Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eerste (wen) dag school!

En wat vond ze het leuk vandaag!

Vrolijk naar school, bonjourde mij de klas uit en ging zitten terwijl de andere ouders nog boekjes aan het lezen waren en 's middags kwam ze vrolijk naar buiten rennen en had het prima naar haar zin gehad volgens juf.

Zo leuk! Volgende week mag ze weer!

Nog even en ik heb een echte kleuter, ik geniet er enorm van moet ik zeggen (ondanks de boze buien


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk!

Weer een nieuwe fase he. Heerlijk dat ze er zo vrolijk naar toe ging! Vond je het moeilijk?
Mijn dochter zit sinds oktober in groep 1 en dat gaat ook heel erg goed. Zes keer wezen wennen en tot nu toe nog niet een keer gehad dat ze niet wilde of niet vrolijk thuiskwam.
Boze buien he. Zie mijn draadje boven jou maar eens
Ik ga morgen toch eens aan de juf vragen of ze op school ook kort-lonterig is, want dat kan bijna niet anders

Vrijdag

Komende vrijdag gaat mijn jongste voor het eerst een ochtend wennen op school. Ik verwacht dat hij het enorm naar zijn zin zal hebben, maar wie weet heeft hij het toch moeilijk. Wat worden ze opeens groot hè, van peuter naar kleuter!

Guinevere

Guinevere

23-01-2011 om 10:42

Binnenkort ook

Mijn zoontje gaat binnenkort ook voor het eerst wennen. Ik ben nu bezig met pre-wennen. Hij wil namelijk niet eens het lokaal in stappen. En dan te bedenken dat hij een half jaar terug persé al naar school wilde. Nu op het moment supreme gooit hij de handdoek in de ring. Hij wil alléén overblijven, want dan kan hij uit zijn Cars-trommeltje eten.
Is het heel raar als je als ouder de eerste keer meegaat bij het wennen? Of is dat een afrader?

MarSy

MarSy

23-01-2011 om 18:42 Topicstarter

Guinevere

Ik denk het niet hoor, bij onze school kan je 10 minuten voor de bel de klas in, nog even boekje lezen enzo en dan gaat de bel en zingen ze een goedemorgen liedje en gaan de ouders de klas uit.
Misschien kan ook zo iets bij jullie? En anders blijf je toch wat langer? Het is n et zoals bij KDV/PSZ de juf zal zelf wel aangeven wat handig is.

Ik was ook heel benieuwd wat dochter zou gaan doen, of ze bij de deur van de klas ineens niet meer zou willen, maar dat viel dus reuze mee!

ayla

ayla

23-01-2011 om 21:52

Hier ook

peuterzoon wordt ook binnenkort 4 en wat zijn we allemaal blij dan. Hij ook want als hij 4 is dan is hij groot . Ik wilde morgen eens voor het eerst met hem gaan kijken in de kleuterklas. Tot nu toe kent hij de school nog niet zo en hij is niet zo'n fan van verandering. Ik zal wel blij zijn als hij eindelijk mag gaan, ze zijn er zo aan toe

Rieke

Rieke

23-01-2011 om 23:17

Ja!

Mijn 'baby' wordt ook 4! Wat een mijlpaal weer, ze brengt iedere dag haar grote broer naar school en kan niet wachten tot ze zelf mag! Ze is er zo aan toe! Stoeltje is al klaar voor haar en naam staat op het kapstokje en van juf mag geen kwaad woord gesproken worden. Ik ben ook inderdaad benieuwd hoe het daadwerkelijk echt gaat straks. Ik verwacht eigenlijk geen grote brulpartijen maar ja je weet het niet.

Guinevere

Guinevere

25-01-2011 om 13:21

Ik vrees

Ik vrees dat ik zoon gillend zijn nieuwe lokaal in moet slepen. Is het wennen dat wel waard, vraag ik me af, of zal ik nog wachten? Tenslotte duurt het nog een paar maanden voordat hij 4 is.

Guinevere

Zoveel mensen, zoveel wijsheden...

Ik weet dat er juffen zijn die er niets van moeten hebben, maar ik ken zeker mensen die de eerste dag erbij gebleven zijn.

