mama2
01-04-2014 om 11:06
Extreme angst voor spinnen
Tja, niemand vind die spinnen echt geweldig zou je denken, maar zoonlief (9) heeft echt, echt een extreme angst voor spinnen ontwikkeld....gisteren kwam eigenlijk naar voren hoe angstig hij ervan is. Zijn fiets moest in de avond door de poort naar de tuin en daart "hing" een spin in zijn web, maatje best aanwezig dus schikken zou ok zijn, maar.....hij gaat echt uit zijn kapje en echt compleet in paniek, echte paniek dus! In eerste instantie dacht ik "kind, die spin is banger voor jou dan jij voor hem, pak je fiets en niet zo aanstellen", maar toen ik letterlijk de paniek in zijn ogen zag vomnd ik dat toch wat ver gaan hem letterlijk te dwingen. We hebben het dus samen gedaan waarbij ik de spin in de gasten hield. Maar dan nog de complete angst en over zijn toeren huilen omdat hij er toch onderdoor moest....Hoe pak je dit nu aan....zijn broertje van 2 gaat er nu in mee terwijl die toen hij het nog niet door had gerust een spin uit de planten haalde en hem kwam brengen als grote vonst...Hoe zou ik op een leuke en rustoige manier hem van zijn angst af kunnem helpen....Iemand een idee?

Leen13
01-04-2014 om 13:19
voordoen
Dochter is nog steeds bang voor spinnen maar het is nu wel minder. Ook door medicatie.
Ik vang nog steeds spinnen voor haar maar ze kan nu wel zelf torretjes en kevertjes naar buiten zetten of door de wc spoelen.
Ik leg haar uit hoe nuttig ze zijn, ze eten de muggen die je anders komen prikken, ze maken mooie webben, heel knap, waarin ze de muggen vangen.
Je kunt met een gevorkt stokje spinnewebben 'vangen' dat is mooi om te zien. En ik kijk nog weleens in een blad of op het internet als ik een mooie spin tegenkom samen met haar.
http://tinyurl.com/mooiespin
Dochter wees me onlangs op dit prachtige exemplaar in de Metro.
http://www.pressdisplay.com/staging/timesonline/viewer.aspx
En je kunt er over lezen en voorlezen.
http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1421991
"Een goede remedie tegen spinnenangst zijn de vele verhalen waarin spinnen een (hoofd-)rol spelen. Sebastiaan van Annie M.G. Schmidt en de prachtige Anansi-verhalen uit West-Afrika en de Caraïben. ‘Mister Anansi leert de wereld lachen’ is een vrolijke verzameling van Anansiverhalen van Wijnand Stomp."
In Harry Potter zit een scene waarin Ron om van zijn spinnenangst af te komen zich moet voorstellen dat de spinnen kleine rode laarsjes aanhebben waardoor het een stuk lichter te verteren wordt.
Dat kun je ook uitleggen en samen bedenken hoe je de spin grappiger en vriendelijker kunt maken.
Lees de spin Sebastiaan, het is niet goed met hem gegaan.

Leen13
01-04-2014 om 13:33
bevestigen
vooral ook zijn gevoel bevestigen. Het is best gek maar veel mensen zijn bang voor spinnen hij niet alleen, terwijl in Nederland de spinnen alleen maar nuttig zijn. Er zijn ook gevaarlijke spinnen maar die komen ergens anders vandaan. En sommige jongetjes vinden het juist heel spannend en heerlijk griezelen om zelf een echt enge gevaarlijke spin op hun kamer te houden. Dat zou ik zelf nou ook weer niet goed vinden.

Angela67
01-04-2014 om 16:09
spinnenvanger kopen!
in ons gezin ben ik het enige vrouwelijke lid en tevens de enige die niet bang is voor spinnen dus ik heb een spinnenvanger gekocht die in de meterkast staat. zoiets als dit http://www.hipentrendy.nl/spinnenvanger.html
als ik er niet ben en het is nodig om een spin buiten te zetten dan doen ze het zelf, als ik er ben wil ik het ook wel doen. Maar het is een prima methode om spinnen acceptabel te maken, omdat je er nooit dichtbij hoeft te komen. Misschien helpt het in het proces?
gr Angela

