Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
flora B

flora B

19-10-2009 om 17:22

Hele dag alleen maar vervelen (pubergedrag)

Ik word ik gek van..onze zoon van ruim 11 jaar, hij wil maar 1 ding de hele dag en dat is computeren en Habbo hotel........hij mag het 1 uur per dag, dat is dus 1 uur niet zeuren en de rest wel. Vanochtend is hij naar het zwembad geweest, vanmiddag naar de film hier in het filmhuis, is terug en meteen weer IK VERVEEL MIJ !!!!! ik snap dat het bij het puberen hoort, en zo in de herfstvakantie.......het is nog maar maandag! Ervaren jullie dit ook en wat doen jullie puberjongens (deze houd niet van voetballen, komt er een vriendje... dan weer meteen achter de comp. duiken)! Ik ben heel streng in een uur per dag hoor ik ook van de andere jongens!
Het is onze eerste puber in huis...maar de hele dag negatief word er gek van!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Holiday

Holiday

19-10-2009 om 18:13

Beetje van de regel afwijken nu en dan?

Hier hebben wij ook de regel van 1 uur per dag. Maar ik ben er niet zo heel streng in. Bij slecht weer, in de vakantie, in het weekend, dan kan het wel eens uitlopen.

Een uur is in mijn beleving ook heel weinig. Als ik zelf achter mijn pc kruip ben ik in no-time een uur verder. Dan te moeten stoppen omdat een ander het zegt, tja dat is ook geen fluit aan. Dus ik heb er zeker begrip voor en plak er vaak genoeg nog een uurtje voor ze aan vast. Dan is het jippie!! Of ik zeg, jongens nu stoppen maar dan mag je vanmiddag nog een keer een uurtje. Dat bevordert de sfeer enorm!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-10-2009 om 19:13

Dit zeg ik altijd bij ´vervelen´

Ah, je verveelt je... dat komt héél erg goed uit. Het gras moet worden gemaaid, de was moet worden opgevouwen, o ja, het oud papier moet ook nog worden weggebracht!
Opeens blijkt het dan reuze mee te vallen met het vervelen en was hij nét van plan om lekker te gaan lezen of een mooi bouwwerk te maken van Knex.

Tihama

Tihama

19-10-2009 om 19:54

Het is vakantie, hoor

waarom maar 1 uur per dag?
Ik doe niet aan tijdsbeperkingen voor vrijetijdsinvulling. Zoon, 12, mag onbeperkt computeren. Vandaag is ie zelfs niet aan geweest.

Soms computert ie wel een hele dag. Best. Mag hij ook maximaal 1 uur per dag lezen (die van mij heeft vandaag 5 kg Donald Ducks gelezen)? Of maximaal een half uur voetballen? Of precies drie kwartier met Knex spelen?
Het is VAKANTIE. Dan mag je toch doen wat je leuk vindt?

Als ik tijdens mijn vakantie gestuurd word in mijn vrijetijdsbesteding, word ik OOK recalcitrant. En ik ben geen puber.......hoewel?

Tihama

Yta Chalne

Yta Chalne

19-10-2009 om 22:10

Tja

't Is ook lastig met opgroeien, je voelt je te groot om dagenlang met lego op de grond te zitten en je bent te klein om zelf te mogen weten hoe je je vrije tijd doorbrengt. Ook hier doen we níet aan computertijdbeperking, en dat levert geen verslavingen op. Mocht je kind na een week wel volledig tot zombie verworden zijn dan kun je 'm de volgende vakantie tenminste duidelijk uitleggen waarom je hem een beperking oplegt ('weet je nog, in de herfstvakantie werd je een zombie') Misschien een beetje beginnen met loslaten?

MRI

MRI

19-10-2009 om 23:48

'ik verveel me zo"

"nou das niet slim, je kunt beter iets leuks gaan doen"
Met andere woorden: het is niet jouw probleem dat hij zich verveelt, maar het zijne. Ga iets leuks doen joh.

