Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
An nog wat

An nog wat

20-06-2009 om 22:12

Emoties begeleiden

Zoon van 6 is onlangs getest door een psychologe (IQ en persoonlijkheidsonderzoek) omdat hij niet goed in zijn vel zat.
De uitslag is een enorme V-p kloof van 49 punten (145 - 96) en hoogsensitief.
De kloof snap ik, lijkt zijn 'problemen' te verklaren en is hem ook uit te leggen. School gaat aan de gang met extra uitdaging. Dus voorlopig ziet dat er goed uit.
Het hoogsensitieve deel vind ik lastiger. Hij blijkt ver voor te lopen in de emotionele ontwikkeling. Hij heeft een sterk besef van emoties en het effect van gedrag op emoties. Het is voor hem wel moeilijk om hiermee om te gaan. Dan loopt hij vast in zijn gedachten.
Ik heb nu wel wat gelezen over hoogsensitiviteit maar daar kan ik niet zo veel mee.
Voorlopig willen we nog niet kiezen voor begeleiding door psychologe. Ik zoek nu naar handvaten om hem te leren meer grip te krijgen op zijn gedachten en gevoelens.
Wie heeft er een goede leestip, internettip, ervaringen, etc.
We kennen het boek "Hart voor je kind" al. Daar zijn we mee begonnen vóór de onderzoeken dankzij een tip hier op het forum. Dat hielp ons en zoon al een eind op weg.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
An nog wat

An nog wat

20-06-2009 om 22:15

Toch nog een aanvulling

Er zijn geen gedragsproblemen waar anderen last van hebben, niet op school en niet thuis.

Boekentip

Hoi An nog wat,
Ik heb wel een boekentip.
Het boek waar ik veel aan heb gehad is:
Het hoogsensitieve kind
Help je kinderen opgroeien in een wereld die hen overweldigt
van Elaine N. Aron
Op de achterkant staat zelfs een citaat van Ouders online: Het zou heel goed zijn als ouders van kinderen 'die een beetje apart zijn' dit boek eens zouden lezen. Wellicht herkennen ze in de typering van Aron voldoende om hun kinderen beter te begrijpen en te kunnen helpen.

Het is vooral voor je zoon (en jou) heel lastig..
Maar er is op een goede manier mee op te gaan waardoor hij gelukkiger en stabieler in het leven kan staan.
Sterkte!
Moeder van 1 zoon

An nog wat

An nog wat

21-06-2009 om 20:54

Mvlz

Grappig dat je dit boek adviseert. Ik had het wel bij bol.com gevonden maar vond het wat ver van onze ervaringen af staan.
Maar nu heb ik de recensie gelezen bij ool en die spreekt me veel meer aan. Misschien toch maar gaan lezen....

An nog wat

An nog wat

21-06-2009 om 21:04

Anders

Ja, deze info had ik ook gevonden. Gelukkig heeft de psycholoog niet alleen de cijfertjes bepaald maar is ook naar allerlei punten gekeken die in het artikel genoemd worden.
Het artikel heeft het over een kloof zodra er 15 punten verschil is (wat bij hb kinderen vrij gewoon is). Een kloof van 50 hakt er toch meer in.
Wij kijken zeker goed naar ons kind. En dat heeft de psycholoog ook gedaan. Wij zijn blij met die aanvulling omdat het ons helpt om nog beter naar ons kind te kijken en hem te helpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.