Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
herfst

herfst

24-03-2009 om 14:24

Hij verveelt zich zo

Mijn zoon van 4 jaar gaat nog 5 ochtenden naar de peuterspeelzaal. we wonen niet in nederland en pas na de zomervakantie gaat hij naar de basisschool.
Nu verveeld hij zich behoorlijk te pletter de laatste tijd. Hij wil niet zelf spelen, is alleen tevreden als ik samen met hem speel, als hij een speeldate heeft, of als we ergens naartoe gaan.
Nu vind ik dat hij toch soms zich zelf moet vermaken, maar het is dan steeds zo'n moeizaam proces met veel gezeur, gehang, en helaas ook geschreeuw van mijn kant. Ik wil het niet maar hij werkt me ZO op mijn zenuwen soms.

Herkent iemand dit en wat doe ik eraan?
HELP

Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mayte*

Mayte*

24-03-2009 om 23:09

Opbouwen

Kan je met hem niet een paar momenten op een dag afspreken waarop hij zichzelf moet bezig houden. Je laat hem iets kiezen om te doen en spreekt af dat jij ook iets voor jezelf gaat doen en dat jullie elkaar even niet storen.

Mijn dochter (5, bijna 6) kan inmiddels echt uren alleen spelen, maar ik weet de tijd nog goed te herinneren dat ik voortdurend met haar bezig was. Ik heb toen van dit soort time outs ingesteld, omdat ik anders ook gillend gek werd.

Wat mijn dochter graag deed was knutselen bij mij aan tafel, terwijl ik even tijd voor mezelf achter de computer had. En wat ook werkt is even samen een begin maken in het spel van je kind (met playmobiel ofzo) en je dan na een aantal minuten terug trekken (dat sprak ik dan ook van tevoren af). En ook al zijn het in het begin maar krap tien minuten dat ze alleen spelen, de boodschap dat je af en toe dingen voor jezelf moet doen, wordt snel genoeg begrepen.

En natuurlijk al die minuutjes van alleen spelen direct belonen met een aai over de bol of een knuffel. Dat doe ik nu nog steeds. Zo van 'wat ben jij lekker aan het spelen zeg. Het is zo leuk om je zo bezig te zien.'.

Wat ik wel merk is dat mijn dochter wel eerst haar energie kwijt moet, voordat ze echt lekker aan spelen toekomt. Dus eerst samen iets ondernemen en daarna alleen spelen.

Herfst

Herfst

26-03-2009 om 08:14

Mayte*

Bedankt Mayte*,
Ik vind het zo'n moeizaam proces.. Ik heb wel eens geprobeerd het op te bouwen zoals jij zegt maar dat lukt gewoon niet zo goed. Elke dag is weer anders, en dan zit er te weinig structuur in de week.
Maargoed... pfff... hopen op een goede dag vandaag want de afgelopen week was het echt wel zwaar.
Herfst

merian

merian

28-03-2009 om 18:08

Verrassing

Ik herken de problematiek wel maar heb geprobeerd het kreatief aan te pakken. Zo maakte ik van planken en blokken een bouwsel midden op het kleed. Als zoonlief dan de volgende ochtend de kamer in kwam was hij zo verrast dat hij uren speelde met het bouwsel en er vanalles aan toevoegde.
Verder: betrek je kind in het huishouden. Geef een stofdoek, vegertje enzovoort. Zo draai je de boel om!
Kinderen mogen zich ook vervelen. Na 20 minuten flink vervelen komt er altijd wel iets naar voren.
Succes ermee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.