Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eten kinderfeestje


Bakblik schreef op 06-03-2024 om 17:07:

Waarom moet eten op een kinderfeestje het predikaat gezond/verantwoord krijgen?
Ik lees hier steeds dat er fruit bij moet of stukjes komkommer en paprika.
Over het algemeen heb ik nog geen kleuters ontmoet die vrijwillig aan de groenten gingen knabbelen als er ook pannenkoeken of tosti's waren

Ik had er vandaag 8 over de vloer, waarvan er toch 6 naast de pannekoeken en pizza komkommer, wortel, tomaatjes of aardbeien aten. 

Huh Bakblik, dus als je ook groente en/of fruit serveert naast alle snoep etc dan ga je voor een predicaat gezond???
Moet niet gekker worden. Waarom moeten kleine kinderen perse 100% ongezond?
Juist kleine kinderen hebben hun voedingsstoffen hard nodig. 
Jaja, het is een feestje (dus ja, snoep en cake mogen erbij) maar 1 van mijn kinderen had echt absurd veel feestjes. En dan natuurlijk, zoals al gezegd, nog ontelbaar andere gelegenheden die ‘feestelijk’ waren.
Alsjeblieft zeg, steeds meer kinderen kampen met overgewicht. Laten we 100% ongezond niet (meer) cultiveren.
En de kindjes komen bij je eten, dus dan serveer je toch gewoon normale voeding? 
Hier nog nooit gemerkt trouwens dat groente en fruit niet werden gegeten.

Cake zie ik ook niet als lunch. Pannenkoeken met suiker wel. Vast onlogisch maar ik ben dan ook niet zo dol op cake. Mijn kinderen zijn altijd dol geweest op aardbeien. We gingen wel eens een doosje halen op de markt. Dat was dan soms bijna leeg als we thuis waren. Ongewassen, maar daar hebben ze gelukkig niets aan overgehouden. Voor andermans kinderen zou ik ze wel wassen.

Pinokkio schreef op 06-03-2024 om 19:01:

Huh Bakblik, dus als je ook groente en/of fruit serveert naast alle snoep etc dan ga je voor een predicaat gezond???
Moet niet gekker worden. Waarom moeten kleine kinderen perse 100% ongezond?
Juist kleine kinderen hebben hun voedingsstoffen hard nodig.
Jaja, het is een feestje (dus ja, snoep en cake mogen erbij) maar 1 van mijn kinderen had echt absurd veel feestjes. En dan natuurlijk, zoals al gezegd, nog ontelbaar andere gelegenheden die ‘feestelijk’ waren.
Alsjeblieft zeg, steeds meer kinderen kampen met overgewicht. Laten we 100% ongezond niet (meer) cultiveren.
En de kindjes komen bij je eten, dus dan serveer je toch gewoon normale voeding?
Hier nog nooit gemerkt trouwens dat groente en fruit niet werden gegeten.

Daar moeten de ouders zelf voor zorgen dat hun kinderen gezond voedsel binnenkrijgen, ik vind niet dat je op een feestje van een ander kunt verwachten dat die zich bezighouden met de voedingsstoffen  die jouw kind nodig heeft. 

Due-scimmie schreef op 06-03-2024 om 18:31:

[..]

Kinderen zijn juist heel goed in intuïtief eten als ze daar de ruimte voor krijgen. Dus oa niet verplicht bord leeg eten maar zelf aan mogen geven als je genoeg hebt.

Mijn kinderen aten echt met 2 al 3 boterhammen bij de lunch, en nog steeds. Zit geen kilo te veel aan.

Mijn 14-jarige zit nog steeds op 2 boterhammen ...

Na verschillende feestjes vind ik dat kinderen heel goed zijn in alles maar half opeten. Ik zou dus echt niet een grote eter als maatstaf nemen. De meeste kinderen zijn dat gewoon niet. Die grote eter eet thuis maar bij. Zo lang duurt dat feestje ook weer niet en er is al sprake van 3 eetmomenten in die paar uur. 

Nick90 schreef op 06-03-2024 om 20:55:

[..]

Daar moeten de ouders zelf voor zorgen dat hun kinderen gezond voedsel binnenkrijgen, ik vind niet dat je op een feestje van een ander kunt verwachten dat die zich bezighouden met de voedingsstoffen die jouw kind nodig heeft.

Nee, maar je kunt wel zelf zorgen dat er gezonde elementen bij zo'n feestje zijn. Het hoeft niet alleen maar ongezond te zijn.

Dat niet alle kinderen ook gezonde dingen eten is idd niet een zorg voor de organisatie.

