Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
an mien

an mien

03-02-2009 om 11:45

Groep 8er vetmesten?

Oudste zoon, bijna 12 niet groot (141cm) is heel erg mager, 25 a 26 kilo. Hij slikt concerta wat de eetlust remt maar daar kunnen we echt niet mee stoppen. hoe kunnen we zorgen dat hij dikker wordt zonder over te gaan op heel ongezond eten (snoep, slagroom sauzijzenbroodjes enz.) Volgend jaar gaat hij naar het VO met een tas die net zo zwaar is als hijzelf....en dan ook nog een eindje fietsen ook goed voor de lijn.
wat zouden jullie doen?

an mien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

03-02-2009 om 11:53

Hier

Toevallig loopt mijn dochter bij de dietiste met hetzelfde probleem. Niet vanwege medicijnen, maar denkelijk een sneltrein stofwisseling. Het blijft lastig, dietiste heeft het opgegeven, want ze eet voldoende.
Wel raadde ze aan ipv melk yoghi te drinken, margarine op brood ipv halvarine. Volvette kaas en meerdere eetmomenten per dag. (6 keer)

Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 12:02

Flink ontbijt?

Eet hij 's morgens een stevig ontbijt, voordat de medicatie gaat werken? En heeft hij misschien voordat hij naar bed gaat (na het uitwerken van de concerta) nog zin in een boterham en een beker melk/yoki?
Ik heb begrepen dat dit een reden kan zijn om af en toe tijdelijk te stoppen met de medicatie, om weer even "bij" te groeien. Is dat een idee om in de vakantie te doen, of dan een korter werkend medicijn te gebruiken, zodat hij 's avonds tenminste eet als een bootwerker?

Hier

Hoi An Mien,

Gene tips over het eten, we een medicatie tip. Onze zoon (12) is afgelopen zomer gestopt met de concerta, omdat hij teveel afviel en wel groeide, dat was niet meer goed in evenwicht. Hij had totaal geen eetlust, ook in de avond niet, omdat de concerta best lang doorwerkt.

Verder werd hij ook erg down van de concerta, dus het had meerder oorzaken dat we stopte. Hij is overgestapt om Medikinet CR. Ook een langwerkend medicijn, maar deze werkt maar 8 uur. Onze zoon doet het hier vele malen beter op. Het enige eet moment wat ietsje minder is, maar nog ruim voldoende, is de lunch. Tijdens het avondeten is het uitgewerkt en eet hij weer prima. Zijn gewicht is hersteld en ook is hij met deze medicatie veel minder down.

Misschien een tip om te overleggen en te proberen. Medikinet CR is een combi van kort werkende ritalin en langwerkende.

Verder geen eettips, ja misschien 's avonds voordat hij gaat slapen.

Succes, Pinkelot

Weet je zeker

hier een 7-jarige zoon van 135 cm (groot dus) en amper 23 kg (en erg mager). Ook mijn zoon neemt rilatine, maar ik heb nooit de link gelegd eigenlijk.
Mijn zoon eet wel veel, maar ik zou ook graag hebben dat hij bijkomt. Dochter (geen medicatie) vertoont ook ondergewicht.

Weet je zeker dat je zoon's magere bouw niet erfelijk is (ik vermoed bij mijn beide kinderen wel). In dat geval, is er waarschijnlijk niet veel aan te doen?

Ik sprak hier nog pas over met een vriendin en die zei dat als kind niet ziek is/wordt, ondergewicht niet erg is.

Ik lees in ieder geval mee voor tips (ik geef wel veel boter, roomsaus, mayonaise etc.) maar echt gezond is dat natuurlijk niet.

an mien

an mien

03-02-2009 om 13:36

Reactie

Het is zeker ook erfelijk want dochter is ook een ligtgewicht maar omdat zij veel danst en dus veel spieren heeft is zij net goed van gewicht, jongste zoon ook ondergewicht of net goed maar dus ook geen dikkertje.
's morgens werkt de medicatie inderdaad nog niet maar doordat het nog niet werkt is hij heel snel afgeleid en kan dus niet rustig wat meer eten, brood vindt hij smorgens niet lekker dus eet hij magere yoghurt (volle yoghurt is heeeeeeel erg vies!!) met loops of smacks of zoiets (wel van die zoete dingen). 'smiddags een heeeeeel soms 2 boterhammen en 's avonds weinig avondeten. tussendoor snoept hij wel wat.drinken is meestal ranja of soms frisdrank (geen light) of thee (daar is hij gek op) maar zonder suiker dat is weer niet lekker. Yokidrink lust hij wel dus misschien is dat wat om te geven bij de lunch.

an mien

Ja maar

oké, het lijkt mij inderdaad dat je zoon weinig eet. Maar je schrijft dat hij 'tussendoor wel wat snoept'. Misschien moet je dat net achterwege laten, zodat hij 's avonds genoeg honger KAN hebben.

