Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

22-01-2009 om 20:58

En alleen naar school?

Bijna dezelfde vraag als hierboven, ik vroeg me dat toevallig ook net deze week af: vanaf wanneer gaan jullie kinderen alleen naar school? Hier is zoon nog geen 5 dus zit nog niet in deze rubriek maar hij en zijn klasgenootjes gaan natuurlijk (?) ook nog niet alleen naar school. Maar ik ben al wel benieuwd vanaf welke leeftijd dat dan zo'n beetje begint. Zelf nam ik rond 1980 vanaf de eerste klas lagere school gewoon de bus naar het stadscentrum waar mijn school was en liep het laatste stukje (leuk etalages kijken!), maar ik heb het idee dat ouders er tegenwoordig nog wat langer mee wachten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

22-01-2009 om 21:19

Ja natuurlijk riak

Dat weet ik ook wel. Ik was gewoon benieuwd naar alle verhalen, met al die verschillen. Zijn er bijvoorbeeld 20 reacties waarvan niemand voor 8 jaar het kind alleen laat gaan, dan heb ik toch wel het idee dat ik iets wijzer ben geworden. Behalve als ze nou net toevallig allemaal net als mijn neefje de Amsterdamse stadhouderskade moeten oversteken, maar dat verwacht ik niet.

Hier

Mijn zoontje liep in groep 2 (5 jaar dus) af en toe tussen de middag alleen met zijn vriendje (overbuurjongetje) naar school. Maar goed, hier geen wegen om over te steken en het is 3 minuten lopen.
Maar ook hier geldt weer: mijn dochter zie ik het voorlopig niet doen. Ja misschien als ze met haar broer mee kan.
Nu zit hij in groep 3 maar vanwege verbouwing van school zit hij tijdelijk verder weg en moet wel een hele drukke weg oversteken dus nu breng en haal ik hem weer altijd.

8 jaar

Mijn oudste dochtertje was 8 jaar toen ze voor het eerst zelf op de fiets naar school mocht. 10 minuutjes fietsen maar geen gevaarlijke punten in de wijk hier.
Mijn middelste dochtertje van 7 fiets wel eens samen met haar grotere zus mee naar school en dat gaat goed.

Jesse_1

Jesse_1

22-01-2009 om 22:00

Hier

Op onze school mogen kinderen vanaf groep 3 soms af en toe alleen van/naar school en in groep 4 vaker. We wonen in een dorps stadje.
Afhankelijk van waar ze precies wonen natuurlijk. Een hoop kinderen wonen in de wijk grenzend aan de school waarbij ze niet echt een weg over hoeven en er veel ouders op weg naar school zijn.
Wij wonen iets verder weg en onze zoon ging soms op vrijdag alleen naar school als zijn broertje vrij had. Hij was toen bijna 7 en moet één wat drukkere weg over steken, maar daar staan 's ochtends klaar-overs (ivm andere school).
Jesse

Guinevere

Guinevere

22-01-2009 om 22:03

Nog niet

Nee, dat doet mijn zoontje van 6 dus weer niet. De school is best een eind weg. Ik heb wel gevraagd wat hij ervan zou vinden om alleen naar huis te komen. Maar dat wil hij niet, want ik moet er na school zijn vanwege mogelijke speelafspraakjes....

Sigrid70

Sigrid70

22-01-2009 om 22:20

Hier

ging mijn oudste vanaf groep 5 (ze was toen nog 7) op de fiets af en toe alleen naar huis of school omdat ze tussen de middag langer school had dan haar kleine zusje. Het is ongeveer 7 minuten fietsen en er moet 1 drukke straat overgestoken worden. Ik zie hier dat de meeste kinderen vanaf groep 5 wel eens (of altijd) alleen gaan maar ik zie ook nog kinderen van 10 die nog niet alleen gaan (en ook in dezelfde wijk wonen), erg verschillend dus.

