Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eten kinderfeestje


Ysenda schreef op 06-03-2024 om 13:51:

[..]

voor een kleuter: een half tot 1 bolletje, een gezonde portie brood per dag voor een 4 jarige is 2 tot 4 boterhammen. Voor de hele dag idd.

Ook gezonde dingen zijn in te grote hoeveelheden gewoon niet gezond meer. Kinderen leren al heel vroeg te overeten, eten tot je vol zit, maar dat is voor velen al te veel want zo actief zijn de meesten helemaal niet meer. Ook die kleuters niet.

Je schreef 1 of 2 " ruim" voor een volwassene

Ysenda schreef op 06-03-2024 om 13:51:

[..]

voor een kleuter: een half tot 1 bolletje, een gezonde portie brood per dag voor een 4 jarige is 2 tot 4 boterhammen. Voor de hele dag idd.

Ook gezonde dingen zijn in te grote hoeveelheden gewoon niet gezond meer. Kinderen leren al heel vroeg te overeten, eten tot je vol zit, maar dat is voor velen al te veel want zo actief zijn de meesten helemaal niet meer. Ook die kleuters niet.

Dat gezond doen zou ik voor thuis bewaren hoor. Niet dat je kinderen met honger rond laat lopen terwijl ze op het feestje van je eigen kind zijn. De ouders zullen wel denken dan. 

Gewoon boterhammen en beperkt beleg, anders hou je allemaal aangevreten broodjes over met iets erop dat toch niet lekker was of toch te veel. 
Kleine porties en weinig keuze, zou ik doen, tegen verspilling.
Wij mochten bij de kleuters 1x per jaar mee overblijven en die kinderen aten 1 boterham tussen de middag. De tweede moest de overblijfdame flink stimuleren.
Zeker op een feestje hebben ze de rust niet, vermoed ik. 

Pannekoeken en/of tosti's! Feestelijk en afhankelijk van waarmee je het belegt en of je volkorenvarianten gebruikt redelijk verantwoord. Voor oudere kinderen zijn lunchbuffetjes ook heel erg leuk.

Broodjes met 'gezond' beleg vind ik niet feestelijk en zelf hield ik als kind helemaal niet van kaas en worst. Mijn kinderen ook niet (de een geen kaas, de ander geen vlees)

Waarom moet eten op een kinderfeestje het predikaat gezond/verantwoord krijgen?
Ik lees hier steeds dat er fruit bij moet of stukjes komkommer en paprika.
Over het algemeen heb ik nog geen kleuters ontmoet die vrijwillig aan de groenten gingen knabbelen als er ook pannenkoeken of tosti's waren.
Friet met worstjes of pannenkoeken heb ik hier gepresenteerd tot en jaar of 8. Daarna wilde beide kinderen graag pizza's en daar ging wat groente op maar ook geen overdaad. 
Wat eet je zelf als je een feestje viert?

Kinderen misselijk voeren met zoete dingen kan je beter niet doen maar die "terreur" van gezond snap ik niet. Hoeveel feestjes zijn er in de week? Of is het een "kijk mij het eens goed/verantwoord doen wedstrijdje van moeders onderling? 😜

Ik zou wel iets van een lunch doen. Als mijn kind een kinderfeestje heeft dat niet direct uit school of op zaterdag is, dan eet ze ook eerst iets. Cake is niet ter vervanging van lunch, maar gewoon extra. Het hoeft echter geen enorme hoeveelheid of breed aanbod te zijn; ze krijgen immers ook nog versierde cake, misschien nog iets van chips/snoep/koekje/fruit en misschien ook nog avondeten.
Overigens zou ik eerder ofwel lunch ofwel avondeten doen. En dan kunnen pannenkoeken ook als lunch. 

Ik zie veel mensen hier vanuit zichzelf en hun eigen behoefte reageren. Dat snap ik, maar als je ergens wordt uitgenodigd, dan heb je niet altijd voor het uitkiezen wat je krijgt. Daar leren kindjes ook van, dat het ergens anders niet altijd hetzelfde is als thuis en dat dat ook helemaal niet hoeft. Voor een feestje mag het ook best een keer iets specialer zijn dan een broodje, maar dat hoeft ook weer niet per se. Want ze krijgen ook nog cake.

