Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

En als de meiden geboren worden...., geven we dan wat aan de oudste?

Even een stomme vraag misschien maar... we weten dat onze tweeling meiden "gehaald" worden in de week van 27 juli. Onze oudste is dan 6 jaar en een paar maanden.

Zouden jullie hem iets van een cadeautje geven of zo om hem te "verwelkomen" als groet broer?
Zo ja, suggesties/tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

02-07-2009 om 12:57

Tuurlijk

kun je hem iets geven en is dat altijd leuk... tenzij hij al te veel verwend is. Maar het belangrijkste voor hem is straks toch dat hij duidelijk voelt dat hij gewaardeerd blijft om wie hij is, om het feit dat hij een grote broer is en zijn aandacht nog krijgt; ondanks dat er straks een heleboel aandacht naar de meisjes gaat.
Maar dat weet je vast wel allemaal. WAT EEN SPANNENDE TIJD HE? hOE VIND JE ZOON HET?

Pippin

Pippin

02-07-2009 om 13:18

Wat wij deden

Juist in de kraamtijd hebben de anderen veel cadeautjes gekregen. Ook kleine dingetjes. Veel dingen die als aandenken dienen. (bijvoorbeeld een fotoalbum en een fotolijstje, voor alle foto's van het kind met de kleintjes) Maar ook veel dingen om lekker mee te spelen. Puzzels, buitenspeelgoed, dat soort spul.
Verder nam manlief de oudsten regelmatig even lekker mee. Weg uit dat huis met die kraamverzorgsters en al die visite. Lekker naar een speeltuin, een museum of het zwembad. Vonden ze heerlijk. Ook leuk om te merken dat ze dan zo blij waren om weer thuis te zijn bij de baby's.

Linda99

Linda99

02-07-2009 om 13:58

Niet van ons

Oudste kreeg van ons niks meer dan een zusje Van de oma's kreeg ze wel een cadeau om de kraamcadeau's een beetje te compenseren.

liora

liora

02-07-2009 om 19:51

Omgekeerd

Hoi,

Hier heb ik het omgekeerd gedaan: met zoon een cadeautje gekocht voor de baby. Was erg leuk en hij heeft het vol liefde gegeven.

Liora

Volgende week

donderdag krijgt dochter van 6 jaar en 5 maanden een zusje. Ik ben daarna nog 3 dagen in het ziekenhuis en heb een setje teken/schrijfspul zodat ze daar wat mee kan spelen, kleding (want baby krijgt ook zoveel nieuwe kleren) en ze krijgt van ons/zusje een digitale camera, kan ze zelf foto's maken, ik ben benieuwd wat en hoe ze gaat fotograferen.

Verder heeft zij een kadootje voor de baby (speeltje) en heeft ze (haar eigen initiatief) een tekenboek met mooie tekeningen voor de baby gemaakt.

Bastet

Bastet

02-07-2009 om 21:07

Shirt

Mijn oudste zoon droeg heel trots een tshirt met de tekst:
Ik ben grote broer!
Groetjes,bastet

Twee vliegen

in één klap: ze kreeg van ons/vers broertje een film van Disney (Pinokkio). Bleef ze ook lekker op haar plaats als ik aan het voeden was, dan keken we samen. Ze kreeg van haar oma een babypop met badje om mee te doen als mama de baby in bad deed (maar ze was wel wat jonger, 2 en een half). Maar ze was het meest blij met de baby en is dat voor het grootste deel (vijf jaar later) nog steeds.

MaximeM

MaximeM

03-07-2009 om 09:44

Misschien een tipje

Hoi,

Misschien is dit een tipje voor oudste kinderen die een beetje moeite hebben met de nieuwe baby(s). Ik ging tegen de baby praten óver de oudste. Dus iets van " weet je dat x-je al zelf zijn kleertjes aan kan doen?" ... enz. De baby vond het allang leuk om mijn stem te horen en de oudste werd er alleen maar trots van.

Maxime

Guinevere

Guinevere

03-07-2009 om 13:04

Camera

Oh, wat een leuk idee, een camera om zelf foto's van de kleine(n) te maken! Had ik daar 2 jaar geleden maar aan gedacht. Gelukkig was de baby zelf al het grootste kado voor oudere broer. De actionmanpop die hij had gekregen voor de gelegenheid vond hij geen bal aan.