Als jouw gevoel je dat ingeeft zou ik niet verder twijfelen maar het met de juf opnemen. Kan je ook meteen aan je zoon meedelen dat het alleen de eerste keer zal zijn dat je blijft. Evt., als het juf anders te veel is ofzo, kan je ook niet de hele ochtend maar vanaf half elf tot de pauze meekijken. Ik noem maar wat. Gewoon de druk eraf halen. Het zal allicht schelen als hij de routine kent. Dan kan je er thuis ook beter over praten. Dan blijft het nog steeds veel energie kosten om een hele dag in de klas te zitten met al die nieuwe dingen, maar dan heeft ie wel alles al een keer gezien.

Doen dus, lijkt me.

Irene

Irene

25-01-2011 om 14:22

Guinevere

Hier net zoiets. Zoon gaat over anderhalve week wennen en ik ben nu 2x even met hem in de klas gaan kijken. Hij staat dan als een standbeeld naast me, kijkt naar de grond en reageert nergens meer op. Ik moet nog zien hoe het straks gaat. Ik weet niet of ik hem alleen wil laten als hij zo is. Een jaar geleden hebben we het een paar keer op een kinderdagverblijf geprobeerd. Dat ging dus echt niet. Hij keerde dan helemaal in zichzelf en maakte met niemand meer contact. Als ik bijvoorbeeld na een uurtje terugkwam, duurde het heel lang voor ik zelfs weer contact met hem had. Nu is hij natuurlijk weer een stuk ouder en er ook wel meer aan toe, maar toch... ik houd mijn hart vast...

Guinevere

Guinevere

25-01-2011 om 21:17

10 weken ja

Klopt Pelle, nog 10 weken en ik wilde flink gaan uitsmeren. Maar nu zit ik dus in de twijfel. Ik denk dat hij 2 weken van tevoren net zo goed met die bulldozer het klaslokaal in geschoven moet worden als 10 weken van tevoren. Al die tijd dat hij 3 is was hij "groot". Nu is hij opeens "klein", zegt hij. Lekker dier. :-p

Massi Nissa

Massi Nissa

26-01-2011 om 09:32

Wachten

Ik zou de ellende niet uitsmeren maar juist zo kort mogelijk voor Uur U laten ingaan. Hij zal er toch doorheen moeten, dan maar 'met de bulldozer', zoals je treffend schrijft. Ik hoorde trouwens vanmorgen pas dat dochter de eerste paar weken veel heeft gehuild bij de overblijf. Wist ik niets van! Nu gaat het uitstekend, gelukkig, maar ook mijn grote meid die zo aan school toe was had het er erg moeilijk mee achteraf gezien. Jouw zoon weet na een paar maanden ook niet beter, maar het is voor jullie allebei even heel lastig.
Sterkte ermee, knuffel voor je grote kleine man,
Massi

Henriette123

Henriette123

26-01-2011 om 23:49

Guinevere

Zou een carsbeker kopen helpen?
Als je op school bent mag je s`morgens uit die beker drinken

Guinevere

Guinevere

27-01-2011 om 12:04

Haha henriette

Henriette, je gelooft het niet, maar bij het Kruidvat heb ik een Disney-drinkbeker gescoord voor een euro. Die heb ik 'm gisterenmiddag gegeven, en verteld dat hij voor "op school" is. Vanmiddag wil zoon nu dus aan de juf vragen wanneer hij mag beginnen, haha. Ik ben benieuwd of hij zijn plan doorzet. Hij is opeens ook een stuk fitter trouwens dan de afgelopen weken. Wellicht speelde dat ook mee, dat hij zich eigenlijk maar half lekker voelde.
Nu ja, we wachten af wat er gaat gebeuren. Ik kan altijd nog overstappen op een korte ingedikte wenperiode de week voordat hij 4 jaar wordt.

Guinevere

Guinevere

27-01-2011 om 16:31

Volgende week

Volgende week heb ik er als het goed is een basisscholier bij! Hoera, kan ik over 2 kinderen gaan posten in Ouders en School.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-01-2011 om 16:59

Guinevere

Wat goed van jou van die drinkbeker! Hier hadden we ook een complete Disney-verzameling aangeschaft: beker, trommel, rugzak. Was inderdaad een krachtig middel om school (nog) aantrekkelijker te maken. Alles wat benadrukt dat het allemaal heel speciaal is en dat het kind nu echt Groot is, helpt hier.
Groetjes
Massi

Nog wat tips...

