Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
3 kids mam

3 kids mam

17-03-2010 om 20:59

Elke avond helemaal overstuur wakker

Mijn dochter van 4,5 wordt sinds een nacht of 6 dagelijks tussen 21.00 en 23.00 uur helemaal hysterisch wakker. Ze zit dan rechtop in bed, met haar ogen open heel hard te schreeuwen en te huilen. Ze schopt met haar benen slaat met haar armen, het zweet staat op haar voorhoofd en ze is onbereikbaar. Vervolgens gaat dit in eerste instantie gewoon door, ook als ik bij haar ben. Na een minuut of tien krijg ik haar meestal zo ver dat ze weer gaat liggen en dan slaapt ze weer rustig verder alsof er niks aan de hand was.
De eerste paar keer dacht ik dat ze pijn had (krampen of zo) maar nu denk ik toch dat het angsten zijn. Herkend iemand dit? Ik hoop dat het snel weer stopt, zou het bij een fase kunnen horen? ze zit goed in haar vel, het gaat erg goed op school en er zijn volgens mij ook geen andere stressfactoren die dit verklaren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
silvester

silvester

17-03-2010 om 21:13

Lijkt op

Lijkt op nachtelijke angstaanval. Als je hier op googled vind je ook van alles wat misschien herkenbaar is.

Onze oudste zoon, bina vijf, heeft er eerder ook een tijd last van gehad. Niet elke avond maar vaak als er iets spannends was geweest die dag of bij vermoeidheid.

Hij ging hysterisch huilen, werd niet echt wakker en reageerde ook niet echt op ons, troosten lukte nooit, en na een kwartiertje ofzo was het ineens weer over en slipe hij verder.
In het begin snapten wij er niks van en soms dachten we dat hij pijn had ergens, vooral ook omdat hij ontroostbaar was, maar toen ik op een geegeven moment las over die nachtelijke angstaanvallen herkende ik het meteen. En dat je dan het beste rustig bij hem kan gaan zitten, niet teveel willen aanraken of troosten, maar het kind zelf laten bepalen wat het doet op dat moment (bij je komen of niet). Gewoon aanwezig zijn tot het voorbij is. Vond het toen zelf ook niet erg meer.

Inmiddels heeft hij (bijna) nooit meer.

Jesse_1

Jesse_1

17-03-2010 om 21:56

Nachtangst

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtangst
Onze middelste van 7 heeft er ook last van gehad. Tegenwoordig heeft hij het niet zo vaak meer. Het griezeligste vind ik het dat hij soms uit bed probeert te komen, ik ben bang dat hij dan een keer van de trap afvalt of zo, maar gelukkig is de laatste keer nu al een paar maanden geleden (toen was hij al wel uit zijn halfhoogslaper geklommen).
Jesse

Hanne.

Hanne.

18-03-2010 om 11:08

Hier ook

hier had oudste het ook. Vanaf 1 tot 4/5 jaar was hij standaard 's avonds om 22.00 krijsend wakker. Tegen alle adviezen in hielp het hier juist om hem uit z'n bed in het volle ligt te zetten (tillen). Dan was het meestal binnen no time over

Puck

Puck

18-03-2010 om 12:55

Pavor nocturnus

Yep, typische beschrijving van pavor nocturnus oftewel nachtangst. Je dochter is ook niet "wakker" zoals je in je titel zegt, ze krijgt er niets van mee. Verder is het ook niet schadelijk al is het voor de omstanders wel vaake een vervelend en soms beangstigend gezicht. Wat bij familie van mij heel goed hielp was na het inslapen het kind na een half uurtje slaap wakker te maken. De aanvallen traden meestal na een uurtje slaap op en dit hielp echt heel goed. Zoek maar eens in het archief, er zijn meer draadjes over geweest.

3kidsmam

3kidsmam

18-03-2010 om 20:29

Bedankt

Ik heb even naar informatie gezocht en het lijkt er inderdaad op dat dat het is. Niks aan de hand dus, gelukkig. Bedankt voor de info.

Nog een optie (heeft ze nog ene luier om?)

heel stom maar waar ik ook aan moest denken...vrienden hadden een zoon die snachts in bed plaste, en die werd savonds wel eens huilend wakker, ze konden hem dan ook niet bereiken, hij kon niet vertellen hoe of wat, en sliep uiteindelijk dan weer verder...
wat bleek nu iedere keer dat dat gebeurde moest hij plassen, maar omdat hij zo duffig was en ver heen (eerste slaap) kreeg hij het niet voor elkaar om uit zijn be dte klimmen en de wc te bereiken...
toen ze hem als hij huilde op de wc gingen zetten, was hij snel zindelijk ...nu huild hij nog soms en snel op de wc zetten is dan genoeg....

koentje

koentje

28-03-2010 om 15:14

Dit is duidelijk een geval van

pavor nocturnus of wel nachtangst.
Ze weet nergens van de volgende ochtend?

koentje

koentje

28-03-2010 om 15:17

het komt vaker voor in periodes van flinke groei. Bereid je voor op een spurt. De ontwikkeling kan ook op geestelijk gebied zitten.
Je doet er niets aan. Het kan erg naar zijn. Maar ze slaapt. Mijn zoon heeft dit ook (heel erg) gehad.Hij ging op een bepaald moment ook slaapwandelen. Beide slaapstoornissen (daar valt het onder) komen in dezelfde slaapfase voor. Googel er maar eens op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.