FruitMoeder
10-02-2025 om 10:10
Geen zin in logeren
Mijn dochter is pas 7 geworden en er zijn een paar meiden in de klas die soms bij elkaar logeren in het weekend. Mijn dochter is gelukkig nog niet gevraagd hiervoor en ik heb haar er ook geen intresse voor zien hebben, maar de gedachte alleen al maakt mij best nerveus. Ik ben erg op mijn privacy gesteld en ik zou het echt niet leuk vinden als er kinderen zouden blijven slapen. Zeker niet in het weekend waar ik echt moet ontladen van de stress van de week. Ik klink vast als een enorme zeur, maar als mijn dochter intresse krijgt in logeren hoe kan ik dat dan het beste afkappen of in het ergste geval inperken tot maar een keer per jaar?

Bakblik
10-02-2025 om 16:44
Miepjecody schreef op 10-02-2025 om 16:42:
[..]
Van die mensen die geen logees willen.
Stel je niet aan zeg. Dat is een enkeling. De meesten geven handvatten om het een succes te laten worden.

Bakblik
10-02-2025 om 16:51
Fiorah schreef op 10-02-2025 om 16:27:
[..]
Dit herken ik overigens wel. Ik probeer juist alles zo simpel mogelijk te houden zodat ik 's avonds nog energie heb als het slapen niet helemaal vanzelf gaat. Dus ik geef wat simpels te eten wat de kinderen graag eten zodat er niemand met trek naar bed hoeft. Ze vermaken zichzelf en gaan op tijd naar boven, maar mogen langer spelen/lezen/kletsen. Ik doe juist geen extra activiteiten.
Met hele jonge kinderen van 6-7 jaar hoeft het niet zo spannend allemaal. Met een jaar of 11 assisteerde ik aan de zijlijn toen ze wel een keer een cake wilden bakken voor de hele klas. Dat was een hele speciale en de enige doordeweekse logeerpartij.
Met kinderen op DE multiculturele basisschool van het dorp een hoop geleerd over de avond en ochtendrituelen van de verschillende culturen. Maar niet aan alles mee gedaan. Bij mij drink je thee, melk of water bij het ontbijt cola krijg je niet.

Temet
10-02-2025 om 16:53
FruitMoeder, grote kans dat je kind helemaal niet zo vaak wil.
Ik heb nooit een probleem gemaakt van logeren, maar als ik even tel dan hebben er bij ons geloof ik 3 keer vriendjes van school gelogeerd, op een totale schoolcarrière van 2 kinderen. Het kunnen ook 4 keer geweest zijn. En een van die keren was een noodgeval (moeder moest onverwacht weg en vader was kok en moest dus 's avonds werken). Het werd gewoon bijna nooit gevraagd.
Maak je dus niet te sappel, wacht eerst maar eens af of het verzoek überhaupt komt, en als je het dan een keertje hebt toegelaten, dan is het nog afwachten of je dochter het nog een keer wil. Want misschien is de lol er na éen keer wel af

MamaE
10-02-2025 om 16:54
Elke week of zelfs om de week vind ik persoonlijk wat overdreven en niet nodig. Net zoals je niet elke week naar een pretpark gaat, koekjes bakt, naar een grote speeltuin of krijspaleis gaat etc. En kinderen entertainen vind ik ook niet nodig. Het logeren op zich is al leuk toch? Dan hoeven daar toch niet allemaal speciale dingen bij gedaan te worden? Maar dat ligt misschien ook wel aan hoe vaak je dat doet. Wij logeerden vroeger 1 of 2 keer per jaar met de dochters van vrienden van mijn ouders. Daar maakten we dan echt een heel ding van, maar ja, het was ook maar heel af en toe. Die kwamen dan wel al begin van de middag en dan gingen we zwemmen of zo. Maar dat hoeft helemaal niet, als je dat niet wil. Zeker als je het op een vrijdag doet, dan hebben ze ook nog eerst school.
Het hoeft niet altijd allemaal én én én. De ene keer blijft iemand eten en slapen en doe je in de avond spelletjes. De andere keer ga je een keer met je kind plus vriendinnetje naar een grote speeltuin of de film of over een paar jaar het zwembad of zo en dan gaat het vriendinnetje daarna weer gewoon naar huis.

