Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
anders

anders

07-06-2009 om 11:37

Help (lang) [zoon en nichtje bloot aan het experimenteren]

na lang aandringen van de dochter van mijn zus is ze dit weekend komen logeren. Nu ben ik een beetje een paria in onze familie omdat ik volgens hen een bedenkelijke moraaal heb tegenover sexualiteit van kinderen. Ik heb ook het idee gehad dat dat de reden was dat ze niet mocht komen logeren en heb bij visties vaak het idee gehad dat ze onze zoon erg interessant vond. Nu heb ik met hem voor de logeerpartij al een gesprekje gehad en hem op het hart gedrukt niet te "experimenteren" met z`n nichtje. Vanaochtend te lang uitgeslapen en vond het al zo stil kom ik beneden in de woonkamer en ja hoor beide bloot en druk met onderzoek...Wat moet ik doen verzwijgen voor m`n zus in de hoop dat het niet uit komt? Oh ja mijn zoon is 11 dochter van mijn zus 10.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
moeder

moeder

07-06-2009 om 11:49

Hoi

ik snap niet helemaal wat je bedoelt dat je 'een bedenkelijke moraal hebt tegenover sexualiteit van kinderen', maargoed. Ik vind als je zo duidelijk tegen je zoontje hebt gezegd dat je e.e.a. niet wil dan vind ik het zeer verderfelijk dat hij zich toch 'vergrijpt' aan zijn nichtje. Helemaal fout vind ik. De sexuoloog van Oudersonline zal er wel anders over denken maar ik niet.
en wb je vraag: nee, niet verzwijgen. komt anders toch uit. En nagaan hoe het gegaan is!

Jade

Jade

07-06-2009 om 12:16

Moeder,

je weet niet van wie het uit is gegaan. Dat maakt het niet minder "erg", maar je legt nu de volledige "schuld" bij haar zoon en dat vind ik in dit stadium niet echt reëel te noemen.

Anders: niet verzwijgen en wat bedoel je dat je een bedenkelijke moraal hebt tegenover sexualiteit van kinderen?? Overigens zou ik ze niet meer bij elkaar laten slapen......

moeder

moeder

07-06-2009 om 13:34

Ja maar..

Je had toch uitdrukkelijk iets van te voren gezegd?? Waarom eigenlijk? Verwachtte je het een en ander??
Daarom vind ik dat hij niet op het nichtje in had moeten gaan.
Het is allemaal niet zo heel ernstig lees ik wel, maar het blijft een 'afspraak'.

Rafelkap

Rafelkap

07-06-2009 om 13:54

Niet

Als je dit verzwijgt voor je zus geef je er denk ik alleen maar een lading aan die er waarschijnlijk helemaal niet is. Het wordt tijd voor voorlichting denk ik zo.

Sorry hoor maar ik vind het vreemd gedrag

het zal vast aan mij liggen maar ik kan het niet als iets geheel onschuldigs zien. Ze zijn 10 en 11 jaar, dat vind ik toch echt al heel iets anders dan ontdekkende kleuters van 5 jaar. Je hebt hem zelfs bij voorbaat verteld dat je het niet wilde hebben!! en toch gebeurt het.

Tirza G.

Tirza G.

07-06-2009 om 14:00

Ik voel een onuitgesproken lading

in je berichtjes dat je de opvoeding die je zus geeft aan haar kroost maar benauwd en bekrompen vindt en dat je die van jezelf beter en vrijer vindt. Hoe wéét je zus hoe jullie in het gezin denken en omgaan met blootlopen en masturbatie?
Ik heb zelf ook een tamelijk relaxte houding tov sex, maar het is niet zo dat de kinderen hier al masturberend bloot rondrennen als er visite is. Het is ook geen onderwerp wat ik bespreek met mensen buiten het gezin.
Je zoon heeft jouw verbod overtreden. Als het "geen snoep pakken voor het ontbijt" (of ieder ander voorbeeld) was geweest, had je dan ook zo gereageerd? Het moest van haar? Ja, makkelijk kletsen. Hij is ouder, gastheer en vooraf geinstrueerd. Ik denk dat je zoon ergens aanvoelde dat hij het wel kon maken om dit verbod te overtreden, omdat-ie weet hoe bevrijd je jezelf vindt tov je bekrompen zus.
Je bent in elk geval zó vrij en modern dat je de schuld al bij voorbaat bij het meisje neerlegt. Kortom: de man reageert als een slaaf op de impulsen die de verdorven vrouw uitzendt.

