Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Geld

hallo allemaal ,

ik heb een zoontje van 7 jaar en wil heel graag een eigen bankpas , errts vondt ik het wat te vroeg maar aan de andere kant ook een mooie gelegenheid om hem te leren met geld om te gaan , ik heb dus net een rekening geopend , maarja nu kan ik er wel steeds geld op storten , maar eigelijk wil ik hem leren hoe je geld verdient en dat dan op je rekening komt ..

krijgen jullie kinderen bv al zak geld ? en hoe veel ? laten jullie jullie kinderen al klusjes doen in huis zodat ze een wat geld kunnen verdien ?

ik wil ook niet hebben dat alles gedaan gaat worden voor geld en moet leuk blijven ! dus op een spleelse marnier en leer momenten uit kunnen halen

dus nogmaals niet alles mag om geld draaien . daar waak ik erg voor . maar wil hem wel aan het verstand brengen dat er ook niet zo maar geld op de reking waait ! wat meneer nu dus wel denkt en ik hoop !!!

groetjes Josie33

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

06-10-2009 om 14:01

Josie33

Ik zou mijn kind eerst met zakgeld leren omgaan voordat er een bankrekening geopend wordt. Wat heb je aan een rekening als er niet geregeld geld binnenkomt?
Daarnaast hoort iedereen in huis mee te helpen (naar mogelijkheden en tijd) om de boel draaiende te houden. Daar staat dus absoluut geen geld tegenover.
Hier hebben de kinderen wel een eigen spaarrekening waar jongste vooral heel fanatiek geld naar toe brengt en nog geen intentie heeft om het er weer af te halen.
Volgens mij was het slimmer geweest om niet aan het gezeur van je zoontje tegemoet te komen maar eerst te bedenken WAT je wilt en HOE je dat wilt bereiken.

Puck2

Puck2

06-10-2009 om 14:26

Wel zakgeld, geen spaarrekening

Onze kinderen krijgen vanaf een jaar of 6 al zakeld, iets van 50 cente per week ofzo. Het nibud heeft daar wel richtbedragen voor op de website staan. Maar een spaarrekening met pasje voegt naar mijn idee helemaal niets toe op die leeftijd. Kinderen hebben nog nauwelijks besef van geld en geldwaarde en een getalletje op een afschrift zegt ze al helemaal niets. Een spaarpot met tastbare muntjes en briefjes leert ze veel meer over met geld omgaan.
Onze kinderen helpen ook mee met huishoudelijke klusjes (tafel dekken en afruimen, stofzuigen) maar daar staat geen geld tegenover. Dat is meer om te leren dat je samen een huishouding draaiende houdt. Oudste "verdient" met extra huishoudelijke klusjes wel wat extra, maar dat wordt niet in geld uitgekeerd. Hij wilde graag Eredivisie Live op de t.v. en dat mocht in ruil voor een extra klusje per week. Zo kan een kind ook leren dat geld niet iets automatisch is.

liedewij

liedewij

06-10-2009 om 14:42

Hier ook

Bij ons kregen ze ook rond die tijd een bankrekening met een pasje. Met de pas doen ze overigens weinig. Ze krijgen vanaf 6 jaar zakgeld, 10 cent per levensjaar. Ze mogen er geen snoep van kopen maar verder moeten ze het zelf weten. De een spaart en bij de ander is het elke week wel op. Vanaf 8 jaar moeten ze van hun eigen zakgeld verjaardagskadootjes kopen voor pa/ma en broers en zussen. Ze hebben nog nooit geld verdient met klusjes in huis, Vind ik ook echt niet nodig. Hoort er m.i. gewoon bij en ik wil ze graag bijbrengen dat ze ook dingen doen voor een ander/bijdragen in ons huishouden zonder dat er iets tegenover staat. Ze sparen dus van evt. verjaardagsgeld, soms krijgen ze een euro voor hun rapport van opa/oma en vaak krijgen ze van de opa/oma's geld voor de vakantie. En van ons krijgen ze 5 euro voor de vakantie. De een spaart het op en de andere 3 maken het op tijdens de vakantie.

