Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lila2000

lila2000

22-09-2008 om 22:32

Ervaringen met hoogslaper

Hoi,

We zitten te denken over het aanschaffen van een hoogslaper voor onze zoon van 8. Hij wil graag een bureau. En een bed en een bureau is wel erg veel in een kleine kamer.
Wie heeft hier ervaringen mee???? Zowel positief als negatief. En misschien ook welke???

Groeten, Anita


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

22-09-2008 om 22:37

Niet te hoog

Mijn moeder heeft het altijd spijtig gevonden dat ze ons niet meer zo gemakkelijk een zoen kon geven als we sliepen.

mirreke

mirreke

22-09-2008 om 22:59

Juist hoog!

Vinden de kids geweldig! En zo'n halfhoog slaper, daar heb je niets aan, moet je altijd gebogen onder staan en je kunt er net niks. Zonde van de ruimte. Nee heerlijk een hoogslaper, je kunt er zelf altijd gaan bijliggen en dan lekker voorlezen. Kusje als ze al slapen, daarvoor klim je zelf ook gewoon het bed op.
Wij hadden hoogslapers maar zijn verhuisd en nu passen er geens hoogslapers meer in, jammer. Maar er zijn plannen om de zolderverdieping open te breken zodat ze allemaal een soort bedstee krijgen maar dan hoog, waar je met een trapje langs de muur inklimt! Nu nog even sparen...

Polly Shearman

Polly Shearman

22-09-2008 om 23:15

Idd moeilijker knuffelen

Ik vind het heel fijn om bij zoons nog even bij in bed te kruipen om samen te lezen en te kroelen, toen oudste in een hoogslapen sliep ging dat zo moeilijk. ook snachts nog even toestoppen valt iet mee op zo'n gammel trapje.
ik heb ze dus liever in een gewoon bed.

margje van dijk

margje van dijk

22-09-2008 om 23:24

Hoezo moeilijk

Ik klim elke avond gewoon zelf ook in de hoogslaper. Hoogst gezellig, hoor. Ik ga lekker naast mijn zoon liggen, ik lees voor, we kletsen nog wat. Altijd als ik er uit ga zegt hij: Dat vind je zeker wel jammer he, dat je nu weer uit dit heerlijke bed moet.

En inderdaad, dat vind ik best jammer, ik zou er zelf ook wel in willen slapen, want je hebt het gevoel alsof je op een onbewoond eiland slaapt, zo hoog.

Benauwd vind ik het ook niet, terwijl wij een standaard huis hebben (gewoon 2.50 hoog oid).

Wij hebben 'm anderhalf jaar geleden bij de Wehkamp gekocht, helemaal van hout, omdat ik die gammele Ikea-constructies wel erg vond wiebelen. Deze hebben we ook nog geborgd in de wand en hij staat muurvast. Zeer robuust en degelijk. Helaas was hij er bij Wehkamp uitgegaan (of komen zulk soort dingen weer terug?).

Zoon heeft er een bureau en een kleerkast onder staan.

Wel stoot ik standaard iedere keer mijn hoofd als ik iets in de kast leg. Hoe ik het me ook voorneem erop te letten.

Margje

Het enige echte nadeel

van een hoogslaper vind ik dat het lastiger op te maken is. Voor de rest kruip ik er ook wel bij, of ik lees gewoon op een stoeltje voor, met kind op schoot, waarna kind opstijgt. Onder een echte hoogslaper kun je meer kwijt. Daarentegen hoef *ik* niet onder die hoogslaper te zijn, maar mijn kinderen spelen eronder en die hebben geen heel hoge hoogslaper nodig. Bovendien pasten heel hoge bedden niet bij ons. Daarom hebben ze een halfhoogslaper.

*Sophie*

*Sophie*

23-09-2008 om 10:48

Hoi lila/anita

Als ik het goed begrijp gaat het jullie vooral om de combinatie bed en bureau en dat in een kleine kamer.

Kun je niet een constructie maken dat je een plak mdf aan de muur maakt boven het lage bed? Die klep klap je dan overdag omlaag, rustend op het bed of op aangeschroefde en meevouwende poten. Zo heeft hij een megagroot bureau, heerlijk! Of eentje die half over het bed klapt en nog een stukje uitsteekt aan het voeteneind, zodat hij nog beenruimte onder het bureaublad heeft. Dus in een soort L-vorm, met het bed gecombineerd. Zo heb je beiden op vrijwel 1 vloeroppervlak. Het klinkt vast moeilijker dan ik in mijn hoofd heb. Bij de Ikea heb je zulke constructies met tafels.