Bakblik schreef op 06-03-2024 om 17:07:


Wat eet je zelf als je een feestje viert?

Dan knaag ik meestal de komkommer, wortel en tomaatjes. Als er een stevige Blaauw schimmel kaas staat die ook.

Maar bij een kleuter verjaardag zou ik mijn zoon niet als maatstaf nemen want zijn favorieten op die leeftijd waren camembert en olijven.

Het hoeft ook niet alleen gezond maar ik vind vooral de hoeveelheden heel erg groot 
Dat wat ze op kunnen is net als bij ons volwassenen meer dan wat ze nodig hebben / verbruiken en dat vinden we blijkbaar normaal . Om vervolgens dan weer geconfronteerd te worden met stijgende overgewicht in alle leeftijdsgroepen. 

Er is altijd reden voor wat extra lijkt wel: feestje, gewonnen sportwedstrijd, verjaardag in de familie, een uitje, het is weekend.

Bakblik schreef op 06-03-2024 om 17:07:

Waarom moet eten op een kinderfeestje het predikaat gezond/verantwoord krijgen?
Ik lees hier steeds dat er fruit bij moet of stukjes komkommer en paprika.
Over het algemeen heb ik nog geen kleuters ontmoet die vrijwillig aan de groenten gingen knabbelen als er ook pannenkoeken of tosti's waren.
Friet met worstjes of pannenkoeken heb ik hier gepresenteerd tot en jaar of 8. Daarna wilde beide kinderen graag pizza's en daar ging wat groente op maar ook geen overdaad.
Wat eet je zelf als je een feestje viert?

Kinderen misselijk voeren met zoete dingen kan je beter niet doen maar die "terreur" van gezond snap ik niet. Hoeveel feestjes zijn er in de week? Of is het een "kijk mij het eens goed/verantwoord doen wedstrijdje van moeders onderling? 😜

Oh, zo bedoelde ik de tosti's en pannenkoeken niet hoor, maar het is een optie voor als je het een beetje verantwoord wil doen. 

Ik zal wel in een heel verantwoorde bubbel zitten, maar hier bij kinderfeestjes vonden de (water)meloentjes, aardbeien en komkommertjes altijd gretig aftrek eigenlijk. Altijd wel als bijgerecht bij pannenkoeken o.i.d. en er stond ook altijd stroop en poedersuiker op tafel. Maar ook een keer een minecraftbuffet gedaan met uitsluitend eten dat in minecraft te vinden is... het enige snoep wat er in dat spel voorkomt is chocolatechip cookies en taart. Maar voor de rest dus kippenpootjes, gepofte aardappel, wortel (geen biet, daar hield ons kind niet van), watermeloen, gekookte eieren en droge pistoletjes. De kinderen vonden dat helemaal geweldig en er werd goed gegeten van alles eigenlijk. 

Hier in het 'bourgondische zuiden' zijn mensen vaak heel bang dat ze te weinig aan te bieden hebben en dat dat 'ongastvrij' overkomt. Ik heb dat zelf helemaal niet. Ik heb een paar jaar alleen gewoond en dan wilde ik na mijn verjaardag niet heel veel over hebben. Ik heb ook geen vriezer, dus ik kan niet heel veel dingen bewaren die beperkt houdbaar zijn. En daarnaast wil ik ook niet nog drie dagen moeten overeten om verspilling tegen te gaan.

Ik merk ook wel eens dat mensen overschatten hoeveel calorieën kinderen verbruiken en overmatig veel eetmomenten hebben bij 'gelegenheden' uit angst dat een kind met honger naar huis gaat. Nou en? Dan eet het thuis toch nog wat? 