Leuk

zo'n camera vind ik een erg leuk idee! levert vast ook prachtige foto's op.

mijn dochter heeft haar zusje een mooi armbandje gegeven toen ze was geboren. Klein zusje heeft aan haar grote zus ook een mooi armbandje gegeven op die dag. Is iets blijvends, dat vond ik ook wel leuk.

Gruffalo

Astertje

Astertje

04-07-2009 om 06:14 Topicstarter

Compensatie drang of zo

Bedankt voor de adviezen tot nu toe. Ik merk dat het me blijkbaar te doen is om ene stuk te compenseren of zo voor hem. De meiden worden namelijk met 32 weken geboren en zullen waarschijnlijk een week of 6 in het ziekenhuis moeten blijven...oftewel de hele zomervakantie periode voor mijn oudste.

Ik vind het voor hem vooral sneu in die zin dat ik dagelijks naar het zkh zal moeten en hij 3 dagen in de week naar de BSO blijft gaan aangezien vaders ook niet 6 weken vrij kan nemen.

Tegelijkertijd realiseer ik me dat ik al 6 is, en dat dat het weer makkelijker maakt om uit te leggen hoe/wat

je gaat in het weekend 's ochtends naar het ziekenhuis en daarna wat leuks doen met oudste en kan je man overdag naar het ziekenhuis en jij eventueel 's avonds weer. Want ik kan me heel goed voorstellen dat het heel moeilijk is om je babies een hele dag niet te zien als ze zo pril zijn!

Biene M.

Biene M.

05-07-2009 om 08:14

Beetje off topic

Wat heftig dat je tweeling zo vroeg geboren moet worden. Veel succes en sterkte!

ffzo

ffzo

06-07-2009 om 10:20

Ervaring

Hoi Astertje,

Mijn oudste twee dochters waren (een maand) 7 en (net twee weken) 4 toen onze tweelingdochters totaal onverwacht in twee uur tijd met 31w4d geboren werden. Wel was ik de week ervoor al opgenomen in het ziekenhuis omdat het met mij niet goed ging.

Wat mijn oudsten fijn vonden? Gewone dingen zoals... de BSO. Want dat was tenminste bekend en onveranderd.
Bij ons gingen de oudsten ma/di/do naar de BSO en bleven gewoon broodje eten bij opa en oma tussen de middag. Op woensdag werden ze door de ene opa en oma opgehaald om 12 uur en op vrijdag door de andere. Dat deden we al weken zo (ik kon toen al niet meer voor ze zorgen). Een vast ritme dus, waar ze zich aan vast konden houden.

Het meest van slag zijn ze geweest van de onverwachte logeerpartij op de dag dat de tweeling geboren is. Met name het feit dat er geen logeertas mee was, en mijn moeder nog even de slaapspullen ging halen. (Ze wisten toen nog niet dat de baby's al geboren waren. Dat heeft papa de volgende ochtend persoonlijk verteld. Ik heb er hele leuke foto's van!).

Ze hadden trouwens beiden pas echt besef dat ze er twee zusjes bij gekregen hadden, toen de baby's 10 weken later beiden thuis waren... Toen pas kwam de beroemde vraag van de 4-jarige: "en wanneer gaan ze weer weg?"

Wij hebben dus niet aan cadeau's gedaan. Hebben we niet eens over na kunnen denken. En ik denk ook niet dat de oudsten het gemist hebben. Want ze zijn in die tijd gruwelijk verwend door de opa's en oma's met patat en pannenkoeken.

Sterkte!

Astertje

Astertje

06-07-2009 om 15:34 Topicstarter

Nou...

@Pelle; ik heb de ijdele hoop dat ik BV ga geven, dan zal ik toch echt dagelijks richting ZKH moeten om melk te droppen, al was het alleen maar voor deze praktische reden. Los van het praktische aspect, denk ik niet dat IK het persoonlijk over mijn hart krijg om niet dagelijks mijn twee ukken te zien, dus dagelijks naar het zkh te gaan...

