Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pelle

Pelle

20-05-2011 om 07:59

Het eerste boek wat oudste (12) in een paar keer uitleest:

is: Het leven van een loser! Dinsdag uit de bieb gehaald, nav de recensie op OO (zie onder) en het werd een hele grappige toestand: Kind wilde boek niet zomaar lezen: is het van het forum? Nee maar wel van Ouders Online. "Okee: dan doe ik het niet." Ik weer: "van iemand die veel over kinderboeken weet." Kind: ok dan helemaal niet! (ja je bent puber of niet). Kind pakt mopperend het boek, gaat naar zijn nieuwe kamer, blijft een half uur weg en komt met big smile terug. Dan wordt het grappig: wat een rotboek he, zeg ik. Kind beaamt dat en zo gaat dat de afgelopen dagen door en vanmorgen was het opeens uit!

Nu loopt hij te mokken en ik vertel hem dat DAT gevoel nu is wat alle mensen hebben die een leuk/mooi/spannend boek hebben gelezen: jammer dat het uit is.

Nu snel op zoek naar deel 2 of 3 maar ook die zal hij wel niet willen lezen

http://www.ouders.nl/mboe2011-mrt.htm

Het leven van een loser
door: Jeff Kinney
uitg.: De Fontein, 2010
ISBN 978-90-2612-569-0
226 pagina's
thema's: logboek, brugklas, humor
EUR 13,95
bestel dit boek bij onze partner 6B.nl

Normaal ben ik geen liefhebber van boeken die hoog scoren op de bestsellerlijst van de New York Times. Zeker niet als het gaat om jeugdboeken, waarbij de vertaalslag op zich vaak al een mislukking is, maar ook het decor van het verhaal te Amerikaans is om aansprekend zijn voor Nederlandse kinderen.

Het leven van een loser (oorspronkelijke titel: 'Diary of a wimpy kid') is echter de welbekende uitzondering op de regel. Wat een leuk boek is dit! Vooral voor jongens die aangespoord moeten worden om eens een boek te pakken. Grote kans dat ze dit exemplaar in één ruk uitlezen.

De vertaling is van begin tot eind consequent doorgevoerd. Geen coole Amerikaanse termen, maar Nederlandse straattaal. Zelfs de namen van de hoofdpersonen zijn typisch Nederlands geworden. Bram is brugklasser en heeft absoluut geen zin om naar zijn nieuwe middelbare school te gaan:

"Ik vind de brugklas de allerstomste uitvinding ooit. Je hebt kinderen zoals ik, die hun groeispurt nog moeten krijgen, tussen van die gorilla's die zich twee keer per dag moeten scheren. En dan vragen ze zich af waarom pesten zo'n groot probleem is in de brugklas."
Brams moeder geeft hem een logboek (nee, geen dagboek) waarin hij alles waar hij tegenop ziet, of wat hem tegenvalt, kan beschrijven. Het resultaat is één grote aanklacht tegen de brugklasperiode op de middelbare school. Niet zuur of zielig, maar ongelooflijk geestig en grappig. Nog eens versterkt door de cartoons die auteur Jeff Kinney op elke pagina heeft toegevoegd. Zo zie je voor je hoe Brams vriend Theo niet de vlotste is.

"Ik probeer echt op mijn imago te letten sinds ik in de brugklas zit. Dat Theo om me heen hangt, maakt het er niet makkelijker op."
Zo gaat het maar door, en de beschouwingen van Bram vervelen nooit. Ook voor ouders leuk om te lezen. Hoewel... voor moeders geen aanrader misschien. Je wilt niet weten hoe pubers in de brugklas over hun moeders denken...

Voor wie de smaak te pakken heeft gekregen: deel 2 heet Het leven is een loser, Vette pech! En sinds 22 februari ligt deel 3 (Het leven is een loser, Bekijk het maar) in de winkels. Rennen!

Jacqueline Eckhardt
p/a [email protected]

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

20-05-2011 om 08:27

Grijns

Nou Pelle, fijn dat hij die lees-ervaring ook eens zo kan beleven!
Dochter (leesmonster) had het boek in de klas gekozen en had me ook al verteld dat het zo enorm leuk was.

Hibiscus

Hibiscus

20-05-2011 om 09:05

Hier ook groot succes

Zoon van 10 heeft ze allevijf in een ruk uitgelezen. Ook dochter van 7 vindt ze super ook al is het helemaal niet op haar leeftijd gericht.
Er is ook een film van, wist je dat? De tweede film is hier net uit in de bioscoop. En er is een 'do it yourself' boek, in ieder geval in het Engels maar dat is misschien ook wel leuk voor hem?

Leuk is dat hè , als je kind een boek zo uitleest.

