

Valkyre

30-08-2011 om 21:14

Oh fijn...

Het ligt dus niet per se aan onze opvoedkundige kwaliteiten, pffft. Maar dan nu... Wat doe je eraan?

Zo'n beloningskalender werkt bij ons niet zo denderend (getuige het feit dat hij nog steeds veel ongelukjes heeft. Hoewel, dat gebeurt vooral op de BSO/als hij erg moe is). Maar wat dan wel?

Het stoeien doen we al (nou ja, mijn man. Ik krijg zelf heel snel blauwe plekken, en vind het ook niet echt leuk). Ook heb ik met zijn juf afgesproken dat hij voorlopig standaard niet komt op woensdag - hij is ook extra druk als hij moe is. En verder gaat hij vanaf oktober een dag minder naar de BSO (twee ipv drie dagen). Ik hoop dat hij dan een beetje tot rust komt...

Verder nog tips??

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

31-08-2011 om 00:55

Met man overlegd

We denken ook dat het een combinatie van factoren is. De hormonen spelen zeker mee, en daar kunnen we niks aan veranderen, maar we kunnen het gedrag dat eruit voortvloeit natuurlijk proberen bij te sturen. Daar zijn we over aan het brainstormen, dus ik denk even hardop:

We gaan de huisregels opschrijven (met plaatjes erbij) voor zoon. We denken dat hij nu met school veel behoefte heeft aan houvast. En bij iedere overtreding van de regels volgt een ernstig gesprek (uit de situatie halen, praten, excuus, en over tot de orde van de dag). Alleen voor expres anderen pijn doen krijgt hij echt straf (op de gang). Gelukkig doet hij dat vrijwel nooit. Ik maak nu al met kleuren en stickers op de kalender duidelijk wat er gaat gebeuren, en dat vindt hij fijn.

Verder gaan we ook overleggen met de juf. Misschien is het handig als hij regelmatig alleen aan een tafeltje kan "werken" op school - hij is erg gevoelig voor prikkels (herrie).

Ihkv structuur en duidelijkheid aanbrengen ben ik ook bezig ons huis wat meer opgeruimd te houden. Zijn kamer en de woonkamer zijn meestal wel toonbaar, maar verder is het hier best rommelig. Ook daarin kunnen we meer rust creeren.

Morgen brainstormen we verder. Tips blijven zeer welkom!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

31-08-2011 om 09:14

Valkyre

ik zou er niet te veel brainstormen op los laten hoor, het hoort gewoon bij jongens. Ik maak hem met regelmaat flink moe, man gaat 's avonds met hem voetballen op het veld of we gaan flink wat rondjes fietsen. Even de overtollige energie kwijt. Gesprekken etc zou ik er niet te veel aanwijten. Het blijven kleuters. Hier is pijn doen, gooien etc even afkoelen op de gang, ik wordt niet heel boos maar laat hem wel even merken dat het niet kan. Ik merk vooral bij het pijn doet dat het voor hem in een spel zit, alsof hij nog moeite heeft met zijn eigen kracht te bepalen. Ik denk dat een dag thuishouden weinig zin heeft, het is gewoon een fase waar veel jongetjes door heen gaan. Ze leren het wel

Asa Torell

Asa Torell

31-08-2011 om 10:18

Ik zou het wel doen

dat plan van aanpak, Valkyre. Zeker omdat je zoon dit pas sinds kort heeft, lijkt het me niet alleen maar automatisch 'bij jongetjes horen'. Wellicht kan hij met iets meer rust en structuur toch weer wat bijdraaien. En het geeft jezelf ook houvast - dat is hier bij vaste regels vaak nog het belangrijkste effect. Ik zou er trouwens niet te lang over praten bij een overtreding, gewoon alleen kort aan de regel herinneren.
Natuurlijk zal die brave peutertijd nooit meer helemaal terugkomen... althans dat gebeurde hier niet. Inmiddels (zoon is 7) ben ik er wel zo'n beetje aan gewend .

