Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jesse_1

Jesse_1

16-06-2009 om 22:08

Even mopperen over zwemles

Zoon van 6,5 gaat a.s. zaterdag zijn B-diploma halen. Hij is heel enthousiast en wil ook door voor C. Nu krijg ik net een telefoontje van de zwemschool: deze les gaat plaatsvinden op donderdagavond van 18.30-19.30.
Ik baal dus als een stekker. Voor hem is het sowieso al erg laat, maar dit is ook nog op een donderdag - dus hij gaat dan eerst een hele dag naar school en BSO (wanneer moeten we eten?!) en heeft ook nog een jonger broertje die op tijd naar bed moet op de avond waarop òf ik, òf mijn man aan het sporten zijn. Nu zijn dat factoren waar de zwemschool niets aan kan doen, maar wie verzint het om kinderen van 6 jaar zo laat nog te laten zwemmen? (NB dit is een zwemschool waar kinderen vanaf 3 jaar al op zwemles kunnen, dus hij is zeker ook niet de jongste!).
Mopperdemopper, Jesse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

16-06-2009 om 22:21

Tja...

dan maar geen C....Ik bedoel, de zwemscholen hebben verzonnen dat C er ook ineens bij hoort, maar vroeger was A en B ook al voldoende.....Hier heeft oudste ook alleen A en B....na 3 jaar zwemmen vonden we het wel welletjes....

Ik snap je gemopper...

en ideaal is anders.

Maar...de meeste kinderen hebben na a en b volgens mij in no-time hun c diploma. Neem voor een paar maanden een vaste-buurmeis-oppas op de donderdag, kan een van jullie lekker sporten, de ander naar het zwembad, en de peuter gaat op tijd naar bed.

Je eet een paar maanden standaard pizza, soep, of gewoon een broodje op de donderdag, met nog een lekker stukje fruit na om 1/2 8. En je schuift je oudste direct na het zwemmen frisgedouched zijn bed in. Slaapt ie om 8 uur. Is dat zo laat?? (mijn 7 1/2 jarige slaapt zelden voor 9 uur. Nooit. Geen idee wat jullie normale bedtijd is, maar 1 keertje om 8 uur moet kunnen toch? En het is maar voor een paar maandjes hooguit. Mijn overbuurmeisje zwom volgens mij 4 of 5 weken na B al af voor C)

Ingrid (maar ik herken je gevoel hoor. ik kan ook altijd helemaal over de zeik raken van dit soort opgelegde dingen die helemaal niet ideaal zijn qua timing. Toch valt de praktijk meestal aardig mee. Alles went. En nogmaals, dit is maar voor even, geen sport-club-training waar je jaren aan vast zit. Bereid je maar vooor trouwens, bijna alle sportclubjes trainen op flutmomenten rond etenstijd. Misschien is dit wel lekker 'om er alvast in te komen'...oeps, sorry, niet gemeen bedoeld...)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-06-2009 om 22:30

Inderdaad vaak kort

Mijn ervaring is inderdaad ook dat het C-diploma niet zo heel veel tijd in beslag neemt (max. 3 maanden, maar het kan natuurlijk ook langer duren). Een andere ervaring is dat zwemlessen altijd op onhandige tijden zijn. Ik maak mij er niet meer druk om (hoeft ook niet, jongste heeft vorige week zijn C gehaald).

En Nasha, je schrijft "de zwemscholen hebben verzonnen dat C er ook ineens bij hoort, maar vroeger was A en B ook al voldoende".
Wat een bijzondere redenatie. Was vroeger alles beter dan? En van wie moet je nu 'opeens' C halen? Ik heb 30 jaar geleden ook al mijn C gehaald. En de meeste kinderen stoppen hier trouwens na hun A en B. By the way: ik vind dat je op zwemles zit om te leren zwemmen, niet om een diploma te 'kopen'. Kinderen die na hun B-diploma nog een tijdje doorzwemmen, leren beter zwemmen. Ik snap niet zo goed wat je daar tegen kan hebben.

Nasha 1st

Nasha 1st

16-06-2009 om 23:09

Nou

ik heb er niks op tegen maar ik ga me ook niet in allerlei bochten wringen om zo nodig die C te halen. Zwemmen leer je pas na de zwemles, als je echt zelf gaat en zelfs nu mag zoon van mij nog niet helemaal alleen, heeft niks met zijn zwemvaardigheid te maken, maar gewoon met mijn gevoel....

Snap het niet

Sorry hoor, maar ik snap het niet helemaal. Wat vind je nou belangrijker de sport van jezelf of die van je kind? Als je zoon op donderdag toch naar de BSO gaat kan hij dan wel op een vroeger tijdstip naar de zwemles? Ik denk dat de lessen voor A en B, en dus over het algemeen jongere kinderen, gewoon eerder worden gegeven, zodat de lessen voor c wel later moeten. Of is er in het zwembad genoeg ruimte voor meerdere lessen tegelijk. Ik houd ook niet van die late clubjes. Hoe ouder ze worden des te later de clubjes. Vraag eens naar de logistiek van de zwemschool. Succes.