Sparen en met geld omgaan is dus niet zo'n hot item hier. Zo af en toe zijn ze er druk mee. Wel grappig dat laatst de intertoysgids kwam en dochter de volgende dag iets ging kopen van 13 euro. De anderen stonden te likkebaarden maar hadden geen geld. Dus helaas. Was even slikken maar een uitstekend leermoment.

Liedewij

Kinderen / liedewij?

dochter van 6 krijgt 0.75 eur/week zakgeld en zoon 1.25 eur. Dat gaat in hun spaarpotje en daar doen ze mee wat ze willen.

liedewij: ik begrijp niet dat je kind van bv. 8 jaar alle verjaardagskado's moet kopen voor ma/pa broers en zussen. 8 jaar x 10 cent X 52 = 41.60 eur per jaar. Van zo'n bedrag alle kado's moeten kopen en dan nog aanwenden naar goeddunken? Dat lijkt mij toch wel krap.

liedewij

liedewij

06-10-2009 om 16:58

Gaat goed hoor

Ze kopen inderdaad alle kado's zelf. En ik heb ze er nog nooit over horen mopperen. Ik hou ze voor dat het er niet om gaat hoe duur een kado is maar dat het fijn is dat je iets geeft waar je de jarige een plezier mee doet en dat je aandacht besteed aan het kado.Oudste(spaarzame dochter) koopt soms iets van 5 euro ofzo. Vind ik inderdaad veel als je ongeveer een euro krijgt. De anderen geven veel minder maar voor 1-3 euro kun je bij de Xenos of de Action ook al wat leuks kopen. Iets wat ze zelf uitgezocht hebben, van hun eigen geld betaald geeft ze en gevoel van trots merk ik. En ze mogen ook leren om de ander wat te gunnen.Alhoewel dat eigenlijk geen punt is hier.

Een paar jaar terug toen broertje 4 werd kocht andere zoon een zak cakejes bij de supermarkt. (zal rond een euro geweest zijn). Het was zijn mooiste kado, hij was er echt heel gelukkig mee; een hele zak cake helemaal voor jezelf.Viel in het niet bij alle speelgoed.

Gaat prima!

Liedewij

Ook een rekening met pasje

Mijn drie kinderen hebben alledrie een rekening met een pasje, ook de jongste van 7. In eerste instantie had zij het nog niet en vond ik het ook niet echt nodig, totdat zij vorig jaar voor haar verjaardag graag geld wilde omdat ze voor "iets groots" wilde sparen. Toen had ze een behoorlijk bedrag bij elkaar dat maar een beetje in haar portemonneetje zat. Zij zag bij broer en zus (stukje ouder)dat die een pasje hadden en dus konden pinnen en dat leek haar ook wel wat. Toen hebben we dus voor haar ook een rekening geopend. Ze heeft zelf het geld gestort en het bewijsje bewaard. Ook de afschriften bewaart ze op haar kamertje. Ze krijgt 1 euro per week zakgeld en doet dat in haar portemonneetje. Als er (na bijvoorbeeld een rapport of vakantie) wat meer geld in haar portemonnee zit, brengen we dat weer naar de bank. Van haar verjaardagsgeld heeft ze op een gegeven moment iets duurders gekocht en ze vond het heel stoer dat ze zelf kon pinnen. Het pasje bewaar ik overigens voor haar; die zit niet standaard in haar eigen portemonneetje.

Overigens krijgen ze hier ook geen geld voor karweitjes in huis. Iedereen moet helpen op wat voor manier dan ook.

Puck2

Puck2

06-10-2009 om 21:50

Pelle, tussenoplossing

Hier ook de leeftijd dat de oudste wel kan leren budgetteren. Aangezien meneer vooral kickt op (sport)merkkleding zijn wij begonnen met een soort van kleedgeld. Per kwartaal "krijgt" hij 120 euro (zo'n beetje van de Nibud-pagina gehaald richtbedrag voor een kind van ca. 12 jaar dat er alles van moet kopen). Hij krijgt het alleen niet in contanten, maar we houden het bij in een "kasboekje" in excel. Inkomsten aan de ene kant, uitgaven aan de andere kant. En tja, dan maar zien. Vorig kwartaal móésten er persé all-stars gekocht worden. Toen bleef er (hoe is het mogelijk..) geen geld over voor nieuwe voetbalschoenen. Tja, dat was dus wachten tot de nieuwe bijdrage erbij kwam. Weken heeft ie lopen vragen of het toch niet eerder mocht. Maar nee, moeder heeft poot stijf gehouden en gezegd dat mijn baas mijn salaris ook niet eerder wil storten omdat ik iets wil kopen. En nu moesten de kicksen ineens gekocht worden bij Perry omdat we daar een paar euro korting kregen. Kijk, leren gaat zo wel snel.