Fraz

Fraz

22-01-2009 om 23:40

Hier met 8

maar alleen van school naar huis. Ik wist dan hoe laat ze thuis moest zijn en vond het geen prettig idee als ze naar school alleen toe ging. Voor de school belt als ze niet aankomt ben je vaak al weer een kwartier verder. Het is ongeveer 10 minuten fietsen en op zich alleen fietspad maar wel langs een grote VMBO school waar de pubers op de fiets en brommers niet altijd echt opletten.

5 a 6

Middelste in groep 2, oudste en jongste in groep 3. Ongeveer 5 minuten lopen over voetpaden met één klaar-over-oversteek. In het begin fietste ik er wel als een 007 sneaky achteraan en gluurde ik door het raam van het klaslokaal of kind iid was aangekomen.

O ja

Sinds de verhuizing fietst zoon van 8 anderhalve km naar zijn nieuwe school. Wel wat lastige route met rotonde (geen voorrang) en dwars door een winkelcentrum met parkeerplaats (ook altijd tricky). Ik heb drie maanden meegefietst, maar nu wil en kan hij prima alleen. Zoon van 11 (toen nog 10) fietst 5 km, dwars door het dorp. Gaat ook prima. Hij heeft alleen wel een mobiel voor z'n 11e verjaardag gekregen voor pechgevallen en speelafspraken doorgeven (vriendjes wonen dus aan de andere kant van het dorp).

Martien

Martien

23-01-2009 om 11:41

Hier ook 7 en 9j

Daarvoor woonden we in een ander dorp en moesten ze een zeer drukke baan (dubbele rijvakken met snelheid 70km/u) en mochten ze van mij soms wel eens alleen nadat ik ze die baan had overgestoken, meestal ging ik mee tot in de school. Toen ze 7 en 9j waren (2de lj = groep 4 en 4de lj =groep 6)verhuisden we naar een dorpje waar de school op 300m van ons huis ligt (aan de overzijde van onze straat met een snelheidsbeperking van 30km) en sindsdien gaan ze alleen (dwz op de dagen dat ik om 8u moet werken anders loop ik even mee, zo hou ik ook contact met de school en als er iets scheelt kan je makkelijker iets vragen) naar huis komen doen ze alleen behalve de woensdagnamiddag want dat is m'n vrije dag. Ze vonden het fantastisch toen ze alleen mochten gaan, maar vinden het reuze gezellig dat ik een paar keer per week meeloop.
Nu zit oudste dus in 6de lj en zal volgend jaar ofwel 4 (kan niet met openbaar vervoer) à 6km (ruim een uur om met bus te doen vanwege overstappen) moeten fietsen ofwel kiest ze een 3de school en moet ze eerst 3km tot bushalte fietsen en dan een 15min de bus op en nog een 2 straten lopen, omdat die school in het centrum van Gent ligt en ik daar fietsen veel te gevaarlijk vind. pff dat zie ik dat prutske van 11j niet graag doen, maar ze zal wel moeten hé.
Groetjes

maan.

maan.

23-01-2009 om 11:55

Soms

Soms gaan ze alleen naar school, jongste zit in groep vijf.

Is op zich een kippenstukkie en een makkelijke oversteek voor de deur. Dus dat is het probleem niet.

Wat eigenlijk het enige probleem is de oversteek bij school zelf: hier moet je zo verdomd goed uitkijken omdat er wel erg veel kinderen met de auto komen. Sommige auto's die tegen het verkeer inrijden of nog effe doordouwen.. is niet altijd even lollig.

