lisbeth
29-12-2012 om 20:45
Heb jullie tip gebruikt;-)
Dochter kan nogal eigenwijs zijn. Zo weigerde ze pertinent Harry Potter te lezen. Tot deze week, alle films kwamen weer op tv, prima heb ik gezegd, als je boek 1 gelezen hebt dan mag je deel 1 zien. Eerst keek ze me heel beledigd aan en is ze gaan mokken maar toen toch maar begonnen. Ze heeft al lang niet meer zo gegiecheld. Nu heeft ze deel twee bijna uit, torn ze halverwege twee was mocht ze twee zien, halverwege drie mag ze drie zien.
Ze vind de boeken super.
Voor diegene die me de tip gaf eerst lezen dan zien..... Nog bedankt
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet
29-12-2012 om 21:54
Ik ga toch even zeuren
Het is leuk dat je deze tip gebruikt hebt. Hier heeft het zoon aan het lezen gebracht. Hij kan prima lezen, hij deed het alleen niet.
Maar ik zou toch vasthouden aan het hele boek uit, voordat je de film mag kijken.
Met de eerste twee delen is het wel te doen voor jonge kinderen. Maar de films worden steeds heftiger (inclusief kinderen die dood gaan).
Het eerst moeten lezen heeft dan een belangrijk doel (naast het stimuleren van lezen), namelijk vooraf de film, het verhaal snappen. En dat werkt niet als je alleen het eerste deel hebt gelezen.
Mijn tip is daarom: standvastig zijn, eerst het hele boek uit.

lisbeth
29-12-2012 om 22:18
Had ik ook al getwijfeld
Maar ze keek me zo smekend met die blauwe kijkers aan dat ik overstag ben gegaan. Tja ik ben een slapjanus

gruffalo
29-12-2012 om 22:50
Eens
Mijn dochters moesten ook het boek helemaal uit hebben voor ze de film mochten kijken. Naast genoemde reden, telde voor mij ook mee dat de films telkens donkerder en enger worden. Het einde van deel vier vind ik eigenlijk al te eng om te zien :-s
Als dochter eerst gelezen heeft wat er gaat gebeuren, dan is het minder eng om het in de film te zien naar mijn idee.
gruffalo

Sahara
29-12-2012 om 23:07
Koning van katoren
Mijn 8 jarige leest nu de Koning van Katoren. Als het boek uit is (nog twee opdrachten te gaan) dan gaan wij samen naar de bioscoop. Dat krijgt een kind ook aan het lezen

P
30-12-2012 om 10:03
Snap het ook niet
Ik snap dit ook even niet. Ik begreep niet hoe mijn man (geen boek gelezen) een touw aan die films vast kon knopen. Er mist van alles (ja dat probleem heb je niet bij deel 1).
Serieus: je moet je mening herzien, maar gooi dat op het feit dat ze de films veel beter begrijpt als je het boek hebt gelezen, zeker bij de dikkere boeken.

Sinilind
30-12-2012 om 11:56
Koning van katoren gezien
En het viel tegen. De acteur die Stach speelt is veel te oud, zijn vriendinnetje kan werkelijk niet acteren, te treurig voor woorden. De andere acteurs zijn wel erg goed vond ik. Maar de dialogen zijn slecht (zinnen van maximum 7 woordjes?!) en de film is "gehipt" door midden van iphones, tabletten en Wikipedia die te pas en te onpas tevoorschijn gehaald worden alsof ze door Apple en Google gesponsord zijn. En ik had zo van het boek genoten, jammer.

Genista
30-12-2012 om 13:09
Wij vonden de film van katoren wel leuk
Zolang je maar niet zo'n letterlijk boek-volgen verwacht, is die film best leuk, vonden wij allemaal. Het doet aan het boek niet af. Maar goed, zo vind ik de latere Harryfilms inderdaad ook duidelijk minder dan het boek, maar dan vooral doordat er niet alleen volgordes veranderd zijn en dingen zijn weggelaten (je moet als filmmaker soms wel eens), maar ook doordat er totaal zinloze dingen zijn toegevoegd (had daar dan een stukje boek erin gelaten...).
Lisbeth, echt echt echt,strak vasthouden aan éérst boek uit, dan film. Zeker bij de delen 4 T/m 7b. Daar doen hier geen drie paar lieve blauwe smekende kijkers iets aan af

lisbeth
30-12-2012 om 16:37
Ze kwam er zelf al mee
We waren bij de bieb voor deel 3, gaf ze zelf al aan dat ze het boek eerst helemaal wilde lezen. Ze vond het prettiger kijken. Dan doen we dat dus