Ikzelf heb die hoogslapers altijd vermeden nadat we hier een tijdje een stapelbed hebben gehad. Ik vond het superrot (understatement) om zo'n ding op te maken. Daarbij vind ik het onder het bed een stofnest worden, precies op het bureau met alle spulletjes en als je de onderkant van het bed afsluit met een laag plastic ofzo dan ventileert de matras weer niet. En ook is het in de zomer maximaal warm, zo dicht tegen het plafond.

groetjes, Sophie.

Puck2

Puck2

23-09-2008 om 11:49

Halfhoogslaper

Wij hebben jongste in een halfhoogslaper en dat bevalt prima. Opmaken is nog net te doen en knuffelen vanaf naast het bed ook. Het is zo'n budget ding dus ik vrees dat erbij klimmen gelijk komt te staan met neerstorten. En die ellendige traptreetjes zijn zo smal dat ze pijn doen aan je voeten zonder schoenen.
En Harmke: als jongste misselijk is heeft ze gewoon een emmer bij zich staan in bed, dus niets moeten mikken vanuit bed: gewoon emmertje voor je neus pakken.

Ik had vroeger

in mijn kleine kamertje een uitschuifplank in de kast, inderdaad met van die stuenplankjes er onder. Het enige nadeel vond ik dat je niets kon laten staan...want dan kon ik mijn kamer niet uit
Dochter hier had ook een poosje een hoogslaper maar ik vond het opmaken en instoppen erg onhandig. Ik kon er niet bij en bleef op een of andere manier altijd met mijn rib achter het "uitrolplankje"hangen..au!!
Nu hebben ze allebei een laag bed.

bibi63

bibi63

23-09-2008 om 17:08

Van flexa

Onze dochter heeft ook een hoogslaper van flexa met daaronder een bijpassend bureau van flexa. Het voordeel is dat je op een gegeven moment van de hoogslaper een gewoon laag bed kunt maken. Ons idee is om t.z.t (ze is nu 9 en wil nog niet van de hoogslaper af) het bed laag te zetten en het bureau dus ergens anders. Ook zij heeft geen grote kamer, maar het bureau bestaat uit twee delen (een recht deel en een soort bocht deel) en kun je dus op verschillende manieren plaatsen (dus ook in een hoek). Haar bed kan dan ook als bank fungeren.
Groetjes
Bibi

Wel hoogslaper

Wij hebben bewust wél gekozen voor een hoogslaper met eronder een bureau. Wij wilden per se géén halfhoogslaper. Als de kinderen klein zijn, vinden ze het wel leuk om daaronder te slapen, maar als ze groter worden, is het zo'n nutteloze ruimte. (Als je er dan kasten onder kunt maken, lijkt het me trouwens wel weer handig). Voor de ruimtebesparing in een kleine kamer vind ik een hoogslaper ideaal.

Ik ondervind geen nadelen van stofnesten onder op het bureau. Het opmaken van het bed vind ik wél een crime. Er lekker bij kruipen kán (maar mogen we inmiddels niet meer). Dat idee van die emmer in bed houd ik er ook in. Zoon heeft dus een keer zó van boven naar beneden gespuugd en daar werd ik écht niet blij van (heb zelfs de muur opnieuw moeten sauzen).

Probleem waar we binnenkort misschien wel tegenaan gaan lopen, is dat zoonlief wellicht te lang gaat worden, zodat het ongemakkelijk wordt om onder zijn bed te zitten. Maar ik zit daar ook nog wel eens achter de computer, dus tot zo'n 1,75 m. past het nog gemakkelijk.

Ik sta nog steeds achter onze keuze voor een hoogslaper (inmiddels al 7 jaar), maar als ik opnieuw iets zou moeten aanschaffen, dan zou ik misschien wel kiezen voor zo'n bed dat meegroeit van halfhoogslaper naar hoogslaper en eventueel ook tot "gewoon" bed omgebouwd kan worden.