Puck2

Puck2

07-10-2009 om 08:59

Pelle

Die pinpas is hier het probleem niet. Ter plekke bij de kassa fungeer ik gewoon als flappentap En het gaat me er gewoon om dat hij leert te budgetteren en dat blijkt dus goed te werken op onze manier. Overigens, ondanks zijn merkvoorkeur zijn de nep-voetbalshirts hier geen probleem. Zoon heeft ook alleen maar nepperds en volgens mij loopt de helft van de voetbalvereniging ook met nepperds, nog nooit opmerkingen over gemaakt, tenminste niet zo dat zoon er niet meer in wil lopen.

josie33

josie33

07-10-2009 om 22:38 Topicstarter

Pinpas

het is niet de bedoeling dat me zoon een pinpas in z,n zak kan stoppen en hoppa pinnen !!!!

in tegen deel wat ik al eerder zei ik wil niet hebben dat het een geld wolf wordt ... maar hij moet er mee leren om gaan , dus als hij geld krijgt voor z,n raport of verjaardag dat ie dat zelf naar de bank kan brengen en dat ie het dagen/ weken /maanden later met een pinpas het er weer af kan halen .. is toch helemaal niet raar .. dit is toch het leven

om mijn kind nu al de kadootjes voor de rest van de fam moet kopen gaat me echt te ver ... tegenwoordig is alles zo duur.. en dan moet dat kind ook nog alles zelf betalen ..

nibud dat is een goeie tip ! daar ga ik eens op kijken . hier heb ik wat aan , en niet aan hoe belachelijk het is om mijn kind een rekening met pinpas te geven

bedankt mensen voor de goeie /leuke/ slimme tips !

groetjes josie

Puck2

Puck2

08-10-2009 om 09:48

Josie

Pelle zegt precies wat ik ook al eerder zei: een kind van die leeftijd moet geld zien en kunnen voelen om te leren wat geld is. Dat is de reden waarom ik een pinpasje nog helemaal niet nodig vind. Als ik zie hoe vaak mijn oudste (11 jaar) zijn geld telt en hertelt om te kijken of zijn innig gewenste Wii al binnen bereik komt. Een getalletje op een bankafschrift geeft geen gevoel voor geldwaarde mee, dat is nog veel te abstract, zeker voor kinderen van een jaar of 7. Je opmerking dat je kind geen kadootjes zelf hoeft te betalen omdat het zo duur is vind ik niet steekhoudend. Als iemand wil dat zijn kind kadootjes zelf betaalt dan zal het zakgeldbedrag daarmee natuurlijk wel in overeenstemming moeten zijn en hoger zijn dan van een kind dat dat niet hoeft. Maar als hij er niets van hoeft te kopen leert hij nog steeds niet met geld omgaan. Wat je hem bij wilt brengen is toch dat hij leert verstandig met geld om te gaan zodat hij nog iets heeft als er een "verplichte" uitgave aankomt? Verder heb ik niet de indruk dat iemand je belachelijk noemt omdat je je kind een bankrekening met pinpas wilt geven. Er wordt alleen gezegd door anderen dat je een aantal stappen overslaat en dat het nopg helemaal niet nodig is. Doe je voordeel met zulke postings, ik vind namelijk dat er veel nuttige tips in staan, ook in de postings die iets minder subtiel gesteld zijn.

josie33

josie33

09-10-2009 om 21:53 Topicstarter

Voor pelle en puck2

klopt wat jullie zeggen , end at was ik de laaste keer vergeten te vertellen .. hij is daar erg mee bbezig en weet precies wat ie in z,n hand heeft ... hij is daar best ver in ..

maar bedankt voor jullie reacties allemaal !

tot ziens

Jossie33

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.