Bakblik schreef op 06-03-2024 om 17:07:

Waarom moet eten op een kinderfeestje het predikaat gezond/verantwoord krijgen?
Ik lees hier steeds dat er fruit bij moet of stukjes komkommer en paprika.
Over het algemeen heb ik nog geen kleuters ontmoet die vrijwillig aan de groenten gingen knabbelen als er ook pannenkoeken of tosti's waren.
Friet met worstjes of pannenkoeken heb ik hier gepresenteerd tot en jaar of 8. Daarna wilde beide kinderen graag pizza's en daar ging wat groente op maar ook geen overdaad.
Wat eet je zelf als je een feestje viert?

Kinderen misselijk voeren met zoete dingen kan je beter niet doen maar die "terreur" van gezond snap ik niet. Hoeveel feestjes zijn er in de week? Of is het een "kijk mij het eens goed/verantwoord doen wedstrijdje van moeders onderling? 😜

Veel kinderen eten die paprikaatjes etc dus tegenwoordig wel vrijwillig omdat ze dat van huis uit meekrijgen. Dat gezond dus genormaliseerd wordt en net zo lekker kan zijn als ongezonde koekjes en snoep vind ik juist een goede ontwikkeling. Dat jij het "terreur" noemt zegt meer over jouzelf en je eigen opvoeding. 

Bij een feestje heb je het te doen met wat je krijgt. En daar mag je wat mij betreft zelf keuzes in maken zonder in alle specifieke voorkeuren en behoeftes te voldoen.
Het hoeft dus niet allemaal. 

Bb19bb21

Bb19bb21

06-03-2024 om 18:13 Topicstarter

Veel verschillende meningen! Ik neig ernaar toch iets van lunch te serveren. Maar niet te veel inderdaad, want ze zijn met 4 en 5 nog echt klein..... Fruit en groente gaat hier overigens altijd harder dan lekkere broodjes of pannenkoeken, dus dat wilde ik er wel bij serveren. In ieder geval de jarige waardeert dat en daar gaat het toch om! 

Bb19bb21 schreef op 06-03-2024 om 18:13:

Veel verschillende meningen! Ik neig ernaar toch iets van lunch te serveren. Maar niet te veel inderdaad, want ze zijn met 4 en 5 nog echt klein..... Fruit en groente gaat hier overigens altijd harder dan lekkere broodjes of pannenkoeken, dus dat wilde ik er wel bij serveren. In ieder geval de jarige waardeert dat en daar gaat het toch om!

Dat zeker! 

Mijn oudste wilde perse aardbeien op de cake. Ik al gezegd dat Marietje niet van aardbeien hield, dat had ik gehoord van haar moeder, dat er misschien meer kinderen waren die geen aardbeien zouden eten als er ook spekkies en chocolade was. En inderdaad de aardbeien bleven over. 

Hier alles gelezen hebbend……. lijkt het tegenwoordig wel heeel (onnodig) moeilijk. Ik zou gewoon een lunchje doen met bolletjes en knakworstjes en voor wie dat niet lust hagelslag. Reken op 2 bolletjes p/p, wat je overhoudt eet je gezin de volgende dag. Drinken: melk, ranja of water (evt ipv melk fristie). Wat cherrytomaatjes en plakjes komkommer voor de liefhebbers (wat daarvan overblijft eet je ‘‘s avonds met je gezin op. Allemaal niet zo ingewikkeld. En dan na de activiteit cake versieren en dat is dan de lekkernij. Niet zo moeilijk doen….

Ysenda schreef op 06-03-2024 om 13:51:

[..]

voor een kleuter: een half tot 1 bolletje, een gezonde portie brood per dag voor een 4 jarige is 2 tot 4 boterhammen. Voor de hele dag idd.

Ook gezonde dingen zijn in te grote hoeveelheden gewoon niet gezond meer. Kinderen leren al heel vroeg te overeten, eten tot je vol zit, maar dat is voor velen al te veel want zo actief zijn de meesten helemaal niet meer. Ook die kleuters niet.

Kinderen zijn juist heel goed in intuïtief eten als ze daar de ruimte voor krijgen. Dus oa niet verplicht bord leeg eten maar zelf aan mogen geven als je genoeg hebt. 

Mijn kinderen aten echt met 2 al 3 boterhammen bij de lunch, en nog steeds. Zit geen kilo te veel aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.