Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Groep 3 topic

na de vakantie gaat mijn zoontje naar groep 3. Hier heeft hij al veel zin in. Hij wil dan ook graag leren lezen en rekenen. Avi start boekjes kan hij nu ook al lezen. 

Hebben jullie kids zin in groep 3? Kortom een lekker kletstopic over de kids in groep 3


Ranjemeteenrietje schreef op 21-06-2022 om 21:27:

Krijgen jullie voor de klassenindeling echt een lijst met alle voor- en achternamen van de kinderen?
Bij mijn dochter tot nu toe niet gekregen dus geen idee wie er (behalve haar vriendinnen en namen die ze wel eens noemt) in haar klas zitten. Hoorde van de juf dat het er nu 36 zijn! Volgend jaar zit ze in groep 3/4 combi (kleine school). Ook dan is het een grote groep, want oa wordt voor die klas ingezet. Wel al meteen duidelijk naar welke klas ze dus gaat haha. Dat is dan wel weer makkelijk.

Op de school waar ik werk gaat elk jaar de indeling van alle klassen (met dus voor- en achternamen) naar alle ouders.

Nee dat doen ze niet meer vanuit de AVG. Alleen een lijst met voornamen en de eerste letter van de achternaam bij dubbelen.

Snowgirl

Snowgirl

22-06-2022 om 08:49 Topicstarter

wij hebben bij de kleuters nooit een lijdt gehad dus die verwacht ik nu ook niet. Hier is het nog even wachten hoe de klas eruit gaat zien. Ze hebben nu 4 groepen 1/2 dus er gaan 2 groepen 3 komen. Dus even afwachten nog welke juf en met welke klas ze worden samengevoegd.

Vorig jaar wel een lijst gehad met voor en achternamen. Vind het prima.
Hebben we ook niet zoiets ooit ondertekend, wel geen bezwaar etc? Ik denk het wel.

De lijst voor volgend jaar komt einde van de maand. Ben heel benieuwd!

Dochter gaat na de vakantie naar groep 3. Ze is 6 van januari. Ze is vooral bezig met schrijven en rekenen, nog niet zo met lezen.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat er volgend jaar 1 groep 3 komt en 1 combi groep 3/4. Ik krijg uiterlijk morgen te horen in welke klas ze komt.

Dochter is vorige week in groep 3 gaan kijken en vond het helemaal geweldig. Deze week is de laatste week in groep 2, ze kan niet wachten tot ze naar groep 3 gaat

Vandaag laatste schooldag voor de vakantie! Hij is er aan toe. Moe/kort lontje. Vooral richting zn broertje.

Hij heeft veel zin om naar groep 3 te gaan! Hij is er ook echt wel klaar voor. Ben benieuwd hoe snel hij het lezen en schrijven gaat oppakken! Dat doet hij nu al een beetje

Snowgirl

Snowgirl

08-07-2022 om 09:38 Topicstarter

Hier nog 2 weken wachten voor het vakantie is. Voor iedereen die het nu al heeft: fijne vakantie!

Fijne vakantie Skippybal!

Hier nog een weekje, met haar verjaardag en volgend weekend kinderfeestje. 

hoi allen!

Hoe gaat het met jullie kind in groep 3?
Hier heeft dochter haar derde dag gehad, en is ontzettend moe merk ik wel, haha.

Ze vind het heel leuk, en we kregen vandaag bericht vd juf dat de leren lezen door de veilig leren lezen methode, ze starten met de i, k, s en m de komende 2 weken.

Laat zij nou net soms meer moeite te hebben met de i, ze vind bijv de o, de e en a veel makkelijker..

Ach, stroomt ze straks mooi door bij de volgende serie letters 😉

Benieuwd naar jullie verhalen! 

Nou, hier niet best hoor. Veel te weinig spelen en alleen maar saaie dingen leren die hij 'na 1 filmpje ook wel weet' (maar dan komen er nog 10 herhalingen). Het rekenen valt al helemaal zwaar tegen. Niet eens echte sommen! Nee, geen blij kind hier. Binnenkort gesprek met de leerkrachten.. 

Dochter inmiddels ook 3 dagen gehad. Over het algemeen is ze positief al vindt ze het wel matig dat ze nog steeds geen rekenen gehad heeft. De kring vindt ze ook saai, dan mag ze niet kletsen… Alle letters en klanken hebben ze hier vorig jaar al gehad. Focus ligt erg op elkaar leren kennen en schrijven. Ik hoop wel op genoeg uitdaging want anders gaat dochter afhaken. We gaan het zien. 