Tirza

Vic

Vic

07-06-2009 om 14:35

Niet normaal

Een kind van 11 (en ook van 10) weet heus wel dat dit soort spelletjes op die leeftijd niet meer toelaatbaar is. Bovendien heb je het vooraf expliciet gezegd. Leuk dat je zo'n vrije houding hebt t.o.v. sex, maar bedenk wel dat die spelletjes over een jaar ook kunnen leiden tot ongewenste tienerzwangerschappen.

Ik kan me je zus heel goed voorstellen

Blijkbaar kan je zoon die open benadering van je niet goed hanteren. Want als oudere neef hoor je echt te weten dat je niet met een jonger nichtje gaat experimenteren op sexueel gebied. Zeker na jouw expliciete waarschuwing. Als je mijn zus was zou ik mijn dochter ook zeker niet bij je laten logeren. En ik ben absoluut niet preuts.

-Kaatje-

-Kaatje-

07-06-2009 om 15:56

Erg jong?!

Ik hoor niemand erover, maar vind de kinderen wel erg jong om hier al mee bezig te zijn...
Horen ze niet gewoon met hun Lego en Barbie's te spelen ipv deze vreemde spelletjes? Ik word er helemaal naar van...
Verder ben ik het eens met Mach en zou ik mijn dochter ook niet bij je laten logeren en dat je zelfs overweegt om dit ernstige (!!) voorval te willen verzwijgen vind ik echt heel erg rot naar je zus toe: dit kan en mag je niet verzwijgen ongeacht de consequenties voor jezelf.

Maylise

Maylise

07-06-2009 om 16:05

Niet passend op die leeftijd

Jouw zoontje (en nichtje) zijn te oud om dit nog als iets heel onschuldigs weg te zetten. Als ze nou drie jaar waren geweest dan is het een ander verhaal. Maar op die leeftijd zouden ze beter moeten weten. Ze gaan dus toch een aantal grenzen over.
Waarvan ook nog eens de grens dat jij expliciet gezegd had dat dit niet mocht en het genegeerd wordt. Je zoon kan met zijn 11 jaar in elk geval al heel goed begrijpen dat als iets niet mag het ook niet de bedoeling is dat hij het doet. Dus wat dat betreft mag je sowieso boos zijn.
Verder zou ik nog wel een paar heel ernstige gesprekken met zoon aangaan over wat wel en niet acceptabel is op dit gebied. Nu lijkt je zoontje geen enkel gevoel te hebben voor wat wel en niet mag/kan op dit gebied. Nu met 11 jaar misschien nog geen ramp maar als hij straks 13 jaar is (en dat duurt niet zolang meer) dan is het al een heel ander verhaal. Op deze leeftijd zit het toch op de grens van onschuldigheid. Dat bepaalde dingen gewoon niet kunnen schijnt nog niet bij hem op te komen.
Voor nichtje geldt natuurlijk deels ook maar dat is dan meer aan je zus om het op te vangen.
Ik vind het overigens vreemd dat zoontje gelijk geloofd wordt als hij zegt dat dit het idee van nichtje was.

