Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ieftje

ieftje

04-02-2009 om 09:11

'goed speelgoed'

In april wordt ons zoontje vijf jaar. Ik ben nu al een beetje aan het bedenken wat hij voor kado van ons gaat krijgen. Eigenlijk hebben kinderen van deze tijd al zoveel speelgoed, dat ik het gewoonweg niet weet.
Hij is gek van 'Cars', heeft daar al ontzettend veel van(en zal daar waarschijnlijk ook nog veel van krijgen op z'n verjaardag). Nu heeft hij ook 'Wall-e' ontdekt en wil hij daar zo'n pop van (met geluid en bewegende ledematen). Ik vind het allemaal maar niks. Zat zelf meer te denken aan iets educatiefs, maar daar zal hij wellicht niet zo blij mee zijn. Een fiets heeft hij al.
Wie heeft er nog leuke suggesties voor me?

Ieftje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

04-02-2009 om 09:23

Loco

Hoi,

Goed en educatief, dan denk ik aan: loco, kapla, boeken, echt mooie blokken.

Kan verder even niks verzinnen. Ik vind dat Cars speelgoed ook veel te duur en de kwaliteit is zeer matig.

Liora

Jesse_1

Jesse_1

04-02-2009 om 10:25

Wat voor kind is het?

Als je kind een echte 'speler' is, dan kun je 'verantwoord speelgoed' aandragen wat je wilt, maar dan is het misschien ook een beetje zonde van je geld en ruimte daarvan.
Wat hier erg leuk is is: "Castle logix" (staat bij de spelletjes), dat zijn torens die je na moet bouwen van een voorbeeld (klinkt heel suf, maar is gewoon een soort puzzel). Er staat van 3-7 jaar, en de laatste opdrachten zijn ook echt lastig hoor (dus zeker niet te makkelijk voor een kind van 5).
Of een ander spel, bijv. Uno of Monopoly Junior.
In het kader van educatief en toch Cars: er bestaat ook een grote doos met 10 Cars puzzels erin (moet hij wel van puzzelen houden).
Wat kinderen die hier komen ook altijd leuk vinden is de Bingo Molen. Bingo spelen we er eigenlijk nooit mee omdat er meteen al een paar balletjes kwijt waren (zoon scheurde meteen het zakje wild open...), maar het uitdraaien van de balletjes en opzoeken waar ze dan horen is leuk èn educatief.
Verder: iets om zijn fiets te versieren (reflectors en van die kralen voor aan de spaken).
Succes, Jesse

Ik heb

zelf ook weinig met die trends zoals Cars, little pet shop, het is idd zo troeperige rotzooi en duur !

Ik zou een puzzel kopen van cars oid en verder iets goeds, zoals Liora zegt, kapla. Misschien iets van playmobil of lego wat nog jaren interessant is. Een mooi voorleesboek.

En als het pas in april is dan zou ik aquaplay kopen als je daar de ruimte buiten of in de badkamer voor hebt. Erg leuk spul wat je kan uitbreiden met bochten en bootjes etc.

Stelle

Stelle

04-02-2009 om 11:49

Ideeën

Ja, zoals al genoemd: lego, kapla, aquaplay of een leuk spel: uno, set, kolonisten/ kinderen v. katan, betoverd doolhof...
Of een (verantwoorde houten ) knikkerbaan, je hebt ze met allemaal vierkante blokjes die je steeds anders kunt leggen waar de knikkers dan doorheen gaan (vast wel iemand hier die het merk weet). Een gereedschapkist(je), circusspeelgoed (diabolo, spectaculaire jojo.. kijk eens in circuswinkel)... Hier (in Belgie) heb je een geweldige winkel: Nature et Decouverts, waar ze veel 'kinderwetenschappelijk' spul verkopen, heel leuk! Draaiende planetenstelsels, verre- en sterrekijkers, een te kleien vulkaan die je zelf kunt laten uitbarsten, Dig-A-Dino... Tamelijk educatief en toch niet al te nerdy

Nivea

Nivea

04-02-2009 om 23:01

Hier...

