Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mams

mams

25-03-2009 om 15:16

Ggd

Even een ggd vraagje.
Mijn dochter zit in groep 4 en hebben pas geleden een extra ggd onderzoek gekregen ivm overgewichtstoename onder de kinderen van Nederland.
Nu heb ik een brief thuis gekregen met de melding dat ze "mogelijk" te zwaar is.
Hoewel ze pas 8 is, is ze 1,38 lang en weegt ze 34 kg. Ja ze is stevig. Maar ik kan haar moeilijk op water en brood zetten.
Wat ze nu eet:
ontbijt 2 boterhammen of een schaal magere yoghurt met wat suiker en beschuit en een beker sap.
tussendoor: verschilt van de ene keer fruit en de andere keer een koek.
lunch: 3 boterhammen hartig en zoet. extra een rijstewafel of ontbijtkoek. Ze geeft aan altijd nog trek te hebben. tussendoor 1 of 2 snoepjes. Wil ze meer, dan mag ze nog fruit.
avondeten: gewoon wat de pot schaft, nooit jus, soms curry. Altijd minder dan wat mijn man of ik eten, dus echt een kinder portie. Het toetje varieert van fruit, tot yoghurt en soms ook gewoon lekker vla met slagroom.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze te veel eet.
Daarnaast heeft ze al niet zo'n hoge dunk van zichzelf en lijkt me een extra bezoek aan zo'n GGD arts me niet bevorderlijk (in de brief wordt dan zelfs melding gemaakt van doorverwijzing naar kinderarts en/of dietiste). Ze is niet dikker dan de rest uit haar klas. Mocht ze nou extreem verschillen van de rest dan zou ik me ook wel zorgen moeten maken, maar hier gaan mijn nekharen van kriebelen. Ik ben dan ook meteen boven op de kast met zo'n brief en heb gebeld dat we niet komen. Meteen ook gevraagd of ze te dunne kinderen ook vragen om te komen (bijv een meisje uit haar klas is ook 1.38 en weegt 22 kg) en toen kreeg ik een bitsig antwoord dat ze heus hun werk wel naar behoren verrichten.
Maar goed, mijn vraag is: Is mijn dochter nu echt "mogelijk" te zwaar? En wat wordt er nu echt onder te zwaar verstaan?
groeten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

25-03-2009 om 15:54

Gezond gewicht

Volgens de bmi-calculator heeft je dochter een gezond gewicht. Ik zou gewoon naar die afspraak gaan (anders krijg je gelijk een aantekening in het dossier) en een printje daarvan mee nemen.
http://www.gezondebasis.nl/pages/module.asp?MID=421&DID=15

hobbynolly

hobbynolly

25-03-2009 om 16:15

Zou me niet zo druk maken

Ik heb op een BMI site voor kinderen voor je gekeken, en daar geven ze aan dat ze een gezond gewicht heeft.
Ze zou er wel een beetje aan de bovengrens zitten.
(mijn dochter zit op zo'n beetje dezelfde grens)
Ik maak me er zelf niet zo druk om.
Als ik zie wat ze zo eet, lijkt het me wel meevallen.

Wel houd ik het een beetje in de gaten. Maar gewoon een beetje, ze hoeft van mij niet iedere week op de weegschaal.

Voor de liefhebbers, hier de site voor kinder BMI:
http://www.gezondebasis.nl/pages/module.asp?MID=421&DID=15

Ik zou niet gaan

Je geeft haar normaal te eten, ze snoept niet overdadig, maar bovenal: ze heeft een gezond gewicht (zie kinderbmi's waar mijn voorgangsters het over hebben).
Niets zo slecht voor een gezond lichaamsbeeld als er te vroeg of onnodig extra aandacht aan besteden. Ze kon wel eens op het idee komen dat ze echt te dik is en willen gaan lijnen, moet je toch niet aan denken bij een meisje van 8.

