Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rienja

Rienja

17-07-2011 om 23:10

Grenzen zijn duidelijk, maar hij gaat er toch overheen!

Hallo...

Ik ben een alleenstaande moeder met een mannetje van 5 jaar! Echt een leuk, lief, spontaan kereltje.. helaas zit er ook een duiveltje in hem, zomaar ineens is hij dan dwars en luistert helemaal niet meer. Zo ook vanavond weer, we hadden de AH-plaatjes (die de oppas voor hem spaart) uitgezocht en het boek weer verder gevuld. Hij ging hierdoor pas om 21.30 naar bed, maar goed het is vakantie dus dat moet een keertje kunnen. Eenmaal in zijn kamer begon het al, ik merkte het aan zijn houding. Ik vroeg hem of we gewoon gezellig gingen slapen en meneerje zei gewoon ik denk het niet.. ik zei weet je het zeker, ja ik weet het zeker. Ik zeg oké weltrusten dan en tot morgen (normaal knuffelen we nog en zeg ik een versje op voor de spoken en geesten waar hij bang voor is) en verliet de kamer. Hij begon gelijk te tieren en schreeuwen en kwam achter me aan de woonkamer in. Ik heb hem weer terug op zijn bed gelegd en gezegd dat hij de kans heeft gehad en dat hij nu gewoon moet gaan slapen. Ruim 30 minuten gaat dit tafereel door (waarbij ik niet meer met hem praat) en uiteindelijk wordt hij dan stil... nu slaapt hij net... Ik ben er zo moe van om altijd maar weer die scheidsrechter te zijn en dat terwijl alle aandacht naar hem uitgaat, we zijn samen 3 weken vrij en doen de hele dag niet anders dan samen dingen ondernemen, dus het kan geen gebrek aan aandacht zijn lijkt mij...

Het lijkt wel alsof hij altijd wil kijken of ik het nog steeds doe, terwijl hij echt wel weet dat ik altijd doe wat ik zeg...

Herkent iemand mijn verhaal, zou zo fijn zijn om te weten dat er nog meer ouders zijn die hier last van hebben?? En zo ja, hoe doen jullie dat??

Thanks!

Een vermoeide moeder ondanks de vakantie of misschien wel door de vakantie... 24/7 is nog zwaarder dan wanneer ik werk lijkt wel...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
*bella*

*bella*

17-07-2011 om 23:51

Duidelijk

Mmmhh, eerlijk gezegd vind ik je bericht wat onduidelijk, ik hoop dat je naar zoon toe duidelijker bent? Want ik denk dat vaak veel daarmee staat of valt, met duidelijkheid. En het kan best zo zijn dat je er zelf van overtuigd bent dat je duidelijk bent, maar dat voor de ander toch niet bent.
Begrijp ik je goed dat je het vaste ritueel vanavond doorbroken hebt? Als dat zo is zou ik dat iig niet doen. Je zoon is nog vrij jong om daar flexibel mee om te gaan, het kan een signaal voor hem zijn dat er iets aan de hand is, wat hij vervolgens weer niet goed kan plaatsen enz.

Bedtijd

Ik ken de situatie natuurlijk verder niet maar wat mij meteen opvalt; als wij onze zoon van 4 om 21.30 pas op bed leggen dan is dat ook een garantie voor veel drama's. Ook in de vakanties een vast ritme op zelfde tijden aanhouden werkt bij ons het best!

mari39

mari39

18-07-2011 om 14:32

Rienja

ik vraag me af of het voor je zoontje zo duidelijk was, dat hij niet het versje en zo kreeg. Uit je mail begrijp ik niet dat je dat ook tegen hem hebt gezegd (waarschuwing vooraf).

