Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Grr, even klagen over mijn slonsje

Mijn leuke. lieve dochter van bijna 11 is altijd al een slonsje geweest. Ik heb haar regelmatig moeten zeggen dat ik niet wilde dat ze die middag een vriendinnetje meenam, omdat het arme vriendinnetje ongetwijfeld haar nek zou breken over de enorme puinhoop in dochters kamer. Dan ruimde ze het weer op en begonnen we opnieuw.
De laatste tijd begint ze beneden ook een spoor van ellende achter te laten en daar baal ik van. Gisteren was ik tussen de middag niet thuis en mocht ze met een vriendinnetje hier lunchen voor ze naar dansen gingen. Toen ik thuiskwam leek het huis wel een slagveld: een spoor van kleren van dochter op de grond door de gang en huiskamer, de wc deur wijd open. In de keuken hadden ze knakworstjes opgewarmd: pannetje nog op het fornuis, borden op tafel, ketchup en mayonaise open op tafel, stoelen niet aangeschoven en dus midden in de keuken, vaatwasser met schone vaat open met vanalles eruit puilend. Boven stond de cd speler op repeat High School Musical te bleren in een kamer waarin een bom ontploft leek te zijn. Later bleek dat ze ook nog te laat op dansen waren gekomen.
Ik heb alles laten liggen en het haar laten opruimen toen ze thuiskwam. En gezegd dat ze dus niet meer met een vriendinnetje hier alleen kan lunchen, wat ze maar stom vond. Op dat moment ging de bel: een ander vriendinnetje, dat één dansschoentje kwam langsbrengen dat dochter in de kleedkamer van de dansschool had laten slingeren...
Wat moet ik nou met dat kind? Ik kan toch moeilijk de hele tijd straf uitdelen. Maar dit is echt niet te doen. Ik ontvang thuis ook klanten voor mijn bedrijfje, dan kan het er toch niet zo ranzig uitzien? Maar ik heb ook geen zin de hele dag achter madames kont op te ruimen! Iemand nog ludieke acties om dit gedrag te keren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Omdraaien

Zo te lezen spreek je haar nu verwijtend toe nadat ze een speelafspraakje heeft gehad. Misschien moet je van te voren met haar afspreken dat ze wel een speelafspraakje mag hebben, maar dat je dan wel wilt dat alles netjes daarna is afgeruimd, anders betekent dat dat je haar niet kunt vertrouwen en het gevolg is dan dat ze een week geen speelafspraakje mag hebben.

Pennetje

Pennetje

05-03-2009 om 09:18 Topicstarter

Nee hoor, zo is het niet

Dochter heeft heel goed opgevoede vriendinnetjes: na een speelafspraak is het meestal juist netjes, omdat die meisjes helpen met opruimen. Als dochter alleen in haar kamer is, is het daarna niet meer veilig. Je breekt je nek over de rotzooi, vandaar dat ik vind dat ze haar vriendinnetjes daar niet kan uitnodigen.
Toevallig was dit meisje van gisteren niet een schoolvriendinnetje maar eentje van de dansschool. En blijkbaar net zo'n slonsje als dochter...

rosa

rosa

05-03-2009 om 09:45

Hier

Hebben dochters ook af en toe van dit soort acties. Inderdaad, de volgende keer niet meer samen thuis eten. duidelijke afspraken maken over wat wanneer opgeruimd moet worden. En dan doen we hier dat alles wat niet goed is opgeruimd kost 10 ct. Dus stoelen niet aangeschoven? 10 ct. Het geld gaat in een potje om ooit iets lekkers voor iedereen van te kopen of zo. Hier helpt dat zo goed dat er nog niets te kopen valt van die paar keer 10 ct. Overigens telt rosaman's trui die 's nachts beneden blijft liggen net zo hard mee, ook 10 ct.

