Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Geen behoefte aan groepjes

Hi,

heel lang getwijfeld of ik een topic wilde openen. Ergens denk ik, stel je niet aan, maar aan de andere kant heb ik er echt last van.

Ik heb drie kinderen, een al studerend, een op de middelbare en een op de basisschool. Ik ben zelf een vrij rustig en verlegen persoon. Een op een maak ik vrij makkelijk contact, maar in een groep verdwijn ik vaak wat meer naar de achtergrond. 

De klas van mijn jongste is samengevoegd. Mijn dochter kwam bij andere meiden in de klas. Veel moeders kenden elkaar al en vormden een groepje, ook de meiden zijn vriendinnen en allemaal lieve meiden. Al snel werd ik opgenomen in dat groepje maar voelde me er totaal niet op mijn gemak. Er werden ook veel dingen gezegd als: "Dit zijn de leuke meiden van de klas", "Dit groepje moet bij elkaar blijven tot het eind" etc. Een andere moeder werd ook gelijk opgenomen in deze groep. Ik was wat voorzichtig hiermee, is mijn derde en ik weet hoe zulke dingen kunnen gaan, heb van dichtbij gezien dat zulke groepjes snel kunnen omslaan. Buiten dit groepje zijn ook andere meiden waar mijn dochter ook mee speelt. Ik kreeg er steeds meer moeite mee dat deze meiden dan niet werden uitgenodigd en ik heb meerdere keren gehad dat mijn dochter al met een van die andere meiden had afgesproken maar uitgenodigd werd door de andere groep, waaronder ook ik. Ik hield mijn dochter dan aan haar al gemaakte afspraak, wat ze ook prima vond, maar nu komt het... dat werd mij niet zo in dank afgenomen. De afspraakjes werden steeds extremer waaronder dure lunches en uitjes. De andere moeder haakte al snel af. Dit werd niet zo gewaardeerd. Ik hou dus niet zo van die groepen, maar omdat mijn dochter het wel heel leuk vindt allemaal ging ik regelmatig mee, maar had duidelijk mezelf ermee. Kwam er heel ongelukkig vandaan. Ik ging dus minder mee en de afspraakjes voor mijn dochter werden daardoor ook minder.
Nu is de klas wederom gehusseld en komen er weer nieuwe moeders bij, die in dit groepje aansluiten, meegevraagd worden en met de dochters op pad gaan.  Prima natuurlijk. Ik zelf heb er niet zo'n behoefte aan en ga niet meer mee, maar het lijkt alsof dochter steeds minder contact krijgt met die meiden en dat doet mij zeer. Het voelt alsof haar aangerekend wordt, hoe ik sociaal ben en omdat ik niet mee ga, heeft zij minder contact. Zelf probeert ze wel afspraakjes te maken met ze maar hoort dan wat er allemaal geregeld wordt en afgesproken is. Ergens weet ik natuurlijk dondersgoed dat ik me dit niet moet aantrekken, dat het op de middelbare school allemaal weer anders zal zijn (twee voorbeelden in huis die het heel leuk hebben), weet ik dat je weinig vriendschappen overhoud aan de basisschool, maar een ander stemmetje vindt het heel lastig.
Ze zit op twee sportclubjes waarbij ze op een, dit groepje tegenkomt. Andere heeft ze ook andere meisjes die ze aardig vindt.

Ik denk zeker dat mijn pestverleden (rond deze leeftijd) er mee te maken heeft, maar hoe kom ik nou toch van deze gevoelens af en hoe laat ik het los als ik hoor dat er van alles geregeld wordt, ik wil zelf immers niet mee.

Man ziet dit ook gebeuren maar maakt zich minder zorgen, die is heel chill en vindt dat ze het prima heeft.


Jij hoeft toch niet in een groepje met moeders te zitten. Zou ook niets voor mij zijn. Als je dochter daardoor niet meer in het groepje met de meisjes zou mogen zou ik niet eens willen dat mijn dochter in zo'n groepje zou zitten.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

14-05-2022 om 15:59

Het klinkt nogal beklemmend, zo'n kliek moeders die alles bepalen.  Daar zou ik me ook verre van willen houden. 
Je zegt dat je dochter nog andere vriendinnetjes heeft, buiten dit groepje om. Dan kan ze zich misschien beter daarop richten. 