Guinevere,

Wat op deze leeftijd, zeker nog als ze moe zijn, ook goed wil werken is alleen maar bevestigen en verder niet te veel op in gaan.
Als mijn jongste moe is wil hij niet gymmen, niet naar bso, niet naar muziekles… gewoon alles niet. En hij houdt dan precies het weekprogramma bij zodat hij iedere dag van de week het goeie niet wil.

Ik ben ertoe overgegaan om dat te bevestigen. Dus ik mompel dan iets van”ok, dus je hebt vandaag geen zin in gymmen en in de bso”. Soms nog met de uitgebreide variant “Zou je lekker thuis willen blijven, vind je het leuk thuis, wil je dat we allemaal thuis blijven” enzovoorenzoverder. Verder laten we het onderwerp rusten, en steevast trekt het vanzelf bij. Doordat ik het bevestig is de angel eruit. .Laatst meldde hij dan in de loop van het ontbijtritueel zijn precieze stand. “Nu wil ik wel naar de bso maar nog niet naar gym”. .. “Nu heb ik ook wel zin in gym”.

Wil niet zeggen dat het bij jouw jongste precies zo werkt maar het is hier dus vaak een uiting van algemeen ongenoegen voortkomend uit moeheid of geen zin om aan de dag te beginnen (zeer herkenbaar in dit winterseizoen met die lange nachten en dat lekkere warme bed).
Misschien geef je het verkeerde signaal als je je al zorgen maakt over het wennen op school, ook als je dat niet uit zal hij het toch meekrijgen. Je kan in het bevestigen nog subtiel sturen, zo van dat ie niet naar school wil omdat hij nog niet weet hoe het precies gaat daar? Ik noem maar wat.

Guinevere

Guinevere

27-01-2011 om 21:04

Tnx

Ja, ik zal de speciale mooie schoolrugzak inderdaad ook maar te voorschijn gaan toveren. Ik kan overigens niet in de klas blijven zei juf. Nou ja, die zal wel vaker met het bijltje gehakt hebben. Ik ook, maar oudste heb ik indertijd gewoon in de klas gezet, zonder wennen, huppa, hele dagen naar school. Dat was niet zo'n "mieper" als jongste.
Staat er vanmiddag ook nog zo'n vrouw over mijn zoon te praten: "Goh, mag hij al naar school? Hij ziet er nog zo klein uit, veel kleiner dan dat kind daar en die gaat nog lang niet. Goh, wat is ie klein." Grrrr, dom mens, zo ga je toch niet over een kind praten dat eindelijk naar school mag en dus Groot is. Ik kon dat mens wel wat doen.
Rode, de tactiek die je beschrijft gebruik ik al bij mijn zonen. Maar jongste is er een van het Buitengewoon Koppige soort. Bovendien is hij de Baas en heeft altijd Gelijk. Volgens mij heeft hij karaktertechnisch wel iets weg van Massidochter.

1e ochtend

Vandaag was de grote dag en ging zoon F voor het eerst een ochtend naar school. Hij had er enorm veel zin in en had de hele week al gevraagd wanneer hij EINDELIJK eens naar school mocht. In de klas had hij meteen hele verhalen tegen de juf. Juf zei tegen mij 'mooi dat hij al wat durft te zeggen!'. En toen mijn man hem tussen de middag kwam ophalen zei ze had het prima was gegaan, maar dat ze hem wel een paar keer streng had moeten toespreken om hem in toom te houden. Ha, ha, het woord verlegen is hem totaal onbekend.
Uiterlijk lijkt hij veel op mij maar ik durfde als kind bijna niks te zeggen en zeker niet tegen een onbekende volwassene!

Guinevere

Guinevere

29-01-2011 om 11:52

Mooi triple

Geweldig Triple, zo'n kleintje dat de hele klas naar zijn hand zet!

Esc

Esc

29-01-2011 om 12:21

Massi: hier ook!

Massi, hier hoorde ik ook pas: 'Nou ze hoeft tenminste niet meer zo te huilen bij de overblijf.' Wist ik ook helemaal niet! Ik wist dat ze altijd even moest huilen bij de overgang van school naar de BSO, en ook dat ze overblijf niet zo leuk vond, maar het leek nu wel of iedereen opgelucht was dat ze niet meer zo vreselijk huilde :/ Ik heb me er zelf in het begin ook heel erg doorheen moeten bijten, ik vind ook dat niet elke dag alleen maar leuk hoeft te zijn, maar oeioei. Nu gaat het gelukkig heel redelijk.