Maylise

Reactie op reactie

Maar ik vind dan weer dat verliefde meisjes van 10 niet door hun neef van 11 op wat voor manier dan ook naakt betast of bekeken horen te worden. En ik weet natuurlijk niet precies wat er gebeurd is, maar jij schrijft over naakt elkaar onderzoeken. Dat klinkt niet onschuldig. Dat jij dat wel onschuldig vindt verontrust mij. Ik ben blij dat je mijn zus niet bent.
Jouw zoon en jij kunnen blijkbaar beide de open benadering zoals jij die toepast over sex niet aan.
Wij zijn hier ook open, maar bij de puberteit horen voor pubers sexuele geheimpjes. Niet alles hoeft open en bloot. EN die geheimpjes deel je eerst met sexegenoten, niet met neven van een jaar ouder. En een 11 jarige jongen en een 10 jarig meisje staan echt op de rand van de puberteit.

liora

liora

07-06-2009 om 16:46

Troll

Beste OOLers,

Ik denk dat dit een troll is.

Liora

Kijk liora

met deze waardevolle bijdrage heb je je taalkundige faux pas van gisteren alweer gecompenseerd

Lekker aftaaien allemaal en uit het raam naar de regen gaan kijken. Of naar de finale van Roland Garros, hoor net van hubbie dat Federer op winst staat...lekker... zijn 14de grand slam.

Zoonlief van 7 snapt het niet helemaal, die zegt nu dat hij voor Federer stemt.

Even overwogen

maar ik vind dit nou niet een onderwerp om als troll een draadje over te starten. Maar goed, het zegt waarschijnlijk veel over de startster.
Overigens kijk ik hier nog steeds naar een stralende zon!!!

ik ga er nog vanuit dat dit een serieus berichtje is.
je zegt:
*Nu heb ik met hem voor de logeerpartij al een gesprekje gehad en hem op het hart gedrukt niet te "experimenteren" met z`n nichtje.*

waarom heb je dat je zoon op zijn hart gedrukt?is hij altijd aan het experimenteren met seks?waarom moet dat speciaal benoemd worden?is het bij jouw 11 jarige normaal om met loge,s te experimenteren?

hier komen regelmatig vriendjes en vriendinnetjes logeren( zo rond en 10,11,12 jaar,) maar ik spreek met mijn dochter af: niet snoepen op je kamer,niet te lang tv kijken en op tijd gaan slapen.ik hoef haar echt niet te laten beloven om niet te gaan experimenteren ,zij is daar helemaal nog niet mee bezig.

bij mijn 15 jarige ligt dat anders,met haar praat ik in geval van logeerpartijen wel over seks,over veilig vrijen,over geen dingen tegen je zin doen.
maar bij een 11 jarige?

Klik Spaan

Klik Spaan

07-06-2009 om 19:02

Anders

Ik zie nu jouw vraag hier en het zet wat vraagtekens bij mij. In mijn vraag onder 'algemeen' zeg je dat ik bij het AMK zou moeten melden bij genoemd gedrag van een kind. Maar als ik lees hoe jouw zoon met sexualiteit omgaat vind ik dat ook best zorgelijk klinken. Bovendien ben ik verbaasd over je twijfel het aan je zus te melden. Terwijl je mij al snel aanraadt het AMK te contacten. Wat tegenstrijdig. Is niet helemaal eerlijk naar mij toe. Het is al zo'n onzekerheid en het wekt heel wat emotie bij mij op, zo'n melding alleen bij een juf al. Buiten dat:

Je zou jezelf eens kunnen afvragen of je misschien niet TE vrij bent waardoor je zoon te vroeg met de grote mensen zaken geconfronteerd wordt.
Het kan ook zijn dat hij hiermee jouw aandacht roept.

Ook een jongen van 11 zou normaal de prive-sfeer zoeken om zichzelf en zijn sexuele gevoelens te ontdekken.

Heb je je ook af gevraagd hoe ver het was gegaan als je later wakker was geschrokken?

Klik

Monique D*

Monique D*

07-06-2009 om 20:48

Hoe heb je gereageerd toen je de kids betrapte?