mams

mams

25-03-2009 om 17:25

Aantekening

tsja, die heb ik al Toen ze 2 was, vond het consternatiebureau dat ze nog niet zoveel sprak. Toen zei ik; ik vrees de dag dat ze haar klep niet houdt.. als grapje. Maar de sjagerein vond het niet zo grappig. Ik zag haar meteen pennen.
Die BMI meter geeft inderdaad aan dat het gezond gewicht is. Daarnaast, als je maar 1 cm korter bent en 1 kilo zwaarder staat er direct: je bent te zwaar. Bij volwassenen zou er staan, je hebt wat overgewicht oid.

amk

amk

25-03-2009 om 17:35

Vergelijking met klas is niet juist

als 99% van de kinderen te dik zou zijn zou je kind niet opvallen in de klas, maar wel te dik zijn. Een verschuiving van normen. We meten ons af aan wat we zien, niet aan wat we weten wat gezond is.
Kinderen van nu zijn dikker als in onze jeugd, kijk maar eens naar je eigen klassefoto's.

Maar als je kind in de kinder bmi valt binnen het gezond gewicht hoewel aan de bovenkant, dan zou ik er op letten. Wat iets anders is als op dieet zetten. Wel zou ik idd gaan naar die afspraak, zeker als er al een aantekening staat. (reden voor mij om tegen een ekd te zijn, dingen blijven je achtervolgen)

Zelf ben ik aan de dunne kant volgens iedereen, maar als ik de bmi bereken voor mijzelf val ik precies midden in het groene gewicht. Ik ben dus niet dun maar 'precies' goed, niemand die dat gelooft tot ze het zelf uitrekenen met hun gewicht en lengte en mijn input.

groet,
Angela

Niet gaan!

nee hoor, niet gaan, zeker als je het idee hebt dat dit belastend is voor je dochter.
Je kan nog kijken of ze genoeg beweging heeft, en anders is ze zoals ze is.

bobbit

bobbit

25-03-2009 om 22:07

Ik had ook al zo'n vermoeden

mijn oudste heeft ook een oproep.met vragenlijst over gewicht/voeding/eetpatroon/hoe vaak hij buiten speelt(n.b.zit op de middelbare). Is al erg bezig met zijn gewicht, vraagt zich al vaak af of hij wel genoeg beweegt./niet teveel eet. Dus ik vroeg me al af of we wel zin hadden in zo'n onderzoek. Met jongste ook al negatieve ervaringen met hoe ze kind met gevraag het zelfbeeld omlaag krikken. Nu ik dit van jou weer lees, weet ik het zeker. Wij gaan niet. Het is mijn verantwoording om mijn kind zijn vertrouwen in zijn eigen lijf te houden; je zou anorexia-klantjes kweken met al die negatieve aandacht. (Mijn zoon is overigens ook gewoon gemiddeld. Wij vinden zijn gewicht prima). Als ik jou was zou ik ook niet gaan.
Ze slaan weer door.

dre

dre

26-03-2009 om 09:25

Ik word zo moe van die ggd

Hoi mams,

Ik ben met beide dochters naar de GGD geweest voor het standaard 6-jaar onderzoek en bij beide dochters zat er op dat moment nog een beetje 'kindervet' aan, dus ze hadden alletwee nog zo'n vooruitstaande buik.
De oudste is nu 9 en is superslank en dreigt zelfs een 'dunne slungel' te worden, de jongste is net geweest, dus heeft het nog wel, maar die zal dezelfde kant opgaan als haar zus.
Bij haar kreeg ik te horen van de GGD-arts dat ze vroeger zelf gewoon water mee naar school kreeg en dat dat prima was! Daarop heb ik geantwoord dat het prima was dat ze vanuit de politiek de opdracht hadden gekregen het gewicht van kinderen in de gaten te houden, maar als ze zo doorgaan we over een jaar over 10 allemaal met de kinderen bij de psycholoog zitten ivm obesitas, anorexia etc. etc.. (beetje overdreven ik weet het, maar ik wordt er echt moe van).
Mijn idee is, geef je kind gewoon eten, af en toe chips of snoep is echt niet slecht, geef GEEN light spullen en laat ze lekker buiten spelen en sporten en dan komt het allemaal best goed!