Juist dapper dat je ondanks je verleden bewust bent van wat je wilt en wat niet. Gruwelijk van die groepjes. Geeft bijna altijd gedonder op den duur. 
Sta als jezelf. Mijn ervaring is juist dat dat je kracht is. Die groepjes-vrouwen gedragen zich vaak zo uit onzekerheid. Dat jij je hiervan wat distantieert, zegt juist dat je karakter hebt!

dan

dan

14-05-2022 om 16:00

Wat vindt je dochter er zelf van? Als ze er al genoeg aan heeft om met anderen af te spreken, dan zal ze er wellicht minder last van hebben dat ze niet of minder vaak gevraagd wordt door het groepje.
Zelf hou ik ook niet van dit soort dingen overigens.

Mug schreef op 14-05-2022 om 15:59:

Het klinkt nogal beklemmend, zo'n kliek moeders die alles bepalen. Daar zou ik me ook verre van willen houden.
Je zegt dat je dochter nog andere vriendinnetjes heeft, buiten dit groepje om. Dan kan ze zich misschien beter daarop richten.

Nou dit. Brrrr lijkt me echt helemaal niks. Dat ontaard altijd in gedoe en geroddel. Als je dochter hierdoor minder gevraagd wordt kan ze beter andere vriendinnen zoeken.

ruteli9

ruteli9

14-05-2022 om 16:41 Topicstarter

bedankt voor jullie lieve reacties. Dochter had er tot voor kort niet zoveel last van. Nu merkt ze dat er wel dingen gebeuren buiten haar om. Dingen die ze zelf ook heel leuk vindt, bijvoorbeeld naar het zwembad of gezamenlijk naar dingen die in onze woonplaats worden georganiseerd voor de jeugd. En er moest laatst een groepje gevormd worden voor een activiteit buiten school waar bijna alle meiden wel aan mee doen. Deze groep was blijkbaar al gevormd en ingeschreven, dat merkt ze wel en begint ze dan ook over.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

14-05-2022 om 16:45

ruteli9 schreef op 14-05-2022 om 16:41:

bedankt voor jullie lieve reacties. Dochter had er tot voor kort niet zoveel last van. Nu merkt ze dat er wel dingen gebeuren buiten haar om. Dingen die ze zelf ook heel leuk vindt, bijvoorbeeld naar het zwembad of gezamenlijk naar dingen die in onze woonplaats worden georganiseerd voor de jeugd.

Ik vind dit zo ontzettend stom van deze moeders. Laat die kinderen zelf bepalen met wie ze willen spelen en dingen doen.

 Maar goed, daar heb jij nu niks aan natuurlijk. Ik vind het wel lastig, dan zou jij met die moeders moeten optrekken,  tegen je zin, anders wordt je dochter buitengesloten  

dan

dan

14-05-2022 om 17:16

Mug schreef op 14-05-2022 om 16:45:

[..]

Ik vind dit zo ontzettend stom van deze moeders. Laat die kinderen zelf bepalen met wie ze willen spelen en dingen doen.

Maar goed, daar heb jij nu niks aan natuurlijk. Ik vind het wel lastig, dan zou jij met die moeders moeten optrekken, tegen je zin, anders wordt je dochter buitengesloten

Dat is inderdaad het sneue eraan. 

ruteli9

ruteli9

14-05-2022 om 17:45 Topicstarter

Mug schreef op 14-05-2022 om 16:45:

[..]

Ik vind dit zo ontzettend stom van deze moeders. Laat die kinderen zelf bepalen met wie ze willen spelen en dingen doen.

Maar goed, daar heb jij nu niks aan natuurlijk. Ik vind het wel lastig, dan zou jij met die moeders moeten optrekken, tegen je zin, anders wordt je dochter buitengesloten

precies dit is mijn worsteling.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

14-05-2022 om 17:49

ruteli9 schreef op 14-05-2022 om 17:45:

[..]

precies dit is mijn worsteling.

En als je dochter nou met de andere vriendinnen dit soort activiteiten gaat doen? Naar het zwembad en dingen in jullie dorp, waar je het over had. Is dat een optie? 

Mag je kind weleens een vriendin of een paar mee naar huis nemen om te spelen?

ruteli9 schreef op 14-05-2022 om 16:41:

bedankt voor jullie lieve reacties. Dochter had er tot voor kort niet zoveel last van. Nu merkt ze dat er wel dingen gebeuren buiten haar om. Dingen die ze zelf ook heel leuk vindt, bijvoorbeeld naar het zwembad of gezamenlijk naar dingen die in onze woonplaats worden georganiseerd voor de jeugd. En er moest laatst een groepje gevormd worden voor een activiteit buiten school waar bijna alle meiden wel aan mee doen. Deze groep was blijkbaar al gevormd en ingeschreven, dat merkt ze wel en begint ze dan ook over.

