Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gemakzucht?

Wat mag je verwachten van een kind van 9?

Van het weekeind had hij kamp. Hij was zo aan het teuten dat ze als laatsten weggingen bij de lokatie. Mijn man had nog gevraagd of hij alles in had gepakt en al zijn spullen had, waarop mijn zoon nog een keer om zich heen kijkt en ja zegt. Bij thuiskomst blijkt hij de matrashoes niet meer te hebben en is hij 1 sok kwijt..
Ik dus boos en mijn man ook. Baal hiervan..Hebben hem op zijn kop gegeven. Hij moet van zijn zakgeld een nieuwe matrashoes kopen.

En het is met meer dingen.. Komt ie thuis van school met zijn tas kapot, tja ging perongeluk zegt ie.. De tas was nog maar 3 maanden oud..Ook die moet hij zelf nieuw kopen, maar het lijkt hem niet te deren, hij heeft nu gewoon een andere tas mee naar school.

Ook vergeet hij dat hij huiswerk heeft, en op school krijgen ze er geen straf voor als hij het niet gemaakt heeft...

Is dit gemakzucht? Of kan je van een kind van 9 nog niet verwachten dat hij zijn eigen verantwoording neemt voor dingen...

Het gekke is dat hij weleens na school zelf naar huis mag als ik nog aan het werk ben en dan doet hij precies wat er van hem verwacht wordt, hij belt dat ie thuis is en laat weten of hij thuisblijft of bij een vriendje is..Dan kan hij het wel!!

Ik vraag me af hoe we hem kunnen leren dat hij verantwoordelijk is voor zijn eigen spullen en dat het niet allemaal vanzelfsprekend is...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oh dat is wel te trainen

mijn dochter is precies zo, raakt van alles en nog wat kwijt. Nu heb ik als regel dat ik de 1e de helft betaal, raakt ze het weer kwijt dan betaald zij de volle mep lekker zelf.

Gelukkig zijn er nogal wat oplettende mensen in de buurt, dus ik heb regelmatig een buur met een walki talki (heb haar naam erop getacked), mobiele telefoon (oud mobieltje als speelding), vestje, paardrijcap, fiets..... aan de deur "deze is toch van X, die lag achter bij de vuilnisbak".

Of dan komt een moeder van een vriendinnetje langs met bijna een complete outfit van dochter (1 sok, oorbellen een hemd en een vestje).

En ja ze heeft dan wel eens huiswerk mee maar dan altijd het 3e blaadje niet, dus dan moet ze dat zelf gaan regelen bij klasgenootjes en dus dat is het overbuurkind wat welk altijd alle blaadjes bij zich heeft altijd bereid het velletje mee te geven (ik copier het dan).

En natuurlijk doen ze het wel als je ze helemaal alleen laat, want dan worden ze wat angstig en dan letten ze wel op. Op het moment dat ik in de buurt ben, of dus de rest van de straat dan vergeet ze het, want er is altijd wel iemand die het oplost of regelt of vindt en weer naar haar toe brengt.

Bijvoorbeeld bij oversteken

dochter is 9 dus die klept de hele tijd onderweg en gaat er volledig in haar geklep er van uit dat ik wel oplet.

Tenzij ze alleen naar school moet lopen (heb dat eens een aantal keren vanuit het zolderraam kunnen bekijken) dan kijkt ze echt, draait zelfs haar hoofd echt de ene kant naar de andere kant om en komt dus netjes op school aan.

Maar, soms raakt ze ook geld kwijt (moet ze boodschappen doen van mij, komt ze wel met het briefje maar niet met het gehele bedrag aan wisselgeld terug, want dat had ze in haar broek, oh nee, vestje, oh nee tasje.... ehhh, gestopt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-06-2012 om 16:01

Hier soms

Onze dochter van 9 verliest voornamelijk haar schoenen en haar handschoenen. Ze draagt niet graag schoenen, zodra ze kan trekt ze ze uit en dan liggen ze ergens in de buurt. Meestal vinden we ze terug of ze worden door een oplettende buur gebracht. En soms kost het me nieuwe schoenen. Vorige week waren haar slippers spoorloos. Ze heeft nieuwe, met de waarschuwing dat het volgende paar op haar rekening is. Afgelopen winter verloor ze in 2 weken 2 paar handschoenen en toen heeft ze het derde paar zelf moeten betalen. Kosten van die slippers en handschoenen liggen rond de 10 euro, haar maandgeld. Dus het is een strafje wat goed te overzien is, een maand geen geld.
Verder word ik ook wel eens knettergek van het slordige, maar ook zij heeft het van geen vreemde. Met mij is het ook goed gekomen en dan zal het met haar ook wel lukken.