Na een week of zo vergeet ik de hele actie ook weer, tot het weer de spuigaten uit loopt.

rosa

Guinevere

Guinevere

05-03-2009 om 11:08

Eenvoudig

Het opruimen gaat hier heel makkelijk. Gelukkig schijnt het ook een beetje in de aard van mijn 6-jarige te zitten, dat helpt natuurlijk wel wat mee.
In elk geval, voordat er hier is opgeruimd kan er niet aan de volgende activiteit begonnen worden. Dat is dus geen straf, geen beloning of wat dan ook, maar een logische volgorde. En het werkt echt feilloos en stressloos. "Wil je een filmpje kijken? Is al je speelgoed dan al opgeruimd? Nee? Ga dat dan eerst even doen, dan kunnen we daarna een leuk filmpje uitkiezen."
Dat voorval met die lunch en die puinhoop valt natuurlijk in een andere categorie. Kennelijk kan ze die verantwoordelijkheid nog niet aan, dus dit zou ik voorlopig niet meer toestaan. Je hebt trouwens nog mazzel dat ze het vuur onder de pan heeft uitgezet zeg!

Pennetje

Pennetje

05-03-2009 om 13:24 Topicstarter

10 cent en andere acties

Die 10 cent hebben we al eens gedaan met lichten aanlaten. Werd ik ook helemaal gek van: zat dochter beneden televisie te kijken, brandden er boven nog drie lampen én het licht in de wc. Elke keer 10 cent in het potje. Dat hielp trouwens wel, dus ik ga het nu ook maar weer invoeren.
Over dat ze alleen thuis lunchen niet aan zou kunnen: ze heeft ook wel eens met een (keurig) vriendinnetje alleen thuis geluncht en toen zag ik alleen aan het deksel van het toilet (had vriendinnetje naar beneden gedaan) dat ze thuis waren geweest. Verder alles keurig weer opgeruimd. Ik vind het zelfs nog niet zo erg als ze de borden op het aanrecht zetten als de afwasmachine nog niet is uitgeruimd (overigens een taak van dochter) maar gewoon op tafel laten staan en weglopen... daar krijg je me heel boos mee. Voorlopig mag met een vriendinnetje alleen thuis eten dus niet meer. Dochter net in tranen tussen de middag. Ze ging het nu toch echt, echt, echt anders doen. Laat maar zien, dan kijken we daarna wel weer verder.

Zoals guinevere

doen wij het ook. en als ze het (als je erbij bent)'vergeten' roep je ze meteen terug. moeten ze op school ook dus dat kunnen ze prima.
en omdraaien hebben wij hier ook al wel een gedaan...wacht ze eens op tussen de middag in een rotzooi en achter de p.c(liefst met een vriendin erbij ofzo)....o,jee brood vergeten te kopen? ach, ga jij dat even doen? (maar ik heb honger!) en dan eten we erna wel even...ofzoiets.
en dan uitleggen als je uit-eindelijk toch aan het brood zit. vragen hoe ze het vonden?(vast niet leuk) etc. etc.
en inderdaad vantevoren afspraken maken áls ze eens alleen thuis gaat lunchen en anders is het áfgelopen.
oudste hier (15) dreig ik ook wel eens met een oppas. (ze kan het tenslotte niet alleen, als ze zo'n rotzooi maakt, toch?) dat helpt ook altijd wel....
en hun eigen kamer, die moet opgeruimd zijn voor de schoonmaakbeurt. vaste dag. dus die dag niet spelen...míts ie netjes is al...
groeten albana

Hahaha stoepkrijt (ot)

'Boven stond de cd speler op repeat High School Musical te bleren'

Zullen je buren blij me zijn!!

Hahahahahahahahahahahaha!

Ingrid (en gefeliciteerd nog, ik las het goede nieuws elders op OOL)

Herkenbaar

Heeel herkenbaar, als is mijn dochter nog niet alleen thuis tussen de middag. Maar als dit zo lees, begin ik daar voorlopig ook nog maar niet aan. Zij laat ook altijd een spoor van verwoesting achter als ze iets gedaan heeft Een keer in de 14 dagen is zij aan de beurt om te koken, je wilt niet weten hoe de keuken er dan uitziet.
Maar echt goede tips heb ik ook niet voor je. Ik heb het inmiddels wel afgeleerd om achter haar spullen aan te gaan, als ze iets kwijt is moet ze zelf maar regelen dat ze het weer terug krijgt. En dat, terwijl ik zelf zo netjes ben. Zucht.