Roosje Katoen

Roosje Katoen

31-08-2011 om 14:21

Valkyre

Dat is een behoorlijk actieplan! Er is natuurlijk niks mis mee om wat meer structuur en regelmaat aan te bieden, maar ik lees niks bijzonders in de omschrijving van je zoon hoor. Maw, ik zou me er niet al te druk om maken en hem gewoon lekker naar school laten gaan.

Valkyre

Valkyre

31-08-2011 om 14:50

Voor hem

...is het wel echt bijzonder. En bovendien is hij nu de wildste op school en de BSO, waar hij vroeger de rusigste was. Soms is hij zo wild aan het spelen en de clown aan het uithangen dat hij totaal niet aanspreekbaar is. Echt een grote omslag dus. En als zowel de juf op school als de leidsters op de BSO ons erop gaan aanspreken, denk ik dat het wel handig is wat methoden te bedenken om hem watte kalmeren...

Hij is vandaag thuis, en behalve zeer ongeduldig zijn (want moe) gaat het prima. Dus het probleem doet zich meer daar dan hier voor (logisch, want minder prikkels), vandaar het overleg met de juf. Ik hoop ook dat hij door wat meer rust in te bouwen (en daarnaast inderdaad zoveel mogelijk rennen en stoeien) wel weer in balans komt. Tuurlijk, hij blijft een jochie, en dat is prima, maar hij is echt "buiten zichzelf" nu.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Asa Torell

Asa Torell

05-09-2011 om 11:55

Valkyre

Ik wilde het hier al noemen, maar naar aanleiding van wat je over die letters schrijft helemaal: ik denk dat de situatie op school ook een rol kan spelen. Je spruitje voelt zich daar echt niet helemaal happy lijkt me zo. En hij uit dat door het wilde gedrag. (dat is dus echt anders dan hoe het hier ging, zoon had en heeft het volgens alle mogelijke indicatoren heel erg naar de zin op school - daar was trouwens ook niets mis met zijn gedrag, alleen thuis). Ik hoop dat jullie er iets aan kunnen doen!

Valkyre

Valkyre

05-09-2011 om 20:51

School

Het gekke is, hij vindt school wel heel leuk. BSO niet, dat vindt hij saai (tenminste, dat zegt hij. Hij doet altijd heel enthousiast mee met spelletjes die buiten gedaan worden). Binnen spelen op de BSO vindt hij niet leuk - ik denk ook doordat er vaak muziek aan staat, teveel herrie. We hebben al gevraagd of de muziek uit kan of zachter mag, maar "andere kinderen vragen erom." Wat wel kan, zolang het geen noodweer is, is dat hij op het grote overdekte balkon speelt als er teveel herrie is. Toen ik voorstelde dat hij dat zou vragen zei hij "maar dat mag niet." Maar ik heb het intussen overlegd met de locatiemanager en het kan zolang er genoeg personeel is. Ik ga nog een keer met haar praten om te kijken of hij wel echt in de gaten wordt gehouden. Het is natuurlijk lastig de signalen op te vangen in zo'n grote groep, maar als ze wachten tot hij wild doet, zijn ze al te laat. Ze hadden het erover dat ze gaan proberen "een rustig hoekje" te creeren met kussens en boekjes, maar aangezien het 1 grote ruimte is, gaat dat niet helpen zolang K3 daar door de ruimte schettert. (Hij houdt wel van muziek luisteren hoor, maar niet icm veel kinderen en speelgoed om zich heen).

We hebben het ook met hem gehad over school - over dat hij kan vragen of hij even in het halletje mag gaan tekenen als het hem teveel wordt, maar ook dat "mag niet" volgens hem. Ook dat gaan we met de juf bespreken - zij is erg betrokken, dus ik denk dat we er wel uitkomen samen. Misschien dat zijn ontwikkelingsniveau toch ook wel meespeelt - hij wil graag leren schrijven en rekenen, maar ook dat "mag niet" volgens hem... Eens kijken wat de juf zegt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.