Dendy

Tango

Tango

04-06-2012 om 16:12

Valt best mee

Ik vind de voorbeelden die je noemt nogal meevallen, tjoener. Eerlijk gezegd zou ik in die situaties het kind het niet laten vergoeden. Bij kampen worden zo vaak spullen vergeten, daarom wordt ook altijd gevraagd alles te merken, dan komt het als het goed is weer bij de eigenaar terug. Ook een beetje jouw fout dus. En die tas, ja soms gaat een tas snel kapot. Kan ook aan de tas liggen. Of weet je zeker dat hij het zelf opzettelijk heeft kapot gemaakt? Tangozoon had laatst een rugzak van Dolfje Weerwolfje ontvangen en na twee dagen was het handvat al los. Nu is hij echt geen wild jongetje, dus w.s. lag het aan de kwaliteit van de tas. Handvat weer vastgezet en hij gebruikt hem gewoon weer en anders hadden we een andere tas genomen. Wat kost nou een rugtas?
Hier wordt ook weleens iets vergeten: handdoeken, gym- of zwemspullen. Ik laat ze altijd wel zelf op school navragen of zoeken waar het is gebleven, maar ze hoeven van mij geen nieuwe gymspullen of handdoeken te betalen, maar misschien zou ik dat wel doen als ze het te vaak doen naar mijn zin. Nu valt het nog wel mee. En ik vergeet zelf ook regelmatig iets: sleutels, portemonnee etc. Niet handig, wel heel menselijk.

Hier ook zo'n afdwaler

Hier ook zo'n 9 jarige dromer. De laatste tijd gaat het weer redelijk, al vergeet hij wel structureel zijn huiswerk. Hij heeft de mazzel dat hij het tussendoor op school meestal nog wel red.
Met kamp had hij echter goed opgelet, en kwam dus met 2 dingen teveel thuis. Is dus bij jou ook nog een optie, dat het al in een andere tas verdwenen was.
Ik merk wel dat de aanwezigheid van een volwassene de dromerigheid doet toenemen, dus daarom trek ik me vaker terug, hij red zich zelf maar (bijvoorbeeld bij het inpakken van zijn voetbaltas). Dat gaat steeds beter, dus ja het is te leren, maar niet zo snel.

Marieke

Marieke

04-06-2012 om 18:59

Kamp

Mijn dochter ging op een tenniskamp, hartstikke leuk. Veel oude kleren mee gegeven, oude dekbedovertrek met dito sloop. En natuurlijk komt dat allemaal terug, dat spreekt, geef je nieuwe spullen mee, ja, dan vraag je erom: die zie je niet meer terug! En ineens hadden we vier extra spijkerbroeken! Iets te enthousiast ingepakt denk ik. Gelukkig wisten we met wie ze een kamer had gedeeld en er een maitlje aan gewaagd. Er was 1 meisje met maar de helft thuis gekomen. Tja... Ik blijf het continu herhalen, laat haar zelf spullen pakken, uitpakken, spreek haar erop haar als het niet klopt en dan mag ze het zelf oplossen. Overigens is een oplossing ook: mam, koop jij nieuwe sokken? Over het algemeen heb ik niet te klagen. Wij zijn zelf erg zuinig op en met onze spullen en brengen dat ook over op haar. Ik geloof wel dat 't erin moet zitten, soms zie je in 1 gezin zo veel verschillen, dat moet aanleg zijn ipv opvoeding. Wel merk ik dat als ik de regie overneem, zij een stuk makkelijker wordt. Dat betekent hier: los laten. Het is wel eens gebeurd dat haar gymkleren van de vorige week nog in de tas zaten inclusief de stinkende sokken. Ik wist dat goed, maar ik zeg het niet meer (heb wel krommende tenen!). Dan komt vanzelf de vraag: wat moet ik dan aan met gym? Dan krijg je bij mij het antwoord: wat dacht je zelf? Kijk maar in de kast en los het zelf maar op. Daarna vergeet ze haar gymtas niet meer uit te pakken. Vergeten om je hippe waterfles uit de tas te halen? Geen probleem, ik heb nog wel een Mega Mindy beker voor het tienuurtje. Je weet niet hoe snel ze dan kan zijn om de fles zelf af te wassen, verbeeld je, groep 7 een Mega Mindy beker! Maham! Duh!