Maar mijn kind zou als er geen fruit is thuis een enorme duik in de fruitschaal nemen. Doet ie nu nog, inmiddels 18 namelijk. Maar hij heeft jaren van zijn tante een kilo snoeptomaatjes en een bakje olijven als verjaardagskado gekregen en was echt teleurgesteld toen ze voor zijn 14e verjaardag aankwam met een enveloppe.  Daarna kreeg hij gewoon weer tomaatjes en olijfjes.

gezond is ook feestelijk en lekker.

Ja, ik ben helemaal niet zo'n gezonde eter maar ik zet bij dat soort gelegenheden ook altijd fruit, komkommer, worteltjes en snoeptomaatjes neer en daar wordt ook altijd flink van gegeten. Daarnaast staan er bakjes met chips, popcorn en snoepjes. Alsnog vinden veel kinderen allebei lekker en nemen ze ook (uit zichzelf) van de gezonde dingen. Net zoals er ook kinderen zijn die echter liever water drinken. 

Ik bied gewoon van alles aan en er is altijd wel iets wat in de smaakt valt.

Ook zit er verschil tussen hoeveel kinderen eten, mijn ene kind at rustig 2-3 bolletjes en de ander at met veel moeite een half bolletje knakworst. Niet iedereen wil/kan evenveel eten. Ik zorg dat er gewoon genoeg is en meerdere mogelijkheden en wat overblijft gaat in de vriezer en eten we later zelf op. 

Ysenda schreef op 06-03-2024 om 23:08:

[..]

Nee, maar je kunt wel zelf zorgen dat er gezonde elementen bij zo'n feestje zijn. Het hoeft niet alleen maar ongezond te zijn.

Dat niet alle kinderen ook gezonde dingen eten is idd niet een zorg voor de organisatie.

Maar mijn kind zou als er geen fruit is thuis een enorme duik in de fruitschaal nemen. Doet ie nu nog, inmiddels 18 namelijk. Maar hij heeft jaren van zijn tante een kilo snoeptomaatjes en een bakje olijven als verjaardagskado gekregen en was echt teleurgesteld toen ze voor zijn 14e verjaardag aankwam met een enveloppe. Daarna kreeg hij gewoon weer tomaatjes en olijfjes.

gezond is ook feestelijk en lekker.

Ja maar ik vind het geen verplichting, ik kan ook niet in mensen hun knip kijken natuurlijk. Gezond eten doet ie dan thuis maar. 

Poezenmeisje schreef op 05-03-2024 om 22:54:

Geen ranja opdringen.

Als een kleuter om water vraagt kun je die wens gewoon respecteren. Dat kind overkomt niets van kraanwater en mijn kind kwam vaak verdorst thuis. "Nee hoor, hier hoef jij geen water. Hier mag jij lekker ranja". Hij dronk het echt niet.

Bizar. Hier zaten gisteren wat vriendinnetjes van mijn kinderen en op mijn vraag wat ze wilden drinken, kwam als antwoord: water, ranja, melk en fristi. De fristi was trouwens wel mijn eigen kind, en ook het 1e antwoord. Ze hebben allemaal gewoon gekregen wat ze vroegen. De beker ranja was wel als enige helemaal leeg trouwens, maar dat was vast toeval    

Ik zou bij een feestje meteen na school op lunchtijd zeker wel een lunch aanbieden en de cake tot iets later bewaren. Wij beginnen wel altijd met cake maar hier begint het feestje om 14u vanwege coninuerooster en wij doen dan met avondeten ipv lunch.

MMcGonagall schreef op 06-03-2024 om 20:12:

Cake zie ik ook niet als lunch. Pannenkoeken met suiker wel. Vast onlogisch maar ik ben dan ook niet zo dol op cake. Mijn kinderen zijn altijd dol geweest op aardbeien. We gingen wel eens een doosje halen op de markt. Dat was dan soms bijna leeg als we thuis waren. Ongewassen, maar daar hebben ze gelukkig niets aan overgehouden. Voor andermans kinderen zou ik ze wel wassen.

Niet onlogisch hoor, is absoluut niet hetzelfde 

Nick90 schreef op 06-03-2024 om 20:55:

[..]

Daar moeten de ouders zelf voor zorgen dat hun kinderen gezond voedsel binnenkrijgen, ik vind niet dat je op een feestje van een ander kunt verwachten dat die zich bezighouden met de voedingsstoffen die jouw kind nodig heeft.

Ik weet niet eens wat mijn kinderen kregen bij feestjes van anderen dus had daar zeker geen mening over. 
Maar de norm ‘feest= ongezond’ vind ik jammer. 
Niet alleen is het ‘hoe kleiner hoe harder voedzaam eten nodig’ maar je legt ook een basis op die leeftijd voor de feestjes van later. 
Gezien we nu echt niet meer om de toenemende problemen om dit vlak heen kunnen zou je toch verwachten dat we wat meer doen met de groep die juist nog hartstikke beïnvloedbaar is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.