Emmalynn

rosa

rosa

24-09-2008 om 09:03

Ervaring

Hier ook een hoogslaper met bureau eronder. Groot voordeel is natuurlijk de gewonnen ruimte, alleen zit dochter nooit achter haar bureau (computer beneden en ander huiswerk op Fatboy of aan eettafel). Dus het bureau is rommelplek.
Bed verschonen doet ze zelf, onder gemopper (is lastig).
Welterusten zeggen kan vrij makkelijk, want bij bureau is een stoel en daar sta ik dan op en dan ben ik op precies de goede hoogte.

Rosa

Puck2

Puck2

24-09-2008 om 09:05

Harmke

Ja, dat kan omvallen, maar ik laat natuurlijk geen emmertje in bed staan waar al iets in zit. Dus gewoon een schoon emmertje en dat maakt dus niet uit of het omvalt. Zodra kind gaat spugen maak je toch gewoon direct het emmertje schoon, dat laat je toch niet staan? Dàt vind ik nou smerig.

Merel

Merel

24-09-2008 om 10:21

Is het niet donker?

Hoi,

Maakt zo'n hoogslaper de kamer niet donker? Ik vond dat vroeger toen we nog een stapelbed hadden wel. Ligt natuurlijk ook wel aan de indeling van de kamer, die kamer had deels schuine wanden, dus het stapelbed stond in de lichtval van het raam (1 meter ervan af maar hield wel het licht tegen). Tevens vond ik het opmaken een crime, zo hoog, half met je hoofd tegen het plafond.
Nu heeft mijn dochter een andere kamer en daar past geen hoogslaper in, ook weer door de schuine wand en een inbouwkast die aan de andere kant staat. Heel onhandig dus. Haar bed kan alleen voor het raam staan, en daar ga je dan niet een hoogslaper voor zetten (kan ook niet ivm deels schuinewand (dakkapel) nu hebben wij dus wel geprobeerd zoveel mogelijk ruimte te creeeren. We hebben zelf een halfhoogslaper gemaakt met daar onder ladenkasten.(6 grote laden) Hierdoor hoefde er verder geen extra kast meer op haar kamer. (de kamer heeft één vaste inbouwkast) en hadden ruimte over voor een buro. Het buro is aan een billy boekenkast (ikea) vastgemaakt (gewoon een plank op poten) waardoor ze heel veel opbergruimte heeft voor schoolboeken enz. Verder is de kamer qua kleuren geheel wit, met goede verlichting. Kleur komt alleen terug in de accessoires. Het kamertje is 3 meter lang en 2 meter breed.

Merel

Bed voor het raam (ietwat ot)

Zeker in nieuwbouwhuizen zit onder het raam vaak de cv-radiator. Mij lijkt het niet handig om daar een bed tegenaan te zetten. Zijn er mensen die er wel goede ervaringen mee hebben?

Groeten,

Temet

Puck2

Puck2

24-09-2008 om 11:40

Zit daar net over te denken

Jongste wil haar kamer veranderen en dan zou het bed ook voor de radiator komen. Eerst had ik ook mijn bedenkingen, maar eigenlijk staat de verwarming op de slaapkamers alleen bij extreme kou aan, hooguit een paar dagen per jaar. Ik verwacht er dan ook geen problemen mee.

Guinevere

Guinevere

24-09-2008 om 12:23

Hoogslaper voor het raam

Ik had vroeger mijn hoogslaper dwars voor het raam staan. Wel een raam dat niet over de hele breedte van de kamer zat trouwens. Dit beviel prima, gaf een zeer ruimtelijk effect! En koud? Nee. Kou gaat trouwens naar beneden en de warmte naar boven, dus no problem.

Pelle

En dan een ombouw over de hele lengte van het bed neem ik aan, want anders dan heb je zo'n fijne spleet tussen bed en muur, daar waar geen radiator zit. Echt zo'n bermudadriehoek voor knuffels etc, lijkt me. Of niet?

Groeten,

Temet

rosa

rosa

24-09-2008 om 13:04

Emmertje

Hier krijgt de hoogslaapster het camping-afwas-teiltje in bed als ze misselijk is. Valt niet om. Over de rand gebeurt natuurlijk niet, want ze spugen en roepen dan.