suc6!
Dre

p.s. ik moet nu met de oudste voor het 10-jaar onderzoek, ik ben benieuwd waar ze nu weer mee komen. Ik zag ook al de gevreesde puberteitsvragen op de lijst staan. Dochterlief weet wat er gaat komen, maar is er nog absoluut niet mee bezig, dus dat wordt weer een leuk gesprek

Bellefleur

Bellefleur

26-03-2009 om 10:02

Zucht

Mijn dochter kwam thuis met de mededeling dat de GGDverpleegkundige haar had verteld dat ze 'te mager' was. Ik zat gelijk op de kast. Mijn dochter is klein van stuk, en eet weinig. Zo was ze als baby, zo is ze nog. Ze heeft altijd laag in de groeicurve gezeten. Haar lengte en gewicht gaan in verhouding gestaag omhoog. Wat willen ze dat ik doe? Een trechter op haar mond zetten en het voer naar binnen duwen? Ik heb de BMI voor kinderen opgezocht, en ze zat net in het groene gebied. Wat mij zo boos maakte was dat woordje 'te'. Mijn normale kind past niet in de norm? Grrr.

Ik durf niet meer

Mijn dochter zit in groep 7 en dat betekent volgens mij dat ze nog ergens dit schooljaar naar de schoolarts moet. Nooit bedacht om zo'n oproep te negeren, maar nu bedenk ik me opeens: waarom zou ik moeten gaan? KInd heeft een enorm laag zelfbeeld, wat al niet beter is geworden door de meiden in de klas die altijd ropen dat ze te mager is. Ik moet er niet aan denken dat nu ook zo'n arts nog eens gaat vertellen dat ze te mager is, want dat weet ik zeker dat ze zichzelf voor altijd lelijk blijft vinden. ( en ze is natuurlijk een plaaatje!!!)
Imeand ervaring met weigeren van schoolarts-bezoek?

Zucht mee

Mijn zoon (toen 5) zou een groeiachterstand hebben. Zijn doellengte is 1.94 m (uit de tabelletjes natuurlijk) en hij zit op het lijntje voor 1.83 m. Nu is dat binnen de familie van mijn man gebruikelijk, de jongens zijn lang de kleinste van de klas en in de puberteit schieten ze door..... De GGD dame wilde eigenlijk na een half jaar een nieuwe afspraak om weer te meten. Dat vond ik niet nodig vanwege het patroon in de familie, en omdat zoon al jaren op het lijntje -1 zit. Sputterend schreef ze dat op. Ik kreeg er echt een beetje naar gevoel van. En stel dat hij "maar" 1.83 wordt, dat is toch nog steeds niet klein? Het lijkt wel of ze niet buiten hun papiertjes en tabelletjes kunnen denken.
Ik zou wel gaan, de BMI lijst meenemen, ook vertellen wat je kind eet (gewoon normaal dus) en je niets aan laten praten. Succes ermee!

Annet

Annet

26-03-2009 om 11:09

Jasset

Natuurlijk kun je weigeren. Heb ik vorig jaar ook gedaan met dochter in groep 7. Het is gewoon geaccepteerd. Let wel op dat je op tijd weigert. Dochter had op school al een kindervragenlijst ingevuld voordat ik thuis de formulieren kreeg. Die kindervragenlijst heb ik op school teruggevraagd.
De belangrijkste reden voor mij om helemaal niet te gaan is dat het niet de bedoeling was dat een ouder erbij was. Nou, dat lijkt me voor jouw onzekere dochter al helemaal geen goed idee. Dat straks de verpleegkundige tegen haar zegt dat ze wel mager is....
Met zoon in groep 2 ben ik wel geweest maar daar heb ik gezegd dat ik alleen over de medische zaken wil praten. Ik heb de vragenlijst ook maar beperkt ingevuld. Ook dit is gewoon geaccepteerd.