Zoon van 5 heeft nu 1,5 week achter de rug. Hij kon vorig jaar al avi start boekjes lezen, maar haalt een enkele keer wat letters door elkaar, bijvoorbeeld de i en de e. Het lezen vindt hij niet zo leuk, want in zijn optiek kan hij dat dus al. Toch merk ik wel dat het hem goed doet, bijvoorbeeld omdat de i dan de hele dag centraal staat. Het schrijven vindt hij wel heel leuk. Hij heeft nu de i, k, m en s geleerd en heeft een heel net handschrift (in tegenstelling tot grote broer).
Rekenen doen ze volgens hem nog niet. Ik denk dat hij de werkbladen niet als rekenen herkent omdat ze nog simpele opdrachten doen, zoals setjes van 3 maken. Verder is het volgens hem stom dat ze weinig buiten spelen. 

@peaches, oei, ik snap dat het dan tegen kan vallen.. Dochter had het vandaag over sommen met appels oid, en ziet het volgens mij nog vooral spelenderwijs. Ze weet wel hoe plus en min eruitzien, maar heb nog geen klachten gehoord.. Ga je hier ook met de leerkrachten over in gesprek? Want lijkt mij voor thuis misschien ook niet erg gezellig, of valt dat wel mee?.. 

@druiffie, hier vorig jaar volgens mij wel alle letters, maar niet bijv de ui, au etc. Staat wel in een bericht vd juf dat het bij de kerstvakantie wel is geweest.. 

@phil, ah, dezelfde letters dus als hier. Hier gaan ze de komende 2 weken ook kijken wat een kind qua lezen al kan, zoals ze stof op maat kunnen aanbieden zoals bijvoorbeeld jou zoon, die zo te horen wat verder is dan mijn dochter, dus ook andere begeleiding/ boekjes/ leerstof nodig heeft. Gaan ze dat bij jou ook doen?

Ik ben benieuwd hoe het over pakweg 2 /4 weken is.. Hoop dat iedereen zijn/haar draai wat kan vinden.. 

Dien91 schreef op 31-08-2022 om 21:19:

@phil, ah, dezelfde letters dus als hier. Hier gaan ze de komende 2 weken ook kijken wat een kind qua lezen al kan, zoals ze stof op maat kunnen aanbieden zoals bijvoorbeeld jou zoon, die zo te horen wat verder is dan mijn dochter, dus ook andere begeleiding/ boekjes/ leerstof nodig heeft. Gaan ze dat bij jou ook doen?


Ja, ze kijken bij mijn zoon in de klas sowieso heel individueel. Hij zit in een klas speciaal voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Sommigen daarvan stromen door naar Leonardo onderwijs (= voor hoogbegaafde kinderen). Er zitten dus enorme uitschieters bij, zoals kinderen van 5 die M7 lezen ofzo. Ze hebben mijn zoon eind vorig jaar ook getest om zijn instapniveau te noteren. Mijn eigen oudste is ook hoogbegaafd, dus ze kijken dan ook heel kritisch naar dit broertje. Ik verwacht dus zeker dat er maatwerk geleverd wordt. Maar vooralsnog denk ik dat het vooral mijn zoontjes beleving is dat het niet zo boeiend is, maar dat hij de basis nog niet helemaal beheerst. En dat het daarvoor dus echt wel nodig is dat hij met de gemiddelde stroom mee doet. 

Zoon is trouwens vorige week ook begonnen met voetbal. En hij zit op een nieuwe school t.o.v. vorig jaar. Al met al veel nieuwe indrukken, ook dat kleurt zijn beeld en maakt dat hij soms zegt dat dingen stom zijn. Hij moet dan vooral nog wennen of reageert zijn spanning even af. 

Hier deze week begonnen. Dochter kan ook al aardig lezen en rekenen dus let er ook op of ze zich niet gaat vervelen, ben benieuwd wat ze aan differentiatie (kunnen) doen. De klas is samengesteld uit drie groepen 2, dus ze besteden deze eerste weken ook veel tijd aan het sociale, dat lijkt me ook heel goed. De eerste 1,5 week spelen ze nog een extra kwartier buiten, om te wennen. Dochter vindt sommige dingen heel leuk, zoals gymmen met schoenen en in de grote gymzaal. Het rekenen vindt ze ook geen rekenen, dat mochten we niet zo noemen want was vooral cijfers leren geloof ik. Op de voorlichting zeiden ze dat de nadruk ligt op automatiseren van sommen (eerst tot 10, dan tot 20) en daar zie ik zeker genoeg winst te behalen, want die automatismen heeft ze nog niet. De juf is jong, halverwege de 20, heeft een half schooljaar gedaan en toen zwangerschapsverlof, nu een baby van 3 maanden (dus lijkt me voor haar flink pittig!). Maar de vorige klas was heel tevreden over haar. 
Dochter is hier ook wel moe, gelukkig heel goedgehumeurd wel maar het uit zich vooral in traaaaagheid in de ochtend en zich echt niet kunnen focussen op aankleden, tandenpoetsen e.d. Ik vind haar opeens wel heel groot, qua inzichten in bepaalde dingen/mensen. En ook in de zin dat ze vanmiddag even alle scheldwoorden opnoemde die ze kende, dat waren er een stuk meer dan wij wisten dat ze kende .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.