Temet
01-04-2014 om 17:13
over beestjesvangers
Mijn moeder was een aantal jaren geleden helemaal blij toen ze bij de Boerenbond (nu Welkoop meen ik) een beestjesvanger tegenkwam. Hij was volgens mij goedkoper dan dat ding van Angela. Een soort bakje met klepje aan een steel, je schuift het ding dicht en het beest zit veilig opgesloten tot je het weer de vrijheid geeft (buiten, of voor de stofzuigerslang...).
Wij hadden thuis allemaal een hekel aan spinnen, dus mijn vader (de oudste man en bovendien degene met de minste last) was altijd het haasje.
Zelf ben ik overigens enigszins over mijn angst heengegroeid. Verhalen over hoe nuttig die beesten zijn werken wel in theorie, maar in mijn ervaring niet in de praktijk. Nuttig of niet, ze zijn Eng. Althans voor sommigen. Anderen hebben weer een muizenfobie. En ik hoorde ooit de theorie dat je niet beide tegelijk kunt hebben, en inderdaad heb ik nooit iemand meegemaakt die panisch werd van zowel muizen als spinnen.
Groeten,
Temet

Katniss
01-04-2014 om 20:03
Herkenning
Ik was als kind en puber ook verschrikkelijk bang voor spinnen, tot hyperventileren aan toe. Ik kan me nog herinneren dat ik eens een avond op de eettafel heb doorgebracht, omdat mijn ouders er niet waren en ik een spin over de vloer had zien lopen.
Toen ik eenmaal op mezelf woonde heb ik een keer mijn moeder gebeld om een spin te komen weg halen. Die weigerde (zo flauw!) dus toen bleven als alternatieven om uit logeren te gaan of te proberen zelf het beest op te zuigen. Al doende leert men, dus inmiddels durf ik de meest indrukwekkende exemplaren op te zuigen of dood te meppen met een stevige schoen. Ik heb ook een tijd het telefoonboek van Amsterdam gebruikt, maar daar is tegenwoordig niet meer zo makkelijk aan te komen
Muizen vind ik niet eng maar ik heb ze (vanzelfsprekend) liever niet in huis.

Loes3
01-04-2014 om 21:00
Geleidelijk
Dochter is naar kinderpsychologe geweest voor enorme hondenangst. Geleidelijk maar gestaag was het recept. Van plaatjes, naar boeken, naar op afstand kijken enz. Is nu helemaal over. Misschien ook iets voor jullie?
Loes

Jasmijn
02-04-2014 om 10:19
Charlottes web
De film Charlottes web vond ik een hele mooie, leuke en lieve film over dieren waarbij de spin positief wordt afgebeeld. Misschien is deze film leuk om eens te gaan kijken. Verder vind ik spinnen ook eng en kan ik er in eerste instantie heel erg van schrikken. Als ik daarna (op een veilige afstand) van de schrik ben bekomen, dan durf ik hem op een gegeven moment wel te bekijken (nog steeds vanaf een veilige afstand). Doodmaken durf ik ze niet, maar met een kartonnetje en een glas durf ik ze wel te vangen en dan veilig buiten te zetten.
Ik zou zelf ook niet zo gauw onder een web durven doorlopen (je weet maar nooit!) en in het donker, als je alles niet goed in de gaten zou kunnen houden al helemaal niet.
Ik zou denk ik je zoon dus die film laten zien, spinnen in boekjes te gaan bekijken (vond ik zo eng dat ik de bladzijde niet durfde aan te raken, of om te slaan...brr griezelig) maar door de tijd te nemen en er rustig naar te kijken, ging het wel beter.
Maar, nog steeds schrik ik in eerste instantie onnodig erg van een spin en als man in huis is, dan laat ik hem natuurlijk het vang-werk doen, maar als ik alleen ben, dan zou ik het wel kunnen.

Jasmijn
02-04-2014 om 10:24
wauw die spinnenvanger van Angela
Wat een goed apparaat zeg! Ik kende die spinnenvanger helemaal niet maar dit is een stuk minder eng dan mijn glas met karton methode, ik ga ook op zoek naar zo'n vanger, super!

rutiel
02-04-2014 om 12:04
Zoals Loes3
Spinnenfobieën zijn (gelukkige) heel goed te behandelen met kortdurende therapie. Inderdaad stapje voor stapje steeds verder gaan. Van een spin op een plaatje tot een nepspin tot een spin in een (glazen) potje en dan eentje op je hand. Zoiets volgens mij. Ik zou eens bij de huisarts informeren naar mogelijkheden.