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2012 om 07:09

Kamp

Mijn drie kinderen, nu 12,15 en 19, zijn vaak op kamp geweest. De jongste is net terug van groep 8 kamp. Ik denk dat spullen vergeten universeel is. Vergeet niet, zo'n slaapzaal etc ligt vol met spullen van iedereen en bij voorkeur door elkaar. Dat een jongetje van zeven iets vergeet, vind ik gewoon logisch. Een goede leiding loopt aan het eind alle zalen door en maakt een hoekje met gevonden spullen. Hem het zelf laten betalen vind ik een zare straf voor een knulletje van zeven. Gemakzucht is het zeker niet,dan zou hij veel meer spullen kwijt zijn denk ik.

*bella*

*bella*

05-06-2012 om 09:55

Tjee

Ik vind hier bijna iedere dag wel spullen waarvan ik denk: van wie zou dit nu zijn? En wij houden geen kampen hier, maar er komt weleens een kind spelen.
Te makkelijk is zeker niet goed, ergert me ook mateloos. (wel meegemaakt dat speelkinderen de verantwoordelijkheid voor spulletjes wel heel erg bij mij wilden leggen) maar soms denk ik ook dat 'we'een beetje te moeilijk doen, en dat lijkt me ook niks. Best veel verantwoordelijkheden voor kinderen tegenwoordig overal. Merk aan mijn eigen kinderen dat ze zich soms te verantwoordelijk voelen en te zeer in de stress schieten. (help, we komen te laat!) Wil zelf iig een stuk relaxter proberen te worden.

koentje

koentje

05-06-2012 om 10:44

Tjoener

mijn zoon (13 adhd) heeft ook typisch dit soort dingen.
Wat bij ons helpt is allerlei dingen systematisch aanpakken; dit moet hem dan echt aangeleerd worden. Zo pakken we zijn koffer in met een paklijst; die krijgt hij mee zodat hij na kan gaan of alles erin zit.
Met bepaalde taakjes maak ik ook een lijst voor hem: een aftekenlijst waarop zijn karweitjes staan die hij af mag tekenen als hij klaar is.
Dat helpt bijv. heel goed als je zo'dag hebt als bijv de laatste vakantiedag. Hij wilt graag helpen maar loopt vaak meer in de weg en dan ga ik vaak snauwen tegen dat arme kind. Dat gaat veel beter sinds ik van te voren een lijst maak van zijn taken! (vuilnis wegbrengen, papier, glaswerk, bedden afhalen, overal kijken in de kastjes of er nog iets ligt)

Deze kinderen hebben van zichzelf geen systeem: die moet je erin stampen!!

Cato

Cato

05-06-2012 om 20:18

Mee sturen

Tjoener:
"Mijn man had nog gevraagd of hij alles in had gepakt en al zijn spullen had, waarop mijn zoon nog een keer om zich heen kijkt en ja zegt."
Wat had je dan gewild dat hij had geantwoord: "nee, ik moet nog mijn matrashoes en 1 sok inpakken"? Als ouder moet je dat een beetje sturen: "heb je rondgekeken voordat je de kamer uitliep? Zullen we nog even gaan kijken? Hangen er nog ergens natte spullen? Heb je ook je bed afgehaald? Zo leert hij om het ookz elf te checken?

ik vind het eigenlijk belachelijk dta je hem voor die spullen laat betalen.