Wanneer er altijd begeleiding is van andere moeders, dan snap ik wel dat zij denken dat jij je snor drukt. Volgens mij hoef je echt niet altijd mee, maar gaat er vooral om dat je af en toe ook bereid bent om een middag je op een groep meiden te letten. Er zit heel veel tussen altijd mee en nooit mee. Je zou het ook voor je dochter op een laag pitje kunnen onderhouden, zodat niet elke keer dezelfde moeders een hele middag op een groep meisjes moet letten. Verder je projecties je een beetje parkeren. 

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt maar dan met mijn zoon op de basisschool i.p.v. met meisjes en moeders. Er was een groepje populaire jongens waarmee mijn zoon was bevriend, maar hij hoorde net niet bij het kliekje. Misschien omdat hij ook omging met andere kinderen die wel eens gepest werden door het kliekje of überhaupt vrienden had buiten die groep. De ouders van dat kliekje kenden elkaar allemaal en kwamen ook wel bij elkaar over de vloer. 

Mijn zoon werd wel uitgenodigd op de kinderfeestjes van een aantal jongens bijvoorbeeld, maar er waren ook (dure) uitjes naar een trampolinepark of pretpark wat buiten ons om ging. Nu de kinderen van de basisschool af zijn hoor ik dat de jongens van het kliekje allemaal niet meer met elkaar omgaan; een hechte vriendengroep was het dus blijkbaar niet. Misschien is dit bij de meisjes bij jouw dochter in de klas ook wel aan de hand, en is de vriendinnengroep niet zo hecht maar bestaat die vooral bij de gratie van het theekransje van de moeders.

Ik weet niet hoe oud jouw dochter is maar als ik het goed begrijp is ze goed in staat om vriendinnen te maken, ook buiten school. Zoek het een beetje meer buiten school en anders komt haar tijd nog wel. Ze heeft ook nog 2 brussen en 2 sportclubjes, dus vereenzamen zal wel niet zo snel gebeuren toch?
 Mijn zoon was/is een kind dat op zich goed kan met bijna iedereen en heeft op de middelbare school allemaal nieuwe vrienden gekregen en is daar erg gelukkig mee. De basisschoolvriendschappen herinnert hij zich toch als ingewikkeld met veel gedoe onderling, waar hij zich een beetje aan onttrok. 

ruteli9

ruteli9

14-05-2022 om 20:16 Topicstarter

Viva-amber schreef op 14-05-2022 om 18:46:

[..]

Wanneer er altijd begeleiding is van andere moeders, dan snap ik wel dat zij denken dat jij je snor drukt. Volgens mij hoef je echt niet altijd mee, maar gaat er vooral om dat je af en toe ook bereid bent om een middag je op een groep meiden te letten. Er zit heel veel tussen altijd mee en nooit mee. Je zou het ook voor je dochter op een laag pitje kunnen onderhouden, zodat niet elke keer dezelfde moeders een hele middag op een groep meisjes moet letten. Verder je projecties je een beetje parkeren.

Ze mogen met mij altijd mee hoor, geen probleem. Als dochter mee gaat en de moeders ook, dan ga ik vaak mee. Het is dus niet zo dat ze steeds op mijn kind passen, want dan zou ik hem ook snappen. Als ik niet mee ga, gaat dochter vaak ook niet mee. Dat vind ik dus lastig want dan mist ze dingen omdat ik er geen behoefte aan heb. De moeders bieden echt wel aan dat ze dan mee mag, maar daar ben ik dus juist wel voorzichtig mee. Dat is de ervaring die ik door de andere twee wel heb. Wil niet dat dat me later kwalijk genomen kan worden.

ruteli9

ruteli9

14-05-2022 om 20:19 Topicstarter

Mug schreef op 14-05-2022 om 17:49:

[..]

En als je dochter nou met de andere vriendinnen dit soort activiteiten gaat doen? Naar het zwembad en dingen in jullie dorp, waar je het over had. Is dat een optie?

Zekers, stimuleer ik ook en ze mag ze ook altijd vragen om hier te spelen/logeren etc. Alleen ze hoort dus vaak wel dat er dingen gebeurd zijn met de andere groep en begint dat te vertellen thuis. Ik denk wel dat ik er meer last van heb dan zij en dat ik moet loslaten, maar daar heb ik dus nog wat moeite mee, omdat ze die meiden lief vindt en dat zijn ze ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.