Guinevere

Guinevere

01-02-2011 om 13:13

Vanmorgen

Vanmorgen was de grote dag. Jammer genoeg had zoonlief zich inmiddels weer bedacht, hij wilde niet meer. Ik heb 'm toch maar in de klas afgeleverd, waar hij een scene van minstens 3 kwartier heeft geschopt. Daarna heeft hij zich overgegeven aan het schoolse leven. Hij zat zelfs fanatiek zijn vinger op te steken in de kring.
Op mijn vraag "En Pietje, was het leuk op school?" kreeg ik wel een overtuigd "NEE!" als antwoord.

Guinevere

Scène van drie kwartier klinkt wel erg lang! Maar wel mooi dat hij daarna fanatiek mee heeft gedaan. Denk je dat hij het op den duur toch wel een beetje leuk gaat vinden?

Guinevere

Guinevere

02-02-2011 om 21:13

Triple

We zullen het mee gaan maken. 't Is er ook wel een type voor om 8 jaar lang zijn kont tegen de krib te gooien...

Guinevere

Nou daar ben je dan nog niet klaar mee (en de school ook niet)! Is je hele gezin zo eigenwijs?

Guinevere

Guinevere

03-02-2011 om 16:57

Euh triple

Ken je dat verhaal over die appels en die bomen? Ik heb zelf een aardige naam opgebouwd op eigenwijsheidsgebied. Gelukkig is Guineverejongstesouderebroer meestal wat cooperatiever, dus niet de hele familie is zo.

Guinevere

Guinevere

08-02-2011 om 13:05

Oef

Zo he, dat ging al beter. Na een krijsend kind in de klas te hebben afgeleverd, vreesde ik weer het ergste. Maar om half 12 kreeg ik een enthousiaste bijna-kleuter terug. Met een zelfgemaakt kunstwerk, een nieuwe vriend (van 6 jaar natuurlijk) en proberend er een speelafspraak uit te slepen. 's Middags wilde hij weer naar school, maar dan naar de middenbouw.

Guinevere

Fijn dat het toch goed lijkt uit te pakken!

Massi Nissa

Massi Nissa

09-02-2011 om 10:55

O heerlijk

Fijn he, als het zo meevalt. Bij dochter zit sinds kort een jongetje in groep 1 dat met zijn grotere broer mee naar school loopt en dan moederziel alleen in een hoekje gaat zitten huilen. Ik vind het zo zielig voor dat jochie! De juf geeft hem wel veel aandacht, hoor, maar ze heeft 27 kleuters en kan niet steeds bij hem gaan zitten. Mijn man en ik hebben nu afgesproken dat wij (hij of ik, afhankelijk van wie dochter wegbrengt) elke ochtend even met hem gaan spelen en dochter ernaast zetten. Hij spreekt vrijwel geen Nederlands, dat zal ook een enorm gevoel van eenzaamheid oproepen. Ik hoop dat hij snel gewend raakt.
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

09-02-2011 om 21:35

Oh, wat verschrikkelijk

Oh, wat vreselijk voor dat jongetje. Wat zal zo'n kind beschadigd raken door zulke momenten.
Hier had ik weer een ander probleem. Ik moest zoon vanmorgen naar het KDV brengen. "Neeheeeheee! Wheeeeeeeeeh! Ik wil naar schoooohoool!", en dat een half uur lang.

MarSy

MarSy

14-02-2011 om 09:02 Topicstarter

En vandaag de eerste echte dag!

En ik vind het spannender dan verwacht!

Zoals afgesproken brengt vriend haar naar school en haal ik haar op. Vanmorgen is het allemaal prima gegaan. Ze blijft vandaag dus ook over. Ik begin voortaan héél vroeg op mijn werk om op tijd weg te kunnen.

Maar nu zit ik op mijn werk en voel mij een ontaarde moeder: had ik niet toch gewoon vrij moeten nemen? Dan had ze niet gelijk naar de overblijf gehoeven. Nou ja nu niets meer aan te doen, maar op de klok de tijd vooruit kijken!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.