Met "goed" speelgoed wordt gewoon langer gespeeld. Educatief speelgoed is dus per definitie leuk. Maar bij mij valt daar dus Lego, Duplo, Kapla, Knex, spelletjes etc. onder. Hier zijn puzzels, leuke spellen (Monopoly Junior, Wie is het?, Jakkiebakkie, etc), knutselspullen, Kapla en Lego favoriet. Als ik weet dat er niet mee wordt gespeeld dan koop ik dat niet. Als hij Wall-E leuk vindt, dan koop ik er wel een boterhamtrommeltje van of zoiets.

Wel op batterijen en duur, maar Vtech heeft kinderlaptops, en die komen ook in het model 'Cars' en 'Wall-E'. HIet hebben we een aantal jaren geleden zo'n laptop van Dora aangeschaft en er wordt nog steeds mee gespeeld.
Of knutsel- en technisch speelgoed. Misschien een kindermicroscoop?

ieftje

ieftje

13-02-2009 om 10:35

Is meccano iets?

Dank voor jullie suggesties. Ik heb op knikkerbanen gegoogled en zag daar twee soorten (Cuboro en Quadrilla) die er heel leuk en leerzaam uitzagen, maar ze zijn wel heel duur!
Als ik dan niet zeker weet of hij daar veel mee gaat spelen, vind ik het nogal een aanschaf!
Ik liet zo'n knikkerbaan via het net (op youtube staat een leuk filmpje) aan m'n vader zien (met het idee om collectief zoiets aan te schaffen), maar hij vond dat ,als je hem eenmaal gebouwd had, je er weinig mee kon (de knikkers er door gooien en that's it).
Hij stelde Meccano voor. Dus daar weer op gegoogled en toen zag ik dat je twee soorten hebt. Meccano kids (vanaf 4 jaar) en Meccano vanaf 8 jaar.
Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes,
Ieftje

Stelle

Stelle

13-02-2009 om 11:26

Ja, leuk!

Heel leuk spul, meccano. Tenminste, dat vind ik zefl, Zoon is niet zo'n bouwer, maar hij heeft hier een prachtige koffer vol staan (weet niet of het de kidsvariant of de gewone is, 't is iig van plestik) die het altijd goed doet bij bouwlustige vriendjes van alle formaten...

Houten treinbaan of duplo treinbaan

Goed speelgoed is volgens mij speelgoed dat de fantasie prikkelt en waar je eindeloos mee kunt variëren. Vindt je zoontje treinen leuk? Die van mij (4,5) kan zich uren vermaken met het bouwen van treinbanen. Hij heeft ooit de houten Hema-set gekregen en daarbij nog eens de treinbaanset van Ikea. Die past, zij het niet helemaal optimaal. Daar kun je dan losse treintjes bij vragen, bijvoorbeeld aan andere cadeaugevers. Is ook goed betaalbaar.

Hij heeft ook de elektrische treinbaan van Duplo. Wel wat prijziger, maar ook daarvoor geldt dat je iedereen wel iets kunt vragen (doosje rechte rails, wissels, slagbomen etc).

En ja, ook hier doen dingen als kapla, lego, en een speelstad van blokken het goed. Het is ook grappig om te zien dat hij alles combineert. De dino-figuurtjes die hij heeft, staan midden in het dinobos bij de spoorbaan en van de kapla maakt hij overkappingen over de spoorbaan heen. Nou ja, dat soort dingen.

Chris

ieftje

ieftje

27-02-2009 om 11:49

Tsja...

Een houten treinbaan heeft hij al (met alles er op en eraan). En inderdaad hij combineert deze ook vaak met zijn autootjes van cars en met z'n lego.
Ik denk dat ik iets ga geven, waar hij mee kan bouwen (in welke vorm dan ook). Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik heb trouwens nog wel even de tijd om het uit te kristalliseren (hij is pas eind april jarig!).

Groetjes Ieftje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.