Stenna
02-04-2014 om 20:55
Ik ben er nooit overheen gegroeid. Ben nog steeds heel erg bang van spinnen, echt idioot. No way dat ik met zo'n spinnenvanger aan de gang ga, dan moet ik er al veel te dicht bij. En dat houd je dan ook nog in je hand, aan zo'n stokje met die spin erin. Brrrrr, moet er niet aan denken. Ik heb wel eens de postbode gevraagd een spin uit de gang te halen omdat ik er niet langs durfde naar de voordeur. En anders ga ik er de hele dag met een heel grote boog omheen of de betreffende kamer niet meer in tot man thuis is.
Moet ik nou alsnog in therapie?!

Fiorucci
03-04-2014 om 07:56
AnneJ ot
Vertel eens, waarom geen spin op de kamer? Er zijn terraria met slotjes en er zijn zat mooie, rustige soorten te krijgen.

Leen13
03-04-2014 om 08:37
en slangen
Dat formaat spinnen wil ik toch echt niet 's nachts tegenkomen en dan ook nog voor zo'n bak zorgen. Maar misschien als je kind het heel graag wil dat je overstag gaat. Ik vind een poes als huisdier wel genoeg. Maar het is natuurlijk wel een magneet voor klasgenoten, dus als je meer speelafspraakjes wil voor je kind.

mama2
03-04-2014 om 11:37
Bedankt
voor alle reacties!
Ik ga eens voorzichtig met hem aan de slag met boekjes uit de bibliotheek. Wellicht daarna live een spin bewonderen achter slot en grendel (ik meen dat er in Delft iets zit met spinnen) en zo verder.....ik en mijn man zijn absoluut niet bang voor spinnen dus in huis is zijn angst wel groot op het moment dat hij wat ziet, maar weet dat ik ze gelijk weg haal. Deze spin waar hij de paniekaanval van kreeg was buiten. En dat wordt lastig...
Dat er iets mee moet is duidelijk, dus ik ben blij met jullie tips. Dit is niet zomaar een kinder angstje wat wel weer overgaat ben ik bang...

Karin
03-04-2014 om 11:56
Nog een suggestie
Misschien nog een idee: pas op met zeggen dat hij (extreem) bang is voor spinnen. Niet alleen tegen hem maar ook tegen anderen of waar hij bij is. Dat is dan ook een idee dat zich vastzet in zijn hoofd. Het maakt het moeilijker om er los van te komen.
Zo had mijn zoon (leeftijd weet ik niet meer precies maar hij zat nog in zo'n kinderstoeltje achterin) een klein korstje op zijn hand dat los ging. Vervolgens werd hij lijkbleek en zei dat hij zich helemaal niet lekker voelde. De conclusie dat hij niet tegen bloed kan heb ik steeds ontkend: hij denkt dat hij niet tegen bloed kan, maar toevallig werd hij niet lekker op het moment dat hij dat bloed zag. Ik zeg dat ik dan ook zeker weet dat hij wel tegen bloed kan en dat het, met het groter worden, ook vanzelf weer overgaat. Bij spinnen is dat natuurlijk anders maar het gaat mij om het idee dat hijzelf en iedereen in de omging ervan uitgaat dat hij niet tegen spinnen kan. Snap je wat ik bedoel?