Hoofd los

"als je hoofd niet vast zat dan vergat je het nog", zeiden juffen vroeger altijd tegen mij. Ik vergat en vergeet van alles. Niet gemakkelijk zijn, gewoon niet kunnen. Wat ben ik blij dat mijn ouders mij nooit op mijn kop hebben gegeven. Zij vonden mij goed zoals ik was. Nu heb ik systemen ontwikkeld, maar ik sla mezelf nooit met mijn vergeetachtigheid om het hoofd. Dankzij mijn ouders.

Loes

tjoener14

tjoener14

06-06-2012 om 09:49 Topicstarter

Veel reacties

Bedankt voor alle reacties!

Veel verschillen ook. Gisteren had hij training en ik ben mee gegaan om te kijken of er nog vergeten spullen waren. De trainer kwam terug met een grote tas en zelfs een slaapzak!
Er zat nog een andere moeder bij. We keken samen bij de spullen, de hoes heb ik terug en warempel! Zijn regenjas zat er ook bij, die had ik nog niet gemist. De andere moeder keek ook en vond een broek en een tshirt die haar verdacht bekend voorkwamen... Ik heb mijn zoon nog even laten zien wat ik gevonden had..
Ik had misschien iets minder heftig kunnen reageren op de verloren spullen. De sok is overigens niet terug gekomen, das jammer, maar helaas...

Over zijn tas ben ik nog steeds overtuigd dat hij zelf een nieuwe moet kopen. Wanneer ie dat doet moet ie zelf weten, als hij het floddertasje zat is denk ik.

Idd krijgen kinderen van tegenwoordig al snel veel verantwoordelijkheden.

Ik denk dat het goed is om goede afspraken te maken over wat hij zelf moet doen en waar we hem nog mee helpen, gymkleren pakt hij zelf, zijn tas van de sport doet hij ook zelf. Zijn tas uitpakken na school doet ie ook wel, als ik het hem zeg. hahaha.
Ik denk dat ik wel wat makkelijker zou kunnen worden en dat hij dan vanzelf de dingen gaat doen die hij van ons moet doen.

Bedankt voor de reacties

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2012 om 11:05

Sorry haha

Ik moet toch wel even grinniken: "Zijn regenjas, die had ik niet eens gemist.."

Chippie

Chippie

06-06-2012 om 16:11

Beetje overtrokken

Tuurlijk moet je je kinderen leren om te zorgen dat spullen terug komen. Maar dat lukt je niet door straf te geven. Dan weet het kind aleen wat het niet moet doen, namelijk spullen vergeten. Help je kind met hoe hij het wel moet doen: spullen direct in tas/waszak, spullen merken, etc.

Hier dus ook een schoolkampganger en ja, die heeft gisteravond spulletjes gemerkt en we hebben doorgenomen dat het handig is om alles meteen in de tas te doen als je het niet meer gebruikt. Tja, en als hij dan met z'n oververmoeide hoofd iets vergeet. So be it. Ik zou hem er wel zelf achteraan laten gaan. Laat hem zelf maar bellen naar kampleiding om te vragen of er iets is achtergebleven. Dat werkt meer dan een straf van zakgeldinhouding.

Je eigen rol is ook om hem aan te leren dingen te merken, geen nieuw spul mee te geven maar een oude matrashoes, etc. En ja, ik moet net als Fiorucci lachen om jou 'oeps, ik had nog niet door dat hij regenjas was vergeten'. Hij had het niet door, maar jij ook niet. Zo snel gaan dingen. Ik heb ook wel eens gemopperd dat er een paar voetbalschoenen - 2 weken oud - waren blijven staan. Maar... ik was er zelf bij. Hij moet zelf zijn tas inpakken maar ik heb ook niet uit mijn doppen gekeken. Wel is de stelregel dat ik bv nieuwe handschoenen koop in de winter. Raken ze ze kwijt dan moeten ze met het spul van vorig jaar doen. Trainingsjack is ook wel eens kwijtgeraakt en niet teruggevonden (ja, Pietje, je gaat zelf maar alle voetbalvelden en kleedkamers langs) en dan wordt het dus een ander jackje.

En die tas zou ik alleen laten vergoeden als je zeker weet dat hij hem opzettelijk heeft kapot gemaakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.