@ ffzo, dank je voor het delen van jullie ervaring. Dit is ook wel wat man lief en ik in gedachte hadden: zo veel mogelijk routine zaken door laten gaan, duis ma/di/do "gewoon" hele dag naar de BSO. Maar ik vind het lullig voor hem dat er geen "vakantie" op de planning staat de hele zomervakantie. T'is niet anders, we halen het wel in met herfst/kerstvakantie, maar blijf het sneu vinden. Waarmee ik niet eens bedoel dat hij het sneu/vervelend vind hoor... denk dat kids zich hier uberhaupt niet zo druk over maken.

De redend at ze zo vroeg worden gehaald is dat de meiden dezelfde placenta delen ( niet zeldzaam) en dezelfde vruchtzak ( wel zeldzaam en riskant); Er zijn dan zoveel risico's op complicaties voor de babies zelf en een aanzienlijk % komt te overlijden. Het beleid in NL is blijkbaar om zo'n tweeling te "halen" met een keizersnede met week 32.

Heb inmiddels paar boekjes gekocht via Bol, dingestjes waarvan ik weet dat hij ze erg leuk vind ( over draken, monsters en overige kriepkruipende beestjes )

Bedankt voor het meedenken !

Astertje

Nou dat klinkt heftig zeg! Heel veel sterkte en ik hoop dat het allemaal goed afloopt!

Enne, een keer geen vakantie, je zegt het zelf al. Jij vindt het wrs erger dan je zoon.
Af een toe een dagje weg, dierentuin oid is ook al leuk.

Mariska

Mariska

06-07-2009 om 20:24

Astertje

Mijn oog is een hele tijd geleden op een berichtje van jou gevallen dat je zwanger bleek te zijn van een 2ling, en nu lees ik hier dat je deze maand gaat bevallen! Time flies... Wat leuk dat je 2 meisjes krijgt en wat fijn dat ze je zo goed in de gaten houden en bij de bevalling ook geen onnodig risico nemen. Mooi hoe je je bekommert om het wel en wee van je oudste. Voor hem is het ook heel wat allemaal. Het mooiste kado lijkt mij de komst van zijn 2 zusjes Maar ik zou net als jij ook speciaal wat voor hem kopen hoor. En dat dan geven uit naam zijn zijn zusjes. Ik wens je heel veel suk6 met de laatste spannende loodjes. Post je nog hoe het is gegaan? Groetjes, Mariska
(mama van Michel, Joyce en 2ling Luuk & Tycho feb 2008)

Maylise

Maylise

06-07-2009 om 20:54

Routine en kleinigheidjes

Toen mijn een na jongste te vroeg is geboren heeft ze ook heel lang in het ziekenhuis moeten liggen. Ik ging er elke dag heen evenals mijn man. Van borstvoeding was geen sprake (toen nooit over nagedacht dat dit een mogelijkheid zou zijn en helaas ook door niemand er op gewezen)maar ik wilde er zeker elke dag bij zijn. Zeker die eerste weken waarin alles zo onzeker was.

In elk geval merkte ik dat voor mijn oudere kinderen de routine heel belangrijk was. Gewoon naar school, vast ritme enzovoorts.

Omdat het bij jullie de eerste keer is dat je zoontje er broertjes/zusjes bijkrijgt is het denk ik wel leuk om een cadeautje te geven. Ik had zelf een paar speeltjes en boekjes gekocht. Niet zo zeer vanuit de gedachte cadeautje vanwege geboorte baby maar omdat ze toch vaak mee moesten naar ziekenhuis en zo. Ze zaten dus vaker in de auto dan normaal en daar moesten ze zich ook zelf vermaken want ze mochten niet bij de baby. Dus vandaar dat ik een doos met spelletjes, boekjes en andere dingen had gevuld waar ze dan in de auto/ziekenhuis mee konden spelen.

Toen mijn oudste twee (tweeling) en mijn pleegzoon er voor het eerst een zusje bijkregen heb ik hun toen ook een cadeautje gegeven. Ze kregen alledrie hun eerste horloge. Vonden ze leuk. Voor mijn dochter had ik ook nog een bedeltje voor haar armband en voor de jongens ook nog wat maar ik weet niet eens meer wat. Bij de jongere kinderen heb ik dat nooit meer gedaan maar goed ik heb 8 kinderen dus dan is de geboorte van een broertje of zusje ook niet echt bijzonder meer.