Auwereel
03-04-2014 om 13:03
In Delft?
Als je de exotische dierentuin Serpo bedoelt, die is dicht. Die zat op de plaats waar nu een groot gat in de grond zit waar het spoor ondergrond wordt gelegd.
Gelukkig hebben ze in Blijdorp Zoo ook spinnen...! En je kan daar zelfs een themakist "Spinnen" lenen, met informatie voor spreekbeurten.
http://www.diergaardeblijdorp.nl/nl/kinderzoo/Themakisten.html
Ik vind spinnen leuk, mits ze binnen de 2 cm omvang blijven. Van die enorme huisspin (tegenaria gigantea) die ik opeens vanuit een ooghoek door dochters kamer zag rennen toen ik rustig zat voor te lezen, schrok ik me ook een hoedje!

rutiel
04-04-2014 om 12:52
Stenna
Van mij hoef je niet in therapie hoor Zelf ben ik ook extreem bang van spinnen, maar zolang het leefbaar is (en er bijvoorbeeld aardige postbodes in de buurt zijn!!) neem ik het zoals het is.
Maar de zoon van mama2 ervaart echt een extreme angst, compleet met volledig in paniek raken. En dan lijkt het me toch een ander verhaal.

mama2
07-04-2014 om 10:04
angst
het is inderdaad niet zomaar een angstje, hij gaat echt compleet maar dan ook compleet in de paniekstand. Ik heb tot nu toe inderdaad zijn angst niet bevestigd. Ook omdat hij nog niet eerder zo'n paniek aanval heeft gekregen. Eigenlijk besef ik hierdoor pas hoe groot zijn angst is. Ik bedoelde inderdaad Serpo, jammer dat hij dicht is, maar Blijdorp is ook leuk natuurlijk, misschien wel beter om te combineren met iets leuks de spinnen.....
Ik heb nu een boekje gehaald uit de bibliotheek. Raar genoeg, maar daar kan hij gewoon naar kijken. Gisteren bleek er een spin (lee miniscuul dingetje) in zijn kamer te zitten. Toen we boven kwamen was hij echter al weg en kon ik zijn hele kamer overhoop halen op zoek naar meneer of mevrouw spin. Niet gevonden natuurlijk dus heb maar alsof gedaan. Hele nacht onrustig geweest....misschien is een lok doosje net buiten zijn kamer niet zo'n raar idee, met de gedachte dat als er een spin is deze in het doosje zal gaan zitten en er niet meer uitkomt. Er zijn nu eenmaal veel spinnen op het moment....ik wil hem niet teveel bevestigen, maar niets doen of negeren vind ik ook niet goed.
Hoe zouden jullie reageren op je kind?

Monique D*
07-04-2014 om 12:54
Wel bang voor spinnen èn muizen!
Temet:
"En ik hoorde ooit de theorie dat je niet beide tegelijk kunt hebben, en inderdaad heb ik nooit iemand meegemaakt die panisch werd van zowel muizen als spinnen."
Dat klopt niet. Mijn dochter is bang voor spinnen èn muizen!
Als zij een spin ziet moeten wij (zoon en ik) hem altijd weghalen. Al zeg ik tegen haar dat ze nog banger zijn voor haar dan omgekeerd en dat spinnen alleen muggen en vliegen vangen (dat is juist perfect) en dat ik ze daarom heel nuttige dieren vind.. dat is helaas niet aan haar oortjes besteed.
Een collegaatje van mij was in een ruimte achter het kantoor en begon keihard te krijsen. Wat was er aan de hand? Een spin! Die ik gewoon even heb weggehaald. Ik begrijp dat niet, maar eigenlijk hoor ik die angst juist wèl te begrijpen, want als kind werd ik hysterisch van ballonnen (stel dat die konden knallen)! En ook dat begreep men niet, want ballonnen zijn toch voor kinderen?

L
07-04-2014 om 21:27
Dochter ook panisch geweest
Mijn dochter is ook jarenlang panisch geweest voor spinnen. Toen ze klein was heb ik wel eens advies hierover ingewonnen bij een psycholoog. Ze was zo bang en niets hielp. Bagatelliseren maakte het alleen maar erger en ze werd razend als we hele verhalen over spinnen gingen verzinnen of boekjes gingen lezen. De psycholoog zei dat het het beste was als ik er niet teveel aandacht aan zou schenken. Dus dat betekende dat ik even met mijn handen over haar fiets ging voor zij erop ging fietsen om evt spinrag weg te halen (ook het onzichtbare spinrag...). Dat ik een spin weghaalde als ze dat vroeg. Dat ik voor haar uitliep door de tuin zodat zij niet per ongeluk met haar hoofd in het spinrag zou komen. Op deze manier werkte het. We bliezen het niet op, we accepteerden het zoals het was. En heeeeel langzamerhand werd het probleem minder groot.
Nu komt ze nog steeds niet heel graag in de achtertuin, maar als er een spin in het trapgat zit pakt ze wel de stofzuiger.
Sterkte ermee!