Groep 4

mijn oudste ging vanaf groep 4 alleen(8 jaar) onderweg haalt ze vriendjes op en lopen ze met zijn alle de jongste zit nu in groep 4 en loopt met de rest mee, ze moeten 1 drukke weg over waar brigadiers staan, meestal haal ik ze om 3 uur op omdat ze dat leuk vinden en makkelijker is met afspreken. volgend jaar gaat de oudste naar groep 8 op een andere locatie9ze word dan 12) en daar fietsen ze dan alleen heen met klasgenootjes, ze moeten dan 1 druk kruispunt over, maar ik zie het maar als een goede leer voor als ze naar de middelbare moet

Vic

Vic

23-01-2009 om 12:01

Vraag

Mijn dochter van bijna 10 loopt alleen naar school. Het is ongeveer 500 meter en ze moet een drukke weg oversteken, met verkeerslicht. Mijn dochter van 4 wil ik de komende tijd zelf naar school brengen, maar daarna had ik gehoopt dat ze (in ieder geval incidenteel) met haar grote zus mee kon lopen. Zelf ging ik vroeger als kleuter ook alleen naar school (200 meter over de stoep), maar dat zie ik tegenwoordig nooit meer gebeuren. Is dat omdat het niet kán of omdat niemand de enige wil zijn die zijn kleuter alleen laat gaan?

Yaron

Yaron

23-01-2009 om 13:21

Groep 3

Hier is het gewoon dat kinderen vanaf groep 3 alleen naar school komen, dwz de kinderen die normaal ook al met de ouders meelopen. De kinderen die verder moeten worden vaak tot groep 4 gebracht. Oudste ging vanaf 5,5 jaar soms alleen naar huis, wel oversteken, maar niet druk, ongeveer 3 minuten lopen. Middelste vertrouw ik dat voorlopig niet toe, is meer een flierefluiter, die misschien nog wel verdwaald ook...

Eind groep 2

is 'hier' in de straat standaard, omdat ze dan langer met licht 'smorgens kunnen wennen. en ze lopen hier met een groep (halen elkaar op) en dus altijd wat oudere kinderen erbij, voor de kleintjes is het erg leuk. we hebben er nu 2 die in groep 2 zitten en die zeuren nu al wanneer ze éindelijk mee 'mogen' lopen....soms mag het dan ook al wel eens (bij uitzondering dus) als hun ouders het goed vinden en dan alleen terugweg (dus 's morgens nog niet). groeten albana

Sjillie

Sjillie

23-01-2009 om 14:51

Hier

moet er een drukke straat over gestoken worden, voorlopig loop ik dus wel mee.

Zoon is nu 6½ en kan me voostellen dat hij volgend schooljaar na die drukke straat zijn eigen weg gaat.
Dochter van nu 4½ blijf ik voorlopig nog wel even brengen.

Gr Sjillie

mamavogel

mamavogel

23-01-2009 om 15:12

Hier nog niet

Mijn dochter is 8. En gaat nog niet alleen naar school. Het is ruim 10 minuten fietsen en moet een heel druk kruispunt over. En ook nog een minder druk maar heel onoverzichtelijk kruispunt.
Dus voorlopig zie ik dat nog niet zitten.
Ze mag overigens wel alleen naar de winkel. 500 meter lopen en alleen een fietspad oversteken

Maylise

Maylise

23-01-2009 om 17:43

Hangt er vanaf.

Waar we nu wonen is het een rustige woonwijk. School is niet ver. Je moet wel twee keer oversteken maar zijn wel twee rustige straten. Het is ongeveer 5 minuten lopen.

Mijn zoon was denk ik 8 en dochter 5 toen ze samen naar school liepen. Toen de jongste zoon ook op school kwam bracht ik hem in het begin wel even heen maar al vrij vlug liep hij gewoon mee met zijn oudere zus en broer. Ze waren toen zo'n 4,7 en 11. Soms liep ik wel mee als ik even wat op school moest zeggen en sowieso een beetje betrokken te blijven bij de klas want zeker in groep 1 worden de meeste kinderen nog gebracht. Ik haalde ze wel op als ze niet naar de BSO gingen ivm speelafspraakjes wat ze natuurlijk nog niet helemaal zelfstandig konden regelen.

Het samen lopen ging prima. De vier jarige was niet zelfstandig te vertrouwen maar hij luisterde wel zijn oudere zus en broer. Hem alleen laten lopen had ik nooit gedaan, die was echt nooit op school aangekomen en had onderweg vast interessante bezigheden gevonden. Toen oudere broer naar de middelbare school ging liepen de twee jongsten met z'n tweetjes dus (toen 5 en 8). Dat doen ze nu nog steeds.

