Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

13-01-2009 om 11:22

Gesprekken met vreemden

Mijn dochter (volgende week 4) is nogal een kwebbelkous. Het is een enorm schattig meisje dat nogal eens door vreemde volwassenen wordt aangesproken. Die gelegenheden grijpt ze meestal aan om uitgebreide gesprekken te gaan voeren met die mensen. Meestal is dat niet zo erg, als ze vertelt dat ze op de basisschool is geweest of een nieuwe bril heeft. Ze vertelt echter ook wel eens dingen die ik liever niet met de hele wereld deel. Hoe pak ik dat aan? Ik kan haar toch moeilijk verbieden om met mensen te praten, maar volgens mij heeft ze nog geen notie van het onderscheid tussen privézaken en koetjes en kalfjes.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

13-01-2009 om 11:37

Dochter ook

vertelt de meest rare dingen tegen wildvreemde mensen. Geen verzonnen dingen maar wel dingen die ik liever niet in de winkel aan jan en allemal vertel. Ze vertelde ook rustig ons volledige adres aan iedereen. Nu ze wat ouder wordt gaat het langzaam beter, ik kan haar dingen uitleggen en langzaam, zeer langzaam begint ze het te begrijpen. Vaak uitleggen, tijdig ingrijpen is het beste advies wta ik je kan geven want in hun enthousiasme vergeten ze het vaak toch weer

Herkenbaar..

wij hebben een zoon die ook nogal leuk gevonden wordt en idd altijd knoopt iemand wel een praatje met hem aan, meestal oudere heren. Hij vind dat dan best stoer en gaat dan stoere praat ophangen en idd dingen vertellen die echt niet kunnen buiten privegebied zeg maar. Soms moet ik er ook wel over lachen, van de week liep ik terug naar mijn winkelwagen liep hij heel trotst te vertellen tegen een oudere heer dat zijn vader wel een hele dikke buik heeft

Hier ook

vanaf het begin al, legt met volwassenen graag contact, toen ze een dreumes was heb ik het ingeperkt, ze kroop ook bij iedereen op schoot, kuste wildvreemde opa'tjes, brrr.

Hier dus nog steeds, bijna 6, dan sta ik te wachten in een winkel en zij maakt dan iemand een praatje. Half Haarlem noord weet dat ik zwanger ben en dat de baby er uitkomt als dochter vakantie heeft, verder verteld ze waar we werken, dat haar oma gevallen is en dat ze sinterklaas in het zwembad heeft gezien maar dat dat niet de echte was etc.

Ik probeer dus altijd en oogje in het zeil te houden, ze is typisch een kind wat je zo mee kan nemen en het nog gezellig vindt ook.

liora

liora

13-01-2009 om 16:04

Alleen

Hoi,

Hier niet zo'n kind, wil alleen opmerken dat je dan heel voorzichtig moet zijn met kind telefoon laten opnemen of alleen thuis laten. Want dit zijn misschien ook kinderen die aan de telefoon zeggen: nee ik ben alleen thuis, want mijn papa en mama moeten even iets ophalen. En dan desnoods nog hun adres vertellen.

Verder zou ik toch wel uitleggen dat bepaalde dingen niet voor iedereen zijn.

Liora

Irma

Irma

13-01-2009 om 16:18

Uitnodigen

Mijn zoon nodigde iedereen die maar tegen hem glimlachte uit voor z'n verjaardag. En als ze dan vroegen, wanneer ben je dan jarig. Dan zei in: In Becember. Ja, met een B ipv D. En hij begon hiermee als in April. Het is maar goed dat niemand het serieus nam want ik had de Arena wel af kunnen huren.

Een enorme kwebbelkous is het, gelukkig is hij nu naar school. Kan ik rustig boodschappen doen zonder constant met wildvreemde te staan praten.

Irma

Mathilde

Mathilde

13-01-2009 om 20:24

Grappig

Ik was ook zo'n kwebbelkind. Mijn vader vertelt altijd met veel plezier de anekdote dat een meneer in een winkel eens niet wilde geloven dat ik een meisje was en dat ik toen spontaan aanbood om hem te laten zien dat het echt wel zo was. Mijn vader lag helemaal in een deuk en die meneer werd helemaal rood . Als peuter heb ik ook een tuigje omgehad wanneer mijn moeder naar de winkel of de stad wilde, want ik papte met wildvreemde mensen aan en liep met iedereen mee. Mijn kids hebben hier trouwens helemaal geen 'last' van, die zijn verlegen!
Mathilde

Gericht op volwassenen

ik vind het bij mijn dochter opvallend dat ze makkelijker contact legt met vreemde volwassenen dan met kinderen die van haar leeftijd zijn of ouder. Al hoewel dat op vakantie weer heel makkelijk ging.

Dit weekend maakt ze een praatje op het ijs met een mevrouw die haar schaatsen onder aan het binden was, mijn dochter wou heel graag aan haar laten zien waar de koek en sopie was en die mevrouw deed erg haar best uit te leggen dat dat niet nodig was. Ik heb echt moeite moeten doen mijn dochter uit dat moment te halen en haar te overtuigen dat die mevrouw verder het zelf wel kon vinden.

Best wel opdringerig kan ze dan zijn, gek kind is het.

ayla

ayla

14-01-2009 om 08:28

Leuk

herken zoveel.

Dochter heeft hier idd ook jaren iederene uitgenodigt voor haar feestje. Dat duurde meestal nog heel lang want uiteraard was ze dan pas net jarig geweest.
En als dreumes die nog net niet kon lopen maar wel heel graag rondjes liep aan de hand papte ze op vakantie altijd al aan met de mensen aan het tafeltje naast ons zodat die rondjes konden lopen met haar.
En stom genoeg idd, tegenover leeftijdsgenootjes kan ze weer heel verlegen zijn.

Het is vaak wel makkelijk zo'n open kind, je kunt haar overal neerzetten, aan iedereen meegeven, ze vind alles prima.

Het gevaar alleen is dat ze ook uit zichzelfd met iedereen meegaat.

Ze neemt ook sinds kort de telefoon op, zegt keurig haar voor en achternaam. Om dan uitgebreid tegen de andere persoon te gaan vertellen over haar kwaaltjes en dat dreumesbroertje een vieze luier heeft etc. Gelukkig bellen meestal alleen maar bekenden

Hier ook, moet het echt beperken

Hier ook zo'n gezellige kwebbel... moet hem af en toe echt remmen in zijn enthousiasme.

Ergens vind ik het jammer, maar vind het een beetje een eng idee dat hij totale vreemde zo vertrouwd. je sult er maar een keer niet bij zijn en hij vertrouwd de eerste de beste volwassenen in een park of zo. Ja gut ik zal wel te moederlijk zijn, maar een beetje voorzichtig ben ik hier wel mee

Vic

Vic

16-01-2009 om 12:16

Daar had ik nog niet aan gedacht

Jee, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Het is inderdaad een kind dat zomaar met wildvreemden mee zou gaan en het nog leuk vindt ook. Het is wel eens voorgekomen dat ze in de supermarkt ineens met een krentenbol liep. Had een lief omaatje haar gegeven (rare mensen heb je toch).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.