Rosa

Leandra

Leandra

24-09-2008 om 13:45

Er af vallen

Onze zoon had net 2 weken zijn halfhoogslaper en viel er af en brak zijn arm. Hij speelde er op met een vriendje. Wat niet mocht, maar ja. Tip; maak direct de afspraak dat hij er niet op mag spelen. En dan regelmatig checken :0.

groetjes Leandra

*Sophie*

*Sophie*

24-09-2008 om 14:01

Radiator uit? en tip spuugemmer

en wat dan als ze uren huiswerk moeten maken op hun slaapkamer? Dan koelen ze flink af met al dat stil zitten. Maar goed, misschien zijn jullie kinderen nog niet aan het huiswerk

Verder misschien een tip voor de spuugemmer: bij Ikea kun je van die badkamerprullenbakjes kopen, die ook voor aan een commode kunnen, in een setje van 3 (alle 3 verschillende maten) en daar zitten 2 plastic haken bij, om ze mee het bed te bevestigen dus. In die bakjes zitten aan de zijkant 2 gaten, zodat je die haken er zo aan vast kunt maken. Dan is de bedoeling dat je zo'n ding aan de buitenkant van het bed hangt.
Ik zal eens kijken of ik een link kan vinden van een plaatje, maar dat kan wel even duren.....

groetjes, Sophie.

*Sophie*

*Sophie*

24-09-2008 om 15:11

Pelle ;- )

Dank je voor je berichtje.
Hier hebben we geen problemen met de ruimte, zoonlief heeft een grote kamer, dus we kunnen alle kanten op. Het was meer een tip voor de anderen die een kleine kamer moeten inrichten.

Vwb die verwarming; dat was een reactie op diegenen die schreven dat de verwarming ook eigenlijk haast niet aan hoefde en dat het bed er dus wel voor kon staan. Ik weet nu even zo snel niet wat jij daar eerder over schreef. En natuurlijk kan dan de radiator alsnog aan, maar nogmaals, het was voor diegenen die schreven dat ze dat toch eigenlijk haast nooit deden. Snap je?

groetjes, Sophie.

Jujube

Jujube

26-09-2008 om 09:37

Hoogslaper ongezellig

Hmm, ik vind een hoogslaper erg ongezellig en niet praktisch. Ik vind het onpraktisch met opmaken/bed verschonen/kind naar bed brengen/kotsperikelen en ik vind het enorm veel ruimte in beslag nemen. Het maakt een kamer optisch een stuk kleiner en donkerder. Wanneer ze een logeetje hebben is het ook niet leuk; 1 ligt hoog, ander laag. Wanneer ze de tienerleeftijd naderen kunnen ze niet met hun vriendinnen/vrienden op hun bed zitten/hangen, want dat is onmogelijk met een hoogslaper.
Ik vind een laag bed veel gezelliger staan, ook in een kleine kamer. Vaak past een bed net in de breedte (ga anders op zoek naar een tweedehands bed van 1.90 lang) en dan kan het meteen dienst doen als bank.
Groet,
Jujube

Logees

Maar logees zijn een heel ander verhaal. Dan mikken wij ofwel het matras van kind op de grond, of (en daar wordt vaak genoeg om gevraagd) we blazen even het tweepersoons luchtbed op.

Maylise

Maylise

26-09-2008 om 20:57

Ook niet dol op hoogslapers

Ik vind hoogslapers vrij ongezellig staan en helemaal niet zo veel ruimte besparen. Vooral omdat een hoogslaper vrij overheersend is in zo kleine kamer. Daarnaast een crime om op te maken.
Ik heb hier vroeger een half hoog slaper gehad. Die vond ik wel ok. Er zaten kasten onder dus dat spaarde wel ruimte uit. Daarnaast zat aan de zijkant een soort uitschuifbaar bureau. Toen mij zoon een gewoon bed wilde (hij was toen 12) heb ik de halfhoogslaper naar een nichtje overgedaan.
Naast die halfhoogslaper was er dus best wel wat ruimte over om te spelen in de kamer omdat er verder geen kast meer instond behalve een klein ladenkastje en ook geen bureau. Aan het voeteneind van het bed heb ik een plankje opgehangen waar hij zijn spullen op kwijt kon; een vrij brede plank zodat een emmertje ook wel had gepast.
Stapelbedden hebben we ook gehad maar dat was echt alleen vanwege practische redenen (twee kinderen op een kamer en zelfs een poosje drie kinderen en dan passen drie lage bedden echt niet).
Ik vind gewone lage bedden normaal echter het leukst/handigst.