Valeria
10-02-2025 om 17:15
Toen mijn kinderen op de basisschool zaten ginger niemand bij klasgenootjes logeren, voor zover ik weet. Verjaardagsfeestje met film en slapen wel 1 of 2 keer in groep 8 (niet bij ons trouwens).
Het is ook maar net wat mensen bij elkaar zien gebeuren, denk ik. Of misschien hebben twee gezinnen wel een over en weer 'oppas'afspraak met logeren zodat ze om de beurt een avond uit kunnen?

Nick90
10-02-2025 om 17:41
Bakblik schreef op 10-02-2025 om 15:15:
[..]
De hele avond en ochtend aan moet staan en de leuke moeder moet spelen. Hoezo moet jij de leuke moeder spelen? Verwacht jouw kind dat van jou of denk jij dat je kind dat van jou verwacht? Of hoor je verhalen op het schoolplein van andere moeders die voor de verhalen onderling de over de top logeerpartjes zeggen te organiseren?
Hier even een schema van de logeerpartijtjes bij mij thuis:
Kind krijgt een vriendje of vriendinnetje te logeren.
Ik vraag of de ouders van het vriendje kind kunnen brengen met slaapzak/ dekbed, kussen pyjama, tandenborstel en knuffel om 16.30.
Na school was mijn kind dus even alleen thuis om op te laden.
We maakten het bed op, zodat de logé al op tijd wist waar er geslapen ging worden.
Dan ging ik eten koken, de kinderen konden even spelen. Meestal een simpele maaltijd uit het P aanbod (pannenkoeken, pizza, patat of pasta)
Op tijd eten.
Na het eten nog een spelletje eventueel met mij erbij om het in goede banen te leiden.
Dan bijtijds douchen en bedklaar maken.
Als ze dan in bed lagen mocht er nog een klein lichtje aan blijven om bij te lezen/ kletsen/ muziek luisteren en ik sprak een tijd af wanneer ik het licht kwam uitdoen, zo'n 3 kwartier na de normale bedtijd van kind.
Dan ging ik lekker beneden mijn ding doen handwerken en tv kijken ter ontspanning.
Op de afgesproken tijd ging ik het licht uitdoen en zei dat er nu geslapen ging worden of in ieder geval zachtjes gedaan moest worden voor de buren en eventueel het broertje/zusje.
Meestal werd er dan nog even gekletst en uiteindelijk toch echt wel geslapen.
De volgende ochtend kinderen roepen en iedereen aankleden voor het ontbijt. Na het ontbijt werden de logees meestal opgehaald zo rond de klok van 9.30.
Bij zo'n logeerpartij hoef je echt geen koekjes te bakken of ingewikkelde leuke knutsels te maken met de kinderen. Logeren is het doel van het afspraakje en laat je niet door andere moeders vertellen dat dat allemaal wel MOET. Als zij dat willen, prima, doen ze dat maar het is voor het kind niet nodig om het gezellig te hebben.
De moedermaffia aan de rand van het plein wil je soms laten geloven dat dat er allemaal bij hoort maar dat is niet zo, echt niet.
Slaapzak/dekbed zelf meenemen? Hier heeft zoon een extra bed op zn kamer voor zijn evt gast, een kussen, dekbed en beddengoed hebben we zelf, verder hebben we er geen omkijken naar, meestal bakken we pannenkoeken of het wordt friettent/maccie en na het eten verdwijnen ze om te gaan gamen, tegen een uur of 11 zeggen we dat de PlayStation uit moet en ze moeten gaan slapen, dan mogen ze nog wel een film/serie kijken vanuit bed maar het moet wel stil zijn. Hier is het vrijwel elk weekend en vakantie logeerpartijtjes, we maken ook nooit afspraken over vanaf hoe laat of tot hoe laat, de meeste vriendjes gaan zelf naar huis en komen ook zelf hierheen, enige afspraken zijn hier dat ze na donker niet meer naar buiten mogen en dat ze zachtjes doen omdat zusje slaapt.