Rembrand

Rembrand

17-06-2009 om 08:35

Sluit aan bij pelle.

Ik vraag me inderdaad af welke tijd dan wel goed geweest was ?
Verenigingen hebben het tegenwoordig niet makkelijk en kunnen nu eenmaal niet alle ouders tegemoet komen. Zelf verzorg ik cursussen voor aanstaande ouders en dan heb ik ook regelmatig mopperende mensen dat de avond niet gelegen komt. Tja, ik kan het niet iedereen naar de zin maken. ( ik kan het ook niet helpen dat ze ook naar de yoga, persclub, haptonomie en dikke buikenzwemmen willen ).
M.

Wen er maar aan

Wen er maar vast aan...het wordt nog véél erger. En hoe ouder hoe flexibeler ze geacht worden. En is met alle sporten zo...Hoe jonger, hoe meer er rekening met ze gehouden wordt. Zo simpel is het.
Houd er ook rekening mee dat roosters vaak elk schooljaar veranderen, dus dat je na de vakantie misschien zomaar op een andere tijd zit of in een andere groep bij een andere leraar.
O en 't wordt nog leuker als die jongste ook gaat sporten. Dan moet je met beiden rekening houden. Nog leuker als ze 2 sporten gaan doen...(b.v. voetbal+ zwemmen) of als ze er iets anders 'bij' gaan doen (muziek, scouting etc.).
Je moet flexibeler worden, makkelijker, oplossingen verzinnen etc. Tsja 't is niet makkelijk om ouder te zijn.
groeten albana

Brianna F

Brianna F

17-06-2009 om 11:10

Absoluut

Hier zijn er dagen dat we in vieren avondeten eten, elk uur eentje.
Het enige voordeel van oudere kinderen op allerlei clubjes, sporten (werk) is dat je zelf niet meer mee hoeft, maar de tijden blijven knudde.

Jesse_1

Jesse_1

17-06-2009 om 11:13

Waar ik het meest van baal

is de combinatie van de late tijd en de dag die bij ons dus niet uit komt (de logistiek is nog erger eigenlijk, want het liefst ga ik een cursus volgen op de donderdag - dus ik moet al vechten met man die op donderdag wil sporten). En ik had mij niet gerealiseerd dat ze maar één C-groep zouden hebben (dus nul keus). Maar eigenlijk hebben we nog mazzel, want de andere C-groep (al 3 maanden bezig) is van 19.00-20.00.
Hij (middelste) gaat zelf graag vroeg naar bed (als hij moe is vraagt hij zelf of hij naar bed mag), broertje is al 5 en gaat graag laat naar bed, maar is overdag strontvervelend als hij te vaak laat gaat.
Op woensdag hebben we ook al een traindag van de oudste (18.00-19.00) en middelste gaat na de zomer dan op voetbal, dan hebben we ook al geen normaal avondeten.
Maar...... alles even laten bezinnen (ik heb de zwemschool ook gezegd erover na te denken) kwam mijn man met een aardige oplossing: we wachten tot jongste zijn B-diploma heeft (verwachting september) en dan gaan ze samen door voor C. Ze hebben hier 4x per jaar afzwemmen, en over C doen ze gemiddeld een half jaar. Vooral voor de jongste vind ik het erg prettig dat hij doorgaat voor C omdat hij nog vrij jong is en dan goed de slag erin krijgt.
Nog even mijn punt , waar ik eigenlijk over mopperde was dat ik vind dat zwemles tot 19.30 voor kinderen van 5 of 6 eigenlijk te laat is.
En flexibel zijn is niet mijn sterkste punt , gelukkig is oudste inmiddels al oud genoeg om vaak ook zelf naar zijn atletiektraining toe te gaan (of thuis te komen).
Dank voor jullie input en relativering!!! Jesse

Jesse_1

Jesse_1

17-06-2009 om 11:15

Pfff

ik heb het laten bezinKen en niet bezinnen natuurlijk

ayla

ayla

17-06-2009 om 11:33

Vind het wel mee vallen

dochter heeft hier maanden les gehad van 18.30 tot 19.00 uur, en zij was echt niet de laatste die avond. Ik vind het juist handig. ik hoef de kleinste niet mee te nemen want die kan lekker bij papa thuis blijven. Ik eet op tijd dus direct om 5 uur. Douche dochter in het zwembad, trek haar pyjama ook daar aan. Thuis nog even wat drinken en naar bed.

Ze heeft nu snorkelles op zondag om 12.00, dat vind ik veel minder handig, de zondag vind ik al ene rotdag en dan ook nog eens midden op de dag. maar ja, wat doe je eraan

tipje

tipje

17-06-2009 om 12:42

Schoolzwemmen?

Heb je al eens geïnformeerd of er schoolzwemmen is? Mijn zoon kreeg in groep 4 een jaar lang schoolzwemmen en heeft op die manier zijn C-diploma gehaald, tegen alleen betaling van de adminsitratiekosten en het diploma. Ideaal!
Als het logistiek gezien echt een probleem wordt dan zou ik het genoegen nemen met alleen A en B.