Dalarna
08-04-2014 om 07:35
therapie
Ik vind dat je dit soort dingen wel moet aanpakken, het is geen reeële angst en het is dan dus ook makkelijk om er wat mee te doen maar zomaar boekjes lezen en een spin in een potje laten zien is niet voldoende. Je kind moet zich eerst leren ontspannen door op zijn ademhaling te letten. In elke nieuwe situatie moet hij weer die oefening doen en pas als de ademhaling helemaal tot rust is gekomen (vandaar dat foute in hyperventileren) kun je die stap afsluiten. Nooit stoppen met een stap tot de ademhaling rustig is.
Inderdaad: boekjes kijken, filmpje op youtube, Charlotte's web kijken, naar een dierentuin gaan of zoek iemand op met spinnen (en ga daar meerdere keren heen) tot hij een spin op zijn huid durft te laten lopen EN een rustige ademhaling heeft.

mama2
08-04-2014 om 09:00
niets doen
is geen optie. Dat hebben we al die tijd gedaan (het is niet iets van laatst zeg maar) en zijn angst is alleen maar groter geworden. Zou het een angst in de vorm van "ze liever niet zien" zijn, ok, maar een kind wat gaat hyperventileren en compleet in panier raakt...daar moet je gewoon wat mee...
Ik ga vanmiddag zo'n doosje halen en een spinnetje "verzorgen"...hopelijk stap 1.....
Dank jullie wel voor tips hoor en blijf er voor open staan!

Dalarna
08-04-2014 om 12:43
mama2
Verdiep je eerst eens in ademhalingsoefeningen of ga naar een mensendiecktherapeute. Die heeft mijn zoon ook leren ademhalen omdat hij in bepaalde situaties (maar in zijn geval was dat vooral pijn) ging hyperventileren. Echt iemand moet eerst zijn ademhaling onder controle leren krijgen voor je zo'n persoon aan van alles gaat blootstellen en dat moet dat kind wel kunnen. Bij mijn zoon was het dus een poosje wachten op een bepaalde hoeveelheid pijn en toen die inderdaad kwam wist hij nog hoe hij moest ademen en werd hij geholpen door zijn coach die alles wist. Dat de omstanders vonden dat hij wel heel kindonvriendelijk met mijn zoon omging en hem zeer hard aanpakte was dan dus ook niet van belang, hij wist dat hij erger moest voorkomen en ervoor moest zorgen dat mijn zoon vooral goed ademde.

Katniss
08-04-2014 om 19:16
Nou
Ik vind mijn spinnenangst best handelbaar. Ik ga er niet meer van hyperventileren maar kan ze gewoon opruimen, en ik heb er helemaal geen behoefte aan om te leren om ze op mijn hand te laten lopen. Dat zijn zes bruggen te ver, en het voegt m.i. weinig toe.

Stenna
08-04-2014 om 21:32
inderdaad
Katniss. Ik heb ook nooit ingezien waarom ik dat zo moeten leren. Iets minder angstigheid zou handig zijn (ik durf ze niet zelf op te ruimen en ga er echt met een heel grote boog omheen) maar op mijn hand laten lopen? Nooit. Waarom zou je ook.

Dalarna
09-04-2014 om 09:30
Stenna en katniss
Niets moet maar als je echt van een fobie af wil komen moet je ook die laatste stap maken als je daar hulp bij zoekt. Dus als je van vliegangst af wil komen zul je toch echt eens moeten vliegen en bij liftangst de lift in.
Maar als je prima kunt leven zonder angst en zelf een spin kunt verwijderen zonder toestanden dan lijkt mij dat inderdaad hetzelfde als vliegen of de lift in. Dan is het zelf kunnen verwijderen gewoon de laatste stap alleen wat doe je als de spin zich laat vallen op je? Ga je daar normaal mee om of alsnog hyperventileren want dat gevaar is er wel als je met een spinnenvanger bezig gaat en de spin boven je zit.