Ik vind 10 en 11 jaar wel erg jong om op dat gebied te experimenteren. Kinderen van die leeftijd kunnen wel doktertje spelen, maar het onderzoeken hoe de piemel van een jongen werkt als hij gaat masturberen gaat veel te ver. Ook als je een open sexuele voorlichting hebt gegeven, zoiets doe je niet. Dat sexueel elkaar ontdekken is helemaal niet goed, zeker niet op die leeftijd en zeker niet als familie. Dit is wat anders dan doktertje spelen of er gewoon over praten. Overigens heb je je zoon al gewaarschuwd en toch doet hij het.. Waarom heeft hij dat toch gedaan? De vraag is of hij zich liet overhalen door zijn nichtje of dat hij het toch maar doet-nu-moeder-slaapt-en-niets-zal-merken..
Ik vraag mij af hoe je hebt gereageerd toen je die twee samen beneden betrapte. Ik had wel een stevig gesprek met ze gevoerd en het logeren verbieden.
Je had het ook over het uitstapje in de Efteling. Hoe deden ze daar dan?
En hoe nu verder? Mogen ze nog bij elkaar slapen?

Tango

Tango

07-06-2009 om 21:43

Je schrijft dat

Je de details niet weet omdat je er niet bij was. Heb je niet bij hen beide doorgevraagd wat er precies gebeurd is. Dat lijkt me toch wel een logische reactie. Nu heb je alleen zoons kant van het verhaal gehoord en niet nichtjes kant, zoals ik het lees tenminste.
Misschien had je ook na het uitstapje naar de Efteling, waar er dus blijkbaar ook al iets aan de hand was, hen beter allebei kunnen waarschuwen om niet te experimenteren.
Ik vind ook dat deze kinderen echt te jong zijn hiervoor. Doktertje spelen oké, maar dit lijkt inderdaad verder te gaan.

moeder

moeder

07-06-2009 om 21:44

Troll???? wat?

wat is dat nou weer?
mis ik iets?

Moeder

Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op forums, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare reacties (bijvoorbeeld flames) van andere mensen uit te lokken

zie voor verdere details wikipedia...of google: 53800 hits!

Raar verhaal

Zus vind "anders" maar erg makkelijk op sexueel gebied. Na veel zeuren van haar dochter mag ze bij deze "vrije" tante logeren.
Dochter wordt `s morgens bloot samen met neef gevonden.Zijn gezellig op onderzoek uit. Zus hoort verhaal aan van "anders" en verdwijnt fluitend naar huis.
"Dag zus, het was gezellig, mag ze in de zomervakantie weer komen?"Ik zie het al voor me, wat een raar verhaal.

Tirza G.

Tirza G.

07-06-2009 om 23:34

En zo fijn

Zoon is de onschuld zelf. Hij heeft alleen maar op verzoek van het nieuwsgierige, bekrompen nichtje (niet gek natuurlijk als je zo'n opvoeding krijgt) laten zien wat hem een lekker gevoel geeft.
Tjongejongejonge, hoe groot kunnen je oogkleppen zijn.

Tirza

Brrrrrrr

Wij zijn hier in huis erg vrij op allerlei punten maar hiervan lopen de rillingen over mijn rug.
Bij vrijheid hoort ook leren dat je de grenzen van anderen en jezelf moet respecteren.

Als jij MIJN zus geweest was, dan had ik jou en je hele gezin gewoon de komende 20 jaar niet meer willen zien. Tjonge en dan ben ik niet eens beperkt of preuts. Maar neefjes blijven van mijn dochter af en 'op verzoek laten zien wat een lekker gevoel geeft'? Ik ga er van over mijn nek.

Polly Shearman

Polly Shearman

08-06-2009 om 09:11

Mastuberen op 11 jarige leeftijd?

Ik weet dat een boel peuters het doen, maar dan wel onbewust, een beetje prutsen en op een knuffel raggen.
Daarna gaat vaak de lol er van af. Het echte masturberen komt pas terug als ze gaan puberen.
Dus een jongen van 11 die structureel mastrubeert en dat ook nog gaat laten zien en uitleggen aan een jonger nichtje? daar trek ik mijn wenkbrauw wat van op.

