Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
prinses

prinses

09-06-2012 om 22:21

Feestje-meidenperikelen

Dochter wordt 9 en ik merk dat het een heel gedoe in de klas begint te worden tussen de dames,(het standaard venijn, pikorde etc) en volgens mij doet dochter er prima aan mee.
Nu dus feestje, en niets zo'n mooi item als dat om zaken op scherp te stellen natuurlijk. Ik krijg denk ik nog geen tiende deel mee van wat allemaal speelt, maar volgens mij is er genoeg gekonkel eromheen. Dochter die uitnodiging als inzet inzet om ruzies te beslechten, dames die een uitnodiging proberen af te dingen, dat soort zaken.
Maar nu moet serieus worden gepland, en ik vind het best moeilijk. Dochter is een nogal populair meisje en ook nogal een vlinder. Omdat op school de klassensamenstelling nogal wisselt kent ze ook veel kinderen, en heeft ze nogal wat vrienden. Daardoor heeft ze altijd feestjes gehad waar veel kinderen kwamen, erg leuk maar ook beetje massaal en onpersoonlijk. Ik merk dat ze nu behoefte krijgt aan een intiemer feestje, en ik eigenlijk ook, vooral omdat de dames ook blijven slapen dit keer. Maar jeetje, wie wel, en wie niet? Enerzijds merk ik dat dochter met de genodigdenlijst graag een beetje haar positie wil bevestigen, en geniet van de macht die een verjaardag zo met zich meebrengt. (dit snap ik heel goed, maar wil ik ook niet bevestigen) Anderzijds heeft zij het ook wel lastig, en twijfelt ze enorm.
Ze heeft nu zelf een (voor haar definitieve, want ze had er al zoveel..)lijst samengesteld van kinderen, en die lijst is iid klein. Ik wil haar wensen hierin respecteren, maar heb gelijk zoiets van en die, en die dan? Met name met één meisje heeft ze mi teveel afgesproken om haar nu te passeren. Zelf zegt ze dat meisje te kattig te vinden en dat niet op haar feestje te willen. Ik denk dat ze bedoelt dat ze prima met dat meisje één-op-één kan, maar dat ze in een groep voor een bepaalde dynamiek zorgt die dochter niet wil voor haar feestje. Snap ik ook wel weer, dat meisje kennende, maar toch. Nu stelt ze voor dat meisje dan uit te nodigen voor het gewone feest, waar dus familie en vrienden komen. Vind ik oke, maar ben toch weer bang dat meisje zich buiten de groep geplaatst voelt etc. (beetje gevoelig meisje, speelt voor mij ook mee) Maar ergens denk ik weer, het is het feestje van dochter en laat haar lekker uitnodigen wie ze wil. Moeilijk om te stellen; nodig je vrienden uit want dat zijn er dus teveel en bovendien wisselt het enorm, soms van dag tot dag.
Poeh, snap dat niemand me hierin echt kan adviseren maar hoe doen jullie dat, bij zo'n kattige meidengroep? (volgens mij zijn ze allemaal redelijk aan elkaar gewaagd, dat lijkt me het probleem niet zo, of juist wel haha)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De lijst van dochter

Je dochter heeft een lijstje gemaakt en die meisjes worden het dus, klaar toch?

"nodig je vrienden uit want dat zijn er dus teveel en bovendien wisselt het enorm, soms van dag tot dag." Er is geen sprake van langdurige hechte vriendschappen die hierdoor op losse schroeven komen te staan? Je schrijft zelf dat je dochter een vlinder is, misschien verandert dat nog de komende jaren. Maar op dit moment heeft ze haar lijstje klaar en ik zou het daar bij laten.

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2012 om 09:42

Ik zou ook afgaan op haar lijstje. Je schrijft zelf al dat je nog niet half weet wat er allemaal speelt.

koentje

koentje

11-06-2012 om 12:03

Eens

als ze een mooi korte lijst heet zou ik het haar niet nog eens moeilijker gaan maken.

Tirza G.

Tirza G.

11-06-2012 om 13:26

Mja

Het is lastig, als naar jouw gevoel een bepaald kind gepasseerd wordt. Ook juist weer omdat je eigen dochter waarschijnlijk niet alle mogelijke gevolgen overziet en natuurlijk ook gewoon nog moet ontwikkelen in sociaal gedrag. Ik denk, dat dochter de reden om dit meisje tóch niet uit te nodigen prima aanvoelt. Geef haar die ruimte.
Ik heb bij beide kinderen de fout begaan om kinderen uit te nodigen die zij er niet bij wilden hebben. De ene omdat ik het zielig vond, de andere om de reden die jij noemt. Het was geen succes. Voor het feestje niet (inderdaad, de dynamiek veranderde) maar voor het betrokken kind ook niet.
Ik zou het meisje ook niet voor de grotemensenverjaardag uitnodigen als je dat verder niet/nooit doet. Wat heeft dat kind daar aan? Allemaal onbekenden (tenzij ze natuurlijk alle gasten ook kent) waar ze er toch ook maar een beetje bij bungelt.

Tirza

prinses

prinses

11-06-2012 om 22:40

Mmhh

Misschien ook wel gewoon een dingetje van mij hoor, misschien doe ik veel te moeilijk. Maar ik blijf het lastig vinden hoor. (haha, daarom was ik zelf natuurlijk nooit populair, en dochter dus wel)
Hoewel dochter het net zo goed moeilijk vindt, en al voor mijn argumenten gezwicht is. Meisje no 1 dat niet gepasseerd kan worden wordt inmiddels uitgenodigd, dochter was het toch wel met me eens. Aarch! Dan ben ik ook weer niet tevreden, denk ik had ik m'n mond maar gehouden want nu wordt feestje wellicht verpest á la het verhaal van Tirza, en dochter zadel ik blijkbaar op met lastig parket, want ze zwicht wel heel snel voor mijn argumenten.(had het voorzichtig gebracht) Maar anderzijds staat er weer een nieuw meisje op mijn lijst van 'niet te passeren'. Oke, loslaten dus. (wrs gaan we weg en vervoer voor meer is er gewoon niet, kan dus ook niet meer, maar leuk vind ik het niet voor betreffende meisjes, ze heeft nog zeker 2 vriendinnen die in ieder geval teleurgesteld gaan zijn..) Wil iedereen tevreden stellen maar wrs ben ik dochter nu gewoon aan het manipuleren en dat wil ik ook niet. Dank voor de reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.