Hibiscus

Polly Shearman

Polly Shearman

20-05-2011 om 09:48

Maar

zoon heeft nu eigenlijk wel zin in die brugklas, is er vrij neutraal over...
ziet hij er na het lezen van dit boek dan niet tegenop??

groet, pol wiens zoon nu eind groep 8 eindelijk avi 9 heeft gehaald ( nog geen sterretje)

Slecht lezende dochter van 8

Leest ze ook (de Engelse dan) en zegt dat ze leuk zijn. Al heb ik de indruk dat zij vooral de plaatjes bekijkt en af en toe wat woorden ertussen meepikt.
Zoonlief van 12 vind ze ook erg leuk (we hebben er inmiddels een heel aantal).

Hibiscus

Hibiscus

20-05-2011 om 11:55

Pelle

Het 'do it yourself' boek is geen leesboek maar een doe het zelf boek. Je maakt als het ware je eigen dagboek met stripjes , tekeningen en verhaaltjes. Jij zou hem daar prima bij kunnen helpen ( met het engels) en als hij het boek zo leuk vindt, is dit wellicht een leuke beloning/aansporing om meer te doen. Met zijn basisschool Engels komt hij vast een heel eind trouwens. En een goede voorbereiding op de brugklas!

Google er maar eens op, ik denk dat je het best leuk zult vinden!

Hibiscus

Sancy

Sancy

20-05-2011 om 14:12

Humor, pelle

sancydochter kan vooral het slag humor waarderen. Op school staat ze bekend als een meisje dat altijd haar eigen keuzes maakt en dat zich niet het hoofd laat gek maken door de mening van 'de groep'. En dan weet ze het ook nog op een manier te doen die door iedereen geaccepteerd wordt. Ze ziet nu al de humor van het puberen in en verkneukelt zich om al die cliché's.
Maar goed, ze loopt ook al weken blijmoedig te verkondigen dat ze de komende 6 jaar geen verantwoordelijkheden heeft, niet hoeft te luisteren en alles kan doen waar ze zin in heeft, want dat wordt van pubers verwacht.

Hier ook een succes!

Deel 1 en 2 zijn verslonden. Deel 1 heb ik nog voorgelezen bij het voorleesontbijt van oudste in de klas. Daarna moest het boek blijven en heeft de juf er tijdens het broodeten telkens uit voorgelezen.

Toen zoon deel 2 in de bieb ontdekte, heeft hij het meteen meegenomen. 's Avonds ontdekte ik hem nog laat lezend in zijn bed. Aangezien hij een slechte lezer is en zich ook nog moeilijk kan concentreren, merkte ik eigenlijk dat ik blij was met dit niet correcte gedrag. Nog vijf minuten en dan het licht uit doen....

groetjes van Purk

Guinevere

Guinevere

20-05-2011 om 20:08

Cool zeg

Dat boek klinkt geweldig, is het ook iets voor een bijna 9-jarige principiële leesweigeraar?
Hoewel hier nu ook éindelijk wat successen worden geboekt, met dank aan... Willie Wortel. Stom toevallig dat ik een boek vond (en kocht) met louter Willie Wortel-strips. Zoon kan niet stoppen met lezen, en herlezen. Donald Duck kreeg het niet voor elkaar, daar was een grootse Uitvinder voor nodig.

Guinevere

je zou het boek ook kunnen beginnen door de eerste pagina's samen te lezen. Het is namelijk echt erg geinig. Jongetje in kwestie heeft een reuze irritant jonger broertje (heeft jouw exemplaar dat ook niet) en ook nog een oudere broer die die maar zo-zo vindt.
Het zijn korte stukjes, omdat het een logboek (nee, geen dagboek!!!) betreft. Dat leest waarschijnlijk prettig.

Ik zou zeggen kopen of lenen van de bieb. Het is echt de moeite waard! En nee, ik heb geen aandelen.

groetjes van Purk

Guinevere

Guinevere

22-05-2011 om 20:43

Purk

Ja, mijn zoon heeft het af en toe zwaar te verduren met zijn jongere alter ego, goed onthouden!
Ik ga het boek wel eens inzien in de boekhandel. Andere tips van OO hebben tenslotte ook vaak resultaat gehad. Misschien een leuk Sint-kado, dan is ie al 9,5 jaar en komt dichter tegen de doelleeftijd aan.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

22-05-2011 om 22:46

Ook gekocht

Ik heb het vandaag voor onze 10-jarige dyslect gekocht. Vanavond hebben we de eerste bladzijden gelezen. Ik vond dat hij na drie naar bed moest, maar hij stond erop de vierde ook nog te lezen (mijn mond viel open!).
Een aanrader dus. Misschien ook om zoonlief (klein en jong) volgend jaar naar de middelbare school gaat en dan ook met die reuzen (die zich al twee keer per dag moeten scheren) naar school moet. Voor hem is het wel een beetje lastig dat er wat Amerikaanse termen gebezigd worden, maar het is leuk genoeg om door te zetten blijkbaar.