Clairy
02-01-2013 om 16:26
Hier elke dag een hp gekeken
Wij hebben alle dvd's en boeken van Harry Potter. Zoon las het laatste deel op zijn achtste (is nu 12). Dochter van 9 vindt de boeken saai maar de films wel goed. En zoon van 14 heeft wel alle boeken gelezen maar snapte het laatste deel niet zo goed. Ze hebben in de vakantie elke dag een film gekeken, de laatste hadden ze met Sinterklaas gekregen en ze vonden hem geweldig, zelfs die kleine van 9...

Tango
02-01-2013 om 16:41
Knap
Ik moet zeggen dat ik het echt knap vind als kinderen alle delen van HP lezen. Ik heb ze zelf allemaal wel gelezen maar vond sommigen echt wel moeilijk om doorheen te komen. Dochter heeft de eerste 2 delen gelezen en is wel in deel 3 begonnen maar niet uitgelezen. Ze is 11 en heeft inmiddels wel alle delen al lang gezien. Zoon zal voorlopig helemaal nog niet aan HP toe zijn want is 8 maar leest nog helemaal niet zo goed. Zou het zielig vinden als hij eerst de boeken moet lezen. Hij heeft nu de delen 1 t/m 4 gezien.

Mona
02-01-2013 om 20:24
Prima te volgen
Ik vond de hp films prima te volgen. Heb ze vanaf deel 1 altijd meteen in de bios gekeken. Ooit later nog eens deel 1 en 2 gelezen, was wel leuk, maar had de behoefte niet om alle boeken te lezen. Inmiddels hebben we ze hier allemaal gezien. Dochter heeft de dvd box gekocht als film én de boekenserie in het Engels, die is ze nu alsnog aan het lezen. (Ze is 17)
Maar haar motto is wel om eerst het boek te lezen en daarna pas de film te kijken, maar je moet er eigenlijk al meteen vanuit gaan dat een film 9 van de 10 keer niet kan evenaren wat een boek kan.

P
02-01-2013 om 20:28
Mona en tango
Pas als je de boeken hebt gelezen weet je wat je mist met de film. Mijn man vond de film ook prima te volgen, ik kan me niet voorstellen dat hij niet denkt waarom dit of dat gebeurt maar ja, dat kan hij niet denken want hij weet dat niet
Overigens hebben mijn kinderen ook geen boek gelezen maar dat heeft gewoon andere redenen. Mijn kinderen verplicht een boek als HP te laten lezen is vooral na deel 2 een vorm van kindermishandeling maar als je een kind hebt wat de halve bieb al uit heeft is 'eerst het boek lezen' een goede stimulans.
Zelfs mijn oudste leest geen boek als dat niet verplicht is voor een vak.

Tango
02-01-2013 om 21:50
Dat bedoel ik, p
Voor mijn jongste is het ook absoluut kindermishandeling als hij HP moet gaan lezen. Ik zal al blij zijn als hij binnenkort zelf Dolfje Weerwolfje kan lezen.

lisbeth
03-01-2013 om 11:31
Zou ik ook niet doen
Dochter moet ze alleen lezen omdat ik weet dat ze het aankan en waarschijnlijk nog leuk vind ook. Anders zou ik dat ook nooit van haar vragen. Zo heeft ze ook al alle LOTR films gezien maar ik verwacht echt niet van haar dat ze met net 8 Tolkien leest.

Maylise
03-01-2013 om 16:05
Lisbeth
Ik zou juist eerder andersom redeneren. Tolkien lezen met 8 jaar zie ik niet als problematisch. Zeker de Hobbit niet maar ook In de Ban van de Ring kunnen sommige best aan. Niet ieder kind zal op die leeftijd daar al het geduld voor hebben, de interesses of kan het inderdaad technisch gesproken al. Maar ik vind het niet uitzonderlijk als ze dit al wel willen en kunnen lezen.
Daarentegen zou ik een 8 jarige de LOTR films weer niet zo vlug laten zien. Behoorlijk gewelddadig en veel scènes die toch op film heftiger overkomen dan op papier.