Vera*

Vera*

26-03-2009 om 11:34

Wat te denken van

Of wat te denken van dat je moet aankruisen of het goed is dat je kind besproken wordt met de leerkracht? Je kan wel of niet een kruisje zetten maar (mijn ervaring) ze worden ALLEMAAL doorgesproken.
En vervolgens kreeg ik een telefoontje van dat ggd-mens dat de leerkracht zich zorgen maakt terwijl die dat tegen ons nooit gezegd heeft.
Als dochter in groep 7 zit ga ik 'dus' helemaal niet, het is namelijk het zelfde ggd-mens.

hobbynolly

hobbynolly

26-03-2009 om 11:49

Wat absurd

dat de ggd en de leerkracht zomaar contact met elkaar hebben.
Vind dat daar eerst toestemming aan de ouders gevraagd moet worden.
En zeker dat de leerkracht eerst met de ouders praten als hij vind dat er iets niet "goed is".

Voor mij zou het helemaal niet meer zo hoeven hoor. Vroeger al bij het consultatie bureau: pff wat een gezeur. Alles moet helemaal precies volgens het boekje van hun kloppen. Houden helemaal geen rekening met marges.

groetjes NOlly

Ok, dissidident

Ik ga dus lekker niet is bij deze besloten. Ze vinden me al zo dwars op school... dat wordt wat....

Hier mocht je wel mee

in groep 7.
Het was een prettig gesprek ( was wel anders gewend met een erg lange dochter....) en ze heeft meteen een aantekening gemaakt dat dochter echt nog niet opgeroepen hoefde te worden in groep 8, wat ze dus wel zou moeten voor haar lengte omdat al goed doorgesproken was.
Dus...het kan ook leuk!

Monique D*

Monique D*

28-03-2009 om 00:13

Mijn kinderen werden altijd te dun bevonden..

"Het lijkt wel of ze niet buiten hun papiertjes en tabelletjes kunnen denken."
"Vroeger al bij het consultatie bureau: pff wat een gezeur. Alles moet helemaal precies volgens het boekje van hun kloppen. Houden helemaal geen rekening met marges."
Helemaal mee eens! Als de curve even afwijkt dan begin men bij het consultatiebureau de alarmbellen te luiden. Als onzekere moeder kan je daar wel last van hebben. Aangezien een wijkverpleegkundige bij dat consultatiebureau die gegevens opnam ging ik ervan uit dat zij, niet gehinderd door enige kennis, zich alleen aan die tabellen hield in het boekje. Alsof het gemiddelde kind bestaat! Totdat wij bij de kinderarts kwamen (van wie je zou verwachten dat die behoorlijk heeft gestudeerd) die ook niet in staa was om buiten dat boekje om kon denken! Maar al te vaak heb ik gehoord dat ik de kinderen meer eten moest geven (hoe maak je een onzekere moeder nog onzekerder), terwijl ze al genoeg aten. Volgens de creche, waar ze ook warm eten kregen aten ze niet, maar vraten. Mijn reactie dat het in de familie kan liggen (ik was zelf op mijn 14e 40 kg en 1,55 en ik groeide in die twee jaar maar amper volgens die schoolarts die ik vroeger had) werd weggewuifd. Ook werd er door onze kinderarts heel strak gekeken naar de lengte van mij en hun vader. Zij gingen al vanuit dat die kinderen dan de lengte die het boekje aangaf zouden halen.. ik vroeg mij af of ze, naar aanleiding van hun studie en ervaring helemaal niet zelf konden denken.
Mijn kinderen zijn inmiddels 12 en 14 jaar en nu redelijk normaal op gewicht en lengte. Dus het is goed gekomen..-)
Wat ik nu merk is dat er een hype is ontstaan n.a.v. kinderen met overgewicht. Op de basisschool van mijn kind houdt men zich er heel veel mee bezig. Kinderen worden met regelmatig gewogen en er is ook heel veel aandacht voor gezond eten. Is er iemand bekend met het project Jump-In? Die hype strekt zich ook verder uit dan de school. In het ziekenhuis hebben ze een speciale afdeling voor dikke kinderen.
De kinderarts vond mijn kinderen aan de magere kant. Stel dat ze flink aankwamen dan zou dat ook niet zo goed zijn.. temeer dat mijn dochter ook zich erg aantrekt van een eventueel afwijkend uiterlijk. Ze was vorig jaar bij de schoolarts. Haar gewicht was rond de 40 kg (toen 11 jaar). De schoolarts vond dat een prima gewicht (ik was er bij), maar mijn dochter was bang dat ze te zwaar zou zijn. Ook haar vader plaagt haar als ze veel eet en zei dat ze een dikkertje zal worden. Zij trekt het zich erg aan. En om ervoor te zorgen dat ze geen anexoria of boulimiakindje wordt praat ik alles recht wat krom is... Bovendien probeer ik haar uit te leggen dat vader ook mijn zoon plaagt omdat hij hem weer te mager vindt.
Tja, het is ook nooit goed, je bent te dik òf te mager. En in deze tijd màg je, zeker als kind niet, te dik zijn. Volgens mij wordt er verder geen aandacht gegeven aan te magere kinderen.
Overigens hebben wij nooit problemen gehad hierover met de schoolarts. Misschien zou dat wel gebeuren als ze ietsjepietsje te zwaar waren.. dan kwamen ze gelijk op een zwarte lijst voor dikke kinderen.