Het hangt wel enorm af waar je woont. Waar ik vroeger als kind woonde was het ongeveer 4 kilometer naar de school. Met een jaar of 9 ging ik zelfstandig met de bus. Dat was echter niet heel handig want school begon om 8:30 en de bus was al in de stad om 8:00. Ik was dus altijd lekker op tijd. Als we de bus misten moesten we lopen. 'S middags liep ik meestal terug (drie kwartier lopen ongeveer) want de bus ging pas 1,5 uur na dat de school uit was. Dus dat was niet echt leuk om zo lang te wachten. Mijn jongere pleegbroertje ging ook mee.

Maylise

Manon Wille

Manon Wille

24-01-2009 om 00:27

Laatste stukje

Wij wonen buiten het dorp, dus vanaf 8 á 9 jaar gingen de oudsten zelfstandig op de fiets (2 km naar school), eerst samen, maar nu de oudsten op het VO zitten gaat nummer 3 alleen. Nummer 4 is 4 (groep 1), die breng ik naar het dorp (met de auto op mijn werkdagen, anders op de fiets), en loopt alleen of met mij samen (aan hem nog de keuze) het laatste stukje naar school (300 meter?) Vanaf groep 2 gaat ie dat laatste stukje denk ik standaard alleen lopen. Helemaal zelf naar school fietsen zal pas lukken als hij een jaar of 8 is (afhankelijk van zijn gedrag in het verkeer op dat moment). Dat duurt dus nog even ...
Groet, Manon

kaatje43

kaatje43

25-01-2009 om 14:36

Alleen fietspad is ook niet veilig

Mijn kinderen gingen vanaf eind groep 6(ruim 9,5 jaar) alleen naar school. Hoewel het alleen fietspad was, is het een heel druk pad vanwege de vele scholen die er aan liggen. En dan heb je ook nog die rottige brommers die, als je niet uitkijkt, je omver rijden.

Asa Torell

Asa Torell

26-01-2009 om 09:22

Ik krijg wel een beeld

Als ik alle reacties lees, is de tendens zo'n beetje: vanaf 6 of 7 (afhankelijk van kind en ouders) als de weg duidelijk en kort en makkelijk is. Bij drukke wegen oversteken of langere routes die gefietst moeten worden, soms vanaf 8, vaak 9 jaar.
Hier trouwens ook een fietspad met veel brommers, eng is dat inderdaad.

Vanaf 5 of veel later...

Mijn zoontje kon vanf 5 alleen naar school. Alleen mag hij niet oversteken van mij bij de drukke straat. Natuurlijk ga ik mee. Soms steken we over en moet ik aan eht eind van de dag nog even een boodschapje doen en fiets hij alvast naar huis. Soms met een oppaskindje van bijna 9. Hij kan al lang en erg goed fietsen en overziet verkeerssituaties. Weet goed wat links en rechts is.

Mijn dochter is 4 en kan (voorlopig) nog niet fietsen. Is daarbij totaal neit verkeers zeker dus die gaat dat zeker niet redden. Als ze leert fietsen is het nog de vraag of ze dan veilig kan fietsen.

Ik zie het over een paar jaar ook neit zitten om de oudste de jongste op sleeptouw mee te latne nemen naar school. Zij heeft veel te veel sturing nodig ik vind dat je dat niet aan een ouder kind over moet laten. Zeker niet als er ooit wat mis gaat. Ik zou ze pas samen latne gaan als ze beide onafhankelijk vertrouwd zijn om naar school te gaan en dan ook nog afhankelijk van hoe hun wisselwerking is. Mijn zoontje laat ik niet in combinatie met bepaalde kinderen naar huis fietsen. Dan kijkt hij ook ineens niet meer uit. Met bepaalde kinderen (die zelf ook rsutig fietsen) gaat dat prima.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.