mirreke
04-01-2013 om 14:29
Lotr behoorlijk heftig op beeld
Het boek had ik vroeger al heel jong geleden, ik was 7 en misschien nog wel 6. Bij mij is er een soort sprookjesachtige indruk achtergebleven, maar in de film vind ik de orks en hoe ze uit modder geboren worden in de Mount of Doom, de grote vechtscenes ed behoorlijk angstaanjagend. Ook de scenes in de Mines of Moria, of met Gollem, daar zou je als gevoelig kijkertje toch nachtmerries van krijgen...
Onze zoon van nu bijna 9 wil LOTR heel graag zien trouwens... Eerst lezen dan maar...

lisbeth
04-01-2013 om 17:17
Boeken of film
Mijn dochter is gevoeliger qua boeken dan bij films. Ik denk dat bij een eng boek haar eigen fantasie te veel meewerkt en daar heeft ze bij films minder last van. Die Orks etc bij LOTR vind ze totaal niet eng: knap gemaakt is haar enige commentaar

Woutje
04-01-2013 om 21:02
Kan wel
Hier een zoon van inmiddels 12 die al 5 jaar geleden voor het eerst LOTR zag (dus met 7 jaar) en sindsdien helemaal wild is van alles wat daarmee te maken heeft. The Hobbit heeft hij natuurlijk ook al gezien. Hij kan heel goed fantasy van realiteit scheiden; sterker, een paar jaar geleden had hij nachtmerries van de film Pietje Bell waarbij Pietje in de gevangenis teecht kwam. Dat komt veel dichterbij dan een orc die uit de modder kruipt...
Overigens is The Hobbit veel minder doomy en donker dan deel 2 en 3 van LOTR. Het is een prachtig gemaakte avonturenfilm, soort Indiane Jones maar dan anders

Primavera
05-01-2013 om 18:53
Dan doe ik aan kindermishandeling
Dan doe ik dus wel aan kindermishandeling. Zoon (10) met dyslectieproblemen heeft van mij toch echt eerst de Hobbit moeten lezen voordat we hem met Kerst in de bioscoop gingen zien. Hij leest alleen als daar een beloning tegenover staat en met z'n allen gezellig naar de film kon hem wel genoeg motiveren om het boek uit te krijgen.
Ook mijn bijna 8-jarige (goedlezende) dochter heeft 'm gelezen, zodat ze een beetje wist wat ze kon verwachten. De LOTR-films had ze thuis al wel gezien, maar op een levensgroot scherm, in het donker en met veel harder geluid heeft toch veel meer impact.
Had trouwens niet iemand even kunnen waarschuwen dat de film halverwege het boek ophoudt? Gelukkig hadden alle vier de kinderen het boek inmiddels gelezen, zodat ze nu niet nog een jaar zich hoeven af te vragen hoe het allemaal afloopt.

P
05-01-2013 om 21:58
Tja primavera
Dyslexieproblemen? Wat zijn dat? In welke taal leest hij ook weer?
Mijn kind van bijna 14 zonder dyslectie pakt niet uit zichzelf een boek maar gelukkig wel als het voor school nodig is. Met mijn kind van 11 met ernstige dyslexie lezen we wel boeken maar no way dat ik met hem de hobbit ga lezen.
Ze hebben hier ook gewoon alle Potterfilms gezien zonder een boek gelezen te hebben (nou ja oudste geloof ik boek 1, samen gelezen).
Ik ben hier al blij dat ze ruzie hebben over wie het eerst de Donald Duck mag

P
05-01-2013 om 22:12
Dus
Wat ik bedoel te zeggen: soms werkt dwingen maar je kunt niet zomaar kinderen gaan vergelijken die je niet kent. Voor veel kinderen met 'dyslexieproblemen' is zoiets verplichten wel degelijk kindermishandeling. Ik ben blij dat mijn 11 jarige gewoon blij was met het vierde deel van Dummie de Mummie wat hij kreeg met kerst.

Primavera
06-01-2013 om 10:43
Het was geenzins mijn bedoeling om te suggereren dat dyslectie valt op te lossen door kinderen te dwingen boeken als de Hobbit te lezen, alleen maar dat ik in mijn specefieke situatie, om verschillende problemen, wel aan mijn kinderen die eis stel voordat ze de film mochten zien.
Ik noemde de problemen van mijn zoon expres dyslectieproblemen en geen dyslectie, omdat hij geen klassieke dyslectie heeft, maar een aanverwand probleem. Mijn halve familie heeft het en we weten uit ervaring dat veel lezen (op woordbeeld) de schade beperkt. Dus leuk of niet, lezen zàl hij.

