Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Goede bewaardoos/bewaarkrat voor lego

Mijn zoon van vijf heeft voor zijn verjaardag veel lego gehad, en heeft nu naast een aantal van die 3-in-1 setjes een behoorlijk aantal basisstenen. Hij speelt er graag mee en bouwt er met veel fantasie van alles en nog wat van.

Alleen, waar bewaar ik dat kleine lego-spul nou het beste in? Zijn er bijvoorbeeld bewaardozen of -kratten waar je al die kleine lego-piefjes in vakjes kunt sorteren? Het zit nu nog in één kartonnen doos, en dat is onoverzichtelijk en die doos gaat natuurlijk binnenkort een keer kapot.

Wie heeft tips?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

11-10-2009 om 11:50

Alles door elkaar

Wij hebben gewoon alles door elkaar gesmeten, als zoonlief gaat legoën kieperen we de hele bak lego om bovenop een groot kleed. Dan kan je alle kleine frutseldingetjes (met veel moeite) wel weer terugvinden. En het ruimt megamakkelijk op. Dat zoeken in een berg lego vinden wij juist leuk, omdat je dan allerlei onverwachte onderdeeltjes tegenkomt die je dan ook gaat gebruiken.
Is het een idee voor jullie om de kleine dingetjes in bv. losse curverbakjes te doen, met deksel? Of in bakjes van de Chinees? Je kunt ook een gereedschapskist kopen met zo'n inzetdeksel vol kleine vakjes.

ChrisH

ChrisH

11-10-2009 om 12:36 Topicstarter

Haha

Great minds think alike, toch? Een grote Curverkrat met alles doorelkaar past eerlijk gezegd het best bij de stijl van dit huishouden, maar sommige van die lego-dingetjes zijn met het blote veertigplussersoog nauwelijks waarneembaar (d.w.z. bij het opruimen). Een gereedschapskoffertje met vakjes is daar dus wel een goede tip voor. Bovendien kruipt hier ook nog een 1-jarige rond die de allerkleinste legodingetjes juist het leukst vindt om in zijn mond te stoppen.

Ik zal eens op zoek gaan bij Gamma/Blokker/Xenos/Praxis.

Chris

Guinevere

Guinevere

11-10-2009 om 12:48

Chris

Geen zorgen Chris, de ogen van je zoontje zijn nog láng geen 40+!
Ik wordt trouwens zelf erg iebelig van dat gesorteer van legodingesjes. Brrr, wat een klus.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-10-2009 om 12:55

Alles door elkaar

Hier ook gewoon alles door elkaar. En dat is puur praktisch. Kinderen zitten middagje te legoën en moeten dan opruimen... Nu kwakken ze gewoon alles in de kist, alle losse stukjes worden bij elkaar geveegd, en klaar is kees. Als je alles eerst uit elkaar moet halen en weer sorteren op kleur... pff, wat een werk.

Maylise

Maylise

11-10-2009 om 14:53

Kratten + kastje

Ik heb van die grote stapelbare plastic kratten voor de lego. Daarin ligt alles gewoon door elkaar. Verder hebben we een klein kastje wat je kan kopen bij doe het zelf zaken met van die kleine doorzichtige laatjes oorspronkelijk bedoeld voor het sorteren van schroefjes/moertjes etc. Daarin liggen de "speciale" onderdelen per soort gesorteerd. Daarmee bedoel ik wieltjes, ramen, dakpanelen, bloemetjes, popjes....
Dat is althans de theorie. In de praktijk komen ook de speciale onderdelen regelmatig in de grote kratten terecht maar dat is niet mijn probleem verder.
De bouwtekeningen bewaar ik in een grote order map met doorzichtige hoesjes.
De grondplaten en wegenplaten liggen in een open rieten mandje die ik bij de Xenos of zo een keer heb gekocht en dat staat weer op het kastje.

Van een paar duurdere lego dozen houden mijn kinderen de onderdelen apart. Mijn jongste zoon verzamelt nu star wars lego en dat bewaart hij niet bij de gewone lego maar apart op zijn kamer. Daar staan ze ook opgesteld gebouwd en al als decoratie en klaar om mee te spelen.

Maylise

sjaan

sjaan

11-10-2009 om 19:52

Op kleur

Op verzoek van mijn zoon hebben wij op kleur zitten sorteren. Allemaal in doorzichtige bak met deksels van de hema. Wit en zwart in grote bakken, overige kleuren in kleine. Wielen en andere bijzondere onderdelen weer in een andere bak.

Bij de lego liggen oude stukken gordijn, iedere kleur kan op een stuk gordijn worden gedaan, klaar met zoeken, stof bij elkaar en in de bak.

Wij hebben dit zo gedaan omdat zoonlief anders niet meer met de lego speelde, kan niks vinden.... En wij hebben allerlei verschillende thema's, city, racers, exoforce enz. Heb ook al eens gedacht om op thema te sorteren, alleen nu worden er ook leuke dingen gemaakt die zelf bedacht zijn.

Dus dat is ook een idee. Is ook maar net hoeveel lego je hebt en wat thuis makkelijk is. Hier werkt dit goed. Maar het sorteren is wel een hele klus....

bertje1

bertje1

11-10-2009 om 20:18

Ladekast

wij hebben een ladekast (van de zwarte met doorzichtige laden, 2 hoge, 2 lagere); handig je kunt 'beetje' sorteren maar ook evt. alles er in mikken..