Jade

Jade

28-03-2009 om 12:56

Monique,

"Ook haar vader plaagt haar als ze veel eet en zei dat ze een dikkertje zal worden. Zij trekt het zich erg aan."

Misschien een optie dat hij haar dan niet meer plaagt hierover?? Dan wordt de aandacht weer getrokken naar haar gewicht.

"Bovendien probeer ik haar uit te leggen dat vader ook mijn zoon plaagt omdat hij hem weer te mager vindt."

Dat maakt voor haar niks uit.

Overigens hier ook dunne kinderen, vielen qua lengte boven de curve, qua gewicht eronder. Toen mijn man de verpleegkundige van het consternatiebureau uitlegde hoeveel mijn zoon at heeft ze er nooit meer over zitten zeuren

Overigens trokken wij ons er niet zoveel van aan, ook niet van de schoolarts. Dat is het mooiste van het hebben van 2 oren: het ene oor in, het andere oor uit

Monique D*

Monique D*

29-03-2009 om 14:36

Vader heeft ook ingezien dat hij te ver ging

Haar vader heeft ook ingezien dat hij te ver ging. Zij trok helemaal in zichzelf, sprak niet meer en kon bijna huilen. De zin: "Het was maar een grapje" kon haar niet meer boeien. Hij zag toen zelf ook in dat hij te ver was gegaan..
Hij heeft er zeker geen idee van dat je door deze grapjes (zeker als ze van vader afkomstig zijn) bij onzekere meisjes annexoria kan kweken. En dat is dan wel het andere uiterste.

Hier ook

Onze oudste is nu 15, altijd groot geweest. En altijd te licht bevonden. Zit momenteel in de supergroeispurt, nu 1,80 (volgens cb word hij 1.85-1,90) en nauwelijks 50 kg. Onze tweede is heel klein 1,46 voor ruim 13 en 38 kg. Die van 10 is 1,42 en 36 kg. Redelijk normaal. De jongste is 3 volgens cb te klein, 91 (met 3 in november) en 14 kg. Vinden te beetje aan de zware kant. Nou ja .... Ach hubbie heeft maat 46 in zijn kleren als man dus is erg slank, is 1,83 (normaal) en kan letterlijk "vreten" wat hij wilt. Komt geen gram aan. In de 22 jaar dat ik hem ken is hij altijd zo geweest. Nou en.
Als wij en de kids er maar blij mee zijn. Het cb moet af en toe niet zeuren.
gr. Rymcke

Dr spock in de jaren zestig

Uit dr. Spocks Baby- en Kinderverzorging, 19e druk (1967):...
Tussen 7 en 12 jaar is het normaal als kinderen te dik zijn. Slechts enkelen worden echt dik, de meesten zien er alleen maar doorvoed uit. Het duurt meestal een jaar of twee, de jaren die heel in het begin van de puberteit vallen. Zodra de puberteit doorzet worden ze weer slank. Bij meisjes van een jaar of 15 is dit zeer opvallend. Het is goed om dit te weten: u komt dan niet in de verleiding aan deze tijdelijke diktegroei te veel aandacht te geven.....

