Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Carolien

Carolien

15-03-2009 om 17:28

Ervaringen met een "spin" (orthodontie)?

Mijn dochter heeft bij de orthodontist te horen gekregen dat ze voor zo'n vier weken een "spin" moet dragen in haar mond. Dit is om de bovenkaak te verbreden. Het apparaat zag er nogal indrukwekkend uit en de orthodontist zei ook dat het best lastig was, maar dat het gelukkig maar voor een maand zou zijn. Wie heeft er ervaring mee? Het leek mij een onding om mee te praten en te eten?! Is het pijnlijk? Hoe heeft jouw kind het doorstaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monique D*

Monique D*

19-03-2009 om 01:26

Verplaats dit berichtje naar gezondheid?

Ik heb geen ervaring hiermee, maar ik reageer erop omdat er helemaal geen reacties hierop komen.
Misschien heb je wel succes als je dit berichtje plaats bij rubriek Gezondheid?

kaatje43

kaatje43

20-03-2009 om 17:00

Geen spin, maar wel iets anders.

Dit was een soort spalkje die aan de achterste kiezen bevestigd was. Door het aandraaien werd de bovenkaard verbreed. Dit heeft hij ongeveer 8 maanden moeten dragen.

Luna

Luna

21-03-2009 om 23:43

Hyrax

Bedoel je die? Mijn dochter heeft die gehad, om haar bovenkaak te verbreden. Het leek mij ook een onding, maar is het reuze meegevallen. Net na het plaatsen was het even wennen voor haar (een beetje lastig met praten, meer speekselvorming), maar na een dag was dat al minder. En na een paar dagen had ze daar geen last meer van. Iedere dag moest ik de hyrax aandraaien (de eerste week geloof ik). Vooral het idee dat ik haar kaak moest oprekken vond ik raar. Met dat aandraaien voelde ze wel wat druk, maar het was niet echt pijnlijk. Het meest lastige was eigenlijk nog dat er wel eens eten tussen dat ding en haar verhemelte ging zitten. tandenstokers zijn dus handig om in huis te hebben.

Mijn dochter vond het heel goed te doen hoor.
Succes!

kaatje43

kaatje43

23-03-2009 om 09:33

Zou inderdaad hetzelfde kunnen zijn.

Wist niet meer dat het zo heette. Maar hier dezelfde ervaring als bij jou.

Carolien

Carolien

24-03-2009 om 14:36

Dat zal 'm inderdaad zijn!

Ik wist niet dat het een Hyrax heette!

Als ik jouw verhaal zo lees, Luna, valt het dus allemaal wel mee. Mijn dochter ziet er best tegen op. Ik zal haar jouw reactie laten lezen.

Bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.