Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Heitje voor karweitje 12-jarige

watertoren schreef op 16-06-2025 om 00:22:

Ik zie het van een andere kant. Mijn zoon is inmiddels 32 en hij wilde dat vroeger ook. Mijn man en ik waren daarop tegen. Hij mocht dat niet van ons. Schooien om geld voor een klusje dat doe je niet!

Dat is toch geen schooien om geld. Dat is leren dat je moet werken om geld te verdienen.

Het ligt toch wel een beetje aan de buurt waar je woont, of dit wel of niet kan. En hoe de mensen zijn. Sommige ouders blijven zakgeld geven tot kinderen de deur uitgaan en vinden bijbaantjes maar gedoe, en sommige ouders vinden het juist goed dat kinderen zelf aanpakken.
Ik denk dat hier genoeg kinderen wat bijverdienen op deze manier. Grotere tuinen enzo waar altijd wel wat te doen is. Blad harken, grasmaaien, appels rapen etc
Mijn zoon liep op die leeftijd al een folderwijkje. Ik heb dat altijd aangemoedigt. Beter dan geklier op straat en zelf je geld verdienen is gewoon leuk.

Ik zou 4 euro per uur doen. En dan een beetje inschatten hoe lang je verwacht dat er over wordt gedaan en dat ook melden.

En even bij de ouders checken of zij het goed vinden.

Als het je eigen kinderen zijn vind ik het best gek om ze te betalen. Zij wonen toch ook in het huis, waarom moet je ze betalen om onkruid te wieden of de vaat te doen. Daarnaast zou ik vreemde kinderen niet aan mijn tuin of auto laten zitten. Ik ben misschien te micro-management erover maar ik ben bang dat ze mijn mooie bloemen en planten eruit trekken.

Ik zie het van een andere kant. Mijn zoon is inmiddels 32 en hij wilde dat vroeger ook. Mijn man en ik waren daarop tegen. Hij mocht dat niet van ons. Schooien om geld voor een klusje dat doe je niet!

Uhm werken voor je geld vind ik best respectabel?

boomhugger92 schreef op 16-06-2025 om 08:21:

Als het je eigen kinderen zijn vind ik het best gek om ze te betalen. Zij wonen toch ook in het huis, waarom moet je ze betalen om onkruid te wieden of de vaat te doen. Daarnaast zou ik vreemde kinderen niet aan mijn tuin of auto laten zitten. Ik ben misschien te micro-management erover maar ik ben bang dat ze mijn mooie bloemen en planten eruit trekken.

Bij eigen kinderen is het vaak meer een kwestie dat ze ergens voor sparen, en dat je als ouder niet zonder meer alles maar voor ze wilt kopen. Dan leren ze de waarde van geld niet.

Zeespiegel schreef op 16-06-2025 om 08:44:

[..]

Uhm werken voor je geld vind ik best respectabel?

Dat heeft hij ook gedaan vanaf een jaar of 16 maar dan met een werkgever, niet de buurvrouw of zo. 

Een heitje is een kwartje in guldens namelijk 25 cent. Dat was vroeger en ik ben nu 60 en dat mocht ik niet van mijn ouders en terecht. Ik heb zo'n hekel aan dat schooien voor de deur van kinderen. De bel gaat en dan staan er kinderen voor de deur met de vraag of ik plastic flessen heb. Ja, die heb ik 2 zakken vol maar die lever ik zelf in. 

Niks geen schooiers hier hoor..

Wel een blinkende container voor 2 euro. 

Mijn buurman liet het altijd door een bedrijf doen, dat kostte hem 8 euro per container.

Nu doen de buurtkids het al zeker 2 jaar lang voor meerdere huishoudens. 

watertoren schreef op 16-06-2025 om 09:47:

Een heitje is een kwartje in guldens namelijk 25 cent. Dat was vroeger en ik ben nu 60 en dat mocht ik niet van mijn ouders en terecht. Ik heb zo'n hekel aan dat schooien voor de deur van kinderen. De bel gaat en dan staan er kinderen voor de deur met de vraag of ik plastic flessen heb. Ja, die heb ik 2 zakken vol maar die lever ik zelf in.

Als de opbrengst voor een goed doel zou zijn bv scouting of dierenasiel zou je het dan wel goed vinden?

Schooien of bedelen is iets anders dan geld vragen voor een klusje. 

Als de klusjesman een lamp voor je ophangt en hij vraagt er €50,- voor, noem je dat geen schooien. Iemand die al 5 jaar met een kartonnenbordje en een schoteltje in het centrum zit, met de tekst; ik wil terug naar Griekenland maar ik heb geen geld...dat is schooien.

boomhugger92 schreef op 16-06-2025 om 08:21:

Als het echt grote klussen zijn, vind ik het niet erg om ook mijn eigen kinderen te betalen. We hebben bijvoorbeeld met z'n drieën de schutting geverfd. Daar heb ik ze allebei 7,50 euro voor gegeven. 

Martje80 schreef op 16-06-2025 om 13:40:

[..]

Als het echt grote klussen zijn, vind ik het niet erg om ook mijn eigen kinderen te betalen. We hebben bijvoorbeeld met z'n drieën de schutting geverfd. Daar heb ik ze allebei 7,50 euro voor gegeven.

Ja dat is anders, maar kamer opruimen of even de kliko buiten te zetten vind ik geen klusjes die geldwaardig zijn. 

Bolmieke schreef op 16-06-2025 om 10:19:

[..]

Als de opbrengst voor een goed doel zou zijn bv scouting of dierenasiel zou je het dan wel goed vinden?

Nee, dan ook niet. Mijn man leeft nu niet meer maar wij zijn altijd al vrijwilligers geweest van de voetbal. Ik doe dat nog steeds. Ik verkoop geen paaseitjes 

boomhugger92 schreef op 16-06-2025 om 14:06:

[..]

Ja dat is anders, maar kamer opruimen of even de kliko buiten te zetten vind ik geen klusjes die geldwaardig zijn.

Onze buurjongens halen hem op als hij leeg gemaakt is door de vuilniswagen en poetsen de container van binnen en buiten. 

Een vieze kliko met soms zelfs maden schoonmaken vind ik echt wel een rotklus en is me de 2 euro meer dan waard ..  de kids blij want 2 euro verdiend en eventuele maden nemen ze mee om mee te vissen.. met mij veel buren in onze straat die graag gebruik maken van de service. 

Hetzelfde als stoepjes sneeuw/ ijsvrij maken en/of strooien , 2 euro is voor veel ouderen hier een bedrag dat ze graag betalen om in de weekenden en vakanties zonder valpartijen de deur uit te kunnen.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.