Daarna een verhandeling over het echt dikke kind. Ik weet niet wat er in de huidige versie staat maar destijds was het blijkbaar geen probleem

kaatje43

kaatje43

31-03-2009 om 20:15

Uitnodiging delen ze in de klas uit

Als je dan een kind hebt die nog wel eens wat in zijn laatje laat liggen, staat ie dus mooi in zijn eentje voor die mevrouw. Terwijl in de eerste algemene brief staat dat de ouder mee moet!! Nu heb ik al wat tegen het woordje moeten, maar goed. Als ik dat dan "moet" dan mogen zij ook wel de uitnodiging naar het huisadres versturen.

tineke

tineke

05-04-2009 om 11:51

Het is ook nooit goed!

Mijn dochter is 7, is 1.42 en weegt 29 kg. Of liever gezegd: ze is te lang voor haar leeftijd (wat wil je dat ik doe, benen inkorten of zo?) en te zwaar voor haar leeftijd, maar niet in combinatie lengte / gewicht; dan zou ze nog wat zwaarder mogen zijn.
Zo kan-ie wel weer!
Man is 1.95, heeft vroeger heel veel gezwommen en heeft en paar schouders en brede borstkas en dito armen, prachtig gewoon. Máár is ook 100 kg, dat kán toch niet? Daar moet minstens 10 kg van af!
Ik ben 1,78, weeg 75 kg en heb, net zoals mijn moeder, een buikje. M'n tantes hebben dat ook, zo ook hun dochters, familiair bepaald ?
Maar dat buikje moet er wel af hoor, weet je hoe slecht buikvet is?
Houd toch op! Onze dochter is gewoon lang, gek hè met twee van die ouders? Tel de lengte van vader en moeder op, deel door twee, min 2 cm en dan zal ze ongeveer 1.85 worden. Mooi toch?
Wij zitten alledrie gewoon lekker in ons vel, eten goed en gezond, sporten veel en zijn echt niet overdreven te zwaar of te licht.
Ik gruw ervan: etiketjes plakken en mensen een complex aanpraten wat niet nodig is!

T Slingerland

T Slingerland

08-04-2009 om 09:52

Helemaal goed!

Ik heb even voor je gezocht op internet, en de volgende site gevonden: http://www.gewicht-verliezen.nl/bmi-berekenen-kinderen.php

Hier kun je de BMI berekenen, speciaal toegepast op kinderen (want dat is anders dan bij volwassenen). Met de gegevens van je dochter (8 jaar, 138cm lang, 34 kg) kom je uit op een BMI van 17,9. En als je dan in de tabel kijkt voor meisjes van 8 jaar, heeft ze een BMI die past bij een gezond gewicht. Niets aan de hand dus!
(En dat meisje dat maar 22kg weegt is volgens dezelfde tabel dus inderdaad te licht)

Ilse

Ilse

14-04-2009 om 16:32

Mijn zoon...

Is 1.42 en weegt 40 kilo. Nou zul je denken jeetje zeg die zal wel dik zijn maar dat is dus helemaal niet zo. Tis zijn bouw. Hij heeft geen vetrollen, onderkin of wat dan ook. Hij heeft gewoon een hele andere bouw. Ook hij was uitgenodigd (n.a.v. het wegen op school) bij de GGD. Toen we daar binnen kwamen zij de dietiste meteen "Oh, hij is helemaal niet dik hoor dat is zijn bouw", dat bedoel ik dus maar mensen kijken alleen naar cijfertjes als eerste en gaan ervan uit dat het helemaal fout zit totdat ze het kind in kwestie zien. Een vriendin van mij weeg ook best zwaar maar als je naar haar kijkt is ze toch echt niet te dik.