Tja, ik vind het wel fris wat Tihama zegt: gewoon vrijlaten. Ik heb hetzelfde met snoepen en mijn dochter snoept dus vrijwel nooit. Gewoon omdat het mag en ze daardoor niet zo nodig hoeft.

Aan de andere kant: ik vind beeldschermen toch weer net een andere kwestie dan verslaafd zijn aan knex. Jij niet Tihama?

MR

Hier ook losser/vrijer in de vakantie

Onze oudste is ook nogal gek op alles met een beeldscherm. Maar zeker nu hij op de middelbare school zit en er door de weeks niet veel vrije tijd overblijft naast zijn schoolwerk en sporten mag hij in de vakantie wel langer op de pc of spelcomputer. Als ik denk dat hij erg duf en inzichzelf gekeerd raakt door teveel uren achter elkaar computeren dan geef ik hem eerst een klusje na de lunch, en dat is dan bijvoorbeeld de tuin doen of oude spullen naar de gemeente brengen. Het leverd hier eigenlijk geen problemen op, dus wel eens een aantal dagen niets anders dan computer maar daarna bedenkt hij zelf wel weer iets (lego/knex/voetballen of fietsen). Zelf zit ik ook wel eens een hele middag achter de computer en mensen zat die dagen met een beeldscherm werken dus ik zie niet zo zeer een groot probleem als wat oudere kinderen dat in de vakantie ook eens doen voor een korte periode.

Tihama

Tihama

20-10-2009 om 09:49

Verslaafd

Mijn kind is niet verslaafd. Mijn kind heeft periodes dat hij helemaal door iets gegrepen wordt.
Drie weken terug was dat het spel Civilisation. Elke vrije minuut moest er gespeeld worden. Dat heeft twee weken geduurd. Toen was het over.
Hij moest dan 's avonds wel een uur voor het slapengaan stoppen. Dat heb ik hem ook uitgelegd. Dat computerspelletjes je adrenaline opjagen en dat je lichaam daarna extra werk heeft om je lichaam weer tot rust te brengen. En dan dit dus niet slim is vlak voor het slapen gaan.
Na deze verklaring was er geen discussie meer. Kinderen vinden het best fijn om te weten waarom ouders bepaalde regels hebben. We hebben hem ook uitgelegd wat computerspelletjes met je hersenen doen. Dat ze heel positief werken op het ontwikkelen van logisch redeneren en ruimtelijk inzicht. Maar dat ze ook je adrenalinegehalte opvoeren en dat dit niet alleen je hersenen heel druk maakt, maar dat je ook verslaafd raakt aan dat lekkere gevoel. Dat je daarom steeds weer die computer aan wil zetten.

Deze week is het overigens de Donald Duck. Ik had een verse stapel voor hem, dus hij hangt nu op de zitzak te lezen, al 2 dagen lang. Af en toe gaat hij een half uur rennen en voetballen en dan duikt hij weer in zijn stapel. Vandaag gaan we trouwens met zijn tweetjes naar het Tropenmuseum.

Yta's verklaring vind ik ook mooi. Laat gaan en leg daarna uit waarom het geen goed plan was. Je kunt dan verwijzen naar zijn eigen gedrag.
Oja, en voor wie denkt dat mijn uitleg over hersenen te hoog gegrepen is: de serie Waanzinnig op te Weten legt dit perfect op kinderniveau uit.