Bastet

Bastet

05-03-2009 om 15:09

Hier ook

De bijnaam van mijn dochter is Floddertje....en dat was ik vroeger zelf ook,ik krijg een koekje van eigen deeg..
Groetjes,Bastet

Pennetje

Pennetje

05-03-2009 om 17:33 Topicstarter

Ik ook

Ik was zelf ook niet de netste, maar ik kom nog uit de tijd (en het enge christelijke milieu) dat mijn moeder elke overtreding met de vlakke hand bestrafte. Dus dan laat je het wel uit je hoofd. Ik heb ooit (ik was een jaar of 10) een onderdeel van mijn sporttenue laten slingeren op een sportclub op een half uur rijden bij ons vandaan, dat heeft me een mega pak slaag opgeleverd, want mijn vader moest het weer gaan ophalen. Ik heb laatst aan dochter gevraagd of ik haar dan maar moest gaan slaan om haar die slordigheid af te leren, maar dat vond ze geen goed idee. Ik ook niet hoor.
Ingrid, jammer genoeg waren de buren niet thuis, anders was ik vast milder naar dochter geweest
Die truuk van het omdraaien zal ik ook eens uitproberen, ik ben net meteen begonnen. Ik had voor vandaag heel toevallig nog iets in de vriezer en dochter vroeg wat we gaan eten. Ik zei dat we niks gingen eten, geen zin om iets klaar te maken, geeft alleen maar troep. Dochter loopt naar de koelkast waar normaal wel iets te eten ligt, maar dit keer dus niet (ik moet morgen boodschappen doen). Stress! Ma zal het toch niet echt menen? Ik laat haar nog even balen. Ze is nu wel heel zoet aan het opruimen boven, tenminste, dat denk ik...

Pennetje

Pennetje

05-03-2009 om 17:35 Topicstarter

O ja roozz

Ik ga ook niet achter haar spullen aan. Ik stuur haar gewoon terug naar school/ballet/jazz/vriendinnetje. Gelukkig is alles hier voor haar goed te fietsen. En dan roep ik net als mijn moeder heel tuttig: "wie zijn hoofd niet gebruikt, zal zijn benen moeten gebruiken."

Een en al herkenbaarheid

Net alsof ik het verhaal over mijn slonsje lees.
Jassen worden niet opgehangen maar op de bank gegooid (ik moet toch zo weer naar school), laarzen op de mat ipv op het kastje (makkelijk als ik zo weer weg moet) ik kan nog wel uren doorgaan hoor...

ik dreig vaak met: ik ga straks stofzuigen en alles wat er nog ligt zuig ik op of gooi ik weg en dat werkt vaak wel (voor het moment)

En deze troel bewaard ook nog eens alles! Ze spaart lege bakjes van de toetjes, plastic dopjes, sleutelhangers, knuffeldieren, kurken, knikkers en...en...en...en...

groet
Inget

Monique D*

Monique D*

08-03-2009 om 02:00

Jaaahaaa! zooohooo..!

.. roepen mijn kinderen (14 en 12) als ik ze vraag om hun borden, glazen en bestek naar de keuken te brengen of die jassen, die op de bank slingeren even op te hangen aan onze gloednieuwe kapstok (de oude had het begeven en had een tijdje geduurd voordat er een nieuwe kapstok binnenkwam). Kleding IN de wasmand en niet ernaast! En schoenen? 's-Ochtends is het bekende liedje, voordat ze naar school gaan moeten ze zoeken naar hun schoenen!
Film, spelletje of een mooi verhaal in een boek gaat bij hen vóór opruimen. De (computer)tafel lijkt dan wel een vuilnisbelt, terwijl er NB een prullenbak is op de grond! Goed, ze mogen het spelletje wel afmaken, de film wel afkijken of de zin van het boek wel uitlezen, maar het moet WEL opgeruimd zijn, want anders staat het er morgen nog! "Mam, ZEUR toch niet zo, ik ZEG toch dat ik het ZO zal doen?" "Tja," zeg ik dan: "Als jullie opruimen dan heb ik geen reden om te zeuren!" Je wordt er toch zo moe van! En elke keer weer dat gedonder..
Spelende of logerende vriendjes is taboe als het hier niet opgeruimd is. Ze moeten weten dat ze niet in een zwijnenstal mogen komen. En omdat ze graag willen dat hun vriendjes komen dan kunnen ze ineens wèl opruimen..
Mama is niet hun dienstmeid en het is hier geen hotel... we moeten het toch wel samen doen en dat betekent dat ze ook hun troep achter zich op moeten ruimen!