En mocht mijn zoon nou heel veel eten maar ook dat doet hij niet en snoept zelfs nooit dus dan zou het alleen water en brood zijn als hij af zou moeten vallen.

judithx

judithx

16-04-2009 om 19:49

Hier ook

wij moesten vorig jaar ook naar de GGD en mijn zoontje (7jr) is ook aan de forse kant hij weegt ongeveer 32 kilo en is 130 cm..

Ze zeiden daar ook dat we een vervolg afspraak zouden krijgen nou prima laat maar komen.

Toen we daar vorig jaar waren vertelde ze dat kinderen gemiddeld 6cm per jaar groeien dus mijn man (die was er toevallig bij en had een beetje in het dossier gespiekt) dat hij dan 9cm per jaar gegroeit was.. Dus hij zei gelijk jullie kijken alleen maar naar zijn gewicht en jullie zien niet dat hij dus in plaats van 6cm 9 cm gegroeit is. En dat hij al bijna een 1,5 jaar rond het zelfde gewicht zit wordt ook niet gezien... ze hebben altijd wel iets..

Hij snoept ook bijna niet en eet eigenlijk helemaal niet veel.

Ik heb me er altijd zo druk over gemaakt maar ik doe het niet meer hij is nooit ziek en dat zegt voor mij ook heel wat..

xxx judith

Dochter schijnt ook te dik zijn

mijn dochter is 5 en is door de ggd arts gezien, hij vindt haar te dik zo zei hij het letterlijk. Ze is 1.24 en weegt 32 kilo. ze is groot voor haar leeftijd maar heeft zware botten en haar bouw is lang maar niet dik. ook zij wordt volgend haar opnieuw gezien en dan moet ze iets zijn afgevallen. ik heb meteen gezegd dat ze niet dik is en genoeg beweging krijgt, ze is net als haar vader houterig in de beweging meer ook niet nu zou ze fysio moeten hebben. ik heb altijd al aangegeven jullie kijken alleen maar naar cijfertjes het is nooit goed of ze zijn te dun of te dik. ik zou als ik jou was gewoon negeren wat de ggd zegt zij weet als beste wat goed is voor je kind.

Salie

Salie

20-04-2009 om 10:36

bralisan

Mijn dochter is bijna 6. Ze is ook lang voor haar leeftijd. Zal nu ongeveer 1.28 cm zijn. Ze weegt 18,5 kilo. Ok, ze is erg slank.
Als ik hoor dat jou dochter die een jaar jonger is en iets minder lang is, 32 kilo weegt, lijkt me dat wel erg veel hoor. Een lang vriendinnetje van mijn dochter weegt iets van 5 kg meer dan mijn dochter, maar die is toch echt iets te stevig.

Ik heb geen idee wat ze mogen wegen hoor met deze lengtes, en als jij jouw dochter niet dik vind, prima hoor, ik ken haar natuurlijk niet, maar het lijkt me wel iets om even na te kijken en niet zomaar het advies van de arts in de wind te slaan.

Gr. Salie

Engelandvaarder

Engelandvaarder

20-04-2009 om 11:31

Ehm salie

Als je de link die Pelle gaf volgt zie je dat het vriendinnetje van je dochter een gezond gewicht heeft (laag in het groene gedeelte) en dus echt niet te stevig is.

Jose

Salie

Salie

20-04-2009 om 11:38

Jose

ok, ik heb daar niet gekeken. Dat blijkt wel.)
Ik wilde er eigenlijk mee aangeven dat dat vriendinnetje, die wel vrij mollig is hoor, maar 5 kilo ofzo zwaarder is dan mijn dochter. Kan me dus niet zo goed voorstellen dat de dochter van bralisan, die dus ruim 13 kilo zwaarder is dan mijn dochter en iets kleiner, niet te dik zou zijn. Maar nogmaals ik vergelijk nu alleen even met mijn dochter en wellicht heb ik het echt bij het verkeerde eind hoor.
Gr. Salie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.