Rafelkap

Rafelkap

08-06-2009 om 10:52

Hysterie

Toch nog even wat zeggen. Ik vind dat er hier nogal hysterisch wordt gereageerd. Alleen door vrouwen en ook typisch voor deze tijd. Zolang dat onderzoek niet tegen de zin van nichtje en neefje is gebeurd is het eigenlijk heel normaal. Mijn man was op die leeftijd ook aan het experimenteren, volkomen onschuldig. Ik heb de wijsheid niet in pacht, mijn zoontjes zijn nog een stuk jonger, maar ik denk niet dat je met hysterische verboden moet reageren. Ze doen het toch wel, stiekem.
ik hoop dat er hier ook wat mannen reageren, Tinus??? (er zijn er niet veel)

Tirza G.

Tirza G.

08-06-2009 om 13:43

Anders

Ik ga af op de info die je geeft. Ik weet niet dat jullie kinderen bijkans samen opgroeiden en ik weet ook niet dat jouw zoon niet midden in de kamer zit te masturberen. Die info haal ik niet uit je eerdere postings, waarin je alleen maar ventileert hoe geweldig vrij en ruimdenkend jullie zijn en hoe bekrompen en preuts je zus is.
Overigens blijft mijn mening gestand dat je de verantwoordelijkheid volledig bij het nichtje legt. En dat je je zoon gelooft omdat het je zoon is, is mooi en heel herkenbaar, maar niet altijd het allerslimste.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-06-2009 om 13:48

Rafelkap

Ik reageer (tenminste, dat vind ik ) niet zozeer op het geexperimenteer, dat boeit me helemaal niet zo. Ik reageer op de smalende toon van Anders naar de opvoeding van haar zus toe en ik reageer wat feller op het feit dat ze de verantwoording bij het nichtje legt. Ergens vindt ze blijkbaar zelf ook dat er een grens is overschreden, maar zoon is onschuldig. Die is A. heel vrij opgevoed dus heeft die behoefte niet; B. onschuldig omdat hij dat aan zijn moeder heeft verteld en C. reageerde alleen maar op het verzoek van het nichtje. Kortom: het is zus en nichtje hun eigen schuld. En Anders en zoon zijn slachtoffer, want ja, hoe moeten we dit vertellen??
Jaja. Het doet me denken aan zo'n suffe reclame waar ik me over heb opgewonden (in de zin van boos ): Men can't help acting on impulse........waarbij Impulse dan een merk deodorant ofzo was, waar iedere man een strakke plasser van kreeg als een dame het gebruikte. Eeeeh.......we leven niet meer in grotten. Mannen kunnen het wel dégelijk helpen als ze reageren op iedere impuls. Oftewel: de verantwoording van het seksueel (ook soms ontoelaatbare gedrag) wordt bij de vrouw neergelegd. Dan had je maar niet.......

Tirza

Meen je dat rafelkap?

