Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
petra elfers

petra elfers

14-05-2009 om 20:25

Help weet het echt niet meer [dochter van 10 te lang haar zin gegeven]

ik heb mijn dochter altijd veels te veel verwend en haar veels te veel haar zin gegeven. Kon ik dat maar terug draaien, zucht....
ze is 10 jaar en heeft het nu al over roken. ik heb ook altijd ruzie met haar hoe lief en geduldig ik ook pribeer te zijn. ze weet het altijd beter, en daar ze een goeie prater is kletst ze me altijd onder de tafel. Hoe krijg ik dit ooit weer goed, iemaand ook zoiets meegemaakt????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cecile_s

cecile_s

14-05-2009 om 20:55

Wellicht...

Petra, ik vind het heel dapper van je dat je erkent dat je je dochter te veel verwent hebt. Dat vind ik echt goed en is het begin van verbetering!

Ik heb (gelukkig) geen ervaring, maar mijn boerenverstand zegt dat je alsnog je gedrag grondig moet aanpassen en dat vervolgens ook consequent moet volhouden naar haar toe. Dat zal moeilijk zijn, want ze is anders gewend en zal dus heel vervelend kunnen doen, dus je moet er echt voor gaan en goed volhouden.

Gezien haar leeftijd (mijn dochter is 9) denk ik wel dat ze al heel veel begrijpt, dus als je echt wilt veranderen in je gedrag tegen haar (dus minder verwennen, strenger zijn, grenzen stellen etc), dan zou ik een goed gesprek met haar voeren en het haar vertellen dat je gaat veranderen in jouw gedrag naar haar toe, omdat je je realiseert dat je haar te veel verwend hebt etc. en dat dat uiteindelijk niet goed voor haar is. Dus dat je het nu anders wilt doen omdat je het beste met haar voor hebt, zodat zij later als goed en evenwichtig persoon zelfstandig door het leven kan waar ook niet iedereen haar verwent. Ik zou benadrukken dat je heel veel van haar houd, maar niet zielig daarover doen, en wel duidelijk maken dat je juist daarom nu strenger zult zijn dan voorheen.

Het zal denk ik moeilijk zijn, maar misschien kan je hulp vinden, of van vriendinnen of familie (heb je een man, lijkt me essentieel dat jullie het hierover dan met elkaar eens zijn) (om je te steunen als je inconsequent dreigt te worden of het zwaar hebt) of eventueel opvoedondersteuning, meer professioneel. Ik weet niet hoe je daar aan komt. Maar als je echt denkt dat het niet goed gaat met haar zoals je het nu doet, zou ik serieus overwegen om professionele hulp in te schakelen voor het te laat is. Wellicht wel eerst een tijdje zelf proberen (met hulp van vrienden/familie) om te kijken of je het zelf kunt veranderen.

Heel veel sterkte. Zet hem op!
Cecile

Rembrand

Rembrand

15-05-2009 om 08:51

Cecile ( even kort door de bocht van mijn kant ).

Denk je nu echt dat de dochter van Petra een goed en evenwichtig persoon wil worden op dit moment ?
Ze wil gewoon haar zin hebben, want zo is het altijd gegaan. Als Petra haar gedrag gaat aanpassen zal dochterlief ( zeker aanvankelijk ) met de hakken in het zand gaan en nog een tandje bijzetten om haar zin te krijgen.
Hulp zoeken lijkt me zeker een goede tip.
Overigens hoop ik wel dat je niet onder je eigen naam post hier Petra ! Het lijkt me niet zo leuk voor je dochter en voor jou als bekenden mee kunnen lezen hierover.
M.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-05-2009 om 08:57

Waarom?

Petra,
ik sluit mij aan bij de andere reacties. Maar ben nog wel benieuwd naar iets. Heb je voor jezelf duidelijk waarom je haar steeds zo hebt verwend? En ook waarom je haar nu niet meer wilt verwennen? Het roer moet om, dat lijkt mij duidelijk. Maar dan is het wel belangrijk om heel kritisch naar je eigen drijfveren te kijken. Je zult je rug moeten rechthouden, en dat lukt alleen als je zelf écht gemotiveerd bent. En dus ook echt inziet wat je fout deed, hoe je het nu wilt, en vooral waarom.

bertje1

bertje1

15-05-2009 om 11:29

Longafdeling

misschien moet je haar eens meenemen naar de afd. longziekten in het ziekenhuis.

ayla

ayla

15-05-2009 om 15:01

Ivm roken natuurlijk

moest er ook even over nadenken maar Bertje bedoelt natuurlijk omdat je dochter wilt gaan roken

Vriend van mij

heeft in de VS op de lagere school gezeten.

Hij vertelde dat ze als schoolreisje naar een afdeling in het ziekenhuis gingen met terminale kankerpatienten. Hij heeft nooit een sigaret aangeraakt.

Guinevere

Guinevere

16-05-2009 om 11:19

Grenzen!

Petra, je dochter schrééuwt volgens mij om begrenzing. Soms moet je helemaal niet in discussie gaan met een kind, maar moet zij gewoon luisteren omdat jíj de moeder en dus de baas bent. Of het nu over roken gaat of over iets anders. Luistert ze niet, dan moet ze de consequenties aanvaarden.
Wellicht heb ik gemakkelijk praten, ik heb geen ervaring met een kind van die leeftijd en ook niet met een papa die is overleden.

kaatje43

kaatje43

16-05-2009 om 21:08

Waarom stop je zelf niet?