Bakblik
10-02-2025 om 17:58
Nick90 schreef op 10-02-2025 om 17:41:
[..]
Slaapzak/dekbed zelf meenemen? Hier heeft zoon een extra bed op zn kamer voor zijn evt gast, een kussen, dekbed en beddengoed hebben we zelf, verder hebben we er geen omkijken naar, meestal bakken we pannenkoeken of het wordt friettent/maccie en na het eten verdwijnen ze om te gaan gamen, tegen een uur of 11 zeggen we dat de PlayStation uit moet en ze moeten gaan slapen, dan mogen ze nog wel een film/serie kijken vanuit bed maar het moet wel stil zijn. Hier is het vrijwel elk weekend en vakantie logeerpartijtjes, we maken ook nooit afspraken over vanaf hoe laat of tot hoe laat, de meeste vriendjes gaan zelf naar huis en komen ook zelf hierheen, enige afspraken zijn hier dat ze na donker niet meer naar buiten mogen en dat ze zachtjes doen omdat zusje slaapt.
Nick90 hij ben kom eens uit je ivoren toren. Niet iedereen woont even royaal.
Ik had een logeermatras maar beddengoed werd hier altijd die de logees zelf meegenomen. Zeker de logees via school.
De gewoonte was altijd brengen en halen, zeker bij kinderen in de leeftijd die to aan geeft. Gamen was nog niet echt een ding toen mijn kinderen op de basisschool zaten. Er was 1 gezin waar vaak gegamed werd maar daar werd nooit gelogeerd. (Gelukkig)
Bovendien is eigen beddengoed ook heel vertrouwd voor kinderen die logeren spannend vinden en daarom helemaal niet gek om mee te nemen. Dat ruikt en voelt als thuis mocht je in de nacht het toch even te spannend vinden.

Daglichtlamp
10-02-2025 om 18:10
Hier had ik toch ook gewoon zelf beddengoed voor logee's, ook in de flat waar ik met drie kinderen woonde. Daar hoef je niet ruim voor te wonen of rijk voor te zijn. Alleen met slaapfeestjes moesten er matjes en slaapzakken meegenomen worden.

Nick90
10-02-2025 om 18:12
Bakblik schreef op 10-02-2025 om 17:58:
[..]
Nick90 hij ben kom eens uit je ivoren toren. Niet iedereen woont even royaal.
Ik had een logeermatras maar beddengoed werd hier altijd die de logees zelf meegenomen. Zeker de logees via school.
De gewoonte was altijd brengen en halen, zeker bij kinderen in de leeftijd die to aan geeft. Gamen was nog niet echt een ding toen mijn kinderen op de basisschool zaten. Er was 1 gezin waar vaak gegamed werd maar daar werd nooit gelogeerd. (Gelukkig)
Bovendien is eigen beddengoed ook heel vertrouwd voor kinderen die logeren spannend vinden en daarom helemaal niet gek om mee te nemen. Dat ruikt en voelt als thuis mocht je in de nacht het toch even te spannend vinden.
Nou zo royaal wonen we niet hoor, maar op zoon z'n zolderkamer is genoeg plaats voor een extra bed, en we hebben een wasmachine dus beddengoed oid hoeven ze niet mee te nemen, toen hij in groep 3 zat namen we ze meestal mee vanuit school, vanaf groep 4,5,6 komen ze gewoon zelf en zijn logeerpartijen vaak niet gepland, we wonen wel in een dorp dus vrijwel alles is op korte afstand.

Moederkareltje
10-02-2025 om 18:33
ik zou het speciaal houden. Alleen in vakanties mag logeren. Dan ze op hun kamer zetten met lekkers en tv of game. Dan kun jij gewoon op de bank liggen met borrelnootjes soaps kijken maar dan even zonder de fles wijn. Bij wijze van. Om tien uur zeggen dat mama ook gaat slapen zo en dat je ze niet meer wil horen. Fluisteren of slapen. Klaar. Lijkt me heerlijk voor mijn kind als hij slaappartijtjes heeft. Er zijn kinderen die niet eens vriendjes hebben of tot dit niveau. Niks zo fijn als een gelukkig kind. Luxe probleem dus.