Ook leuke brugpieper tip

Nieuwste Nederlandse brugpieper handboek:

Yeaaaaah!
http://www.corienoranje.nl/index.php?module=phpwslistings&LISTINGS_user_op=view&LISTING_id=44

margje van dijk

margje van dijk

23-05-2011 om 14:35

Leuk pelle!

Ik heb het meteen besteld, leuk voor de bijna komende verjaardag van onze aanstaande brugklasser.

Dank!

Margje

margje van dijk

margje van dijk

23-05-2011 om 14:59

Ja, wat denk je

Zo ben ik wel

Engelandvaarder

Engelandvaarder

23-05-2011 om 15:53

Hier in de aanbieding, 3 for 2

Maar er zijn er toch 5?

Krin

Krin

24-05-2011 om 11:43

Ook geschikt voor meisjes?

Zou die loser ook een meisjesmeisje van 11 aanspreken, of is het erg op jongensdingen toegespitst?

Ook voor meisjes

Hier is het ook een succes. Zoon die nooit zomaar een boek oppakt (behalve de grijze jager en stripboeken) zag dit boek liggen dat zijn tweelingzus (11) van de bieb had geleend en hij heeft het in 1 adem uitgelezen. Hij liet me zelfs passages lezen die hij leuk vond. En hij heeft, voor het eerst in zijn leven, de andere boeken gereserveerd bij de bieb. Dochter vond het ook erg leuk. Zij leest erg veel.

Ise

Ise

24-05-2011 om 12:52

Hier ook

alle delen gelezen en de film gezien. Ook de meiden in de klas hebben het 'loser-virus' inmiddels te pakken.

Wilma

Wilma

25-05-2011 om 09:58

Heb 't ook gereserveerd

Dat boek Leven van een Loser. Maar bij de bieb was al een wachtlijst. Zouden er dan toch veel meer zuiderlingen OOL lezen .

Leuke tip in elk geval !

Groetjes,
Wilma

ayla

ayla

27-05-2011 om 11:00

Wilma

ik weet niet waar jij hem gereserveerd hebt maar ik heb hem in M gereserveerd

Hier in het engels

Mijn twaalfjarige leest ze in het Engels, geweldig voor zijn Engelse taal en hij is gemotiveerd genoeg om inmiddels door het tweede boek heen te racen....

Martine

Wilma

Wilma

31-05-2011 om 11:42

Haha, ayla

Ik heb 'm in H gereserveerd.

Kan haast niet wachten tot ik zoons reactie kan zien en óf ie 'm leest natuurlijk.

Groetjes,
Wilma

Wilma

Wilma

01-06-2011 om 11:46

En nog een boekenvraagje dan ...

Mijn zoon mag in de brugklas voor de boekbesprekingen jeugdliteratuur lezen. Paul van Loon met De Griezelbus mocht ook, dus die heeft ie gelezen. Nu moet ie nog vier boeken en hij houdt dus helemáál niet van lezen.

Ik denk dat De Griezelbus deel 1 tm nogwat niet als andere vier mogen, maar dat gaat ie voor de zekerheid even vragen.

Kruistocht in Spijkerbroek enzo zijn volgens mij érg dikke boeken toch? En ik heb zelf geen idéé wat er in ditzelfde genre als De Griezelbus is en wat onder jeugdliteratuur valt.

Iemand een idee of tip ??

Bedankt alvast, groetjes,
Wilma

Jeugdboekenplein

Mijn leerlingen mogen alles lezen wat staat op www.jeugdboekenplein.nl
Daar kun je ook zoeken op onderwerp. Bij ons mogen ze echter geen griezelbus lezen, want dat is voor de leeftijs 9-12 jaar.

Vera*

Vera*

01-06-2011 om 12:04

Wilma

Moet je zoon iets lezen van een Nederlandse schrijver? Mijn zoon moest vorig jaar in de brugklas ook lezen voor Nederlands en er moest een boek gekozen van een of andere website. De wat-is-een-leuk-boek-vraag heb ik hier toen ook gesteld met vermelding van die website erbij. Dat is vast nog wel te vinden in het archief.

Vera

Wilma

Wilma

02-06-2011 om 16:21

Bedankt!

Lies en Vera, bedankt allebei voor jullie reactie. Of het persé van een nederlandse schrijver moet zijn, weet ik niet, dat zou hij nog even vragen. Nu heeft hij twee boeken (die ik heb gezocht in de bieb met hulp van de biebmevrouw) en die zijn uit de C-boeken, echt boeken van de brugklas. De Griezelbus stond inderdaad bij een eerdere leeftijdscategorie. Ik denk dat hij deze wel mag lezen omdat hij dyslectie heeft en in een dyslectieklas zit.
Ik zal ook even kijken op die site van Lies of deze twee boeken er bij staan.

Bedankt in elk geval !

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.