Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Matthijs de Boed

Matthijs de Boed

12-05-2010 om 22:57

Enquete over communicatie rondom de basisschool

Geachte leden/ouders,

Als vierdejaars Commerciële Economie student aan de Hogeschool Rotterdam onderzoek ik voor mijn afstudeerscriptie een nieuwe community website (Smoeley) die zich richt op basisscholen. Ik moet onder andere de wensen en eisen van ouders in kaart brengen aangaande deze nieuwe community website.
Deze community website laat ouders, kinderen en leerkracht van de klas in één groep samenkomen. Hierdoor ontstaat er een groep waarbinnen gemakkelijk gecommuniceerd kan worden. Daarnaast is er een handige agenda functie aanwezig zodat u als ouder direct kunt zien wat er wanneer plaats zal vinden in de klas van uw kind. Smoeley kan een middel zijn om de communicatie met school te verbeteren.

De forum redactie heeft mij toestemming gegeven om hier een link te plaatsen naar een enquête die ik heb gemaakt voor ouders van kinderen op basisscholen. De enquête vragen gaan over de communicatie rondom school op dit moment en de nieuwe community website.

U zou mij heel erg kunnen helpen met mijn onderzoek door deze enquête voor mij in te vullen.
de link naar de enquête is:
www.thesistools.com/web/?id=137238
(u kan de link kopiëren in de adres balk)

Ik dank u hartelijk voor uw medewerking,

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

13-05-2010 om 11:31

Om te beginnen

staat er taalfout in je intro briefje...
(verbetert moet met een t....)

koentje

koentje

13-05-2010 om 11:40

Ook

nogal irritant dat je na het invullen direct naar een andere enquete wordt geleid.... met een joviale begroeting die mij ongepast lijkt.

Gigo

Matthijs, ik proef uit je verhaal en vraagstelling de veronderstelling dat een digitale community de communicatie met school zal verbeteren.
Klopt dat?
Wat zo'n community in technische zin doet is in feite niet meer dan een ononderbroken bereikbaarheid creëren. 24/7 kan er gebabbeld worden met elkaar, over elkaar, met school en over school.
Dat het verhogen van bereikbaarheid verbeterde communicatie in de hand zou werken, vind ik eigenlijk een nogal ouderwets idee. Optimisme uit de begintijd van het internet.
Een cru maar actueel voorbeeld: over de vliegramp Tripoli kunnen we 24/7 informatie ontvangen en uitwisselen. Dat gebeurt dan ook, omdat dat kan. Maar inhoudelijk wordt de informatie er niet beter van. Eerder minder. Juist door de mogelijkheden die dat informatie uitwisselen biedt, wordt men voorzichtiger met het openbaar maken van informatie.
Informatie wordt vrijwel direct gemanipuleerd (we weten de oorzaak niet, maar het is geen aanslag) en gefilterd (we kennen de passagierslijst wel, maar kunnen pas zeker zijn als er DNA is).
Het enige 'nieuws' dat op enig moment met zekerheid te geven is, is de naam van het jongetje. En dat gaat dan ook met foto de hele wereld over. Geheim houden, discretie, is niet meer mogelijk. Meer contact mogelijkheden lijken vooral tot meer ongeduld te leiden.
Ik vind dat geen verbetering.
Terug naar de schoolklas: leerlingen hebben met elkaar al jaren via msn of hyves contact. Scholen hebben al jaren websites. Dat heeft geen verbetering in de communicatie met school opgeleverd. Het heeft wel pesten tot in de slaapkamer opgeleverd.
Een eenvoudig principe uit de begintijd van de computer gaat nog steeds op. Garbadge in, garbadge out.
Economisch gezien: zo'n community is een product zonder meerwaarde. De leerkrachten zitten niet te wachten op eenvoudige bereikbaarheid buiten schooltijd. Het bestaan van de faciliteit maakt leerlingen en ouders wel ongeduldig.
Dat wordt een dooie community (toch geen nieuws of reactie), of een roddelrubriek.
Groet,
Miriam Lavell

Kiki

Kiki

13-05-2010 om 13:35

Zou ouders online

een waarschuwing geven aan de studenten?

Je mag je enquete plaatsen, maar bereid je voor op heel ervaringsdeskundigen met bijbehorend commentaar

Monique D*

Monique D*

13-05-2010 om 17:36

Community website voor scholen

Matthijs is op zoek naar ervaringsdeskundigen die hem meer kan vertellen over het functioneren van de nieuwe community website. Wij als ouders zijn eenmaal ervaringen rijker en illusies armer geworden wat betreft de communicatie tussen ouders en leerkrachten/directie. Aan de hand van die enquete en postings kunnen wij hem vertellen dat de praktijk eenmaal anders is dan wat de bedenkers van die site melden. Ik veronderstel dat Matthijs nog geen kinderen heeft die op een basisschool zitten, waardoor hij afhankelijk is van de input van die bedenkers van de website. Daarom kan hij, naast de gegevens die door de ouders in de enquete zijn verwerkt, de posting van Miriam heel goed gebruiken voor zijn afstudeerscriptie.
Laat je nog horen of er wat met die wensen/eisen van de ouders die jij in jouw scriptie verwerkt ook wat mee gedaan wordt? Ik ben benieuwd.

koentje

koentje

14-05-2010 om 14:02

Monique

Nee, dat doet ie alleen als je meedoet aan de enquete! Je krijgt dan een antwoordmogelijkheid waarop je in kan vullen of je er nog iets over wil horen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.