Om hysterisch te reageren vindt ik ook wel 'overdreven', maar ik vindt het ook niet 'normaal' om op 11-jarige en 10-jarige leeftijd al zulke experimenten te doen mét ook nog een 'ander' erbij. Ik vindt het voor peuters/kleuters wél vrij normaal...maar daarna is het toch vooral een ontwikkeling die zich in 'privacy' afspeelt en niet tussen 2 kinderen of zo dat het hele gezin ervan 'weet' of ervan meegeniet. Pas als die hele ontwikkeling achter de rug is (iets wat volgens mij jaren duurt, i.e.g. tot in de puberteit) begint een interesse om dat mét een ander uit te proberen.
Dat deze 11 en 10-jarige die interesse in elkaar al wel hébben is volgens mij niet 'normaal', in ieder geval hoort het niet bij de 'gewone sexuele ontwikkeling' die in de boekjes staat beschreven. Dat heeft volgens mij ook niks met preutsheid te maken. Het gaat er even om of het een 'normale sexuele ontwikkeling' is of niet.
De meesten hier vinden het niet normaal. En dat is echt niet omdat ze preuts zijn. Geen reden om helemaal hoteldebotel te worden, maar ik zou me zorgen maken...
Ernstige zorgen. Of 11-jarige zich wel normaal sexueel ontwikkeld. Of 10-jarige zich wel normaal sexueel ontwikkeld of ze niet over elkaars grenzen heen zijn gegaan (Lijkt me een logische zorg als je de leeftijd nog niet hebt, dan kan je zoiets ook niet écht inschatten).
Ik vindt trouwens dat 'anders' zelf ook nogal licht hysterisch reageert op de reacties die er komen...Als ze geen andere mening dan d'r eigen mening wil horen moet ze hier niet posten.
Ik vindt het zeker ook een 'zorgelijke' iets. In ieder geval geen 'normaal' iets. Ik denk ook dat je diegene die op zulke leeftijd 'behoefte' heeft gehad aan zulke ervaringen met een lampje kunt zoeken. Dat dat geen 'standaardervaringen' zijn die iedereen graag op zou doen op die leeftijd. Sterker nog, ik denk dat de traumatische ervaringen die kinderen op die leeftijd hebben opgedaan op sexueel gebied omdat er over hun 'grenzen' heen is gegaan dat die véél meer voorkomen.
Juist omdát ze er nog te jong voor zijn, nog niet genoeg rekening kunnen houden met die ander en diens wensen en gevoelens.
groeten albana

Laminaat

Laminaat

08-06-2009 om 14:41

Sex is voor alle leeftijden

Anders,

Ik vind er niets vreemds aan dat jouw zoon en je nichtje samen experimenteren. Alle leeftijdscategorieen beleven sex, al is het met verschillende ladingen en gevoelens. Het leeftijdsverschil tussen neef en nicht baren me ook geen zorgen. Tot zover niets aan de hand, wat mij betreft. Maar het is wel ontzettend ongehoorzaam van je zoon om iets te doen wat jij nadrukkelijk verboden hebt. En om je vraag te beantwoorden: natuurlijk vind ik dat je zus het moet weten. Juist als ze zo preuts is, moet ze op de hoogte worden gesteld van de sexuele ontwikkeling van haar dochter. Misschien dat jullie verschil in sexuele moraal er wel toe geleid hebben dat haar dochter juist in jouw zoon geinteresseerd is. Ik denk dat het tijd is voor een goed gesprek tussen jou en je zus, en tussen zus en nicht. Tien jaar is al erg laat voor voorlichting. Zoon en nicht horen op die leeftijd al lang te weten dat de openbare woonkamer niet de geschikte plaats is.

Andere ouders,
Hoe komen jullie op het idee dat sexualiteit eindigt in de kleutertijd en pas in de puberteit terugkomt? En waarom zouden kinderen hun sexualiteit in hun uppie moeten ontwikkelen?

Groeten,
Laminaat

Laminaat

Laminaat

08-06-2009 om 15:04

Privacy en aanstoot

Anders,

Ik heb het niet over blootlopen, maar over sexuele handelingen in de woonkamer. Kinderen moeten op een gegeven moment weten wat aanstootgevend kan zijn voor anderen en dat ze dus neuspeuteren, masturberen, poepen en noem maar op niet voor de ogen moeten doen van mensen die niet om dat uitzicht gevraagd hebben.
Blootlopen is een ander verhaal. Daar mag ieder zijn mening over hebben. Mijn dochter mag van mij al sinds haar 5de niet meer zonder onderbroek in de tuin waar iedereen zicht op heeft. Dit omdat ik weet dat de wandelaars in de omgeving veelal van een generatie zijn die dat een onprettig gezicht vinden. En de wandelaars die het juist een iets te prettig gezicht vinden wil ik ook niet aanmoedigen.
Laminaat

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.