Als je een aantal keren per dag kleine dingen eet, heb je 's avonds ook gewoon veel minder honger

an mien

an mien

03-02-2009 om 14:51

Sasvangent en girlsonlymom

Hij snoept wel maar niet heel veel hoor niet een hele mars ofzo meer een moamstrip, zakje beertjes zakje scitels en zoiets als hij s middags uit school komt woensdag misschien 2 keer dus niet zo dat hij daarna vol zit ofzo.
volgende keer bij de medicijncontrole maar eens vragen wat de arts er van vindt, hij is eigenlijk niet vaak ziek tenminste niet vaker als andere kinderen.

an mien

Tirza G.

Tirza G.

03-02-2009 om 19:25

Er bestaan

speciale voedingspreparaten met eiwitten en suikers. Ben de naam even kwijt, is van Nutricia, bij de apotheek. Fantomalt ofzoiets.
En even praktisch: op sommige VO-scholen kun je gratis een 2e boekenpakket er bij krijgen. Dat blijft dan op school, zodat je kind geen boeken heen en weer hoeft te sjouwen. Een briefje van de huisarts doet soms wonderen. Overigens: de boekentas weegt tussen de 9-14 kilo.

Tirza

An mien

Hier ook twee lichtgewicht kinderen, waarvan er één concerta gebruikt maar de ander niet. Zoon is 12 jaar, ongeveer 158 cm lang en weegt 38 kilo. Dochter is 7,5 jaar, ongeveer 128 cm en 20 kilo. Zoon eet over het algemeen gewoon goed, dochter eet broodmaaltijden wel goed, warm eten niet. Bij ons denk ik dat erfelijke aanleg er meer mee te maken heeft dan de medicatie, maar dat kan bij je zoon anders zijn natuurlijk.

koentje

koentje

03-02-2009 om 19:49

Hier ook

een concerta slikkertje. Bij hem werkt het niet zo, maar ik weet wel van kinderen die in de avond, als de concerta is uitgewerkt ineens nog wel wat lusten.
Of probeer de concerta wat vroeger te geven, zodat de eetlust eerder terug is.
Die van mij is overigens ook klein en smalletjes.

Annet

Annet

03-02-2009 om 20:01

Vetmesten

Hier ook twee dunne kinderen die meestal op het randje zitten van ondergewicht. De groep-8-er is bijna nooit ziek, eet best goed hoewel niet veel.
De 6-jarige was vorige winter heel vaak ziek, verloor dan teveel gewicht dus die hebben we geprobeerd vet te mesten. Nou ja, vet... In ieder geval het gewicht weer aankomen dat hij verloor met ziek zijn.
Ik gaf hem vaker een kleine maaltijd/snack. In de avonduren was dat meestal een bakje noten. Die zijn gezond en calorierijk. Bovendien happen noten makkelijk weg, ook een uur na de avondmaaltijd, ook als snack mee naar school.
Favoriet waren hier ook blokjes kaas, chocolademelk, kroepoek, banaan.
Verschil is wel dat mijn kinderen wel trek hebben in eten, hoeveel ze niet veel eten.

Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 21:26

An mien, lees even...

Lees even de posting van Ardnax in mijn methylfenidaat-draadje in Zorgenkinderen, getiteld "Omdat". Wie weet heb je er iets aan?

Ardnax

Ardnax

03-02-2009 om 21:56

Opeens vond ik mijn naam

Dus ik zal hier ook een berichtje plaatsen.
Onze dochter krijgt ook Concerta en heeft tot anderhalf jaar geleden met een toekomstvisie van groeiachterstand gezeten. Iets ondergewicht en met een maximale lengte van 1.51 m. Ze vond het niet heel erg, want ach, Shakira is ook klein en die is toch ook beroemd ? Maar wij, als ouders, vonden het toch wat minder.
We zijn toen begonnen met in het weekend geen medicijnen meer te geven. Het is aanpoten en vaak, heel vaak op je tanden bijten en inslikken en het kost tonnen energie. Maaaaaarrrr, het heeft blijkbaar gewerkt !
Ze is nu 1.52 (dus al boven die geprognotiseerde lengte) met een verwachte lengte van 1,71 m (jippie !!).
In anderhalf jaar tijd is ze dus 16 cm gegroeid en bijna 10 kilo aangekomen. Een blozende puber met een perfecte BMI !
Want eten dat ze doet tijdens die methylfenidaatvrije weekenden ! Niet zomaar snaaien, maar écht eten. Bruine boterhammen met kaas gaan erin alsof het dropjes zijn, ze schept 's avonds 2x op, de fruitschaal is binnen 2 dagen leeg. Ze eet in die 2 dagen meer dan in die andere 5 dagen.
Blijkbaar precies wat ze nodig heeft/had.
Succes,
Grtz.
Ardnax