Ook valt mij op dat je vraagt: gaan we nog gezellig slapen? Als je al voelt dat je zoon in een dwarse bui is/raakt, dan biedt dat hem wel alle ruimte om dat te uiten. Ik denk dat ik de vraag niet had gesteld, maar hem zonder al te veel woorden in bed had geholpen, het gemopper aanhorend en negerend en dan het versje en knuffelen had gedaan. In zijn algemeenheid werkt dat hier heel goed: moppers/buien negeren en gewoon het ritueel of handeling uitvoeren zonder discussies.

mijk

mijk

18-07-2011 om 16:40

Doe je niet te veel?

"we zijn samen 3 weken vrij en doen de hele dag niet anders dan samen dingen ondernemen, dus het kan geen gebrek aan aandacht zijn lijkt mij... "

Is dat niet gewoon een beetje te veel aandacht en een beetje te veel prikkels? Gewoon maximaal een uitstapje per dag, ook gewoon lekker thuis lummelen en op tijd naar bed werkt hier ook beter. Als ze meer doen zijn er ook veel meer prikkels en te weinig vastigheid en dan krijg je DRAMA met hoofdletters..

Mijk

dc

dc

18-07-2011 om 17:36

Bed!

Ja, op tijd naar bed hoor, ook in de vakantie. Een overmoe kind creeert drama's en voor jou is het ook veel te lang. In de vakantie wordt het bij ons wel later, maar da's 8 uur in plaats van 7, en dan heb ik nog een beetje avond.

En geef hem inderdaad ook de kans een beetje te lanterfanten. Een kind moet zich ook vervelen af en toe hoor.

Massi Nissa

Massi Nissa

18-07-2011 om 21:00

Het wordt saai

Hier een kleuter van 4,5 die een inspannend jaar achter de rug heeft: groep 1 en een nieuw babybroertje. Ze was dus doodmoe aan het begin van de vakantie. Ik heb haar dagenlang maar wat laten hangen, tekenen, tv kijken, een computerspelletje, wandelingetje naar supermarkt/kleine speeltuin, middagje oma. Zeker geen drukke dingen. Nu, na twee en een halve week, begint ze bij te trekken. Ze is minder snel aangebrand of chagrijnig en vrolijker. Ik doe haar trouwens altijd om acht uur naar bed, net wat dc zegt, ik wil ook nog een stukje avond en bovendien wordt mijn dochter heel vervelend als ze te laat naar bed gaat. Ik moet dat dan de dag erna ook nog bezuren.
Ik zou dus het tempo wat terugnemen vwb uitstapjes en strak die vroege bedtijd aanhouden.
Ik weet trouwens niets van jouw zoon, maar mijn dochter kan ongelooflijke zeurbuien en zelfs driftaanvallen krijgen om de miniemste probleempjes. Je hoort veel over de peuterpuberteit, maar wat mij betreft is een kleuter lastiger qua drammen, jengelen en dwarsliggen. Het enige wat hier een beetje werkt, is vrolijk negeren en altijd eerst humor proberen.
Groetjes
Massi

Rienja

Rienja

18-07-2011 om 23:02

Bedankt!

Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Vanochtend toen we uit bed waren gekomen, kwam kleine man bij me staan en zei:"Dat was niet zo handig van mij gisteren mama met naar bed gaan, maar ik was boos dat ik naar bed moest!" Waarop is zei, maar het was al half 10 hoor, waarop hij weer zei, oh dan was het dus al wel heel laat... ach ja.. vanavond lag hij om 19.45 zonder problemen, dat had hij ook beloofd...
Hij was overigens poeslief vandaag, dat is ook een effect van zo'n avond, zoete broodjes bakken noem ik dat, whahahah!!

De vakantie geeft inderdaad ook problemen merk ik, maar dit bedtafereel heb ik ook weleens als hij naar school gaat hoor, ondanks het verhaaltje en de knuffel, die van mij wil gewoon af en toe kijken of de grenzen nog steeds daar staan waar ik zeg dat ze zijn, dubbel checken ofzo.. gaat vast wel weer over, hoop ik...

Nogmaals bedankt voor jullie kijk in deze!

Groetjes,

Rienja

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.