Monique D*

Monique D*

08-03-2009 om 02:04

En als mijn dochter een opruimwoede heeft..

dan is haar of de woonkamer heel mooi opgeruimd, de tafel geveegd en de vloer gedweild! Ik schrik er dan van hoe goed ze het gedaan heeft!
Helaas komt dit niet altijd voor.. en dan is het tegenovergestelde effect (alsof er een bom is ontploft)!
Haar reactie: "Het wordt weer zo snel vies!" Tja, huishouden betekent ook bijhouden!
Hopelijk zal ze die opruimwoede wel vaker hebben in haar eigen huis!

Anonieta

Anonieta

08-03-2009 om 15:27

Meeklagen

Hier dan.

Zoon (12, brugklas) is inmiddels toe aan zijn
vierde geodriehoek
derde passer
derde etui
ik weet niet hoeveelste pen en potlood ect.

Rekenmachine: kapot na 2 maanden
Mobiel: acherkant kwijt. (hoe doe je dat?)
Fiets: wekenlijks gemaakt door papa, iemand op school of iemand onderweg.
Tas: gescheurd vanwege verkeerde belasting.
Schriften, agenda: je wilt werkelijk niet weten hoe het er uit ziet. La onder zijn bed met schoolspullen: wanhoop. Gekafte boeken hebben het een paar maanden uitgehouden, daarna opnieuw kaften.
Wat in vredesnaam te doen????
Nieuwe spullen zelf laten betalen? Matig effect.
Op zaterdag fietsonderhoudscursus door papa: ga het nu maar zelf repareren. ik denk dat dit wel een beetje werkt. (hoop...)
Schiet me ineens te binnen: zijn gymspullen zijn nog steeds helemaal heel, en nog niet kwijt geweest. Eigenlijk best knap......

Groetjes,
Anonieta

Niet alleen zelf betalen

ook zelf laten kopen/regelen etc.
alles wat stuk is, niet meer mee bemoeien. los laten, schouders ophalen. zíjn probleem.....je lost 't maar op. ook niet meer zorgen maken omdat ie er morgen wel 1 nodig heeft. hij zoekt 't maar uit.
voor grote problemen wel even van tevoren waarschuwen. b.v. dat die boeken 300 euro kostten en als ze retour gaan (of zijn ze eigendom?) en beschadigd je dat moet betalen en afwachten maar.
en ook niet meer voorschieten. of het moeten extremen bedragen zijn...maar dan kun je een 'regeling' treffen in de geest van een afbetaling of werken (eventueel in huis) voor 't geld.
groeten albana

Pennetje

Pennetje

09-03-2009 om 14:40 Topicstarter

Gelukkig maar...

Dochter is dus blijkbaar niet de enige. Ik heb haar een laatste preek over eigen verantwoordelijkheid gegeven en haar gewaarschuwd dat er hier voortaan een lik op stuk beleid heerst: ruim jij niet op, dan doe ik niets voor jou. Raak je spullen kwijt, jammer dan. Dat laatste doe ik trouwens al heel lang met speelgoed dat mee naar school gaat en maar half terugkomt. Bij de kleuters was ze al het mutsje van haar babypop kwijt, drama. Sindsdien zeg ik bij alles: ik vind het best dat je het meeneemt, maar kom niet bij mij bleren als het kwijt is. Je wilt niet weten wat er inderdaad allemaal is kwijtgeraakt, je zou er een speelgoedwinkel mee kunnen beginnen.
Vroeger had ik trouwens een doos, herinner ik me nu, waar ik alle rondslingerende spullen van dochter in deed. Die doos ging een week op de kast. En aangezien het natuurlijk het lievelingsspeelgoed was dat altijd slingerde, baalde dochter daar goed van. Alleen los ik daar niet de borden en ketchup troep mee op...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.