Stenna
09-04-2014 om 17:54
iew
O, Dalarna, heb je zojuist mijn spinangst nog een zetje omhoog geduwd! Op me vallen??! Nu ga ik er met een nog grotere boog omheen en probeer ze zeker niet meer zelf te vangen. Gelukkig nog altijd redelijk mee te leven met twee mannen in huis.
Interessante aan mijn spinangst is trouwens dat mijn broers zich schuldig voelen dat zij mij een trauma bezorgt hebben omdat ze me als kind pesten door spinnen te vangen en op me te gooien of in mijn kamer te zetten, etc, en dat ik er daarom zo bang voor ben. Waarschijnlijk was ik toen al gewoon net zo bang als nu, aangeboren spinangst, en maakten zij daar gewoon flink misbruik van. Maar hun schuldgevoel laat ik natuurlijk strategisch in stand...

mama2
10-04-2014 om 10:09
dat van dat vallen ga ik thuis maar niet vermelden hahaha. ben het eens met het feit dat hij ook moet leren zijn ademhaling onder controle te houden op zo'n moment. Gelukkig heeft hij heel wat adem therapie gehad (ivm zijn longen) en is het aan ons nu om hem daarin te begeleiden.
Op zijn handen laten lopen vind ik ook niet zo nodig nog, als hij maar gewoon erlangs durft vind hij het denk ik al goed. Maar wel bedankt voor de tips!

Monique D*
10-04-2014 om 13:05
Op handen laten lopen is zo gek nog niet..
Stenna zei dat ze geen spinnen durft op te ruimen en het is een voordeel omdat ze met twee mannen in huis. Maar wat dan als die twee mannen er niet zijn? Dan moet je het toch ook alleen kunnen?
Er bestaat inderdaad een therapie waarbij de laatste fase bestaat uit het leren om spinnen aan te raken en dan over de handen laten lopen. Je leert dan dat spinnen helemaal niets doen. Ik denk dat het een idee is dat het vreselijk eng is om zo'n spin te voelen.. maar dan leer je dat dat idee wat je hebt veel enger is dan de werkelijkheid.
Een spin op je laten vallen is inderdaad een brug te ver. Ik liep laatst op een avond over mijn balkon en liep met mijn gezicht door een spinnenweb wat ik niet zag omdat het donker was. Er kan natuurlijk een spin zitten in dat spinnenweb. Dus ik heb mijn haar en kleding geïnspecteerd, want ik vind het afschuwelijk als dat beest over mijn haar loopt (of tussen mijn haren gaat) of tussen mijn kleding verdwijnt. Maar dat heb ik met alle beestjes, ze moeten niet op mijn lijf gaan zitten en kruipen. Dat moet ik niet. Maar bang ben ik niet. En ik kan mij voorstellen dat mensen die bang zijn voor spinnen dit verschrikkelijk vinden.
Ik probeer dochter ook uit te leggen dat spinnen jou niet opzoeken als vliegen en muggen. Zij zoeken een stil plaatsje om een web te maken. Ze gaan niet op jouw lichaam zitten en als dat wel gebeurt dan is dat per ongeluk. Maar vliegen, wespen en muggen willen juist op het lichaam zitten! En spinnen vangen deze lastige insecten.

Stenna
10-04-2014 om 16:22
wat als
"Maar wat dan als die twee mannen er niet zijn? "
Dan is er nog de postbode!

Dalarna
11-04-2014 om 09:04
monique
Het is ook niet de bedoeling dat je tijdens die therapie een spin op je laat vallen, ik wilde alleen maar duidelijk maken wat het doel is van tijdens die therapie een spin op je te laten lopen. Men heeft namelijk het idee dat je wel voldoende kunt als je zelf een spin kan verwijderen maar als die zich laat vallen en je schiet nog in een hyperventilatie, dan ben je er dus niet. Het kán gebeuren en net zoals dat je mensen moet helpen die bang zijn voor in tunnels rijden: die moet je helpen, al was het maar omdat je zomaar opeens (zoals ik gisterenavond) een hele andere weg naar huis moet nemen en opeens door een tunnel moet. Ik was met mijn man aan het praten over de telefoon om het probleem op te lossen (geen tomtom bij me) toen ik plotseling die tunnel zag. Ik zei nog: blij dat ik geen tunnelvrees heb met mijn claustrofobie!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.