Het is nu eenmaal een feit dat kinderen van ouders die roken zelf ook en eerder gaan roken. Ik denk dat je zelf het goede voorbeeld moet gaan geven. Vanuit haar oogpunt heeft ze natuurlijk gelijk. Nu zal ze het misschien nog niet doen maar in groep 8 of de brugklas zal de kans dat ze het gaat doen héél groot zijn.

kokkie123

kokkie123

17-05-2009 om 09:09

Ander soort straf geven

ipv haar naar haar kamer sturen geen zakgeld of mindering in zakgeld. Geen snoep/chips voor bepaalde tijd. Iets waar zij geen nee tegen kan zeggen want jij bepaalt het. En aan de andere kant weer veel complimentjes geven voor goed gedrag.

Pippin

Pippin

17-05-2009 om 18:49

Te groot

Bij onze zoon (10) werkt het heel erg goed als we serieus met hem praten over dit soort zaken. Niet als we een conflict hebben, maar juist op een rustig moment. Lopend in het bos bijvoorbeeld.
Dan bespreken we hoe het gaat. Wat er goed gaat en ook wat er niet goed gaat. (in die volgorde). Dan maken we duidelijk dat wij, als zijn ouders, een rol hebben. Die rol is onder andere grenzen aangeven. We vertellen dat we alleen als gezin kunnen functioneren, als hij dat accepteert.
Vanuit onze verantwoordelijkheid volgen bepaalde regels. Die regels komen niet uit de lucht vallen, maar zijn er in ZIJN belang. Zo mag hij niet zoveel computeren als hij zou willen, zo moet hij af en toe in bad, etc..
Als hij zich niet aan die regels houdt, en wij dat zouden accepteren, zou dat betekenen dat hij er later erg veel last van krijgt. (computerverslaving bijvoorbeeld) Dan zouden wij wel erg slechte ouders voor hem zijn. Hij begrijpt dat goed en accepteert die regels om deze reden. Misschien kun je dat met je dochter ook zo op een rijtje zetten. En dan de regels opschrijven, zodat zij precies weet waar ze aan toe is. En dan is het een goed idee om HAAR ook een paar regels te laten bepalen. Bijvoorbeeld op elke vrijdag eten we patat, of mama mag niet op mijn kamer komen als ik het niet goed vindt, etc.
Het is moeilijk om het roer om te gooien, als je een bepaalde situatie al lang hebt laten bestaan, maar het kan wel hoor. Succes Pippin

Pippin

Pippin

17-05-2009 om 18:50

Enne

Ik begrijp niet waarom ik mijn posting 'te groot' heb genoemd???
Pippin

Janneke

Janneke

17-05-2009 om 19:35

Ik vind jezelf juist ontzettend streng ...

maar dan voor jezelf.

Je hebt behoorlijk wat voor de kiezen gekregen afgelopen twee jaar. Natuurlijk had je niet altijd de innerlijke kracht om tegen je dochter op te boksen.

Dat betekent niet dat daar nu geen verandering in kan komen. Misschien is therapie oid wel te overwegen. Je moet eerst meer van jezelf gaan houden en jezelf de moeite waard gaan vinden voordat je duidelijk grenzen kan aangeven.

Ik hoop dat ik je niet beledig. Ik merk alleen aan mezelf dat sinds ik meer aan mezelf werk (geen therapie, maar lees wel veel zelfhulpboeken), ik ook assertiever en rustiger reageer.

bertje1

bertje1

18-05-2009 om 12:31

Hahaha

uit de puzzel?
tja..als je zelf rookt heb je natuurlijk meer kans dat je kind dat ook gaat doen.. Stoppen dan maar zou ik zeggen...
(maargoed, deze discussie gaat iets buiten jou 'vraag' om...)

Johanna Jannetje

Johanna Jannetje

19-05-2009 om 12:44

Petra

hoi Petra,
ik lees vandaag pas je berichtje en ik denk verschillende dingen:
het zou heel goed kunnen dat je dochter en jij op heel verschillende manieren bezig zijn geweest het verdriet om het verlies van je man te verwerken. Dat je de afgelopen 2 jaar elkaar hard nodig had, staat buiten kijf en dat blijft ook zo. Nu zij in de puberteit begint te raken, krijgt ze DAT probleem er ook nog eens bij.
Hoog tijd dus voor hulp van buitenaf. Praat er eerst met haar over: dat je van haar houdt, lijkt me het belangrijkste argument. Je wilt haar niet kwijt en dat betekent dat jullie er allebei aan moeten werken. Dus ga samen naar de huisarts en leg je probleem voor. Of ga alleen, maar wel na een gesprek met haar. Doe een beroep op haar eigen inzichtsvermogen, dat er heus wel zal zijn. Je huisarts heeft ongetwijfeld kanalen waarlangs hij jullie kan helpen.
Of zich het nu uit door oudere vriendinnen, roken, brutaal zijn of wat dan ook: het is jullie relatie die op het spel staat, is mijn indruk.
Ik hoop dat zij jou net zo min kwijt wil als jij haar. Dus bespreek het op een moment dat er rust is in de tent. Gewoon tijdens de vaat, of het eten of onderweg ergens heen. Wie weet helpt het.
Sterkte in ieder geval. En ik ben heel benieuwd of het allemaal een beetje werkt. Laat je later nog eens iets horen?
Johanna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.