Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ervaringen gevraagd: verandering kind na kno-operatie?

Hallo allemaal,

Binnenkort wordt onze 5-jarige kleuterzoon geoopereerd. Zijn amandelen gaan eruit, hij krijgt buisjes en een knipje in de tongriem. Want hij hoort niet goed hoort en oheeft ook met praten last. Hij is niet altijd goed verstaanbaar en heeft een slechte mondmotoriek. Ook heeft hij last met op tijd alle speeksel weg te slikken.

Op school twijfelt de juf aan zijn capaciteiten: is hij wel klaar voor groep 3?

Nu heb ik enkele reacties gehad van mensen dat de operatie hem hel goed zal doen. En dat ik waarschijnlijk een compleet ander kind zal krijgen. Dat vraag ik me dus af nu. Wie heeft hier ervaringen mee?

Hoe is je kind opgeknapt na de operatie? Was er verandering in gedrag, praten of evt. zelfs karakter merkbaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

01-04-2009 om 16:40

Jazeker

Hier was zoon bijna 5 toen hij buisjes kreeg. Verder is er niks gebeurd. Hij had ook nooit ernstige klachten (verkoudheid of oorontst.) maar hoorde echt slecht.
De ingreep met de buisjes was peanuts maar dat is met amandelen wat pittiger heb ik gehoord.
Hij had meteen resultaat. S Avonds lag hij in bed en was 'bang' want hij hoorde iets raars. Dit bleek de wind om het huis te zijn. Had hij nog nooit gehoord. Zo waren er meer dingen dat ik verbaasd was dat hij dat dus nooit gehoord had, het moest wel echt slecht zijn.
Verder is hij minder angstig geworden want hij krijt gewoon beter mee wat er allemaal gaat gebeuren. Op school overvielen dingen hem nog weleens omdat hij het niet goed gehoord had. Hij is minder moe en minder boos. Echt absoluut een 'ander' kind teruggekregen inderdaad.
Suk6

Hier ook

Zoon heeft vorig jaar trommelvliesbuisjes gekregen, was toen net 5. Direct na de ingreep hoorde het véél meer, ik vond het een enorm verschil. In het begin moest hij er een beetje aan wennen, alles klonk zo hard, en de kinderen in de klas schreeuwden zo....(hij was dan ook stok- en stokdoof). Een ander kind is hij niet geworden, wel zijn zijn school"resultaten" enorm verbeterd: van cito C/D naar A. Kun je zien wat dat uitmaakt, of je goed hoort of niet...
Zijn juffen vertelden ook al dat hij veel beter oplette, en meer aansloot bij de verhalen die bijv. in de kring verteld werden. Logisch, nu hóórde hij waar het over ging....
Ingreep zelf stelde niet veel voor, maar idd, bij amandelen en zo is dat wel een ander verhaal geloof ik.

bastogne

bastogne

02-04-2009 om 06:58

Ook hier

De tongriem van zoon (nu 5,5) hebben we ongeveer een jaar of wat geleden laten doorhalen en dat leverde een groot resultaat op, zeker na wat logopedie om hem om te leren gaan met dat rare lapje vlees wat nu "los" in zijn mond lag. Zijn amandalen zijn er sinds 2 maanden uit en dat is een wereld van verschil, ik heb echt een ander kind nu. Hij is veel zekerder geworden, zijn stem is helderder (en een stuk beter verstaanbaar en niet meer zo hangerig en jankerig. Kennelijk hebben zijn amandelen toch veel meer in de weg gezeten dan we dachten.
Eigenlijk alleen maar positief dus achteraf. Het herstel na de amandelen was wel heftig vond ik maar die tongriem was eigenlijk peanuts.

groet
bastogne

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-04-2009 om 13:54

Ja, ook

Een van mijn kids bleek ook erg slecht te horen en werd rond zijn 3e verjaardag geopereerd. Buisjes en neusamandel. Wat een verschil! Pas dan realiseer je je wat een impact het heeft om slecht te horen (en hoe ontzettend eenvoudig de oplossing is).
Op zijn 5e opnieuw slecht horen en wederom buisjes. Ook toen merkten we weer veel verschil (maar niet zo extreem als de eerste keer).

mamamic

mamamic

02-04-2009 om 14:18 Topicstarter

Hoopvol en ervaringen met lichamelijk herstel?