MaximeM

MaximeM

17-06-2009 om 13:23

Samen doen

Hoi,

Ik zou ze inderdaad samen laten gaan over een tijdje. Veel makkelijker toch?
Hier deed dochter ook weer een half jaar over C hoor...B maar een paar maanden. Net of ze inderdaad een vaste termijn aanhouden. Maar ach...ze vond het leuk om te doen en zat verder niet op een sport. Zoon heeft A en B en wilde niet door voor C.

Maxime

Jesse_1

Jesse_1

17-06-2009 om 21:27

Pelle

Ik ken jouw mening over zwemles voor jonge kinderen .
Kinderen doen hier over het algemeen 1 kwartaal over B en dan 2 kwartalen over C. Als kinderen na 1 kwartaal al klaar zijn voor het C-diploma, dan zwemmen ze na 1 kwartaal ook af (ja, dat gebeurt ook).
Zelfde geldt voor het A-diploma, ze beginnen als één groep. Als kinderen heel veel sneller gaan, gaan ze over naar een andere groep, en verder zwemmen ze af als ze er klaar voor zijn, dat is niet noodzakelijk voor de hele groep bij dezelfde afzwemsessie.
Wij betalen €120 voor een kwartaal en ja, daar kùn je ook andere dingen voor doen.
Jesse

Elsbeth

Elsbeth

19-06-2009 om 00:14

Andere zwemschool?

Ik zit aan oplossingen te denken, misschien is dat helemaal niet wat je wil. Mij lijkt het heel vervelend als je helemaal ingesteld bent op een bepaalde dag en de les wordt verzet naar een andere dag. En ja, het wordt in sommige opzichten lastiger als kinderen ouder worden (qua planning/logistiek), maar dat maakt de situatie nu niet minder vervelend.

Om toch terug te komen op een eventuele oplossing: een andere zwemschool? Voor C zijn er minder kinderen, dus misschien kun je bij een andere zwemschool op dag terecht die je had in het verleden.

Ilva

Ilva

19-06-2009 om 14:53

Juist prettig

Half 7 vind ik eigenlijk juist prettig. Of eigenlijk nog te vroeg. Mijn zoon van 6 zwemt 2 keer per week. 1 keer om half 7 en 1 keer om 7 uur. Gaat hij naar het volgende badje (hij heeft A nog niet) dan gaat hij 1 keer per week om 6 uur. Jeetje en ik moet nu al zo haasten. Manlief is meestal pas na 5 uur thuis (en dat is op de goede dagen, meestal nog later) en ik heb ging zin om met drie kinderen op de fiets naar het zwembad te gaan voor 1 kind die les heeft. Dus lekker op tijd eten en dan na het eten naar het zwembad. Bij het thuiskomen, pyama aan, tandenpoetsen en naar bed.

Monique D*

Monique D*

21-06-2009 om 13:41

Was ook mijn idee, ander zwembad..

In jouw geval kan je ook naar een ander zwembad uitkijken waar ze een andere tijdsindeling hebben voor C.
Mijn zoon heeft bij een ander zwembad zijn C gehaald. De reden was niet de tijd die ons niet uitkwam, maar de lange wachtlijst voor de C-diploma. Bij het andere zwembad kon hij zo aan de slag. Ze hadden ook een andere tijdsindeling.
Ik begrijp jouw probleem. Je kan hoog of laagspringen, maar je verandert er niets aan. Wel moet je zelf zo creatief mogelijk zijn om hiervoor een oplossing te vinden of anders de les vaarwel zeggen. Zo had mijn zoon op zaterdagochtend voetbalwedstrijden en op die zelfde ochtend had mijn dochter zwemles. En hoe los je dat op als moeder zonder partner? Op een neer rijden was geen optie, zeker na een drukke werkweek (dochter naar zwemles brengen, vliegen naar voetbal en dan snel terugvliegen om dochter van zwemles op te vangen en dan weer terug om zoon op te halen van voetbal). Zijn vader woonde te ver en werkte ook op zondag. Ik heb toen de oplossing gevonden dat hij gehaald en gebracht werd door de vader van een jongen die ook op dezelfde club zat.
Of een voetbaltraining die om 18.00 uur begon, terwijl ik om 18.00 uur thuiskwam van het werk. Dat was voor mij ook niet haalbaar! Ik heb toen met de trainer afgesproken dat ik hem dan later kwam brengen. De vader die hem meenam kon hem niet meer ophalen, c.q. brengen, want die jongen was toen van die club af. Wat was ik blij dat hij groter werd en zelf met de fiets of bus daar naar toe kon gaan!
Zwemlessen die om 19.30 uur begonnen heeft mijn zoon ook meegemaakt. Hij ging toen voor lessen zwemvaardigheid. Hij kreeg dan een lichte maaltijd (soep met brood o.i.d.) en wij gingen dan naar het zwembad. Het voordeel was wel dat het bad bij ons op de hoek was. Als hij had gezwommen kon hij thuis onder de douche, als hij honger had kon hij nog een hapje eten en dan naar bed.
Het is eenmaal niet anders met de tijden als je kind(eren) naar clubs of sport gaan.. als ze ouder zijn dan hoef je ze niet elke keer meer te brengen of te halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.