JV

JV

26-09-2008 om 22:58

Heerlijk

Ik vind het perfect. Mijn zoon heeft zijn eigen ruimte, en zijn eigen prive bedje. Ik ben vrij lang, 1.80 en kan hem een goeienacht kus geven als ik op mijn tenen ga staan. Daardoor is het naar bed brengen ook niet zo'n vreselijk lang verhaal. Daarnaast moet ik hem wel elke morgen een kwartier eerder wakker maken als mijn dochter. Hij komt dan nog een kwartier lekker bij mij in bed liggen kroelen. Heerlijk.
Jolanda

Nely

Nely

27-09-2008 om 10:47

Half hoogslaper

onze zoon heeft een half hoogslaper, dus een stuk minder hoog dan een gewone hoogslaper, dat is voor ons ideaal. Ruimte onder het bed voor speelgoed en andere spullen, goede hoogte om knuffel/kus te geven voor het slapen gaan en ook goede hoogte ivm bed verschonen.

Nely.

evelien1

evelien1

29-09-2008 om 14:30

Hier wel tevreden met hoogslaper

Onze 2 zoons slapen samen op 1 kamer en hebben allebei een hoogslaper, onze dochter heeft een kamer voor zichzelf en ook een hoogslpaer. Het is wel vervelend als ze moeten spugen, maar dat gebeurd hier gelukkig niet vaak. Het opmaken van de bedden is geen probleem.
De oudste verschoont de hoeslakens sinds zijn 9e bij zichzelf en de jongste. Onze dochter doet dit ook sinds ze 7 is. Daarvoor hadden we geen hoogslapers. Het is maar net wat de kinderen gewend zijn denk ik.

Evelien

Dagmar

Dagmar

01-10-2008 om 19:57

Onze zoon

van nu 8 jaar had een halfhoogslaper maar hij heeft het eigenlijk nooit echt wat gevonden. 's Nachts durfde hij zijn bed niet uit om te gaan plassen of water te drinken. In zijn beleving konden er enorme monsters onder zijn bed zitten. Veel grotere dan onder een normaal bed. Hij is nu net 8 en heeft zelf een tijdje geleden aangegeven dat hij een laag bed wil. Hij wil graag een nachtkastje voor een glaasje water en een wekker en hij voelt zich toch "veiliger" in zijn lage bed. Vorige maand de poten er onderuit gezaagd.

Dagmar

bobsmams

bobsmams

07-10-2008 om 15:45

Geen probleem

Hoi Anita,

Ben alleen maar positief!!!
Onze zoon (8jaar) ligt al een jaar in een hoogslaper (van ikea) met zon bureau eronder. Ideaal voor zijn kleine kamer. Vanaf het begin geen probleem mee gehad het is alleen wel jammer dat we op het trapje moeten om zijn dekbed recht te trekken en ook savonds even kijken of meneer goed ligt moet je toch weer dat trapje op. Maar voor de rest zijn we er echt super blij mee.
Hij vooral.

Succes

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

07-10-2008 om 16:22

Wat wij hebben gedaan is net omgekeerd...

ook wij hebben hele kleine slaapkamers met allerlei onhandige hoekjes maar we hebben overal een passend bed voor gemaakt...
maar voor 1 zoon die een heel laag plafon in zijn slaapkamer heeft zodat er dus geen hoogslaper in kan hebben we een soort podium gemaakt waar zijn bed onder gerold kan worden als hij niet slaapt, en op dat podium staat een bureau en een kledingkast, als het bed uitgeschoven is ligt zijn slaapkamertje helemaal volzeg maar met bed en podium maar als hij is ingeschoven dan heeft hij de lengte en breedte waar anders zijn bed is over om te spelen, bijkomend voordeel is dat iedere avond zijn kamer opgeruimd moet worden omdat anders zijn bed niet uitgeschoven kan worden.Nu is zoon inmiddels verhuist naar andere kamer en hebben we een ledikantje op het podium staan met een kledingkast, het bed zit er gewoon nog ander en als zoon groot genoeg is om in een groot bed te slapen kan het ledikant van het podium af en heeft ie daar ook nog speelruimte, ik vind het ideaal!
hopelijk heeft iemand hier iets aan
gr. Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.