Tas

Wij hadden vroeger altijd alles in een grote "tas". Mijn moeder had een ronde lap stof (geloof 1,5 m doorsnee) omgezoomd, knoopsgaten erin,door de knoopsgaten een stuk touw, konden we het touw aantrekken en was alles in één keer opgeruimd. heb je meteen een kleed om op te spelen...

groetjes krik

ChrisH

ChrisH

14-10-2009 om 13:59 Topicstarter

Tas

Krik, zo'n kleed dat je met een touw als een tas kunt aantrekken klinkt inderdaad handig. Het punt is dat zoon zijn lego overal mee heen sleept en niet per se op één punt blijft zitten als hij speelt. Lego is in dit huis dus overal terug te vinden.

Ik heb nog steeds niks gekocht, maar ik zal binnenkort eens kijken bij Blokker/Xenos voor een grote krat en dan een gereedschapskist-achtig ding aanschaffen voor dingen als wieltjes etc.

Chris

sjaan

sjaan

14-10-2009 om 21:32

Pelle

Hij heeft een tafel op zijn kamer staan en staan alle bouwwerken gewoon op om mee te spelen.

En dat opruimen is zo klaar. Hij heeft alle kleuren op een stuk gordijn liggen en die kan hij zo weer omkiepen in de bak. Iets afbreken, is niet zoveel werk. Hij bouwt meestal iets van racers of exoforce. Daar zitten meestal maar een paar kleuren in.

Hij hoeft het trouwens van mij niet zo netjes op kleur te doen. Op eigen verzoek, hij vind dit makkelijk.

Dat voorbeeld met die magneten, nee zo extreem is het echt niet. De blokjes hoeven echt niet netjes op een rij in de bakken te liggen hoor

ChrisH

ChrisH

18-10-2009 om 10:06 Topicstarter

Nou, wat we hebben aangeschaft

Gisteren zijn we bij Ikea geweest en daar hebben we voor zoons lego twee Glis-bakken gekocht. Dit zijn afsluitbare plastic bakken van 8 x 34 x 21 waar je zelf vakjes in kunt maken met behulp van tussenschotjes.

Zoon heeft vanochtend samen met papa zijn lego zitten sorteren en zijn (nog kleine) voorraad zit er nu in. Maar eens kijken hoe lang alles gesorteerd blijft! Ik kan me voorstellen dat ik nog een Curver-krat haal als hij meer lego krijgt, maar voorlopig kan hij zo even vooruit.

Chris

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-10-2009 om 18:45

Lego opbergsysteem

Via de webshop van Lego was vroeger een opbergsysteem te koop, waarin je Lego gesorteerd kon bewaren. Volgens mij hebben ze dat niet meer, maar wie weet kun je het nog tweedehands krijgen.
Elisabeth.

ChrisH

ChrisH

19-10-2009 om 14:44 Topicstarter

Elisabeth, dat lego opbergsysteem

Daar had mijn man het ook over! Hij had vroeger thuis zulke bakken en gebruikte deze dus heel veel. De bakken staan nu bij opa en oma en worden voor zover man weet niet meer gebruikt. Maar ja, hij wil er dus niet thuis om vragen.

Ik heb online gekeken naar tweedehands lego opbergbakken, maar kon niks vinden, ook niet op Marktplaats. Hoe dan ook, die Glis-bakken lijken volgens man best veel op zijn oude lego-bakken.

Chris

Hier inmiddels...

Heeft zoon van inmiddels bijna 8 heel veel Lego. Echt HEEEEEL veel. Wij zijn ook begonnen met bakken van de Hema enzo. Inmiddels heeft hij een nieuw kamer (we zijn er nog mee bezig zelfs) wat voor het grootste gedeelte bestaat uit kasten van de Ikea. Trofast geloof ik? Hij heeft er een kledinggedeelte van (dus met 4 lades en een stel deuren) en de rest zijn ik meen 2 stellingkasten en 1 lagere kast met allemaal Trofast bakken erin. Enkele grote rode, heel veel witte en een stuk of 8 blauwe kleine bakken. Die kun je er allemaal zo in schuiven. Meneer pakt nu dus de bakken (het zit gesorteerd op kleur of op wieltjes etc) die hij nodig heeft. Bouwt en doet de bakken weer terug. Hij bouwt met name de bouwtekeningen en dat laat hij dus zo staan. Bouwsels die hij zelf heeft bedacht maakt hij los en sorteert alles weer in de juiste bakken. Maar hij is dan wel bijna 8. Dus.... Ben benieuwd hoe lang je het gaat redden met die paar bakjes

Elisabeth B.

Elisabeth B.

20-10-2009 om 18:37

Tweedehands

Die bakken had mijn broer vroeger ook ja! Ik heb even gegoogled maar niet gevonden, wel twee andere systemen.
Op Marktplaats staat een advertentie met foto's onder kinderen en baby's / speelgoed / duplo en lego van een Lego opbergsysteem, niet het systeem wat je bedoelde maar ook handig!
Hier nog een ander (algemeen) systeem: http://www.marktplaza.nl/LEGO-Opbergsysteem-met-4-Laden-9000394.php
Succes!
Elisabeth.

ChrisH

ChrisH

22-10-2009 om 11:17 Topicstarter

Elisabeth en jolinar

Elisabeth, het systeem op de link die je gaf ziet er mooi uit, wel een beetje prijzig. Als het hier op een gegeven moment inderdaad HEEL VEEL wordt, kan ik altijd nog mijn toevlucht nemen tot het Trofast-systeem van Jolinar, want dat staat hier nog op zolder. Momenteel gevuld met ander speelgoed, maar als het nodig is lijven we het in voor de lego. Gewoon allemaal kleine bakjes erin en vullen maar.
Bedankt voor jullie tips!

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.