Overigens toen mijn een na jongste zoveel te vroeg is geboren was het absoluut zo dat de oudste kinderen die eerste maanden heel veel aandacht te kort zijn gekomen. Dat had ik liever anders georganiseerd maar zou ook niet weten hoe eigenlijk. Al die zorgen en ook fysiek gewoon het liefst in het ziekenhuis willen zijn. Is heel lastig om dat je aandacht te verdelen. Ik voelde me daar erg schuldig over.

Nu achteraf zou ik willen dat ik af en toe wat meer bewust de tijd had genomen voor de oudere kinderen. En dan gewoon een spelletje spelen en mijn aandacht er bij houden. Dus dat zou ik ook wel aanraden. Om in die eerste drukke weken toch heel bewust tijd in te ruimen voor de oudste.

Maylise

Astertje

Astertje

07-07-2009 om 05:33 Topicstarter

Mariska

Yep, was altijd fan en postte veel bij zwangerschap todat ik zo vaak in zkh lag ivm overgeven/uitdrogen dat ik de draad kwijt raakte. Daarna toestanden over nekplooi, vruchtwaterpunctie, slecht nieuws, etc
Dan post je vanzelf een stuk minder

Nu het einde in zicht is ben ik erg "thuis gebonden" en is de PC/OOL wederom een fijne tijdsbesteding geworden.

Bastet

Bastet

07-07-2009 om 07:25

Astertje

Veel sterkte en succes,ik wens je alle goeds en een mooie zomer.
Groetjes,Bastet

ffzo

ffzo

07-07-2009 om 08:35

Borstvoeding hier wel gelukt

Astertje,

De borstvoeding is hier wel gelukt. Wel was het een kwestie van lange adem. Elke dag blijven proberen. Het grootste 'probleem' is ze aan de borst te krijgen, want in eerste instantie is dat nog te vermoeiend voor ze.

De meeste ziekenhuizen hebben speciale potjes om je melk in te bewaren, en vriezen het in. Bij mij was de productie groot genoeg en liep ik snel (dagen) 'voor'. Ze drinken namelijk in eerste instantie mini-beetjes (denk aan 1 ml per uur op de eerste dag, 2 ml per uur op de tweede dag).

Zelf was ik trouwens niet te moeilijk over flessenmelk, en dat hebben ze dan ook een enkele keer gehad.

Heel veel sterkte!

PS Ik vond de eerste nacht dat ik thuis was (en de kleintjes nog in de couv) heel moeilijk. Ik lekte aan alle kanten (bloed, melk, zweet, tranen) en geen baby's. Wat heb ik zitten janken...

Mariska

Mariska

07-07-2009 om 10:05

Astertje

Ook ik heb in het ziekenhuis gelegen ivm overgeven/uitdrogen tijdens de zwangerschap... Was echt vreselijk. Gewoon continue het gevoel dat je op een schip zit - en maar spugen en spugen... Ik dacht echt dat ik dood ging toen... Met de emesafene zetpillen en na verloop van de tijd werd het wel minder. Maar dan kwamen er wel weer andere ongemakken voor terug. Zo raar - ze zijn nu 17 maanden... hoe je dat ook snel weer 'vergeet'... Of heb ik er gewoon geen tijd meer voor (gehad) om er bij stil te staan? Maar heel erg logisch dat ool op een zeer laag pitje heeft gestaan bij jou. Het is absoluut geen onbezorgde tijd voor je begrijp ik... en ook de komende tijd is nog erg spannend. Maar... so far so good... Ik weet niet of je hyved? Anders is http://twinmama.hyves.nl/ een aanrader voor je! Misschien komen we elkaar daar wel weer tegen Groetjes, Mariska

Een vriendin van mij laatst...

...had het volgende voor haar oudste: een kraamcadeaumandje! De oma was hier verantwoordelijk voor. Dus moeders kreeg een kraamcadeaumand, voor elke dag van de 1e week een klein pakje in een mooi versierde mand, maar voor haar kleinzoon had oma nog zo'n mand gemaakt met allemaal kleine speeltjes enzovoorts. De kraammama en zoontje pakten elke dag samen een pakje uit hun mandje, leuk ritueeltje.
Misschien een idee?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.