evelien1

evelien1

09-02-2009 om 15:00

Hier kind met ondergewicht zonder medicijngebruik

Hier een zoon van 10 met ondergewicht. Hij zou 1 1/2 kilo aan moeten komen voor hij de grens van een gezond gewicht bereikt. Verder staat groei in lengte en gewicht al een 1/2 jaar stil.
Hij eet 10 volkoren boterhammen op een dag en een normale portie warm eten.

Ik heb hierover vorige week de HA gebeld om overleg te plegen en hij wil het nu nog een 1/2 jaar afwachten. Dit mede omdat hij njooit ziek is en wij als ouders ook tenger waren.

Zou als ik jou was dus gewoon met de arts overleggen.

Evelien

Rembrand

Rembrand

10-02-2009 om 09:08

Artikel ad vandaag.

Toevallig staat er vandaag een artikel in het AD over ondergewicht bij kinderen.
Het schijnt zo te zijn dat er een groep ouders is die uit angst voor overgewicht hun kinderen geen of te weinig gezonde vetten geeft, en lightprodukten.
Die tien boterhammen lijkt me een enorme hoeveelheid ! Zit daar boter op, en wat voor boter gebruik je dan ?
Eet hij buiten het brood en de warme maaltijd nog tussendoortjes ? Heeft de huisarts al eens gekeken naar lichamelijke oorzaken van het ondergewicht ? ( schildklier, diabetes etc. ).
M.

Zucht

Hier een ondergewichtige waar we ons inmiddels geen zorgen meer om maken. Hij is zelden ziek, eet goed en zeer gevarieerd. Hoewel echtgenoot nog steeds denkt hem op één of ander manier te kunnen vetmesten, heb ik die hoop opgegeven. Dit is hem, in al zijn spieterigheid. Als hij het leuk vindt, kan hij vanaf z'n 16e ofzo in de sportschool zijn spieren trainen en meer valt er niet te doen. De zucht in de titel slaat een beetje op Rembrands posting. Waarom moet er toch altijd iets aan de hand zijn als een kind niet in een standaardhokje past?

Rembrand

Rembrand

10-02-2009 om 10:20

Silone,

Ik begrijp niet zo goed waar je zucht vandaan komt.
Als jouw zoon goed en gevarieerd eet en er verder geen lichamelijke oorzaken van zijn ondergewicht zijn hoef je toch geen zorgen te hebben hierover ?
M.

Guinevere

Guinevere

10-02-2009 om 13:26

Link artikel

http://www.telegraaf.nl/vrouw/afslanken/3216895/__Kinderen_te_mager_door_streng_dieet_ouders__.html?p=9,1
Overigens is dit de Telegraaf, in het AD heb ik het niet gevonden.
En het lijkt mij dat je bij kinderen die duidelijk onder- of overgewicht hebben, altijd moet kijken of er een oorzaak is die aangepakt kan worden. Blijkt er niets aan de hand te zijn met de gezondheid en de voeding, dan hoef je natuurlijk niet verder te handelen.

Rembrand

Rembrand

10-02-2009 om 13:43

Guinevere.

Ik denk dat het in meerdere kranten heeft gestaan. M.

evelien1

evelien1

10-02-2009 om 13:54

Rembrand

Hij eet volkorenbrood met halvarine waarvan er 3 met hartig zijn. Vleeswaren naar eigen keuze oa boterhamworst en het zoet is meestal vruchtenhagel/chocolade pasta.

Zoals ik al schreef wil de arts het eerst nog een 1/2 jaar aankijken omdat hij verder nooit ziek is en het verder ook bij ons als ouders in de tengere bouw zit.
Ik schreef ook niet dat ik me zorgen maakte. Ik schreef meer mijn ervaringen op en verwijs an mien naar de HA omdat zij zich misschien wel zorgen maakt ivm zware schooltas mee op de fiets.

Rembrand

Rembrand

10-02-2009 om 15:22

Verschil halvarine/margarine.

Wist je dat in halvarine de helft minder vet zit dan in margarine ?
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.