Tihama

flora B

flora B

20-10-2009 om 10:10

Waarom onze beperking

Wij waren altijd wat losser over het gebruik van de computer in het weekend, met als gevolg een opgefokt kind, wie maar iets te dicht in de buurt kwam etc... nergens anders was er interesse voor, dit was niet leuk meer. Hij doet veel Habbo hotel, niet echt een computerspelletje maar een soort second live.Het is niet alleen de comp. maar ook de WII, dan de nintendo ds, die overigens niet mee naar boven mag, ik wil daar wel zicht op houden. En echt het gedrag is zo anders als hij uren achter die beeldschermen heeft gezeten. Ik was benieuwd wat jullie kinderen anders deden.. de donald duck is hier ook favoriet, maar al jaren lid en hij kent echt verhaal.Ik stel ook steeds klusjes voor, wij wonen op een boerderij, er is hier zat te doen, maar daar heeft meneer geen zin in....hij is niet zo'n buitenkind! Maar waar ik van baal als er zo'n leuke actieve dag als gisteren is, dat alle tussenruimte alleen maar opgevuld kan worden met de computer. We zullen zien, vanmiddag komt een vriendin met 4 jongens dus zullen ze lekker buiten zijn, en donderdag tot zondag gaan we er lekker op uit, zonder computer!!

Allesmagdag

Flora,

Mijn kinderen krijgen af en toe een AllesMagDag, dat werkt wonderen. Had je dat al overwogen? Sluit een beetje aan bij de dames hierboven maar is wat overzichtelijker.

Heirthe

Heirthe

20-10-2009 om 22:36

Ook geen computerregels hier

en dat bevalt me prima. Ik zit me anders toch maar te irriteren aan twee vervelend puberjongens en daar heb ik geen zin in.
Ook hier werkt het zo dat juist omdat we geen regels voor de pc hebben, ze niet verslaafd raken en zich soms zelfs achter de pc vervelen Dan gaan ze lekker naar buiten, wat rondhangen met leeftijdgenootjes die zich ook vervelen in de vakantie
Ik vind het ook zo beperkend voor een kind, ben je net lekker bezig op de pc komt je moeder er weer aan dat je uurtje voorbij is Hoe frustrerend!
Nee hoor lekker laten gaan en ze komen er hier vanzelf wel weer achter weg.

Lou

Lou

21-10-2009 om 19:06

Een uur werkt ook niet

Ik ga mee met Foske: een tijdslimiet voor computeren werkt heel frustrerend. Ga zelf maar eens precies een half uur of een uur op het forum. Zit je net een bericht te typen, is precies je uur om. En dan zo'n strenge volwassene erbij: "Nee, niet nog je berichtje afmaken, hij moet NU uit."

Als ik al eens de computertijd van dochter (8) wil beperken, dan zeg ik bijvoorbeeld dat ze door mag gaan tot het eind van het spel, of tot het volgende level, of tot dit ene popje is aangekleed.

Zelfde met tv kijken overigens: dit programma kijken en dan uit. Of zo.

groet,

Lou

Geen probleem

Hier(11,15,17) ook geen regels voor de pc of playstation.
Alle drie hebben ze periodes dat ze idd helemaal 'in' een spel zitten en elke minuut willen spelen, maar langer dan een paar dagen duurt het niet.
Volgende week is het hier herst vakantie en dan komt de playstation naar beneden en dan mag ik mee racen en voetballen....heel leuk want mama is niet zo handig natuurlijk.
Ik laat ze in hun vrijetijd helemaal vrij in wat ze willen doen, ze moeten op school al de hele dag vanalles, ook een middag hangen op de bank met de afstanbediening in de hand vind ik prima.
Ze hoeven niet altijd nuttige dingen te doen.
Hier werkt het prima en ze vervelen zich echt nooit.
nelly

anders

anders

22-10-2009 om 13:01

Hier ook

negeer een beetje de opmerking "verveel me" lijkt soms een beetje op aandacht vragen maar ook een beetje bij de leeftijd te horen om niets te doen. Gamen mogen ze van mij onbeperkt in de vakantie computergebuik heb ik maar weer eens aan banden gelegd nadat oudste wel weer erg veel bezig was met "prikkelende" info op te zoeken.

ilsepilse

ilsepilse

25-10-2009 om 21:37

Sport?

onze jongste van 12 was op voetbalclinic voor 3 dagen en de andere dagen ging hij met papa voetbal oefenen. Nu en dan es achter de pc/ps3 maar door het mooie weer viel dat mee want hij gaat het liefst buiten spelen.
Broer van 15 heeft skateboarden weer her-ontdekt en gaat ook basketballen buiten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.