P
06-01-2013 om 10:58
Primavera
Ja, lezen moet hier ook maar om het voordeel te krijgen om vooruit te gaan hoef ik ze niet te verplichten om zo'n boek te lezen. Als een kind van 10 met 'dyslectieproblemen' hier door heen komt is er toch wel wat anders aan de hand dan dyslexie, dus zomaar 'dyslectieproblemen' gebruiken vind ik not done.

Tango
06-01-2013 om 11:38
Ik denk dat
Het inderdaad te maken heeft met hoe ernstig de dyslexie-problemen zijn. Ik zie mijn zoon, met ook niet erkende dyslexie maar wel serieuze leesproblemen echt nog niet met 10 jaar LOTR of HP lezen. Ik schreef al eerder dat ik al blij ben als hij over een tijdje Dolfje Weerwolfje kan lezen. Maar er zijn ook kinderen met dyslexie die best goed kunnen lezen, maar weer meer problemen hebben met spelling o.i.d. Dus om nou maar meteen te zeggen dat Primavera's zoon geen dyslexieproblemen heeft is wel erg kort door de bocht.

lisbeth
06-01-2013 om 14:13
Dyslexie
Bij dochter is ook gesproken over dyslexie, bij haar uit het zich echter vooral bij spelling. Ze heeft totaal geen klankherkenning. Lezen kan ze echter als de beste. Maar dan nog, een 8 jarige hoeft van mij echt niet Tolkien te lezen. Ik vind de boeken zelf al niet te pruimen. Al zal de hobbit misschien wel meevallen

Sahara
06-01-2013 om 15:17
Mooi lisbeth
Ik vind de boeken van Tolkien ook vreselijk. De films vind ik geweldig maar die boeken. Wat een ramp.
En ik hou erg veel van lezen maar door de Lotr of de Hobbit kom ik niet doorheen. Mijn kinderen hoeven die boeken ook echt niet te lezen van mij. Mag wel natuurlijk maar het hoeft niet.

Primavera
06-01-2013 om 17:56
Tja, p
Jij kunt het wel not done vinden, maar mijn zoon is onderzocht en heeft toch gecertificeerd dyslectieproblemen, die inderdaad zoals Tango noemt meer met spelling te maken hebben. Maar hij loopt er ook tegenaan als hij bijvoorbeeld een woord in het woordenboek moet opzoeken, dat hij dat dan niet kan vinden omdat hij niet goed de lettervolgorde ziet en ze doorelkaar husselt. Ipv bijv. te zoeken naar B-R-A-L als beginletters zoekt hij dan B-L-A-R ofzo.

Tante
06-01-2013 om 18:41
Nichtje met dyslexie (op basisschool, op middelbare school en op de universiteit iedere keer weer opnieuw vastgesteld) las/leest ook graag dikke pillen. Narnia, Potter, Lotr, Eragon.
Ze doet heel lang over elke bladzijde, maar ze leest ook heel aandachtig en onthoudt alles wat ze gelezen heeft heel goed. Daarom lukt het wel.
Ze is nu aan het promoveren. Een doorzetter, met het geluk dat ze heel goed kan onthouden en met dyslexie. Dat kan dus.
Trotse tante.

Tango
06-01-2013 om 21:26
Primavera ot
Dat van het alfabet vind ik wel een herkenbare. Zoon hier kent ook echt het alfabet niet, net zoals bijv. de maanden van het jaar. Heb jij suggesties om dit te oefenen?

rodebeuk
07-01-2013 om 08:48
Klankecht vs. niet klankecht
In Italië hebben ze een klankechte taal. Wij in NL hebben een aanmerkelijk minder klankechte taal, en als je het kanaal overzwemt wordt het helemaal een ramp. In het Engels kan je nooit zeggen wat er staat.
Dus ik denk dat je wel kan gaan hakketakken, maar dat is nogal zinloos als je de verschillen tussen I en NL niet in ogenschouw neemt. "Dyslectisch" in Italië is per definitie wat anders dan "dyslectisch" in NL omdat de taal niet dezelfde problemen oplevert. Er is geen omrekeningsfactor waarmee je een even zware graad van dyslectie kunt bepalen.