Fijn om te horen! Ik hoop vurig op verbetering in gedrag. Enerzijds vanwege de strijd die we thuis regelmatig voeren (hij is snel boos). Anderzijds vanwege de discussie die we op school hebben over het kunnen overgaan naar groep 3.

Maar het is ook een eigenzinnig mannetje, dus ik verwacht geen wonderen. En verder hoop ik dat het herstel na de operatie niet tegenvalt. Ik ben voorbereid, ken verhalen van flink pijn doen (zielig) maar ook van een jongetje dat enkele dagen hondsberoerd is geweest. Hopelijk blijft hem dat bespaard.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-04-2009 om 14:40

Heel snel

Eerste keer: neusamandel en buisjes. Om 11 uur hebben ze ons al naar huis gestuurd, zoonlief was alweer zó druk aan het spelen (rennen en racen door de gang van het ziekenhuis). En dat ging thuis gewoon zo door.

Tweede keer: alleen buisjes. Rond middaguur naar huis, zoon was nog net op tijd voor de paaslunch op school...

Hier stelde het dus niet zoveel voor. Met keelamandelen geen ervaring, dat schijnt toch wat vervelender te zijn.

Ook veel verschil

Hier bij dochter toen ze 4 was de neusamandel eruit. Pijn duurt ongeveer 2 dagen. Merkte m.n. verschil bij slapen, ze was minder moe en ging opeens groeien. Beter gehumeurd ook.

Bij zoon toen die net 2 was buisjes en neusamandel. Hij kon opeens goed horen en ging veel beter praten. Hield de 1e dag na de operatie op het KDV ook de handen voor z'n oren, omdat hij opeens zoveel lawaai hoorde. En ik hoefde niet meer tegen hem te schreeuwen. Soms moest ik hem zo hard roepen of iets vragen, dat ik inderdaad schreeuwde, vreselijk. Toen we het ziekenhuis uitliepen zei ik iets tegen hem, en toen hij direct reageerde was ik echt verbaasd, ik was zo gewend om iets 2 of 3 keer te vragen/zeggen. Ook zeiden ze op het KDV dat hij veel socialer was geworden(al binnen 2 weken merkbaar). Omdat hij niet veel hoorde, ging hij toch vaak wat alleen spelen en z'n eigen gang. Dus ja, een ander kind na de operatie.

Gaat bij je zoon de keelamandel eruit? Dat herstel duurt wel wat langer, ik geloof 5 dagen. En ik vond de hoeveelheid bloed best even schrikken, als je erbij mag na de operatie. Is niet erg natuurlijk, maar ik had me helemaal niet gerealiseerd dat dat zou gebeuren.

Sterkte en veel beterschap voor je zoontje gewenst!

Lolliepop

Lolliepop

02-04-2009 om 21:45

Hier minder positief

Bij onze dochter neusamandel eruit en buisjes erin vanwege doofheid en vocht achter de trommelvliezen. Sindsdien is ze continu ziek, niet lekker in haar vel (nu half jaar geleden).
Doof is ze niet meer, maar ik geloof dat haar natuurlijk evenwicht behoorlijk verstoord is door de operatie. Iets wat de KNO-dokter overigens niet geloofwaardig vindt.

Nou en of!

Onze dochter kreeg toen ze 4,5 was buisjes en haar neusamandel werd geknipt. Wat een verschil. Van het stokdove, wat teruggetrokken en humeurige meisje dat ze in een paar maanden was geworden kregen we het vrolijke, goedlachse en sociale meisje terug dat we kenden. De keren dat ze ziek was namen ontzettend aaf. Juf merkte ook groot verschil en de logopedie was eigenlijk niet echt meer nodig. Hoop voor jullie dat de operatie ook zo'n succes is!

de mama van sara*, rosa en stijn

avt

avt

07-04-2009 om 14:30

Amandelen knippen

Hoi,

Bij mijn beide dochters zijn de neus en keel amandelen geknipt. En bij mijn oudste dochter ook buisjes gezet.
Je moet bij deze operatie rekening houden met een week herstel. Het knippen van keel amandelen doet namelijk erg zeer. De eerste dagen denk je "wat heb ik mijn kind aangedaan". Maar na een aantal dagen zagen wij duidelijk verschil. Het slechte eten en het hangerige verdween. Wij kregen er twee levendige kinderen voor terug. Mijn oudste is alleen met de buisjes vatbaarder voor bacterieen. Dus bij zwemmen en badderen doen wij speciale oordopjes (op maat gemaakt bij gehoor winkel) in. Veel succes

groetjes avt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.