Bakblik
10-02-2025 om 18:43
Nick90 schreef op 10-02-2025 om 18:12:
[..]
Nou zo royaal wonen we niet hoor, maar op zoon z'n zolderkamer is genoeg plaats voor een extra bed, en we hebben een wasmachine dus beddengoed oid hoeven ze niet mee te nemen, toen hij in groep 3 zat namen we ze meestal mee vanuit school, vanaf groep 4,5,6 komen ze gewoon zelf en zijn logeerpartijen vaak niet gepland, we wonen wel in een dorp dus vrijwel alles is op korte afstand.
Ja ik heb geen plek voor extra bedden op de kamers. Een matras op de grond en na het logeren weer op zijn kant in het berghok. Maar mijn kinderen kwamen en komen niks te kort hoor.
Beddengoed had/ heb ik wel maar de vriendjes hier namen altijd zelf beddengoed mee dat was hier de gewoonte. Daar ging ik dan niet ineens andere "regels" voor bedenken.

Moxxie
10-02-2025 om 18:44
Bij ons mocht het vroeger ook wel hoor, daar deed mijn moeder niet moeilijk over. Dan speelde je wat langer door na het eten, je kreeg een beetje extra chips voor de tv en je mocht wat langer opblijven. Daarna lag je nog wat te grappen en giechelen op bed met de logé, hartstikke leuk.
Maar no way dat mijn moeder zich uitsloofde om ons te entertainen. Ze maakte het wel gezellig maar ze ging ons niet bezighouden, dat moesten we zelf maar doen. Vonden we ook heel normaal. We waren ook nooit lastig of vervelend want ik wist wel dat ze dan zonder pardon m'n vriendinnetje gewoon naar huis zou sturen om te slapen, zo was ze ook wel weer 😂.

Bloem1970
10-02-2025 om 18:45
Hier wordt er alleen door de vaste vriendjes gelogeerd. Vanaf een jaar of 8 is dat pas succesvol hoor. Er zijn ook wel kinderen eerder opgehaald. Die vaste vriendjes komen hier dan al meer dan 4 jaar over de vloer en zijn ongeveer meubilair, daar maak ik me niet druk om. Andersom precies hetzelfde verhaal. We weten van elkaars kinderen wat ze lekker vinden en wat niet, zelfs ook de slaapgewoonten. Dat komt wel goed.

Gingergirl
10-02-2025 om 18:51
To, je schreef dat je erg op ziet tegen het " aan staan", dat is een gevoel wat bij jou ligt en misschien kun je wat met alle tips hier en valt het je uiteindelijk mee. Maar als dit gevoel blijft is het dan bv een optie dat je man zo'n logeerpartijtje begeleidt en dat het " aan staan" niet perse bij jou ligt. Ik ken jouw situatie niet dus ik weet niet of je een partner hebt en of je meerdere kinderen hebt maar zou zoiets ook een optie voor je zijn?

Kimdekim
10-02-2025 om 19:52
Ik vond het vroeger ook wel eens lastig. Zeker omdat ik in de zorg werk dus de helft van de weekenden sowieso werkdagen zijn. De andere weekenden vond ik het dan ook wel eens lekker om niks te hebben. Maar in de vakanties mocht het altijd. De kinderen genoten er zo van als er iemand kwam logeren. En ik deed ik altijd mijn best om het gezellig te maken.
Nu de kinderen ouder zijn mag het eigenlijk altijd en daar wordt ook volop gebruik van gemaakt. Ik vind het nu heel gezellig als er vrienden of vriendinnen langs komen. Regelmatig slapen hier 3 of 4 pubers. Ik vind het fijn dat de kinderen en hun vrienden zich welkom voelen hier.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.